Discurs la
reuniunea la varf a Trilateralei Romania–Bulgaria–Grecia, Sofia, 4
noiembrie 1999
Trilaterala Romania –
Bulgaria – Grecia
Continuitatea
reuniunilor la varf in cadrul Trilateralei Romania – Bulgaria – Grecia
dovedeste atat viabilitatea acestei formule de cola-borare, cat si
vointa politica a statelor noastre de a contribui la dezvoltarea
stabilitatii si cooperarii in Europa de Sud-Est. Tot astfel, reuniunile
trilaterale la nivel ministerial si-au dovedit utilitatea in domenii de
interes comun, cum sunt combaterea crimei organizate, cooperarea dintre
ministerele de Interne sau modernizarea transporturilor. Cred ca acum
trebuie sa ne propunem extinderea consultarilor trilaterale si in alte
sectoare de interes comun.
Imi amintesc
precedenta noastra intalnire de la Delfi. Evolutia dramatica a
conflictului din Balcani ne-a facut sa intelegem inca o data cat de greu
este pretul deficitului de democratie si al incalcarii drepturilor
omului intr-o societate strivita sub un regim dictatorial.
Unitatea pe care am realizat-o atunci a creat conditiile necesare unei
abordari pragmatice a solutiilor de care va depinde stabilitatea si
dezvoltarea intregii regiuni.
Componenta fundamentala a acestui
demers este vointa de dialog si de cooperare dintre state si societati
democratice. Premisele politice si culturale ale cooperarii noastre
exista; avem, de asemenea, aspiratii si directii comune de dezvoltare.
Ca in orice relatie de durata, exista si divergente cu
privire la unele solutii. Important este ca ele sa fie dezbatute
transparent si fara intarziere intr-un spatiu constant de dialog, de
consultari si de negocieri.
Parteneri in grabirea
integrarii europene
O problema la ordinea
zilei pentru Romania si Bulgaria: recent, organismele Uniunii Europene
si factorii de decizie politica ai Uniunii au dat girul lor vocatiei
noastre de integrare europeana, recomandand ca, la Helsinki, Romania si
Bulgaria sa fie nominalizate pentru inceperea negocierilor de aderare la
Uniune. De aceea, Romania considera ca de acum inainte orice initiativa
consacrata stabilitatii in Europa de Sud-Est va contribui la apropierea
perspectivelor de integrare ale statelor candidate din aceasta regiune.
Experienta Greciei in
procesul de integrare europeana ne poate ajuta sa dezvoltam o negociere
favorabila tuturor. Avansul sau in raport cu ceilalti parteneri nu este
un impediment pentru a gasi solutii tri-avantajoase. Cred sincer ca este
necesar sa identificam o viziune comuna de dezvoltare, sa imaginam
proiecte comune de perspectiva, evitand discutiile inutile asupra unor
propuneri punctuale ce nu intrunesc consensul.
Am dezvoltat, si
intre noi, si cu celelalte state din zona, formule de colaborare in
domeniul combaterii criminalitatii organizate. In contextul prefigurarii
unei cooperari regionale in acest domeniu, atat de importanta in acest
moment, v-as solicita exprimarea, in Declaratia comuna pe care o vom
adopta, a sprijinului statelor pe care le reprezentati pentru
activitatea Centrului regional de combatere a coruptiei si a crimei
organizate, ce va fi deschis la Bucuresti, sub egida SEECI.
Este de dorit, de
asemenea, ca guvernele Romaniei si Bulgariei sa configureze o
perspectiva comuna in directia integrarii noastre in Uniunea Europeana,
astfel incat sa parcurgem drumul spre acest obiectiv comun ca parteneri.
Este de dorit, de asemenea, ca tarile noastre sa se consulte permanent
asupra problemelor regionale si sa dezvoltam un schimb de informatii si
de experienta privind cooperarea in cadrul altor organisme tri- sau
multi-laterale din care Romania, Grecia sau Bulgaria fac parte.
Un sistem regional democratic si
stabil
Importanta contributiei pe care
tarile noastre o pot avea in construirea unui sistem regional democratic
si stabil este evidenta. Grecia, o tara in plina dezvoltare, nu este
doar patria istorica a democratiei, ci si un promotor constant al
valorilor democratice ale prezentului. Integrata deopotriva in NATO si
in Uniunea Europeana, Grecia joaca un rol esential in elaborarea
Planului de actiune pentru punerea in opera a Pactului de Stabilitate si
Reconstructie in Europa de Sud-Est. Romania si Bulgaria si-au construit,
de asemenea, statutul unor democratii stabile care parcurg acum drumul
dificil al restructurarii institutionale si economice, gata sa
identifice solutii democratice pentru orice conflict potential.
Romania a salutat
lansarea Pactului de Stabilitate in Europa de Sud-Est si doreste sa
participe la implementarea acestuia, punand un accent special pe
componenta sa economica si de reconstructie democratica. Noi consideram
ca angajamentul occidental pe termen lung in sprijinul stabilitatii,
democratiei si relansarii economice in Europa de Sud-Est este vital
pentru viitorul regiunii.
Ca si Bulgaria,
Romania considera ca, in cadrul acestui Pact, noi nu suntem simpli
receptori de asistenta, ci participanti la constructia regionala pentru
stabilitate si securitate. Fiecare in parte si mai ales impreuna,
Romania si Bulgaria ofera un plus de securitate regiunii din care facem
parte.
Situatia actuala
pledeaza in favoarea unei implicari mai active a tarilor vecine
spatiului iugoslav in gestionarea conflictelor actuale sau potentiale.
Statele Trilateralei participa activ la eforturile comunitatii
internationale, inclusiv prin deciziile acestei reuniuni. Prin
reinstaurarea democratiei in R.F. Iugoslavia se va obtine o buna
garantie pentru integritatea teritoriala si suveranitatea sa. Romania se
pronunta pentru sprijinirea structurilor democratice din Serbia, pentru
demararea imediata a unor proiecte de reconstructie care sa reprezinte
un sprijin direct pentru comunitatile si regiunile cu vocatie
democratica si nu o sursa de capital politic pentru actualul regim de la
Belgrad. Credem ca amanarea proiectelor de reconstructie in asteptarea
unei schimbari de regim la Belgrad diminueaza forta de impact a Pactului
de Stabilitate si aduce daune tuturor tarilor din regiune, fara a slabi
regimul Milosevici.
Transparenta in
implementarea Pactului de Stabilitate
Romania doreste ca
implementarea Pactului sa nu se transforme intr-o competitie politica a
tarilor din zona pentru obtinerea de avantaje. Calea cea mai sigura
pentru a evita un asemenea scenariu este evaluarea transparenta a
resurselor si valorificarea acestora pe baze concurentiale, cu acces
egal la procesul de selectare a ofertelor si antrenarea sectorului
privat.
Exista insa unele
probleme extrem de dificile in legatura cu inlaturarea distrugerilor de
razboi. Romania continua sa inregistreze pierderi economice mari din
cauza blocarii transportului fluvial pe Dunare iar operatorii fluviali
din Romania sunt aproape de faliment. Solicit, de aceea, Bulgariei si
Greciei o pozitie solidara cu cea a tarii mele in solutionarea acestei
probleme. Romania a platit foarte mult prin alinierea la embargoul
petrolier instituit de Uniunea Europeana, dar nu asteapta sa fie
aplaudata, asa cum nu asteapta sa fie recompensata pentru sprijinul
acordat actiunilor NATO si Uniunii Europene in timpul razboiului din
Iugoslavia. Sprijinul Romaniei s-a bazat pe o optiune de principiu,
careia ii ramane consecventa, dar nici nu poate suporta singura
costurile pe care le-a implicat si le implica aceasta sustinere ferma.
Consider ca prin
Pactul de Stabilitate in Europa de Sud-Est ar trebui promovate cu
prioritate obiective de natura sa sustina dezvoltarea rapida, prin
investitii, a tarilor in tranzitie si sa stimuleze cooperarea regionala
favorabila tuturor partenerilor din regiune. Nu mai este nevoie sa repet
ca noi contam pe Grecia, ca tara membra in Uniunea Europeana si in NATO,
pentru o interventie energica in aceasta directie. Prelungirea excesiva
a proceselor de reforma si agravarea problemelor sociale ar putea deveni
un factor de risc pentru stabilitatea regiunii.
Noul concept
strategic al NATO
Prin reafirmarea
unitatii NATO in acest cadru dificil si prin consolidarea perspectivelor
de continuare a extinderii NATO in contextul unei politici de cooperare
cu Federatia Rusa, Reuniunea la varf de la Washington a marcat un moment
esential in evolutia politicilor de securitate in Europa. Asumarea de
catre NATO, prin Noul Concept Strategic, a unui rol primordial in
gestionarea problemelor de securitate pe continentul nostru, precum si
definirea Europei de Sud-Est ca zona de interes prioritar pentru NATO si
Statele Unite, reprezinta pilonii care sustin deja structura de
rezistenta a securitatii europene in secolul viitor.
Romania apreciaza in
mod deosebit sprijinul consecvent acordat de Grecia in procesul de
integrare in NATO si Uniunea Europeana a Romaniei si Bulgariei care, la
randul lor, se sustin reciproc in aceste demersuri. Asteptam ca Grecia
sa sprijine, pe langa institutiile comunitare, eliminarea tratamentului
discriminatoriu aplicat cetatenilor romani si bulgari in domeniul
vizelor pentru spatiul Schengen.
Dupa atatea suferinte
si distrugeri, avem sansa istorica de a contribui la punerea unor noi
baze pentru viitorul Balcanilor si al Europei de Sud-Est, un viitor
bazat pe respectul valorilor democratice si al drepturilor omului, pe
cooperare si incredere. Experienta pozitiva, legaturile multiseculare
care fac parte din istoria noastra pot si trebuie sa devina resurse de
zidire a unui viitor comun.