Discurs la
Reuniunea Comisiei de Acţiune Romania – SUA, Bucureşti, Palatul
Cotroceni, 13 iulie 1999
Reuniunea Comisiei de
Actiune Romania – SUA
Doresc sa transmit
Comisiei de Actiune Romania – SUA si Centrului de Studii Strategice
Internationale un mesaj de apreciere sincera pentru modul in care
contribuie la implementarea Parteneriatului Strategic Romania – SUA.
Seful delegatiei
Statelor Unite, co-presedinte al Comisiei, a prezentat rezultatele
activitatii celor sapte grupuri de lucru. Este bine ca, din 22 de
recomandari ale Comisiei, 19 au fost finalizate de catre Guvernul roman
si 12 dintre ele sunt puse in aplicare. Iata o Comisie care are in
vedere o strategie (de dezvoltare a relatiilor parteneriatului
romano-american), dar a carei activitate se poate exprima deja in
realizari concrete.
Inainte de a ma opri
la aceste rezultate concrete, as vrea sa subliniez concizia si precizia
interventiilor reprezentantilor americani si romani. Ceva din stiinta
managementului, din creativitatea si modul sistematic de lucru al
partenerilor americani s-a transmis colaboratorilor din Romania si cred
ca aceste abilitati reprezinta si ele dividende foarte importante ale
actiunilor organizate de Comisie.
Sigur ca, in mare
parte, lucrurile pe care le-am auzit le cunosteam. Nu numai pentru ca
aproape toti consilierii mei au lucrat in aceste grupuri si au fost
permanent in miezul activitatii acestei Comisii, dar si datorita
faptului ca a existat, ca sa spun asa, o intensa activitate epistolara
intre mine si Comisie, care m-a solicitat pentru clarificarea unor
probleme intervenite pe parcursul activitatii sale.
Omul sa nu dispara
din mintea noastra
As vrea sa dam si o
alta lumina lucrurilor spre a pune in evidenta si partea mai putin
vazuta, partea umana si concreta pe care deseori o uitam, mai ales cand
facem studii sau proiecte strategice. Uneori chiar trebuie sa ne
departam putin de ea pentru a avea o perspectiva de ansamblu. Dar omul
nu trebuie sa dispara niciodata din mintea noastra. Natura, evenimentele
pot interveni cu brutalitate si atunci ne aduc cu picioarele pe pamant
fara vreo avertizare expresa.
Nu este uzual ca un
presedinte sa intre intr-un salon oficial ca acesta cu bocancii plini de
noroi si cu o camasa mototolita si transpirata. Dar, in aceasta
dimineata, am fost obligat sa ajung in muntii din vestul Romaniei, mai
intai cu avionul, apoi cu elicopterul, cu o masina de teren si apoi cu
pasul, printre pietre si noroaie, la locul unei catastrofe naturale,
care a provocat mari pierderi materiale, dar, mai ales, ireparabile
pierderi umane.
Este una sa citesti
sau sa urmaresti la televizor consecintele unui dezastru si altceva sa
fii acolo, in momentul in care de sub noroaie se dezgroapa cadavre. Si
este una sa vorbesti sau sa trimiti mesaje de compasiune si altceva sa
te duci la patul unei mame careia i-au murit doi copii, unul in brate,
si apoi sa treci in sala alaturata a spitalului, unde o tanara femeie a
nascut prematur, sub socul dezastrului.
Am lucrat cu concepte,
am colaborat in comisii de lucru, si in Romania, si in Statele Unite, si
am constatat ca un proiect privind Romania poate sa insemne pentru FMI,
Banca Mondiala sau diferite agentii guvernamentale istoria unui succes
sau istoria unui esec, o tema utila pentru conferinte sau in dezbaterea
unor consilii de administratie.
Pentru mine, esecul
unui proiect in Romania inseamna soarta si viata unor oameni. In
cazul unui esec, cineva trebuie sa raspunda. Si pentru aceasta
popoarele aleg presedinti.
Problema cu care ne confruntam poate
fi formulata astfel: putem sa dezvoltam o strategie viabila daca nu luam
in considerare elementul uman, chiar individual? Noi am avut in perioada
comunista strategii bazate pe productia pe cap de locuitor – de otel, de
paine, de unt – si parea atunci ca singurul lucru bun in Romania era sa
fii „cap de locuitor”. Putem acum sa inlocuim aceste strategii cu altele
bazate pe PIB, pe deficite, rate ale inflatiei, dar ele trebuie sa fie
coerente. Prea des primim mesaje contradictorii si ele
au aparut chiar la aceasta reuniune.
Anularea unor
facilitati pentru contractele incheiate si, prin consecinta, modificarea
planurilor de afaceri elaborate pe baza acelor facilitati reprezinta un
lucru rau, dar nu a fost optiunea noastra. A fost consecinta
negocierilor cu FMI, care nu ne-a permis nici un fel de abatere de la
program si noi nu am fost in masura sa refuzam mai ales pentru motivul
ca masurile solicitate erau, in general, necesare. In situatia concreta
a Romaniei este foarte greu sa realizezi simultan macrostabilitatea pe
baza unui acord cu FMI si restructurarea pe baza unui acord cu Banca
Mondiala.
Nu v-am spus aceste
lucruri ca sa caut argumente pentru a motiva intarzieri ale reformei sau
restructurarii. Ne-am implicat in ele, le facem, raspundem pentru ele si
platim un pret social si politic greu. Dar nu se poate sa ni se ceara
doua lucruri diferite in acelasi timp. O solutie de armonizare este
posibila si va cerem sprijinul mai ales ca, pana la urma, aceste
institutii internationale folosesc in mare masura bani americani.
Embargoul impotriva
Iugoslaviei a lovit Romania
Oficiali ai NATO si
ai Uniunii Europene vin la Bucuresti pentru a ne prezenta felicitari
pentru modul in care Romania a actionat in anumite momente, ca si cum ar
fi fost o tara membra a NATO. Uneori a actionat chiar mai decis decat
unele noi tari membre ale Aliantei. Dar fara a avea nici garantiile de
securitate si nici avantajele tarilor NATO. Asta ne da dreptul sa ne
intrebam: cine este pedepsit acum? Noi respectam in continuare, din
fidelitate fata de Alianta nord-atlantica, embargoul privind Iugoslavia.
Dar ia cineva in considerare cat de mult loveste embargoul Romania?
Pentru ca Romania este o tara care produce petrol, care
prelucreaza petrol si care exporta petrol. Si il exporta prin transport
pe Dunare. In timp ce suntem felicitati pentru aceasta consecventa,
pagubele noastre cresc zi dupa zi.
Grupul de oameni de afaceri, despre
care se vorbea mai inainte, a dat in judecata Guvernul Romaniei si a
cerut ca despagubire un miliard de dolari pentru pagubele suferite din
cauza embargoului. Cu toate acestea, noi am decis sa respectam in
continuare embargoul. Dar situatia trebuie analizata
pentru ca, repet, ne intrebam: pe cine pedepseste embargoul?
La fel este si
situatia podurilor bombardate care blocheaza Dunarea si care, practic,
au impartit Dunarea in doua sectoare care nu mai comunica intre ele:
sectorul statelor riverane dinspre varsare – Romania, Bulgaria, Ucraina,
Moldova – si sectorul cursului superior care strabate Slovacia, Ungaria,
Austria, Germania. Comertul Romaniei se face in proportie de 88% cu
tarile UE si CEFTA, care sunt dincolo de aceasta bariera. Comertul in
zona accesibila este foarte redus. Exporturile spre Rusia reprezinta
0,9% din totalul exporturilor romanesti. Spre Ucraina exporturile sunt
nesemnificative. In aceste zone nu avem practic ce transporta pe Dunare,
in timp ce, spre zona vestica, avem ce transporta, dar suntem
impiedicati s-o facem.
Va voi da si un
exemplu pe care l-am discutat recent, la Reuniunea sefilor de stat din
Europa Centrala, la Forumul Economic de la Salzburg. Austria importa din
Romania o mare cantitate de ciment. Multe din marile fabrici de ciment
ale Romaniei, privatizate si preluate de concernul franco-american
Laffarge, se afla pe malul Dunarii. Daca transportam cimentul in Austria
cu trenul, pretul este de cinci ori mai mare decat in cazul
transportului fluvial. Si, conform contractului, costul transportului il
suporta producatorul. Situatia este similara pentru marile uzine
metalurgice si combinate chimice amplasate pe malul Dunarii. Este un
pret pe care noi il platim continuu. Razboiul s-a terminat, dar
noi inca mai suportam consecintele si costurile podurilor distruse. In
urma discutiilor cu Presedintele Klestil am aflat ca Austria este in
masura sa deblocheze podurile si sa le si reconstruiasca.
Lipseste insa acordul politic pentru demararea acestui
proiect mult discutat.
Problema o constituie
modul in care este privita reconstructia podurilor distruse in timpul
bombardamentelor. Este ea o problema umanitara? Financiara? Sau se
considera ca ar reprezenta un ajutor politic ce s-ar da indirect
regimului Milosevici? Am discutat, printre altii, cu mai multi senatori
americani si n-am ezitat in a le spune ca nu inteleg de ce se
tergiverseaza rezolvarea acestei situatii. Mandatul meu imi cere sa apar
interesele Romaniei si pentru noi deblocarea circulatiei pe Dunare este
urgenta si vitala.
Parteneriat inseamna
doi si dialog cu dublu sens
As vrea sa va mai
spun si cateva lucruri mai putin placute. Dar la fel de sincere ca si
multumirile pe care vi le-am adresat. Pentru ca, daca nu am fi sinceri
intre noi, aceasta comisie nu ar mai avea nici un rost. Asa cum am spus
de la inceput, toate observatiile critice care s-au adus partii romane
de catre partea americana sunt justificate. Si ne asumam pentru ele
responsabilitatea. Dar eu va indemn sa ascultati si punctele noastre de
vedere critice asupra unor aspecte ale relatiilor noastre.
Timp de zece ani
ne-am obisnuit cu un proces de monitorizare extern. Deci, cu o
atitudine permanent critica din partea altora si cu o reactie defensiva
din partea noastra. Ori de cate ori ni se spune: „Asa
ceva nu merge”, noi analizam si raspundem: „Intr-adevar, asa nu merge,
ne vom stradui si va fi mai bine”. Si, uneori, chiar ne straduim si
lucrurile chiar merg mai bine. Este insa necesar sa mai privim lucrurile
si in intregul lor, examinand consecintele la nivelul intregii societati.
Exista, stiti si dumneavoastra, o limita de suportabilitate. Pana unde
poti sa mergi cu toate odata?
Mai este apoi si un
alt aspect. Eforturile se uita usor si fiecare lucru facut bine nu mai
conteaza ulterior. Apar alte provocari, alte obiective, ce s-a facut
bine este uitat. Or, este foarte greu sa creezi in acelasi timp baza
legislativa, sa construiesti institutiile democratice, sa asiguri buna
functionare a puterii judecaroresti, sa inlaturi efectele a 45 de ani de
comunism si intarzierile primei perioade de tranzitie. Si tot mereu sa
existe inca ceva de rezolvat, inca o conditie, inca o solicitare.
Reforma in Romania se
deruleaza intr-un context extern dezavantajos
Tratamentul aplicat
Romaniei, in comparatie cu celelalte tari din Sud-Estul Europei, este
dezavantajos pentru noi. Nu este de vina nimeni in mod particular pentru
faptul ca acum ambianta s-a schimbat si noua nu ne mai reduce nimeni
datoriile externe, cum s-a intamplat, de pilda, in cazul Poloniei.
In acest an, noi avem
de platit trei miliarde de dolari si alte doua trebuie platite la anul,
ceea ce reprezinta peste jumatate dintr-o datorie de opt miliarde de
dolari. Dar nimeni nu a miscat un deget sa ne ajute. S-a spus: „Nu
platiti la termen, intrati in crah”. Si, dupa ce am platit ratele
scadente, adica doua miliarde de dolari, cu eforturile noastre, ni s-a
spus: „Acum, imprumutati-va pe piata privata de capital. Sa vedem daca
reusiti. Si numai dupa aceea veti putea beneficia de un imprumut de la
FMI”. Or, daca obtineam mai intai imprumutul de la FMI, ne puteam
imprumuta de pe piata privata de capital la jumatate de dobanda. De ce a
fost nevoie sa trecem si acest examen suplimentar?
La fel stau lucrurile
in domeniul investitiilor. In alte tari s-au „pompat” atatea investitii,
incat Cehia, la un moment dat, avea probleme cu aprecierea monedei, iar
investitiile raportate la potentialul Ungariei s-au dovedit
disproportionate, creandu-i chiar unele probleme.
Cand discutam relatia
cu Statele Unite, nu putem sa nu observam ca, luand in considerare
potentialul Romaniei, eventual in comparatie cu Grecia si Turcia,
investitiile americane sunt atat de mici, incat nici nu pot fi luate in
discutie. Este foarte clar pentru noi ca investitiile se fac pentru
profit. Nimeni nu investeste datorita unor discursuri mobilizatoare.
Nici ale Guvernului Romaniei, nici ale Guvernului SUA. Noi stim acest
lucru. Am invatat aceasta lectie. Atunci sa tratam problema exclusiv din
punct de vedere financiar-economic si sa nu o mai consideram o problema
politica a Romaniei.
De la ajutorul
umanitar si de formare la programe comune
Ajutorul occidental
pentru Romania a cunoscut trei etape. Prima etapa a fost cea a
ajutorului umanitar. In decembrie ’89, in ’90 si ’91 era necesar
si a venit. Administrarea lui a fost haotica din cauza birocratiei
romanesti si a unor interese locale, dar si din partea occidentala,
urmarind simpatii, selectii aleatorii. A venit a doua perioada, cea a
ajutorului pe care l-as numi de formare. Acest ajutor a fost util, chiar
extraordinar de util pentru Romania. Colaboratorii mei
apropiati de la Cotroceni au o experienta americana. De la training la
masterat si doctorate, au o experienta reala de lucru cu americanii. De
aceea puteti sa colaborati eficient cu ei. Acest efort formativ a avut
un rol important si in crearea organizatiilor neguvernamentale, a
societatii civile.
Acum, am trecut in
etapa a treia. Avem in Romania oameni formati, capabili sa faca programe
si sa le desfasoare. Si in administratie, si in societatea civila. Sunt
capabili ei insisi sa faca aceasta munca. Si, totusi, cand ofertele de
ajutor pentru diferite componente sociale si educative ajung in faza de
aplicare, romanilor li se spune cam asa: „Suntem interesati sa colaboram
cu voi doar in training, sa va formam, programele le desfasuram noi”.
Cunosc acest gen de
programe de asistenta fiindca am negociat pentru ele pe vremea cand eram
presedintele Consiliului Rectorilor din Romania. Cand am negociat
programele pentru reforma educatiei, am format o delegatie de profesori
care predasera in universitati americane si am colaborat foarte bine.
Acum avem in fata o problema mai dificila: problema copiilor orfani sau
abandonati, a copiilor handicapati sau a celor contaminati cu HIV.
Exista programe romanesti, recunoscute de americani ca
fiind foarte bune; programe care au intrat in faza pilot si au dat
rezultate neasteptate chiar si de noi. Insa, in momentul in care apare
problema sustinerii financiare a acestor programe, ni se spune: „Nu le
putem finanta. Avem bani doar ca sa va facem noi programe. Putem sa
platim sa va invatam, va mai facem un curs de training, mai facem niste
conferinte si niste grupuri de lucru”.
Este necesar sa
acceptam o premisa fundamentala pentru a depasi acest impas: birocratia
noastra este rea, blocanta, dar birocratie exista peste tot. Am
invatat sa cunoastem si birocratia UE, si birocratia americana. Punctul
meu de vedere este ca trebuie sa lucram impreuna folosind ceea ce am
creat bun impreuna.
Avem acum in Romania organizatii
neguvernamentale experimentate si avem o parte noua, tanara, in
administratie. Haideti sa le folosim, sa le supunem unor probe dure,
pentru a le verifica; sa dam posibilitatea sa lucreze celor inteligenti,
pregatiti, onesti si atasati obiectivelor pe care le vizeaza aceste
programe. Cred ca, in urmatoarea etapa, vom reusi nu numai sa realizam
impreuna strategii, dar sa avem si oamenii capabili sa le implementeze
cu succes, impreuna.