Discurs la
Summit-ul OSCE, Istanbul, 18 noiembrie 1999
Romania va detine
presedintia OSCE in 2001
In urma cu trei ani,
la Lisabona, am avut onoarea de a exprima dorinta ca Romania sa
candideze pentru Presedintia OSCE in anul 2001 si de a constata ca
aceasta propunere a fost primita cu interes. Aveam in vedere importanta
OSCE in sistemul organizatiilor internationale de securitate cu vocatie
europeana, dar si faptul ca tara mea poate conferi acestui mandat un
capital propriu de incredere si de experienta.
Sunt fericit ca
astazi, la Istanbul, aceasta propunere a fost unanim aprobata si
multumesc sincer, in numele Romaniei, tuturor statelor membre ale OSCE,
pentru a-i fi atribuit presedintia organizatiei in anul 2001.
Prin principiile si
prin obiectivele sale, cat si prin structura si prin activitatea sa,
OSCE nu a incetat sa contribuie la progresul democratiei si al
respectarii drepturilor omului, la securitatea continentului. Mai mult
decat atat, OSCE si-a consolidat identitatea printr-o politica de
prevenire a conflictelor, o politica a dialogului si a cooperarii,
deschise nu numai statelor membre, dar si spatiilor invecinate. Aceasta
va fi prin excelenta politica secolului urmator, asa cum o concepem noi,
ca stat membru al OSCE si prin aceasta prisma vom actiona in noua
noastra calitate de component al Troicii OSCE incepand cu 1 ianuarie
2000.
Cultura dialogului
Prin dimensiunea sa
transatlantica, prin angajamentele Statelor Unite ale Americii si ale
Canadei de a sustine cooperarea si securitatea in Europa dincolo de
cadrul specific al Alianta Nord-Atlantice, OSCE reuneste in jurul
aceleiasi mese toti factorii interesati de securitatea spatiului
european. Fiind singura organizatie euro-atlantica in care sunt membre
toate statele Europei, OSCE s-a dovedit a fi un instrument eficace de
constructie a unei culturi a dialogului si a colaborarii in Europa si a
Europei cu lumea intreaga.
Pentru a da
politicului o substanta durabila, avem aceasta datorie de a elabora
impreuna o cultura politica care sa intemeieze noul secol pe
certitudinea unei Europe care a respins definitiv orice logica a
razboiului. Ceea ce mai avem de facut este sa consolidam aceasta alta
logica, a increderii reciproce, fara de care securitatea noastra comuna
va fi mereu amenintata. Reunind marii actori atlantici, Federatia Rusa
si toate tarile europene, OSCE ofera cadrul necesar dezvoltarii
parteneriatului de idei si actiuni unanim avantajoase.
Vocatia preventiva a
OSCE, asa cum a fost ea definita sub presedintia norvegiana a
organizatiei, va constitui, fara indoiala, cheia de bolta a activitatii
sale in viitorul imediat. Aceasta implica o complexitate
crescanda a analizelor si a mijloacelor de actiune, o aprofundare a
complementaritatii activitatilor sale si ale diferitelor organizatii
regionale.
Crizele repetate din
Sud-Estul Europei au aratat ca, din pacate, interventiile preventive
punctuale nu sunt suficiente si ele trebuie inserate intr-un complex de
actiuni pe termen lung, care sa ia in considerare ansamblul unei regiuni
si ansamblul problemelor care o pot destabiliza – de la dificultatile
economice la stereotipurile ancorate in mentalitati divergente, de la
precaritatea cailor de comunicare la riscurile neconventionale de
securitate.
Parteneriatul cu
minoritatile etnice
Tara mea a fost
beneficiara si in acelasi timp parte activa a procesului de consolidare
a prestigiului si eficientei OSCE in ultimii ani. Iata de ce astazi sunt
incredintat ca ea se poate implica deplin si responsabil in derularea
actiunilor pe care Troica OSCE le va initia.
Dupa Summit-ul de la
Lisabona din decembrie 1996, Romania n-a precupetit nici un efort pentru
a dezvolta practicile bunei vecinatati, ale increderii si ale dialogului
intre statele din regiune. Ea a dezvoltat, totodata, in plan intern, un
parteneriat sincer si consistent al majoritatii romane cu minoritatile
etnice. Acestea sunt reprezentate atat in Parlament, cat si la nivelul
unui minister special conceput pentru a asigura conditiile de exercitare
deplina a drepturilor lor. Uniunea Democratica a Maghiarilor din
Romania, care a obtinut 6% din voturi in alegerile parlamentare, face
parte din coalitia de guvernare, avand trei ministri si mai multi
secretari de stat. In aceste zile se elaboreaza un program comprehensiv,
destinat sa asigure integrarea sociala a romilor, inclusiv prin
facilitati de scolarizare si calificare.
Bucuresti: Centrul
regional pentru combaterea criminalitatii
transfrontaliere
In plan extern,
Romania a initiat si a sustinut incheierea unor acorduri trilaterale de
cooperare cu tarile din zona invecinata in domeniile cele mai diverse,
de la invatamant la lupta impotriva crimei organizate.
In acest domeniu al
combaterii amenintarilor neconventionale la adresa securitatii europene,
cooperarea dezvoltata in cadrul OSCE a fost extinsa si intensificata
prin forme organizate de cooperare regionala in lupta impotriva
criminalitatii transfrontaliere. Acesta reprezinta un domeniu esential
al acordurilor incheiate de Romania cu Bulgaria, Turcia, Grecia, Ucraina
si Republica Moldova.
Sustinuta de aceste
state, Romania a propus crearea, la Bucuresti, sub egida Initiativei de
Cooperare Sud-Est-Europeana (SEECI), lansate de Statele Unite, a unui
centru regional destinat combaterii criminalitatii transfrontaliere. Am
hotarat ca, in cadrul acestui centru, sa functioneze o unitate
specializata pentru combaterea traficului de femei si copii. In acest
sens consideram utila si o intensificare a actiunilor OSCE pentru
construirea unei bariere solide impotriva extinderii oricaror forme de
trafic de persoane si exploatare sexuala.
Ansamblul de politici
bi- si tri-laterale au consacrat Romania ca un pol de stabilitate in
regiune, contribuind astfel la transformarea Procesului de Cooperare in
Sud-Estul Europei (SEECP) intr-un forum regional de consultare si
armonizare a deciziilor, care si-a dovedit utilitatea in timpul crizei
din Kosovo.
Constructia
increderii reciproce
Prin activitatea
sustinuta a organismelor de conducere executiva si a Adunarii
Parlamentare a OSCE, ca voce eminamente democratica a organizatiei, prin
capacitatea sa de parteneriat cu organizatiile neguvernamentale, precum
si prin colaborarea cu organismele regionale, OSCE poate identifica
riscurile majore, poate formula si pune in practica programe de intarire
a increderii reciproce, atat in interiorul tarilor cu un grad ridicat de
risc, cat si in zonele cu potential conflictual. Numai o asemenea
perspectiva complexa permite o actiune concertata si o repartizare clara
si utila a rolului fiecarei organizatii intr-un proces de anvergura.
Adoptarea Cartei pentru Securitate Europeana va dota organizatia cu un
nou instrument de coagulare care va spori capacitatea sa operationala.
Marea contributie a
OSCE la arhitectura de securitate a Europei si a lumii va fi, fara
indoiala, aceea a razboaielor care nu vor fi avut loc datorita crearii
unor mecanisme democratice si de dialog, intaririi colaborarii cu
societatea civila, diplomatiei preventive si asocierii in aceasta nobila
actiune a tuturor actorilor spatiului euro-atlantic. Depasind
vechile divizari, OSCE a reusit sa fundamenteze o noua cultura, a
increderii si a dialogului.
Timp de decenii, OSCE
a avut ca sarcina esentiala imblanzirea Razboiului Rece. Suntem acum in
fata unei sarcini la fel de dificile, dar in alt fel: sa construim o
pace calda, datatoare de speranta si lumina, asa cum este viata insasi,
in esenta sa.