Alocuţiune de Ziua Constituţiei, Bucureşti, Curtea Constituţională, 8 decembrie 1999 

 

Viabilitatea principiilor

Regimul constitutional nu este sinonim cu o simpla si formala afirmare de principii. El inseamna mult mai mult. Si anume instituirea si dezvoltarea acelor institutii publice capabile sa asigure si sa garanteze legitimitatea actului politic, legitimitatea normei juridice, domnia legii in activitatea intregii administratii, moralitatea justitiei, promovarea interesului public ca interes al simplului cetatean, cat si al societatii civile in ansamblul ei. Cheia de bolta a unui astfel de regim o constituie drepturile si libertatile omului, in universalismul lor, in solidaritatea sociala pe care exercitiul acestora trebuie sa o dezvolte. Iar institutiile si autoritatile publice sunt actorii care impun realizarea lor.

La baza reformei statului si societatii romanesti au stat legile adoptate si promulgate in spiritul si cu respectarea prevederilor inscrise in Constitutia din 1991. Ele le completeaza sau le inlocuiesc pe cele anterioare, urmaresc sa stimuleze viata economica, sociala si politica, sa asigure in mod real siguranta cetateanului, a proprietatii si a cadrului democratic de lupta politica.

O sarcina deosebita revine puterii legiuitoare, o activitate dificila are Executivul in punerea in aplicare a legilor, o laborioasa activitate revine Curtii Constitutionale, care vegheaza asupra respectarii suprematiei Constitutiei.

 

Legi noi pentru o noua lume

Incheiem, curand, un an deosebit sub aspectul promulgarii unor legi cu impact important in consolidarea institutiilor democratice ale tarii, precum Legea pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, Legea privind controlul fiscal, Legea privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, Legea privind responsabilitatea ministeriala si Legea privind solutionarea conflictelor de munca.

Vointa  de a ne desparti, transant, de trecutul comunist, nu doar in plan politic si economic, ci si mental, si-a gasit expresia in Legea privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii ca politie politica.

Astazi am promulgat si alte patru legi mult asteptate: Legea privind creditul ipotecar pentru investitii imobiliare, Legea privind acordarea de credite bancare pentru studentii din invatamantul de stat si particular, Legea privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni, si, in fine, Legea functionarului public. Sper ca statutul acestora sa raspunda asteptarilor populatiei iar incetineala si dezinteresul birocratiei functionaresti in relatia cu cetatenii sa fie inlocuite prin eficienta si solicitudine.

A crea legi noi la timpuri noi nu este o sarcina usoara, mai ales cand legea noua trebuie sa repare o veche si grava nedreptate. Nu doar istoria, ci si prezentul ne demonstreaza ca proprietatea privata este pivotul adevaratei dezvoltari democratice. Pentru ca libertatea se fundamenteaza pe proprietate, pe garantarea deplina a acesteia, restituirea bunurilor confiscate de regimul comunist nu mai poate fi amanata.

Curtii Constitutionale ii revine rolul de a veghea la asigurarea constitutionalitatii legilor. Curtea Constitutionala isi realizeaza cu demnitate si cu profesionalism inalta autoritate publica cu care este investita. Curtea Constitutionala este vocea Constitutiei si cuvantul ei devine, pot spune, norma constitutionala. Am convingerea ca, si pe viitor, Curtea Constitutionala va avea o influenta benefica asupra vietii noastre publice.

 

Principiile si valorile europene

Sunt convins ca Romania va deveni stat membru cu drepturi depline al Uniunii Europene. Pe parcursul acestui drum va fi nevoie de o autoevaluare a legilor noastre de pana acum, de o gandire legislativa din ce in ce mai consecventa cu principiile si valorile europene. Iar Curtea Constitutionala va fi unul din factorii morali si jurisdictionali care va asigura, si sub acest aspect, consonanta noastra cu spiritul politic-constitutional european.

La aniversarea Zilei Constitutiei este prezent si presedintele Curtii Constitutionale a Republicii Moldova. Vad in aceasta prezenta un semn al consolidarii unui spatiu juridic comun intre cele doua state-surori, cu valori si principii juridice comune, in cadrul mai larg al unui spirit juridic european. Suntem cu atat mai aproape, mai uniti, cu cat cetatenii celor doua state sunt mai liberi si cu cat Curtile noastre Constitutionale vor sustine, prin jurisprudenta lor, institutiile democratice.

Un rol cu totul diferit, dar la fel de important il au mijloacele de informare in masa, prin intermediul carora se semnaleaza opiniei publice dar si autoritatilor cazurile in care drepturile si libertatile cetatenilor sunt incalcate. Dreptul la libera informare, prevazut in Constitutie, reprezinta, in acelasi timp, unul dintre cele mai eficiente mecanisme de autoaparare cu care a fost inzestrata Legea fundamentala.

 

Pentru a descoperi omul, cetateanul, ca principiu suveran

Atasamentul societatii civile fata de valorile Constitutiei este real si el impune tuturor institutiilor statului din domeniul legislativ, judecatoresc si executiv sa-si utilizeze fortele si energiile in sensul dorit de cetateni, iar orice abatere de la spiritul si litera legii sa fie sanctionata cu promptitudine. Numai astfel se va putea consolida increderea populatiei in institutiile democratice, pentru ca doar respectand propria lor misiune, definita prin Constitutie, aceste institutii pot dovedi ca respecta vointa si interesele fundamentale ale cetatenilor.

Constitutia noastra este un instrument juridic si politic de realizare a statului de drept. Important este sa manifestam vointa responsabila de a intari regimul nostru constitutional, de a da eficacitate legilor, politicii executive, de a asigura independenta justitiei si de a face astfel ca institutiile noastre publice sa descopere, din ce in ce mai mult, omul, cetateanul, ca suveran.