Mesaj transmis
participanţilor la colocviul Sibiu - patrimoniu şi memorie, organizat cu
prilejul lansării Programului Europa - un patrimoniu comun, Sibiu, 12
septembrie 1999
Ierarhii politice,
economice, culturale
Europa poate avea un
viitor numai daca nu isi uita trecutul, dar aceste dimensiuni ale
timpului exista numai in masura in care ele sunt si raman ale noastre,
ale tuturor europenilor. Ar mai trebui insa adaugat, cu realism, ca nu
orice opera de arta ori loc minunat este sau poate fi cunoscut in egala
masura de toti europenii.
Un public cu adevarat
european s-a format in Renastere, a conti-nuat sa existe pana in epoca
luminilor si intr-un sens pana astazi, dar acest public a fost
fatalmente limitat de capacitatile de comunicare din epoca respectiva ca
si, ori mai ales, de ierarhiile politice si culturale care au guvernat
Europa. Au existat si centre a caror arta a ramas cunoscuta mai mult
local, ele neavand capacitatea materiala sau politica de a-si exporta
valorile sau de a le impune unor zone mai departate.
De voie, de nevoie,
ierarhiile culturale europene le-au urmat pe cele politice si economice
iar patrimoniul cultural s-a nascut in mare masura datorita ambitiei si
capitalului sponsorilor de atunci. Arta oraselor sau a tarilor puternice
a fost cunoscuta si in orasele si tarile mici, dar procesul invers nu
s-a produs. Iata un alt fel de a spune ca noi, modernii, nu am inventat
in acest domeniu nimic nou.
Catre o Europa fara
centre si fara margini
O noua abordare a
patrimoniului european incearca construirea unui sistem de cunoastere si
aparare care sa nu mai tina seama de ierarhiile de putere si de
preferinte traditionale. Toate tarile, mari si mici, propun proiecte
Consiliului Europei care le acorda egala atentie, fie ca valorile
respective sunt deja cunoscute in Europa, fie ca nu. Descoperim nu numai
patrimoniul unor tari mai mici, ceea ce am putea numi acum, la
terminarea diviziunilor politice ale continentului, si numai cultural
vorbind, a doua Europa, dar descoperim si mari valori culturale locale,
unele putin cunoscute in chiar tara respectiva, a treia Europa, deci. Ca
roman nu pot decat sa ma bucur ca monumente de cultura din tara mea
intra in atentia unui public european mai larg si sa sper ca ne
indreptam cu totii spre o Europa fara centre si fara margini.
A nu uita si a invata din trecut
S-a vorbit de multe
ori despre calitatea de raspantie culturala a Sibiului. Aici se
intretaie cultura central-europeana de tip germanic, datorata vechii
prezente in oras a sasilor, ca si a altor grupuri etnice, si o cultura
romanesca de mare vechime si rafinament, produsa secole de-a randul in
unele sate din jur. Aceste culturi s-au constituit paralel dar s-au
intretaiat si s-au influentat adesea.
Este pasionant pentru
un roman din alte regiuni, cum sunt si eu, sa cutreiere orasul Sibiu si
zona din jur si sa constate cat de originale sunt acestea in raport cu
alte culturi regionale din Romania. Admiram arhitectura si tesaturile
din regiune, marii scriitori nascuti ori veniti aici, ei insisi atat de
diferiti intre ei, precum Goga si Blaga. Sau Emil Cioran, care, din
Sibiu pana la Paris, nu a incetat sa planga derizoriul vietii, dar si,
cu ironia lui proprie, faptul de a fi parasit Rasinarii. Ori Noica,
refugiat aici si incercand construirea unei oaze de filozofie la
Paltinis. Nu il uitam pe Gheorghe Lazar din Avrig, inteiemetorul de
scoala, nici institutiile culturale de astazi, Universitatea, muzeele,
Teatrul „Radu Stanca”, excelentele reviste sibiene Transilvania si
Euphorion. Il pretuim pe marele poet Mircea Ivanescu, pe Doinas si
Cercul literar, pe prozatorul Joachim Wittstock, pe poetul Oskar Pastior,
pe profesorul Paul Philippi, pe profesorul Eugene Itterbeek din Belgia,
care a decis sa predea cursuri de literatura franceza si flamanda la
Sibiu ori pe atatia altii. Iata de ce, nu numai pentru alti europeni, ci
si pentru cetatenii Romaniei in general, Sibiul este un ansamblu de
diversitate si de extraordinara creatie locala.
Sa nu uitam insa, ca,
in Romania si mai ales in Transilvania, au fost de-a lungul istoriei, ca
si mai recent, destule conflicte nascute din interese economice,
politice ori culturale divergente, ale diverselor grupuri etnice. N-au
existat insa conflicte de acest gen la Sibiu. De aceea, acest oras este
pentru noi nu numai un exemplu de pluriculturalism, dar si un exemplu de
intelegere si respect intre locuitorii lui. Sa privim, la randul nostru,
cu respect exemplul sau si sa speram ca, dincolo de o memorie a culturii,
pe care o cinstim, vom fi capabili sa incetatenim si o cultura a
memoriei. A nu uita si a invata din trecut este cea mai nobila lectie a
istoriei noastre comune.