Discurs, in
calitate de invitat principal, la Sesiunea inaugurală a Confe-rinţei
Internaţionale a Preşedinţilor de Universităţi, Bruxelles, 11 iulie 1999
Cetatea unde se
cladesc idei si oameni
Privilegiul de a te
adresa reprezentantilor autorizati ai celei mai importante asociatii
universitare internationale poate fi datorat unei pozitii politice
trecatoare de sef de stat. Dar este datoria oricarui om de stat – deci
cu atat mai mult a mea, care am venit in mediul politic din sfera
universitara, si, intr-o oarecare masura, in numele Universitatii – de a
plonja din timp in timp in aceasta mare interioara pentru a regasi apoi,
plecand de la experienta Republicii Literelor, Republica Cetatenilor.
Vocatia universitara
nu sfarseste niciodata. De opt secole, adevaratii universitari intra in
Universitate ca intr-o religie pentru ca activitatea universitara tine
de o implicare profunda, intelectuala si morala, in viata comunitatii.
Republica Literelor
este cea care a aratat Republicii Cetatenilor ca ideile nu circula
niciodata prin ele insele, ca trebuie asumate de oamenii care le
formuleaza, care le transmit, care se bat pentru ele, care traiesc
consecintele si responsabilitatile pe care ele le implica. Examinate,
puse la indoiala, acceptate sau respinse, aceste idei nu au decat viata
pe care oamenii le-o dau sacrificandu-se adeseori pentru triumful lor.
Reflectand asupra
temei care mi-a fost propusa, aceea a responsabilitatii universitatilor
in societatea noastra, cred ca nu este suficient sa ne limitam la a
evalua universitatile ca institutii de invatamant si cercetare care
imprumuta diversitatea extrema a lumii de azi. Universitatea a avut
meritul de a fi propus societatii un anumit mod de a aborda si de a
considera fiinta umana si relatiile umane. Astfel, valorile care au luat
nastere mai intai in cadrul Universitatii au fost consacrate treptat ca
valori fundamentale ale epocii democratice.
Nascuta ca o
comunitate de dascali si de studenti reuniti in jurul unui proiect comun,
de explorare si cunoastere, Universitatea s-a pus in slujba adevarului.
In aceasta cautare, calea aleasa de Universitate, inca de la infiintarea
sa, a fost nu numai remarcabila, ci si clarvazatoare. Refuzand sa ramana
un spatiu in care eruditii isi enunta ideile, siguri de ei insisi si de
propria lor valoare, Universitatea a devenit un forum in care ideile
castiga in claritate si in vigoare doar atunci cand fac obiectul unor
confruntari permanente. Altfel spus, Universitatea – ca institutie a
modernitatii – reprezinta, prin definitie, un loc al pluralismului, unde
cunoasterea nu este numai o problema de eruditie, ci si o problema de
constructie a personalitatii umane. Fiind in acelasi timp un spatiu al
libertatii de expresie, un forum al dezbaterii si un mediu incitant
pentru reflectie, Universitatea cladeste idei si oameni. Ea este o
cetate libera in care libertatea de gandire trebuie sa prevaleze.
Orice universitate
adevarata reprezinta, acolo unde se gaseste, o reduta a democratiei
atata timp cat spiritul critic, ratiunea si pluralismul sunt valorile
care stau la baza demersului sau educativ.
La finele acestui
mileniu, in care ne confruntam cu riscul depersonalizarii, Universitatea
trebuie sa-si asume din nou o sarcina fundamentala pentru viitorul
omenirii: reasezarea omului pe pozitia care ii apartine de drept, ca
subiect si tel al actiunii sociale.
Responsabilitate
pentru cuvantul rostit
Nu avem dreptul sa
uitam ca toate ororile acestui secol tragic au fost inainte de toate
cuvinte spuse si scrise de intelectuali si, adeseori, alti intelectuali
au facut demersuri pentru a le pune in practica. In absenta cuvintelor
care le-au exprimat, nici comunismul, nici fascismul nu ar fi putut
revarsa asupra lumii otrava lor letala. Doctrina purificarii sarbesti
din Kosovo a fost exprimata pentru prima data intrun memoriu al
Academiei de Stiinte din Serbia. Discursul fondator al
national-comunismului sarb si-a creat o legitimitate amagitoare si
insangerata si datorita ralierii unor universitari, in timp ce multi
alti universitari sarbi au fost si sunt sufletul miscarilor democratice.
Adevarata conditie de
universitar inseamna a-ti asuma fara gres nu numai responsabilitatea
actelor tale, dar si a cuvintelor tale, a gandurilor circumscrise
acestora.
Avand drept unic stapan propria
constiinta, profesorul trebuie sa evalueze cu onestitate mesajul pe care
il transmite generatiilor pe care le formeaza. El trebuie sa-si
interzica orice instrumentalizare a misiunii sale de dascal in scopuri
care se plaseaza in afara cautarii stiintei si a adevarului. Dascalul
care ii fascineaza pe tineri atragandu-i spre o anume ideologie, spre o
falsa cunoastere, spre o gandire violenta si impura, devine raspunzator
nu numai in fata lui insusi, ci si in fata societatii si a istoriei.
Uneori Universitatea devine ea insasi
o miza. A fost cazul Universitatii albaneze din Kosovo – interzisa,
supravietuind in clandestinitate si, in cele din urma, impinsa la
violenta prin violenta.
Un exemplu de
rezistenta l-au oferit universitarii romani ostili intolerantei de orice
fel. Refuzul acesteia a fost una dintre temele cele mai curajoase
sustinute de studentii si profesorii romani in valtoarea revolutiei
anticomuniste din 1989. La fel, in perioada urmatoare, universitatile
romanesti au refuzat sa faca jocul national-comunismului. Luand exemplul
intelectualilor, o mare parte a clasei politice si mai ales societatea
civila au respins ideea oricarei confruntari violente, in favoarea
dialogului. Acesta a reprezentat adevaratul fundament al reconcilierii
istorice dintre romani si maghiari, iar aceasta trasatura distinctiva a
democratiei romanesti reinstaurate si-a gasit o expresie simbolica in
universitatea multiculturala romano-maghiara. S-a demonstrat astfel ca
se poate construi o societate si o natiune de cetateni, in care
minoritatile sunt aparate prin vointa majoritatii, deschizandu-se,
astfel, un spatiu de speranta la frontierele unei zone sfasiate de
conflicte.
Este datoria noastra,
a profesorilor si a studentilor, sa contracaram orice piedica pusa
libertatii de gandire, dar tot datoria noastra este sa nu permitem ca
libertatile academice, esentiale pentru noi, sa fie prost utilizate.
Pericolul uniformizarii
Spiritul critic, ratiunea si
pluralismul cer nu numai acceptarea diferentelor, ci si atentia acordata
celuilalt. Universitatea reuneste nu numai personalitati
diferite, ci ea pune laolalta, sub acelasi orizont de cunoastere,
diversitatea culturilor.
Pentru noi, proiectul
comun in jurul caruia, in numele caruia si in avantajul caruia ne-am
reunit astazi este cunoasterea, impartasirea cunoasterii ca legatura
comunitara. Dar si ca instrument de cooperare, de apropiere si de
solidaritate pentru prestigiul invatamantului superior.
Cred ca Universitatea
reprezinta cu adevarat unul dintre ultimele metereze in fata unei
mondializari unipolare si a unui proces din ce in ce mai uniformizator
de omologare culturala bazata pe o tot mai evidenta dominatie a
comunicarii audiovizuale, in detrimentul scriiturii. Asistam la o
tendinta de uniformizare a comportamentelor care ar vrea sa ne faca sa
credem ca trebuie sa vorbim aceeasi limba, ca trebuie sa ne imbracam la
fel, ca mostenirea culturala a umanitatii nu mai conteaza, ca importanta
mai au doar actiunea sau banii si nu trebuie sa ne mai pierdem timpul
gandind si reflectand.
In fata unei asemenea
perspective, poate ca exemplul cel mai remarcabil de multi-culturalism
bine gestionat politic, ce ar putea fi opus unei asemenea mondializari
uniformizatoare, este furnizat de institutiile universitare ai caror
reprezentanti avizati si autorizati sunteti. Doresc, prin urmare, ca
reflectia noastra comuna asupra identitatii institutionale a
Universitatii secolului XXI sa poata contribui, prin intermediul
valorilor care ne sunt specifice, la consolidarea demnitatii cunoasterii
si la prestigiul Universitatii, ca institutie a libertatii in
societatile noastre.
Exista oare o
societate libera, alta decat cea construita dupa masura omului?
Democratia nu este oare lucrul cel mai profund si mai veritabil uman in
viata comuna a oamenilor? Asa stand lucrurile, mizele pe care mileniul
III le pune deja in fata societatii sunt, fara indoiala, noi provocari
la care Universitatea este chemata sa dea raspuns.
Conteaza ce suntem,
nu ce avem
Prin consacrarea
personalitatii umane, modernitatea a fost poate prea ades considerata o
dizolvare inevitabila a legaturilor organice din sanul comunitatii. Or,
dincolo de aspectele incontestabil pozitive ale procesului de
modernizare, ceea ce trebuie sa punem acum in lumina este, dupa parerea
mea, ocrotirea tendintei naturale a omului de a trai si de a se dezvolta
in cadrul comunitatii. Numai in acest fel modernitatea se va dovedi la
inaltimea omului, croita pentru om. Nu vom intra in post-modernitate cu
ce avem, ci cu ceea ce suntem.
In timpul perioadei
pline de riscuri, de ambiguitati si de neprevazut ce a urmat incetarii
Razboiului Rece, sub denumirea generica de tranzitie, prima misiune pe
care a fost chemata sa o indeplineasca Universitatea a fost (si este) de
natura sociala. Experienta universitara ne indeamna sa fim sensibili la
transformarile din lumea reala; sa incurajam dezvoltarea invatamantului
superior si rolul educatiei superioare; sa veghem ca justitia sa
actioneze cu adevarat in societate gestionand in mod transparent toate
raporturile dintre persoane, grupuri si stat.
La crizele sociale,
create de bulversarile economice si politice ale mondializarii, ale
modernizarii si – in cazul tarii mele – ale post-comunismului, risca sa
se adauge si o criza a scolii. Cum scoala este prin excelenta un loc al
socializarii si al structurarii personalitatii umane, este firesc sa ne
intrebam care este marja de mediere si de inovatie a Universitatii, in
calitatea ei de aliata a societatii impotriva ravagiilor produse de
aceste multiple crize?
Inainte de a vorbi
despre modul in care Universitatea poate infrunta responsabilitatile
sale sociale in secolul XXI, se poate afirma ca provocarile prezentului
sunt deja atat de urgente si de importante, incat este necesar sa
incercam sa le raspundem cu prioritate. Mai mult decat in orice alt
moment al istoriei, nu putem ignora nici una dintre ipotezele sub care
ne reprezentam viitorul si nu putem gandi prezentul decat prin raportare
la viitor.
Elita universitara
Dintre sfidarile
sociale cu care se va confrunta Universitatea mileniului III, doua imi
par semnificative pentru modul in care vom fi capabili sa ne organizam
elementele cunoasterii si viata comunitara. Am in vedere, in primul
rand, modul nostru de a intelege actiunea umana si, in al doilea rand,
modul de a concepe existenta noastra comuna, de a imagina si de a pune
in lucrare functia sociala a cunoasterii.
Istoria modernizarii
economice si sociale a Europei, desi nu este uniforma de la Est la Vest
si de la Nord la Sud, acopera un timp considerabil in care s-au produs
efecte durabile si profunde. Or, intelegerea acestei istorii se afla in
miezul activitatii comunitatii universitare, de care poate da seama si
de la care poate invata.
Pentru a reusi
intr-un asemenea demers, Universitatea este datoare sa depaseasca ea
insasi anumite obstacole, in special in relatia intre elite si societate
in ansamblul ei. Respectul pentru valoare, cultivarea spiritului
competitiv bazat pe competenta si inventivitate, stimularea
creativitatii vor reconfigura rolul elitelor si recunoasterea locului
lor intr-o ierarhizare etica a valorilor sociale.
Folosind parghiile
colaborarii si comunicarii intre universitati, comunitatea academica
este chemata sa mijloceasca depasirea unor bariere de mentalitate intre
Vest si Est, ca si intre Nord si Sud.
Nu mai avem dreptul
sa concepem sfera cunoasterii si a pregatirii universitare ca un spatiu
situat dincolo de mizele sociale, condus de reguli esoterice, sesizate
doar de initiati, un spatiu monopolizat de cercuri inchise, inaccesibile
majoritatii, separat, deci opus acesteia. Din contra, de acum incolo
trebuie sa concepem Universitatea ca un mod exemplar de a fi impreuna,
aplecati asupra unui proiect comun.
Viitorul lumii
noastre nu poate fi asigurat atata timp cat dimensiunilor de excelenta
intelectuala, stiintifica si tehnica nu li se vor adauga inaltul simt al
responsabilitatii civice, capacitatea de a lucra in favoarea
pluralismului si dialogului, a respectului reciproc si a fidelitatii
fata de drepturile omului.
Universitatile
fauresc viitorul lumii acum. Ele ii formeaza pe cei care vor
proiecta infrastuctura si tehnologiile, dar si pe cei care vor lua
deciziile politice si vor administra societatea, pe cei care vor fi
educatorii copiilor nostri. Universitatile ii descopera si ii formeaza
pe literatii si artistii care vor intruchipa visele, sperantele, dramele
si cosmarurile vremurilor ce vin.
Secolul XXI apartine
deja universitarilor, ei sunt primii care au de raspuns la toate
provocarile timpului si lumii in care vom trai.