Cuvant la
inchiderea seminarului Capitalul social şi dezvoltarea economică,
Bucureşti, 27 ianuarie 2000
Stereotipuri mentale
Dupa definitia
precisa, scurta si percutanta a profesorului Fukuyama, capitalul social
este “abilitatea de a avea incredere si de a forma asociatii in afara
familiei”. Romanii au sesizat foarte repede ca aceasta problema a
capitalului social este o problema care ne priveste pe toti, indiferent
de pozitia si rolul nostru in societate.
Pentru noi, problema
are o conotatie speciala, pentru ca, de decenii, dar si in ultimii zece
ani, societatea romaneasca s-a confruntat dramatic cu aceasta problema a
neincrederii. Evolutia societatilor post-comuniste si post-totalitare a
demonstrat ca in lipsa increderii si a virtutilor sociale nu se poate
concepe crearea prosperitatii.
Incontestabil, cea
mai mare victorie pe care a obtinut-o comunismul a fost victoria
impotriva valorilor individului. Inainte de a ataca institutia bisericii,
inainte de a distruge comunitatea sateasca, inainte de a pulveriza
elitele, comunismul s-a napustit asupra individului. Si l-a transformat
din fiinta in cifra. I-a anulat toate insusirile, i-a negat toate
particularitatile, i-a anihilat existenta si i-a dat in loc doar
apartenenta la o clasa sau categorie sociala. Drept care, omul a
capatat, in acceptiunea comunista, insusirile clasei sau categoriei din
care provenea. Despre el se vorbea intotdeauna la
plural, fiindca individul nu conta. Comunismul nu l-a cunoscut pe
muncitorul Ion Popescu, nici pe casnica Nicoleta Ionescu, nici pe
studentul Dan Georgescu. Comunismul a cunoscut muncitori, tarani,
casnice, studenti...
Stim astazi mult mai
bine ca inainte ca tocmai capitalul social este cel care asigura un grad
crescut de coeziune sociala, ca este liantul care tine impreuna
institutiile care definesc o societate si favorizeaza cooperarea si
coordonarea. Relatiile superficiale, traficul de influenta sau invidia
si ura de clasa sunt paralizante in orice demers si contravin nevoilor
societatii. La fel de nociva este si ideea ca doar singur sau cu membrii
apropiati ai familiei poti reusi impotriva si mai ales in detrimentul
tuturor celorlalti.
O poveste a neincrederii in ceilalti?
Daca lipsa de incredere este o
problema a societatilor post-comuniste, in general, am fost surprins sa
aflu ca noi mai avem si o problema specifica legata de structura mentala
a romanilor. Argumentul este binecunoscuta balada
populara Miorita, pe care copiii o invata inca din clasele primare si
care, dupa unii analisti americani, dar si romani, ar fi o poveste
despre neincrederea intre oameni, despre invidie si incapacitatea de a
te apara din cauza aceleiasi lipse de incredere ca ai putea fi ajutat.
Concluzia este discutabila si, evident simplificatoare. Dar reprezinta
un punct de vedere.
Daca pana acum m-am
batut chiar si cu morile de vant din Romania, cred ca a venit si randul
acestor prejudecati. Este adevarat ca cea mai grea este lupta cu
proiectiile mentale, cu mentalitatile care au radacini adanci intr-un
folclor al opiniilor. Nu este insa un motiv ca ea sa fie abandonata. Eu
nu voi inceta niciodata sa combat acest tip de afirmatii si sa sustin ca
romanii pot demonstra prin munca lor ca au talent si spirit de
initiativa, ca pot fi manageri eficienti si dinamici. Mai mult chiar,
sunt convins ca ei nu si-au epuizat resursele si disponibilitatea de a
avea incredere nu numai in propriile forte, ci si in semenii lor, in
societatea careia ii apartin.
Istorii de succes
Intr-o discutie
particulara cu profesorul Fukuyama, i-am spus ca in Romania post-comunista
democratia a avansat mai repede decat economia si a reusit sa disloce,
in special datorita efortului societatii civile, segmente importante din
zona neincrederii in celalalt, a neincrederii in cel diferit, mai ales
atunci cand el poate fi definit ca o minoritate de orice fel. In schimb,
problema eficientei economice este inca nerezolvata. La fel, problema
saraciei este reala si trebuie abordata cu seriozitate, inclusiv in
cadrul Fondului Roman de Dezvoltare Sociala.
Prin multe realizari
concrete din ultimul timp, romanii au demonstrat ca pot scrie si ei
povesti de succes. Si cred ca o misiune a noastra, a tuturor, este ca
aceste povesti de succes sa fie cunoscute si de cei care nu au inca
incredere in ei insisi sau in ceilalti. Cred ca cel mai important lucru
este sa dovedim ca resemnarea, pasivitatea si asteptarea ca cineva de
undeva de sus sau de departe sa ne ofere solutii pentru o viata mai buna
pot fi inlocuite printr-o noua atitudine. As defini-o astfel: avem
nevoie de sprijin, avem nevoie de experienta pentru a putea dovedi
singuri, in viitor, ca suntem increzatori in fortele proprii si in
societatea in care traim.
Schimbarea unor
stereotipuri mentale care ne tin in loc si dezvoltarea convingerii
societatii romanesti ca aceasta schimbare profunda este necesara si
posibila, vor crea cel mai important patrimoniu social: increderea in
spiritul nostru ziditor, speranta ca lucrurile se vor indrepta cat mai
repede. Asa vom asigura capitalul moral si social al Romaniei, prin noi
insine.