Alocuţiune la a doua Conferinţă internaţională Caspian Energy to Europe, Bucureşti, 19 septembrie 1999

 

A doua Conferinta internationala dedicata proiectului caspic

Am deplina incredere in perspectiva proiectelor pe care le discutam si le promovam in cadrul conferintelor Caspian Energy to Europe. Realitatea acestui ultim an a confirmat in mare masura asteptarile noastre. Stim cu totii care este miza proiectului caspic si astazi sunt tot mai putini cei care nu-i inteleg importanta. Realizarea lui inseamna mai mult decat niste avantaje economice imediate pentru o tara sau alta. Practic, viitorul economic, dar si politic, al unui vast spatiu geografic poate fi marcat decisiv de acest proiect, considerat cu toata indreptatirea un proiect major al mileniului trei.

Astazi suntem din nou impreuna, oameni politici, oameni de afaceri, specialisti, pentru a demonstra in continuare ca drumul, uneori atat de dificil, de la vorbe la fapte poate fi parcurs rapid si benefic.

Romania s-a aflat de la bun inceput in prim-planul promovarii si sustinerii acestei initiative. Argumentele noastre sunt deja cunoscute. Pornind de la aceste argumente, actiunile noastre concrete au contribuit, la randul lor, la dezvoltarea proiectului si la identificarea unor noi cai si solutii.

 

Implicarea mai substantiala si mai rapida a tarilor vestice

Despre Constanta, cel mai mare si mai activ port la Marea Neagra, cu o capacitate importanta de operare atat in domeniul petrolului, cat si al altor marfuri, am vorbit de fiecare data. La fel, despre iesirea sa spre Dunare si posibilitatea de transport continuu pe apa pana la Rotterdam. Am subliniat perspectiva dezvoltarii unor unitati de productie cu noi locuri de munca de-a lungul coridorului sudic de transport Est-Vest. In context, mi se pare important sa luam in considerare si potentialul sistemului energetic romanesc. Infrastructura de transport si de distributie a energiei in Romania este performanta.

Cred insa, ca ar trebui sa insistam in acest moment asupra consecintelor bombardarii podurilor de peste Dunare si ale navigatiei inca blocate. Dunarea este principala cale de comunicare fluviala intre Estul si Vestul Europei. Ea trebuie sa revina in mod concret la acest statut, de spatiu care ne uneste nu doar simbolic, ci ca o cale directa si eficienta pentru amplificarea relatiilor economice intre state din intreaga Europa. Din pacate, spiritul comunitar pe care il dorim consacrat pe intregul continent are inca de infruntat obstacole. Tensiunile existente in regiune ne afecteaza pe toti cei care traim aici. Dar vreau sa punctez foarte clar, in acest sens, ca solutiile si aplicarea lor nu pot si nu trebuie sa vina numai de la tarile din regiune. Daca aceste tensiuni au consecinte directe si imediate doar asupra noastra, a celor din Est, se cuvine inteles ca ele se vor rasfrange in mod nefericit si asupra Occidentului si aceasta cu atat mai mult cu cat consecintele razboiului si ale bombardamentelor se vor mentine un timp indelungat.

Implicarea mai substantiala si mai rapida a tarilor vestice este indispensabila in vederea solutionarii numeroaselor probleme regionale, pentru care noi nu avem mijloace financiare suficiente.

 

Deschiderea Marii Caspice

Marea Caspica este din punct de vedere geografic o mare inchisa. Dar, daca avem in vedere contextul politic si economic european actual, ne dam seama ca exista un interes general si exista si resurse pentru a „deschide” Marea Caspica si a o transforma intr-un nod de comunicatii.

In cadrul acestei Conferinte, Romania va prezenta stadiul de pregatire a conditiilor pentru realizarea ofertei sale privind transportul petrolului caspic spre Europa de Vest cu tranzitarea teritoriului romanesc. Proiectul propus de Romania este complementar celui ucrainean care isi propune alimentarea cu petrol a Europei de Nord, pe traseul Odessa-Brodi-Gdansk.

Aceasta complementaritate ilustreaza faptul ca tara noastra a sesizat de la bun inceput si cu bun temei ca va fi unul dintre punctele de intersectie ale celor mai importante rute energetice. Acest aspect a fost exprimat si la Conferinta Internationala de la Yalta, unde Romania a sustinut, alaturi de celelalte tari participante, adoptarea Proiectului de Cooperare cu tarile din regiunea baltica.

Referitor la oferta romaneasca, au fost realizate doua studii de fezabilitate, de catre Grupul Parsons din Statele Unite ale Americii si ENI din Italia, cu participarea companiilor romanesti de profil. In aceste proiecte de fezabilitate sunt analizate aspectele tehnice, economice, financiare, legislative si de protectia mediului aferente lucrarilor de realizare a transportului de petrol caspic prin Romania. Totodata, se propun etape de realizare graduala in perioada 2000-2012, investitiile din etapa 2007-2012 fiind in cea mare parte preluate din profitul realizat in etapa 2002-2007.

Consideram ca, in conditiile in care lucrarile ar demara in anul 2000, primele cantitati de petrol ar putea fi transportate in 2002.

 

Programul INOGATE

As dori sa remarc si un alt aspect, legat de eforturile Romaniei, atat in plan politic, cat si tehnic, de a se integra in politica Uniunii Europene. Programul INOGATE exprima obiectivul politic al Uniunii Europene de realizare a unei retele europene de transport al petrolului si gazelor care sa permita diversificarea surselor si rentabilizarea rafinariilor.

In acest context, Romania a semnat, impreuna cu alte 12 state, Acordul de la Kiev cunoscut sub denumirea de Acord–Umbrela (Umbrella Agreement). Acordul reglementeaza, in primul rand, una dintre problemele asupra carora am insistat personal inca de la semnarea Acordului TRACECA. Este problema securitatii cailor de transport energetic pe care am abordat-o in plenul Conferintei de la Baku, propunand un cadru de reglementare a conditiilor de transport si a masurilor de securitate pentru prevenirea riscurilor ce ar putea interveni pe parcurs. Ma bucur ca pot vorbi astazi despre existenta acestui Acord care, in cazul unor situatii critice in regiune, va fi in masura sa asigure derularea transportului de resurse energetice pe intregul traseu.

In pragul mileniului trei, lumea ierarhizata a secolului XX se transforma intr-o lume de tip retea ale carei centre de putere sunt multiple, difuze si mobile.

In aceasta lume, in care se schimba in permanenta dimensiunile si proportiile reale, descoperirea si exploatarea rezervelor naturale determina automat schimbari complementare in mediile de comunicare, in interfata tehnologica si, nu in ultimul rand, in lumea valorilor culturale. Aceasta inseamna ca in societatea globalizata pe cale de a se naste, orice miscare de bunuri se va face in mod necesar in ambele sensuri.

Conferinta Caspian Energy to Europe reprezinta ea insasi un nod al retelei informationale apt de a deschide, prin propunerile sale, un nou orizont de comunicare si prosperitate. Vointa si eforturile comune vor face ca, in viitorul apropiat, aceste generoase proiecte sa prinda viata in folosul civilizatiei si al bunastarii intregii lumi.