Discurs la
sesiunea solemnă a Senatului Universităţii Babeş-Bolyai, Cluj Napoca, 22
octombrie 1999
Aniversare la
Universitatea din Cluj Napoca
Universitatile
europene, mai ales cele care nu au avut sansa de a fi fost intemeiate in
Evul Mediu, cedeaza de obicei ispitei de a-si celebra precursorii si
continuitatea. Fiecare gest fondator, fiecare figura de inaintas,
fiecare institutie, ce seamana macar cu un proiect de universitate, sunt
identificate cu grija si celebrate sub semnul continuitatii activitatii
academice, intr-un spatiu social dat. Ca in cazul vinului sau al unei
familii nobile, o universitate este considerata cu atat mai de vaza, cu
cat inceputurile ei urca mai departe in timp. Si, totusi, nu vechimea
este criteriul valoric principal.
Suntem aici pentru a
celebra 80 de ani de invatamant universitar romanesc in Transilvania, o
intemeiere fertila, careia ii datoram o impresionanta galerie de
universitari care nu numai ca si-au marcat profund disciplinele, dar au
adus o contributie de neinlocuit la modelarea chipului de azi al
culturii si stiintei romanesti: Emil Racovita, Lucian Blaga, Vasile
Parvan, Popescu-Voitesti, Sextil Puscariu, Stefan Bezdechi, Romulus Vuia,
Virgil Vatasianu, David Prodan, Constantin Daicoviciu. Toate aceste
personalitati si atatea altele asemenea lor au fost creatoare de scoala
si se aseaza la temelia unei traditii intelectuale cu vocatie europeana.
Centru de atragere si
iradiere a valorilor
Ma simt onorat si azi,
ca si in alte imprejurari din viata mea de universitar, de invitatia de
a ma afla in aceasta ilustra Alma Mater Napocensis, in compania atator
distinsi colegi si atator studenti straluciti care transmit si vor
transmite din generatie in generatie eruditia, creativitatea
intelectuala care au caracterizat mereu comunitatea universitara
clujeana si, mai presus de toate, spiritul ales si nobila daruire care
au ctitorit acest asezamant de stiinta si constiinta.
Chiar daca sarbatorim
opt decenii si nu opt veacuri ale acestei Universitati, ea s-a inscris
in cea mai nobila traditie universitara a Europei. Ea nu a fost un
simplu loc in care se propaga informatii si se dobandesc abilitati
intelectuale si practice si nici un spatiu in care functionari academici,
ce au in grija anumite discipline stiintifice, isi declama prelegerile
fara a fi interesati de perceptia audientei. Dimpotriva, aceasta
Universitate a avut, din inceputuri, nu doar o influenta regionala, ci
a avut permanent relevanta nationala. Timp de 80 de ani a strans mari
valori ale Transilvaniei, dar si valori de pe tot cuprinsul tarii, si a
dat, la randul ei, valori intregii tari si intregului spatiu cultural
romanesc.
Laborator al
cetateniei
Universitatea nu
poate fi un loc in care se cultiva narcisismul si excluderea, ci unul in
care trebuie sa infloreasca diversitatea si sa se manifeste includerea.
In ultima instanta, toate popoarele Europei participa la aceeasi cultura
europeana ce isi trage izvoarele din Atena, Ierusalim si Roma. Gandirea
greaca, traditia crestina si dreptul roman sunt cele trei contraforturi
ale culturii europene imbogatite si intregite prin contributia
particulara a culturilor nationale.
Intr-o Universitate
europeana pot fi folosite mai multe limbi, dupa cum, intr-o disciplina
stiintifica, sunt puse in lucru diferite ipoteze. Dar fundamentul
cultural european al limbilor de predare ramane acelasi, asa cum si o
disciplina data nu isi pierde unitatea atunci cand este explorata cu
ajutorul unor ipoteze diferite.
Trecerea la
utilizarea limbilor nationale in Universitati a raspuns, in esenta, unei
democratizari a educatiei superioare. Ar fi de neimaginat ca, in noul
veac european, aceasta manifestare a apartenentei universitatilor la
spatiul democratic sa fie stirbita. Acceptand si incurajand diversitatea
de opinii, de experiente intelectuale si de ipoteze de lucru,
Universitatea este, de fapt, un laborator al cetateniei. Intr-o
Universitate europeana, in pragul celui de-al treilea mileniu,
apartenenta civica, etnica si culturala nu poate fi refuzata nimanui.
Continuandu-si
istoria de mare creativitate si semnificatie intelectuala, Universitatea
Babes-Bolyai din Cluj-Napoca dispune de o oportunitate exceptionala, de
a pune capat unor rupturi dureroase, produse in temeiul si din pricina
limbii. Traditia noastra culturala este, in acest vechi si mare oras
european, aceeasi. Diferit este vesmantul lingvistic in care se poate
prezenta patrimoniul cultural european si propria contributie, nationala,
ca parte a inventarului de referinte utilizat.
Memoria, actiunea,
proiectul
Precursor al
Universitatii medievale, Sfantul Bernard de Clairvaux spunea ca trecutul,
prezentul si viitorul nu exista ca atare. Nu exista cu adevarat decat
memoria, actiunea si proiectul. Sa chemam, asadar, memoria, luminata de
adevar si de intelepciune, sa insufle actiunii noastre energii pozitive
si sa actionam impreuna, inarmati cu un proiect al viitorului la care
aspiram.
Ar putea fi, oare, un
proiect de viitor acela de a redeschide ciclul infernal al excluderilor
si al incriminarilor reciproce, al ostilitatii si al fricii de celalalt?
Romania a riscat, la un moment dat, sa alunece pe panta nefericita a
infruntarilor interetnice. Daca acest viraj periculos a fost evitat,
aceasta s-a intamplat pentru ca factori politici responsabili si elite
universitare, organizatii neguvernamentale si cea mai importanta parte a
presei am barat impreuna calea conflictelor. Cu forta inteligentelor si
sufletelor noastre am facut din Romania un spatiu al dialogului
intercultural, politic si social. El trebuie sa creasca, sa se dezvolte.
Din pacate, traumele
si spaimele trecutului mai sunt inca exploatate. Cei care ar fi dispusi
sa obtina un eventual spor de popularitate cu pretul degradarii
situatiei interne si a prestigiului extern al Romaniei vor pierde ei
insisi in fata marii majoritati a cetatenilor Romaniei care s-au dovedit
apti de dialog si dornici sa se integreze, cu intreaga bogatie a
identitatilor lor, in spatiul democratic occidental.
Excluderea,
conflictul si intoleranta nu pot fi un proiect de viitor pentru romani.
Proiectul pe care Romania si l-a definit cu claritate este pastrarea si
dezvoltarea statului national roman in integralitatea si suveranitatea
sa, un stat deschis afirmarii libere a cetatenilor sai intr-o Europa
Unita.
Pentru a-si onora
partea care ii revine din aceasta misiune, Universitatea este chemata sa
formeze elitele intelectuale, sa modeleze pe cei mai avizati si mai
instruiti dintre cetatenii Romaniei. O universitate angajata in viitor,
cum este Universitatea Babes-Bolyai din Cluj Napoca, este o universitate
care cultiva identitatile polifonice si pretuieste cetatenia ca expresie
politica si juridica a apartenentei sociale inclusive. Sunt sigur ca, in
mileniul al treilea, Universitatea din Cluj-Napoca isi va sarbatori
decenii dupa decenii intemeierile si va celebra in fiecare zi libertatea
gandirii, pluralismul ideilor, indivizibilitatea culturii europene,
respectul diversitatii si al egalitatii de sanse a tuturor cetatenilor
romani.