Alocuţiune la
deschiderea anului universitar 1999-2000, Universitatea din Craiova, 1
octombrie 1999
Piata muncii prefera tineri cu
diploma
Tinerii se preocupa intai de toate de
prezent si este firesc sa fie asa. Sa lasam, prin urmare, prezentul
sa-si spuna cuvantul. Prezentul confirma ca, in Romania
de azi, pentru locuri de munca bune, stabile si cu salarii mari se cauta
tot mai mult tineri cu diploma universitara, indiferent de profilul
facultatii absolvite. Piata muncii a sesizat deja ca Universitatea nu
produce doar specialisti, mai bine sau mai slab pregatiti, in diverse
domenii. Dincolo de calificarea propriu-zisa, invatamantul academic
formeaza si un profil uman aparte, oameni cu deschidere de orizont, apti
sa se adapteze situatiilor mereu noi pe care le aduce o lume in
schimbare accelerata. De aceea sunt cautati, de aceea sunt preferati.
Au existat, in
Romania, decenii de-a randul in care unor tineri li se punea in fata un
traseu prestabilit: scoala elementara, gimnaziu, liceu, facultate,
repartitie obligatorie in „productie”. Viata adolescentului arata ca o
cursa cu obstacole, recompensa finala fiind o lista de posturi, tot mai
putin atragatoare, de la un an la altul, din care putea alege, in
functie de media de absolvire, un loc de munca cu perspectiva de a
ramane tintuit acolo multa vreme. In acel moment al repartitiei procesul
de formare, practic, se incheia. Se terminase cursa, repartitia se
obtinuse si toate eforturile mergeau eventual in alte directii: sa
schimbe repartitia, sa gaseasca un alt post, un transfer, o derogare,
dar nu spre continuarea formarii profesionale.
Acum, drumul si
punctul de destinatie ale absolventilor de liceu, ca si ale studentilor,
au devenit in tot mai mare masura o chestiune de optiune si de vointa
individuale.
Poate lucrul cel mai
important in actuala reforma a invatamantului este incercarea, cu
precadere la nivel academic, de a se crea tinerilor cadrul care sa le
permita sa-si construiasca propria viata, asa cum cred ei de cuviinta.
Aceasta este principala menire a flexibilizarii planurilor de invatamant,
a diversificarii ofertei de cursuri, seminarii si ateliere, a cresterii
treptate a ponderii pe care o au disciplinele optionale, a introducerii
sistemului de credite transferabile, care sa inlesneasca mobilitatea
studentilor in cadrul aceleiasi discipline sau intre discipline inrudite.
Multi dintre studenti
s-au simtit probabil sau se vor simti, nu o data, derutati sau
incomodati de dificultatea alegerii. Dar este esential curajul de a
alege. Curajul de a vrea sa afli ce vrei sa fii. Se spune adesea, nu
fara indreptatire, ca a alege este chiar mai important decat alegerea
facuta. De aceea, mesajul pe care il transmite Universitatea direct
studentilor este „Fiti voi insiva” sau, mai exact, „Deveniti voi insiva”.
Universitatea este prilejul cel mai nimerit de a ne defini, nu doar ca
titrati intr-o profesiune anume, ci mai ales ca oameni.
Sa scoatem tineretul
de pe lista de asteptare
Tineretului i s-a
rezervat rolul de petent mereu amanat, asociat in permanenta cu „maine”
si cu „viitorul”, la usa caruia, insa, este pus sa astepte. Cred ca este
momentul sa scoatem tineretul de pe lista de asteptare pe care a fost
pus. Inainte de a reprezenta viitorul, el traieste prezentul.
Stiu bine ca nu este
usor sa fii student, ca resursele materiale modeste ale multor tineri le
creeaza mari dificultati. Insuficienta locurilor in camine, a
posibilitatilor de cazare, in general, ramane in continuare o problema
nevralgica iar faptul ca aceasta criza de spatiu nu si-a gasit nicaieri
in lume o rezolvare multumitoare nu este de natura sa-i consoleze pe cei
care sufera de pe urma ei.
Stiu bine ca este
necesara o dotare mai buna a laboratoarelor si a salilor de curs, ca
universitatile, care si-au deschis portile pentru un numar tot mai mare
de studenti in anii din urma, au nevoie de spatii de invatamant
suplimentare, iar procurarea sau construirea acestora se dovedeste
adesea extrem de anevoioasa. Stiu, de asemenea, cat de complicat si de
costisitor poate fi pentru un student sa dispuna de carti.
Bibliografiile universitare s-au innoit, cerinta de a fi „la zi” in
disciplina studiata devine si in Romania tot mai presanta, circulatia
libera a informatiei ne face chiar sa percepem semnale mult mai limpezi
despre ce nu stim si am vrea sau chiar ar trebui sa stim, in vreme ce
achizitiile de carti, de reviste de specialitate, bat adesea pasul pe
loc din aceleasi motive binecunoscute, generate de lipsurile financiare.
Conectarea la
cerintele societatii
Lucrul cel mai
important care se petrece in invatamantul superior romanesc la ora
actuala mi se pare deschiderea acestuia: fata de absolventii de liceu,
fata de studenti, fata de dinamica societatii si, nu in ultimul rand,
fata de comunitatea stiintifica internationala.
Numarul de locuri
pentru anul intai a crescut in permanenta in universitatile romanesti.
La Universitatea din Craiova el a fost suplimentat anul acesta cu peste
1.000 de locuri fata de anul trecut. Este de dorit sa putem elimina cat
mai repede triajul dur si in buna masura arbitrar al examenului de
admitere, care a facut din sistemul nostru universitar o lume pe dos.
Este suficient sa remarci ca, pentru generatii de-a randul, cel mai
dificil examen la Universitate a fost cel de admitere, pentru a vedea pe
data nefirescul unui parcurs didactic care incepe cu maxima exigenta
pentru a se incheia, cum se intampla la o multime de facultati, cu un
examen de diploma formal si derizoriu.
Asa cum au aratat
domnii rectori ai universitatilor craiovene, marirea numarului de locuri
pentru primul an de studii s-a facut la multe facultati in regim de
taxa. Este o modalitate destul de greu acceptata de opinia publica si,
cand eram in fata Universitatii, cineva mi-a reprosat direct acest lucru.
De aceea este nevoie sa explicam mai bine sensul acestui regim cu taxa,
sa cadem de acord ca intarirea financiara a universitatilor este in
avantajul atat al institutiilor respective, cat si al studentilor lor si
sa ne debarasam de ideea ca statul este unic responsabil pentru bunul
mers al educatiei. Si, iarasi: este o iluzie sa credem ca a oferi
tuturor aceleasi facilitati, indiferent de merite, reprezinta un act de
echitate.
Imi amintesc foarte
bine ca, inainte de 1989, mare parte dintre studenti percepeau
Universitatea ca pe o incinta capabila sa-i izoleze si sa-i protejeze de
lumea sumbra din afara ei. Linistea solemna a bibliotecilor,
complicitatea discreta a profesorilor indragiti, solidaritatea de grup
intre colegi intareau sentimentul desprinderii privilegiate de o
existenta sociala slutita de minciuna si de teama.
In cei zece ani care au trecut din
1989, Universitatea a reusit, intr-o societate democratica, sa-si
regaseasca locul firesc in lumea romaneasca.
Universitarii nu se izoleaza, ci se implica in societate, sunt o parte
respectata a societatii.
Universitate deschisa
intr-o lume deschisa
Orientarea
absolventilor de liceu catre institutii de invatamant superior de
diverse profiluri se modifica de la an la an. Si acesta este cel mai bun
argument pentru o universitate deschisa, pentru o societate deschisa. In
primii ani de dupa 1989, invatamantul tehnic a scazut in preferinte,
piata fiind saturata de ingineri, in timp ce era in crestere numarul de
candidati la facultatile de drept si economice. S-au acoperit niste
goluri si in zece ani s-a creat o generatie noua de juristi, a carei
prezenta este bine simtita in societate si o generatie de economisti,
care lucreaza in economia romaneasca sau chiar in strainatate. La
admitere a fost o competitie dura si au intrat in primul rand tineri
capabili de performante. In acelasi timp, invatamantul tehnic a fost
mentinut la acelasi nivel calitativ, prin efortul profesorilor. A fost
un efort salutar, pentru ca acum se contureaza din nou un aflux spre
invatamantul tehnic. Trebuie sa mentinem calitatea inalta a inginerilor
romani despre care aud, fara exceptie, aprecieri pozitive din partea
investitorilor.
Se constata si
aparitia unor noi trend-uri, cum s-a vazut la examenul de admitere din
aceasta toamna la sectia de Studii Europene a Facultatii de Litere din
Bucuresti, unde au fost 25 de candidati pe loc. Ideea de integrare
europeana prin cultura, prin programul „Europa Culturilor”, deschis in
Romania, a fost bine receptata de societate. Aceasta arata ca suntem o
societate vie, capabila sa se adapteze, in care si familia este activa
si tinerii isi iau soarta in propriile lor maini, fiind capabili ca, la
sfarsitul liceului, sa faca optiunea care li se pare lor cea mai
potrivita.
Universitatea s-a
deschis catre propriii sai studenti, straduindu-se sa ii asculte si sa
ii inteleaga. Poate nu sunt nici in Romania atat de departe vremurile in
care absolventii se vor considera intreaga viata legati de universitatea
in care au studiat, cu mandria implinirii unei nobile datorii morale.
Cand vor sosi acele vremuri, vom putea fi siguri ca Universitatea si-a
realizat pe deplin menirea de a oferi tinerilor o a doua familie, o casa
in care te pregatesti pentru toata viata.
Invatamantul romanesc superior s-a
deschis catre comunitatea academica si stiintifica internationala. Ca
rector al Universitatii Bucuresti, am facut la acea vreme tot ce mi-a
stat in putinta pentru a introduce institutia intr-un circuit cat mai
larg de contacte cu strainatatea, fiind convins ca acest lucru este
vital in pragul unei epoci a globalizarii. Am fost extrem de bucuros sa
vad, in vizita pe care am facut-o astazi in laboratoare si in discutiile
pe care le-am avut cu rectorii, decanii, sefii de catedra si sefii de
laboratoare din universitatile craiovene, ca au un palmares exceptional
de programe si activitati cu participare internationala.
Sustinerea financiara
considerabila – un program de 800 de mii de dolari al Bancii Mondiale si
un program PHARE de 700 de mii de dolari – arata capacitatea
profesorilor si a colaboratorilor lor, a cercetatorilor, de a se impune
intr-un regim concurential deschis si corect. Pentru ca nimeni nu te
finanteaza pentru programe de cercetare si nici pentru programe de
invatamant, daca nu esti competitiv. Parteneriatul creat de
Universitatea de Medicina si Farmacie pentru introducerea sistemului de
credite transferabile si infiintarea Centrului de Educatie Medicala fac
parte dintre exemplele stralucite in acest sens. Extinderea
mobilitatilor pentru profesori si largirea ofertei de burse pentru
studenti reprezinta o prioritate absoluta pentru oricare dintre
universitatile romanesti.
Sa nu uiti niciodata
scoala si profesorii care te-au format
Intr-o vizita in
Canada mi-am exprimat public satisfactia de a fi intalnit acolo, ca si
in Statele Unite, o multime de tineri din Romania care facusera o
splendida cariera in invatamant, cercetare sau in afaceri, dincolo de
ocean. N-au lipsit, cum se intampla, malitiosii care sa considere ca ii
indemn pe tineri sa emigreze. Nu i-am indemnat sa emigreze, ci i-am
indemnat sa concureze cu cei mai buni si sa-i invinga. Nu am trait
bucurii mai depline legate de succesul in viata al tinerilor decat cele
pe care le-am avut la Harvard University, la Duke University si alte
mari universitati, intalnind sefi de promotie romani sau titulari de
doctorate „Magna cum laude”. Am propus presedintelui Bancii Mondiale un
proiect care sa ajute la identificarea elitelor romanesti in Statele
Unite si Canada si sa sprijine revenirea lor in tara, pentru a participa
la modernizarea Romaniei, inclusiv si, pe cat posibil, cu o retribuire
la nivelul posturilor corespunzatoare din Statele Unite. Avem nevoie ca
acesti tineri sa creeze centre de excelenta si modele de competitivitate
in societatea romaneasca.
As vrea sa le spun
tuturor absolventilor de universitati din Romania, indiferent daca sunt
in tara sau oriunde in lume, ca si viitorilor absolventi sa nu uite
niciodata scoala care i-a format. Nu-i uitati pe profesorii
vostri. Si nu uitati poporul si tara in care v-ati nascut, cultura si
traditiile sale. Ajutati-va tara atunci cand este la
greu. Avem nevoie de elite romanesti si in lume, dar mai ales la noi
acasa.
Universitatea este
poate cel mai serios argument in demonstrarea unui adevar in care ma
incapatanez sa cred cu tarie: Romania are un viitor frumos pentru care
romanii merita sa lupte, sa munceasca si sa-si trimita copiii la
invatatura.