Discurs la
deschiderea Seminarului Stăpanirea valului globalizării prin evitarea
crizelor şi războaielor şi prin construirea de proiecte comune,
organizat de Clubul de la Roma, Bucureşti, 12 septembrie 1999
Clubul de la Roma,
oaspete la Bucuresti
Am urmarit cu interes
ideile pe care Clubul de la Roma le-a oferit spre dezbatere lumii
intregi, incepand cu 1968, anul aparitiei sale. Imi amintesc si astazi
felul in care autoritatile comuniste de la Bucuresti au regizat o
adevarata campanie impotriva Raportului Meadows despre limitele
cresterii, care punea in circulatie teze in totala contradictie, pe
atunci, cu triumfalismul strategiilor de dezvoltare bazate pe
marxism-leninismul industrialist. Dar, in ciuda acestor bruiaje ale
aparatelor de propaganda, intelectualii romani au avut posibilitatea ca,
mai ales in deceniile opt si noua, sa cunoasca lucrarile girate de
Clubul de la Roma si sa discute pe larg pe marginea lor, chiar daca
aceste discutii nu aveau loc intr-un cadru institutionalizat.
Tema Seminarului de
la Bucuresti privind stapanirea valului globalizarii si evitarea
crizelor si razboaielor este de mare actualitate, in special pentru
popoarele Europei de Sud-Est. Evitarea razboaielor si crizelor si
construirea de proiecte comune sunt chiar ideile fundamentale in jurul
carora a fost elaborat Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est,
la lansarea caruia am participat recent, la Saraievo. Au participat zeci
de sefi de stat si de guvern, principalii decidenti politici ai lumii,
principalii decidenti militari reprezentand structurile NATO si UEO,
principalii decidenti financiari reprezentand Banca Mondiala, Fondul
Monetar International, Banca Europeana pentru Reconstructie si
Dezvoltare, reprezentati ai societatii civile.
Parabola pentru cei
care calauzesc natiuni
Preocupat de tema
propusa de Clubul de la Roma pentru Seminarul de la Bucuresti, m-am
intrebat in ce masura suntem cu adevarat pregatiti sa facem fata
sfidarilor globalizarii. M-am intrebat daca nu cumva povestea
fratilor Strugatki din celebrul lor roman Picnic la marginea drumului s-ar
putea reedita in existenta noastra. Eroul, un om ajuns cu dificultati si
riscuri enorme in fata unui mecanism extraordinar care i-ar fi putut
realiza orice dorinta, descopera cu disperare ca nu stie ce dorinta
sa-si exprime, pentru ca nimeni nu l-a invatat vreodata ce este cu
adevarat important pentru viata lui si pentru viata celor dragi lui.
Tot ceea ce ii trece prin minte este efemer si lipsit de
substanta. Este interesant ca acest om se dovedise pana atunci capabil
sa calauzeasca si sa-i ajute pe altii sa depaseasca pericole pentru a
ajunge la punctul indepartat si visat. Dar tocmai el, aceasta calauza
iscusita in rezolvarea unor probleme imediate, nu stie ce este cu
adevarat esential, ce si-ar putea dori.
Cred ca putem
descoperi in finalul acelei povesti fantastice o parabola graitoare
pentru rolul pe care ar trebui sa si-l asume cei care conduc natiunile
pentru a le pregati sa faca fata problemelor esentiale, abia banuite,
ale mileniului ce va urma.
Am fost invitat
recent pentru un keynote-speech la intalnirea trienala a Asociatiei
Presedintilor de Universitati, in care fusesem cooptat cu ani in urma,
ca rector si presedinte al Consiliului National al Rectorilor din
Romania.
Eliberat de
constrangerile sefului de stat obligat la prudenta in declaratii si
judecati, in lipsa presei si regasindu-mi vocatia de cercetator, am
prezentat o viziune critica asupra capacitatii lumii occidentale de a
gandi cu adevarat la problemele esentiale ale mileniului ce vine.
Constatasem ca, de cele mai multe ori, se apeleaza la materialele
refolosibile ale societatii industriale si nu la caramizile noi ale
societatii informationale postindustriale. Pentru toata lumea exista
primejdia ca gestionarea problemelor curente sa nu mai lase timp pentru
studiu, concepte si proiecte in domeniul politicilor de perspectiva.
Totusi, situatia nu se prezinta pretutindeni la fel.
In statele dezvoltate,
gestiunea curenta se desfasoara in conditiile in care exista institutii
si mecanisme functionale si stabile, exista traditii si reguli general
acceptate de corpul social. Prin urmare, ceea ce am putea numi strigatul
prezentului nu este atat de puternic incat sa acopere glasul celor care
gandesc si vorbesc despre viitor.
Dupa Cortina de Fier,
cortina lipsei de comunicare
Pentru statele care
s-au desprins la inceputul acestui deceniu de sistemul comunist,
lucrurile sunt mult mai complicate si, poate, de aceea nu suntem
totdeauna intelesi. Si, poate, de aceea, in locul Cortinei de Fier, s-a
ridicat foarte repede o alta cortina, de velur sau de matase, a lipsei
de comunicare reala si profunda intre Vest si Est.
Chiar daca intre
tarile post-comuniste exista diferente si specificitati semnificative,
toate aceste tari au fost nevoite sa reconstruiasca din radacini un
intreg sistem institutional incepand cu structurile politice si pana la
cele neguvernamentale; sa constate permanent disfunctionalitati si sa
incerce sa le corecteze; sa se adapteze noilor standarde; sa faca fata
monitorizarilor si sa convinga pe ceilalti de temeinicia optiunilor lor
pentru integrare. N-am fost in situatia sa putem construi o masina
complet noua, a trebuit sa o reparam mereu pe cea veche, din mers,
pentru a nu intrerupe transportul pasagerilor.
Reformele economice
au creat mari probleme in acoperirea cheltuielilor publice si mai ales
in stabilirea prioritatilor de alocare a resurselor. Subdezvoltarea unor
domenii-cheie sau a unor regiuni au creat si creeaza stari de criza care
asteapta solutii imediate pentru a nu degenera in convulsii. Uneori,
situatia seamana cu o barca sparta in care apa patrunde si barcagiul nu
are atatea maini ca sa astupe simultan toate sparturile mereu mai multe,
mereu mai mari.
Daca la toate acestea
adaugam si inertiile enorme care insotesc ca niste ciocli intregul
cortegiu al institutiilor ce ar trebui reformate, nu putem sa nu
conchidem ca in aceasta parte a lumii strigatul prezentului de care
vorbeam este de-a dreptul asurzitor, acoperind uneori mesajul actiunilor
pe termen lung. Si totusi aici, mai degraba ca oriunde, sunt necesare
strategii pe termen lung atat in politicile interne, cat si in felul in
care sunt gandite cooperarile regionale si inter-regionale.
Nu se pot gestiona la
nesfarsit penurii
Oamenii politici
responsabili nu isi pot permite sa gestioneze la nesfarsit penurii cu
privirea coborata numai catre problemele de zi cu zi, desi ei trebuie
sa-si asume, in primul rand aici, in aceste zone, riscul de a fi blamati
pentru neajunsurile temporare ale reformelor. Daca ar rezolva doar unele
probleme pe termen scurt, se vor confrunta mai tarziu cu privirile
disperate ale unor oameni pe care, ca in romanul despre care vorbeam, nu
i-a invatat nimeni incotro sa se indrepte; ce sa-si doreasca dincolo de
ceea ce este efemer si uneori derizoriu; cum sa gandeasca in propriul
lor interes, pe termen lung.
Este momentul sa spun
cateva cuvinte si despre tara mea. Pentru cei din afara, situatia din
Romania din ultimii zece ani pare un bun caz de studiu. Pentru romani,
este o drama. Pentru un presedinte, ea implica o responsabilitate enorma
in fata unei mari parti a populatiei aflate intr-o situatie-limita, de
lupta intre viata si moarte. Dupa o perioada in care reformele au
stagnat, tocmai din pricina unor strategii, daca le putem numi astfel,
vizand exclusiv prezentul, Romania a trecut in 1997 la gandirea si
aplicarea unor programe de dezvoltare care tin seama de viitor, mai mult
chiar decat de prezent. Domenii aflate in profunda suferinta, cum sunt
sanatatea, protectia sociala, administratia locala sau invatamantul, se
cer regandite in asa fel incat sa iasa din cercul penuriilor in care se
zbat astazi. Vor mai fi insa si sacrificii pe termen scurt. Vor fi mai
scurte cu cat mai repede vor fi invinse rezistenta birocratica, inertia
si in special mentalitatea de asistat a celor inca neobisnuiti sa
actioneze intr-un sistem concurential deschis si transparent.
Este o schimbare
fundamentala, care aduce in discutie capacitatea noastra de a opera cu
riscuri sociale, pentru ca este vorba de un buget sarac care afecteaza
servicii publice, oameni, familii. Introducerea unor legi noi,
crearea unor institutii noi nu asigura imediat functionalitatea
sistemului si nici redresarea economica.
Criza de capital
epuizeaza capacitatea de rezistenta a oamenilor
Inainte de a fi
analizata de experti financiari sau politici de pretutindeni, reforma
este traita pe viu de oameni care trebuie sa fie in acelasi timp si
motorul ei. Reforma va avea succes numai daca se va bucura, in
suficienta masura, de increderea oamenilor care sunt chemati sa o
realizeze.
Criza indelungata si
tragica din Iugoslavia ne-a demonstrat ca acest somn al increderii
europene intr-un iluzoriu triumf „epidemic” al valorilor democratice
poate naste monstri. Ne-a aratat de ce democratia trebuie sa fie o
prioritate chiar fata de reforma economica. Ceea ce oamenii pot, uneori
cu dificultate, sa inteleaga.
Pentru a impiedica
nasterea in aceasta regiune a unor crize interne, care se pot
internationaliza rapid, este nevoie de o intelegere reala si profunda a
nevoilor pe care le au tarile de aici. Zgomotul prezentului poate
fi redus prin stimularea serioasa a cooperarilor si investitiilor
directe din Vest. S-a spus demult ca pacea este efectul natural al
comertului, si astazi stim ca o asemenea definitie nu este catusi de
putin naiva. Cred, insa, ca, in zilele noastre, mai
potrivit decat un recurs la comert este remediul prin cooperare pentru
produse si servicii comercializabile.
Proiecte pentru
constructii comune
Ieri, am participat
la Ialta, la Conferinta O Europa a secolului XXI fara linii de diviziune,
in care a fost abordata insistent problema asigurarii cailor de
transport de la Marea Baltica la Marea Mediterana prin Marea Neagra.
Personal, am sustinut ideea acestui proiect inca din 1997, la Conferinta
sefilor de stat si de guvern din Europa Centrala si Zona Baltica de la
Vilnius, la Conferinta Marii Negre si cu ocazia discutarii proiectului
TRACEKA. La numai doi ani de la Vilnius, tarile participante dispun de o
retea de acorduri si structuri regionale care au asigurat o stabilitate
politica. Dar de aici si pana la integrarea economica intr-o Europa fara
periferii mai este inca un drum greu, cu probleme enorme.
Un al doilea proiect
comun, care sa permita evitarea crizelor pe fondul globalizarii si pe
care m-am straduit sa il prezint, fara succes prea mare pana acum,
sefilor de stat din toate tarile riverane, din Vest si din Est, este
Programul Dunarii. Proiectele unor coridoare de transport de-a lungul
Dunarii au intrat in „hibernare” pe masura acutizarii conflictului din
Iugoslavia. Blocarea Dunarii prin bombardarea podurilor a izolat,
practic, tarile din aval de comertul traditional cu Ungaria, Slovacia,
Austria, Germania. Si a creat o bariera – pe linia de divizare cunoscuta
– intre tarile Europei Centrale si tarile din zona de varsare a Dunarii:
Romania, Bulgaria, Republica Moldova, Ucraina.
Leibnitz scria candva
ca prezentul este saturat de trecut si insarcinat cu embrionul
viitorului. Genetica demonstreaza ca embrionul este marcat de ereditate.
Evitarea crizelor si a razboaielor, constructia unor proiecte comune,
stapanirea valului globalizarii ne obliga sa nu ignoram trecutul.