Alocuţiune la
ceremonia decernării premiilor Rising Stars, Bucureşti,
Palatul
Parlamentului, 29 octombrie 1999
Dificultatile
firmelor private
Presedintele
participa de obicei la trei categorii de activitati: grave – legate de
existenta unor probleme; placute – legate de rezolvarea unor probleme si
plicticoase, care n-au legatura cu nici un fel de problema. Daca ar fi
sa incadrez manifestarea de azi intr-una dintre aceste categorii, ei
bine, pentru mine, ea intra la capitolul placut, dar si la capitolul
grav.
Este al treilea an in care particip
la decernarea premiilor Rising Stars. Am avut curiozitatea sa revad ceea
ce am spus in anii trecuti. Este un exercitiu interesant
pe care l-as recomanda multora: din timp in timp sa revada ce au
declarat si ce s-a intamplat dupa aceea. Am constatat, cu bucurie, dar
si cu mahnire, ca ideile exprimate la intalnirile anterioare sunt
perfect valabile si astazi.
Care este partea buna?
In primul rand, faptul ca Topul
firmelor private romanesti si decernarea premiilor Rising Stars au
construit o traditie. Apoi, increderea si siguranta pe
care ni le dau firmele private care continua sa aiba performante intr-un
mediu concurential dur. Este valabila, de asemenea, mai mult ca oricand,
optiunea Romaniei pentru incurajarea initiativei private la nivelul
intreprinderilor mici si mijlocii. In fine, este bine si de bun augur
faptul ca firmele private, intreprinderile mici si mijlocii, nu au
asteptat „vremuri mai bune” sau paleative de la Guvern, ci au invatat sa
traiasca si sa lupte intr-o perioada dificila din punct de vedere
economic si social.
Care este partea care
ma mahneste?
In primul rand,
faptul ca, dupa trei ani, in care am pus in centrul programului de
reforma dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, trebuie sa
recunoastem ca nu s-a facut suficient pentru sprijinirea acestora. Pana
la un regim de relaxare fiscala, care sa permita o crestere economica
accentuata, mai avem de trecut destule obstacole. Sunt lucruri care
trebuie serios discutate, bine intelese si mai ales rezolvate rapid.
Problema micsorarii
impozitului pe profit
Spuneam la precedenta
noastra intalnire ca intentia Guvernului de a micsora impozitul pe
profit si pe profitul reinvestit nu a fost agreata de Fondul Monetar
International in conditiile in care evaziunea fiscala practicata de
unele intreprinderi mici si mijlocii este inca ridicata.
A fost corecta
aceasta restrictie? Ce putem spune acum, dupa trei ani de zile?
Sigur, pentru mine ar
fi foarte comod ca, plecand de la separatia puterilor in stat si de la
prevederile Constitutiei, sa declar ca am promulgat legea care aducea
avantaje intreprinderilor mici si mijlocii, iar ceea ce a urmat nu este
problema mea, ci a Guvernului. E un lucru la indemana sa afirmi ca altii
sunt cei care au gresit, ca ei, acesti mereu altii, sunt cei rai din
cauza carora suferim noi, cei buni. Nu numai ca nu ar fi corecta o
asemenea eschivare, dar nu ar fi corect nici fata de mine.
Corect este sa
recunoastem ca, pentru intreprinderile mici si mijlocii, fiscalitatea
ridicata este impovaratoare, la fel cum si evaziunea fiscala impovareaza
deficitul bugetar si diminueaza posibilitatea de acoperire a unor
cheltuieli bugetare absolut obligatorii.
Cred ca trebuie,
foarte onest, sa incercam sa intelegem faptul ca, mai intai, trebuia
facut efortul de macrostabilizare. Pentru ca, altfel, degeaba castigi
sau ai un profit, daca, din cauza inflatiei, banii nu mai au aceeasi
valoare si nu poti sa-ti faci un plan de afaceri realist.
Drama Romaniei a fost
ca, dupa ce a mostenit o industrie energofaga, excesiv de centralizata,
a intarziat sapte ani procesul de restructurare. In 1997, ne-am aflat
intr-o situatie complet diferita de a altor tari din Europa Centrala si
de Sud-Est. In trei ani de zile a trebuit sa realizam macrostabilizarea
simultan cu restructurarea. In mod normal, restructurarea se face dupa
ce macrostabilizarea este asigurata. Este foarte greu ca, prin
restructurare, sa inchizi marile intreprinderi nerentabile, ceea ce
genereaza un numar enorm de persoane disponibilizate si scaderea
productiei, si sa asiguri simultan finantarea principalelor domenii care
vin in sprijinul cetateanului dintr-un buget care nu permite compensatii
sociale corespunzatoare. Ca in orice sistem cu feed-back, fiecare
componenta este influentata de celelalte.
Capitalul de stat
este inca preponderent
Intreprinderile
private mici si mijlocii pot obtine rezultate bune pe termen lung doar
intr-o economie bazata preponderent pe proprietatea privata. In momentul
de fata, sistemul privat nu este consolidat si ponderea sa in economie
este chiar reversibila, pentru ca, din punct de vedere al capitalului
social, majoritatea o ocupa capitalul de stat. Nu ne-am angajat intr-o
cruciada impotriva capitalului de stat pur si simplu, dar este necesara
o cruciada pentru eficienta. Baza eficientei o asigura proprietatea
privata.
Exista si democratii
consolidate care au componente economice importante tinand de domeniul
public, dar acest domeniu public este gestionat dupa regulile economiei
de piata. Sunt respectate nu numai valorile de eficienta ale economiei
de piata, dar si valorile morale ale economiei de piata, care inseamna
increderea in partener, incheierea contractelor printr-o strangere de
maini, respectarea obligatiilor, debarasarea de acea birocratie si
coruptie, atat de legate de intreprinderile de stat si de mentalitatea
unui director intr-o economie centralizata si planificata pe care simpla
rebotezare in manager nu o schimba in mod automat.
Restituirea
pamantului expropriat
Problemele economiei
romanesti sper sa fie rezolvate sau depasite in mare parte prin legile
pentru reconstituirea si garantarea dreptului de proprietate si
dezvoltarea exponentiala a procesului de privatizare. Doar pe aceasta
cale Romania va reusi sa construiasca o alta structura a sistemului
economic. Acest lucru se va produce.
Romania este o tara
in care, datorita caracteristicilor geografice si geologice, agricultura
a ocupat, ocupa si va ocupa un loc important. Dar ce fel de agricultura?
Numai o agricultura bazata pe dominanta clara a sistemului privat. Prin
legile proprietatii, 92% din terenurile agricole vor deveni private.
Poate va intrebati ce
legaturi exista intre intreprinderile mici si mijlocii si restituirea
terenurilor agricole si a padurilor expropriate sub regimul comunist.
Exista si ne intereseaza pe toti. Dupa o prima restituire a pamanturilor
din CAP si dupa o perioada de reasezare a gospodariilor taranesti, in
anii ’97 – ’98 s-au realizat cele mai mari productii la nivel national.
Acestea reprezinta in acelasi timp un maxim si un minim. Pentru ca
aceasta productie totala de grau si porumb reprezinta doar varful
realizabil prin eforturile taranului care nu are acces la o tehnologie
adecvata. Prin completarea restituirii terenurilor agricole pana la 50
ha si generalizarea structurii private se poate si trebuie sa se ajunga
la ferme agricole, iar fermierii sa devina o componenta esentiala a
clasei de mijloc. Si atunci, cu totul altfel se vor dezvolta acele
intreprinderi mici si mijlocii din mediul rural care vor valorifica
produsele agricole si vor iesi din stadiul de supravietuire in care au
stat pana acum.
Aceasta noua
structura a proprietatii va crea un mediu economic in care statul nu va
mai fi simultan si arbitru, si jucatorul principal. Arbitrajul va trebui
sa fie acelasi pentru toti.
Contributii esentiale
la buget
In 1998 am fost
nevoiti sa platim 2 miliarde de dolari pentru a acoperi datoriile unor
banci de stat, generate in perioada 1990-1996 prin acordarea unor
credite neperformante. In acest an am fost obligati sa achitam 2,3
miliarde de dolari din datoria externa contractata de guvernarea
anterioara cu termene extrem de scurte si rate greu suportabile.
Succesul s-a datorat
in cea mai mare masura firmelor private de tipul intreprinderilor mici
si mijlocii, care s-au dovedit a fi cu adevarat segmentul esential al
economiei romanesti. Firma ca a avut un bun ma-nager a fost si un
contribuabil corect.
Cred in forta acestui
sector. Intr-o tara care se mai confrunta cu o serioasa criza de capital
si, mai ales, cu enorma rezistenta a unor mecanisme centraliste,
intreprinderile mici si mijlocii pot oferi atat performante, cat si
fonduri pentru imensele probleme sociale care reprezinta, de fapt,
costul reformei pe care societatea este nevoita sa-l plateasca. Nimeni
nu va trebui sa uite, cand se va face istoria dezvoltarii Romaniei –
istoria acestui prim deceniu greu si dureros al reformei – rolul pe care
intreprinderile mici si mijlocii si oamenii de la conducerea lor l-au
avut in salvarea tarii si punerea economiei romanesti pe baze sanatoase.
Intreprinderile mici si mijlocii vor asigura temelia dezvoltarii
durabile a societatii romanesti, a prosperitatii si a securitatii
nationale.
Dincolo de
contributia evidenta pe care si-o aduc la revigorarea economiei
romanesti, intreprinderile mici si mijlocii sunt sursa unui important
numar de locuri de munca si, poate, singura oferta de locuri de munca
valabila, in aceasta perioada de restructurare a intreprinderilor mari.
Lectia pietei libere
si a concurentei loiale
Sunt probleme pe care
le-am rezolvat in acest an, dar sunt si multe altele pe care le mai avem
de rezolvat. Iar cele mai multe va trebui sa le rezolvam singuri.
Am invatat destul de
repede lectia dura a pietei libere si a regimului concurential deschis.
Am invatat ca societatile comerciale occidentale, Uniunea Europeana nu
sunt institutii de binefacere. Ca ele s-au construit, la randul lor,
printr-o munca uriasa si sacrificii asumate lucid, intr-o concurenta
acerba. Lumea oamenilor de afaceri occidentali isi apara, in primul
rand, propriile interese, individuale si comune. Stim ca nu vom putea sa
accedem in aceste constructii performante decat daca, la randul nostru,
vom fi eficienti, daca vom avea un management mai bun, daca vom reusi sa
reducem costurile produselor, sa crestem productivitatea, sa prospectam
corect piata si sa practicam o concurenta loiala.
Capacitatea de
organizare a efortului pana la capat, eficienta intr-un regim
concurential deschis, onest si curat, trebuie sa le construim impreuna.
Este o provocare imensa. Cheia raspunsului la aceasta provocare o gasim
in forta de a reusi, demonstrata de intreprinderile mici si mijlocii,
intr-un mediu care nu a fost deloc favorabil. Iar aceasta forta de a
reusi este vizibila in articularea unei productii diverse, in
strategiile promotionale si de investitii, in aportul intreprinderilor
mici si mijlocii la realizarea unei cresteri economice.
In Romania s-a
incercat, cu buna credinta, o schimbare economica radicala, intr-o
perioada scurta. Poate ca, la inceput, entuziasmul a fost exagerat,
poate s-a gresit pe parcurs. S-a spus, pe drept cuvant, ca cel mai rau
lucru care se poate intampla unei cauze nobile nu este acela de a fi
criticata cu virulenta, ci acela de a fi promovata cu nepricepere.
Ceea ce ramane
esential este faptul ca toate demersurile reformei economice sunt
motivate in continuare de aceeasi vointa si vizeaza aceeasi finalitate:
iesirea din saracie.