Alocuţiune la a
doua Conferinţă internaţională Caspian Energy to Europe, Bucureşti, 19
septembrie 1999
A doua Conferinta
internationala dedicata proiectului caspic
Am deplina incredere
in perspectiva proiectelor pe care le discutam si le promovam in cadrul
conferintelor Caspian Energy to Europe. Realitatea acestui ultim an a
confirmat in mare masura asteptarile noastre. Stim cu totii care este
miza proiectului caspic si astazi sunt tot mai putini cei care nu-i
inteleg importanta. Realizarea lui inseamna mai mult decat niste
avantaje economice imediate pentru o tara sau alta. Practic, viitorul
economic, dar si politic, al unui vast spatiu geografic poate fi marcat
decisiv de acest proiect, considerat cu toata indreptatirea un proiect
major al mileniului trei.
Astazi suntem din nou
impreuna, oameni politici, oameni de afaceri, specialisti, pentru a
demonstra in continuare ca drumul, uneori atat de dificil, de la vorbe
la fapte poate fi parcurs rapid si benefic.
Romania s-a aflat de
la bun inceput in prim-planul promovarii si sustinerii acestei
initiative. Argumentele noastre sunt deja cunoscute. Pornind de la
aceste argumente, actiunile noastre concrete au contribuit, la randul
lor, la dezvoltarea proiectului si la identificarea unor noi cai si
solutii.
Implicarea mai
substantiala si mai rapida a tarilor vestice
Despre Constanta, cel
mai mare si mai activ port la Marea Neagra, cu o capacitate importanta
de operare atat in domeniul petrolului, cat si al altor marfuri, am
vorbit de fiecare data. La fel, despre iesirea sa spre Dunare si
posibilitatea de transport continuu pe apa pana la Rotterdam. Am
subliniat perspectiva dezvoltarii unor unitati de productie cu noi
locuri de munca de-a lungul coridorului sudic de transport Est-Vest. In
context, mi se pare important sa luam in considerare si potentialul
sistemului energetic romanesc. Infrastructura de transport si de
distributie a energiei in Romania este performanta.
Cred insa, ca ar
trebui sa insistam in acest moment asupra consecintelor bombardarii
podurilor de peste Dunare si ale navigatiei inca blocate. Dunarea este
principala cale de comunicare fluviala intre Estul si Vestul Europei. Ea
trebuie sa revina in mod concret la acest statut, de spatiu care ne
uneste nu doar simbolic, ci ca o cale directa si eficienta pentru
amplificarea relatiilor economice intre state din intreaga Europa. Din
pacate, spiritul comunitar pe care il dorim consacrat pe intregul
continent are inca de infruntat obstacole. Tensiunile existente in
regiune ne afecteaza pe toti cei care traim aici. Dar vreau sa punctez
foarte clar, in acest sens, ca solutiile si aplicarea lor nu pot si nu
trebuie sa vina numai de la tarile din regiune. Daca aceste tensiuni au
consecinte directe si imediate doar asupra noastra, a celor din Est, se
cuvine inteles ca ele se vor rasfrange in mod nefericit si asupra
Occidentului si aceasta cu atat mai mult cu cat consecintele razboiului
si ale bombardamentelor se vor mentine un timp indelungat.
Implicarea mai
substantiala si mai rapida a tarilor vestice este indispensabila in
vederea solutionarii numeroaselor probleme regionale, pentru care noi nu
avem mijloace financiare suficiente.
Deschiderea Marii
Caspice
Marea Caspica este
din punct de vedere geografic o mare inchisa. Dar, daca avem in vedere
contextul politic si economic european actual, ne dam seama ca exista un
interes general si exista si resurse pentru a „deschide” Marea Caspica
si a o transforma intr-un nod de comunicatii.
In cadrul acestei
Conferinte, Romania va prezenta stadiul de pregatire a conditiilor
pentru realizarea ofertei sale privind transportul petrolului caspic
spre Europa de Vest cu tranzitarea teritoriului romanesc. Proiectul
propus de Romania este complementar celui ucrainean care isi propune
alimentarea cu petrol a Europei de Nord, pe traseul Odessa-Brodi-Gdansk.
Aceasta
complementaritate ilustreaza faptul ca tara noastra a sesizat de la bun
inceput si cu bun temei ca va fi unul dintre punctele de intersectie ale
celor mai importante rute energetice. Acest aspect a fost exprimat si la
Conferinta Internationala de la Yalta, unde Romania a sustinut, alaturi
de celelalte tari participante, adoptarea Proiectului de Cooperare cu
tarile din regiunea baltica.
Referitor la oferta
romaneasca, au fost realizate doua studii de fezabilitate, de catre
Grupul Parsons din Statele Unite ale Americii si ENI din Italia, cu
participarea companiilor romanesti de profil. In aceste proiecte de
fezabilitate sunt analizate aspectele tehnice, economice, financiare,
legislative si de protectia mediului aferente lucrarilor de realizare a
transportului de petrol caspic prin Romania. Totodata, se propun etape
de realizare graduala in perioada 2000-2012, investitiile din etapa
2007-2012 fiind in cea mare parte preluate din profitul realizat in
etapa 2002-2007.
Consideram ca, in
conditiile in care lucrarile ar demara in anul 2000, primele cantitati
de petrol ar putea fi transportate in 2002.
Programul INOGATE
As dori sa remarc si
un alt aspect, legat de eforturile Romaniei, atat in plan politic, cat
si tehnic, de a se integra in politica Uniunii Europene. Programul
INOGATE exprima obiectivul politic al Uniunii Europene de realizare a
unei retele europene de transport al petrolului si gazelor care sa
permita diversificarea surselor si rentabilizarea rafinariilor.
In acest context,
Romania a semnat, impreuna cu alte 12 state, Acordul de la Kiev cunoscut
sub denumirea de Acord–Umbrela (Umbrella Agreement). Acordul
reglementeaza, in primul rand, una dintre problemele asupra carora am
insistat personal inca de la semnarea Acordului TRACECA. Este problema
securitatii cailor de transport energetic pe care am abordat-o in plenul
Conferintei de la Baku, propunand un cadru de reglementare a conditiilor
de transport si a masurilor de securitate pentru prevenirea riscurilor
ce ar putea interveni pe parcurs. Ma bucur ca pot vorbi astazi despre
existenta acestui Acord care, in cazul unor situatii critice in regiune,
va fi in masura sa asigure derularea transportului de resurse energetice
pe intregul traseu.
In pragul mileniului
trei, lumea ierarhizata a secolului XX se transforma intr-o lume de tip
retea ale carei centre de putere sunt multiple, difuze si mobile.
In aceasta lume, in
care se schimba in permanenta dimensiunile si proportiile reale,
descoperirea si exploatarea rezervelor naturale determina automat
schimbari complementare in mediile de comunicare, in interfata
tehnologica si, nu in ultimul rand, in lumea valorilor culturale.
Aceasta inseamna ca in societatea globalizata pe cale de a se naste,
orice miscare de bunuri se va face in mod necesar in ambele sensuri.
Conferinta Caspian
Energy to Europe reprezinta ea insasi un nod al retelei informationale
apt de a deschide, prin propunerile sale, un nou orizont de comunicare
si prosperitate. Vointa si eforturile comune vor face ca, in viitorul
apropiat, aceste generoase proiecte sa prinda viata in folosul
civilizatiei si al bunastarii intregii lumi.