Prezentarea Strategiei de
Securitate Naţională a Romaniei in şedinţa comună a
Camerelor Parlamentului Romaniei,
Bucureşti, 23 iunie 1999
Mi-am asumat raspunderea de a
prezenta, in fata dumneavoastra si a cetatenilor Romaniei, Strategia de
Securitate Nationala, document adoptat in urma cu cateva zile de
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii. Stabilirea
principalelor obiective in domeniul securitatii nationale este un act de
mare responsabilitate.
Riscuri de
destabilizare
In ultimii zece ani,
Romania a evoluat intr-un mediu international de securitate extrem de
complicat. Prabusirea regimurilor comuniste din Europa Centrala si de
Est, dizolvarea Pactului de la Varsovia, dezmembrarea URSS au marcat
disparitia structurii mondiale bipolare si au schimbat in mod radical
configuratia politica a Europei si a lumii. Situatiile conflictuale din
vecinatatea Romaniei, criza pietelor de capital au complicat dinamica
mediului de securitate.
Riscurile de
destabilizare la care sunt expuse statele din aceasta parte a Europei
decurg si din dificultatile procesului de tranzitie, un proces inedit,
pentru care nu exista retete si in raport cu care solutiile trebuie
gasite si aplicate din mers.
Nici Romania nu a
fost crutata in ultimul deceniu de marile crize ale tranzitiei. Chiar si
in ultimele sase luni, Romania a fost confruntata cu riscuri de
securitate grave, care au vizat, practic, toate domeniile care fac
obiectul oricarei strategii de securitate. Au fost atacuri violente
impotriva institutiilor statului democratic si au fost agresate fortele
de ordine publica. Cele doua mineriade din acest an au pus in pericol
insesi bazele statului democratic si ale puterii judecatoresti. In
ianuarie s-a incercat substituirea legii cu anarhia si a dialogului cu
violenta. In februarie s-a incercat subminarea unui pilon esential al
statului de drept – autoritatea judecatoreasca.
In aceeasi perioada,
Romania s-a aflat in fata primejdiei prabusirii sistemului sau
financiar-bancar si a monedei nationale. Intr-un an de varf al platilor
pentru datoria externa au fost incercate atacuri speculative la adresa
leului iar fragilitatea catorva banci a generat tensiuni si agitatii
firesti in randul depunatorilor. Ne-am aflat saptamani la rand fata in
fata cu perspectiva epuizarii rezervelor valutare, cu prabusirea leului,
cu spectrul unei hiperinflatii sau al imposibilitatii de a plati
salariile si pensiile luni si luni la rand, cu pierderea depozitelor
bancare ale cetatenilor si ale societatilor comerciale. A urmat apoi
primejdia unei blocari generale a sistemului economic si politic, intr-o
perioada in care negociam finantari esentiale pentru dezvoltare. Ma
refer la amenintarea simultana a unei greve generale a salariatilor din
intreprinderile de stat, la perspectiva unei greve parlamentare din
partea Opozitiei si a unei greve fiscale a oamenilor de afaceri.
Concomitent cu aceste
tensiuni interne, la sud-vest de tara noastra, in Iugoslavia, s-a
dezvoltat un conflict politic si militar de proportii, care ne-a produs
mari pagube economice si care a generat riscuri majore de securitate. A
trebuit sa adoptam rapid decizii clare, in conformitate cu principiile
pe baza carora dorim sa ne construim viitorul.
Anului 1999, o proba
de foc
Aceste primejdii
majore au fost depasite. Chiar daca am inregistrat pagube sau intarzieri
intr-un domeniu sau altul, dezastrul posibil nu s-a produs.
Se poate spune ca
prima parte a anului 1999 a fost proba de foc a maturizarii sistemului
politic, institutional si economic romanesc. Dialogul a prevalat asupra
conflictului. In momentele critice, Parlamentul Romaniei, beneficiind de
un larg sprijin din partea Opozitiei, a adoptat hotarari esentiale
pentru apararea statului democratic amenintat de mineriade si a
intereselor strategice ale Romaniei in timpul conflictului din
Iugoslavia. Toate partidele parlamentare au acceptat dialogul pe
problemele dezvoltarii tarii, dialog inceput prin dezbaterea organizata
la Cotroceni in luna aprilie a acestui an.
In ciuda unei
situatii grele si a multor tensiuni, pot spune ca, in acest context de
responsabilitate, uniunile sindicale si organizatiile patronale au
contribuit la randul lor, prin intelepciune si tact, la depasirea
momentelor de criza majora pe care le-am invocat.
De aceea, aici, in
aceasta sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului Romaniei,
va multumesc dumneavoastra si tuturor celor care au actionat cu
responsabilitate in aceasta perioada grea.
O viziune strategica
noua
Strategia de
Securitate Nationala a Romaniei sintetizeaza felul in care tara noastra
isi concepe astazi prezentul si viitorul intr-un interval de timp care
ajunge pana in anul 2005. Este pentru prima data, nu doar in ultimii
zece ani, ci si in intreaga istorie a democratiei parlamentare din
Romania, cind o atare strategie este elaborata in termeni fermi si adusa
la cunostinta opiniei publice.
Din cel putin doua
puncte de vedere, acest document exprima o viziune noua asupra
conceptului de securitate nationala. Este pentru prima data cand
conceptul de securitate nationala nu porneste de la stat, ci de la
cetatean, de la interesele si drepturile lui fundamentale. In locul
vechii viziuni centralizate potrivit careia statul ii reprezinta pe toti
– simplificator si nivelator – si, in consecinta, trebuie protejat
prioritar, am asezat o idee noua, conform careia securitatea nationala
pleaca de la cerinta de a garanta un viitor cert si demn pentru fiecare
om. Am plecat la drum avand in vedere interesele legitime diverse ale
unor oameni diferiti ca varsta, ca situatie sociala, religie sau
apartenenta etnica, dar uniti prin calitatea lor comuna de cetateni ai
aceleiasi patrii, Romania.
De asemenea, este
pentru prima data cand securitatea nationala a Romaniei nu mai este
privita ca o problema predominant militara, ci ca un proces care implica
toate problemele societatii: economia, apararea, diplomatia,
administratia, ordinea publica, echilibrul social, educatia si sanatatea.
Aceasta viziune este in stransa legatura cu principiul enuntat mai
inainte, dar si cu realitatile lumii de astazi. O natiune este
amenintata nu numai de armate straine, ci, tot mai mult, de crize
financiar-economice, sociale sau ecologice, de crima organizata,
terorism si coruptie, de virusi biologici sau informatici.
Pentru a avea efecte,
Strategia de Securitate Nationala a Romaniei trebuie pusa in practica
prin politici specifice, prin programe de dezvoltare si reforma pe
termen mediu si lung. Componenta ei militara va genera Cartea Alba a
Apararii Nationale si, mai apoi, programele de reforma specifice
fiecarei structuri din acest sistem. Celelalte componente vor sta la
baza politicilor economice, fiscale si sociale, a demersului legislativ,
administrativ si, dupa caz, judiciar, al autoritatilor statului roman.
In ultima instanta,
securitatea nationala este o problema care ne priveste si ne implica pe
toti. Noi, toti cei care traim in aceasta tara, vom beneficia de
efectele acestor programe strategice daca ele vor fi bine concepute,
aplicate corect si la timp. Dar tot noi vom avea de facut fata unor
pericole majore daca vom gresi sau daca vom intarzia. Calitatea
viitorului nostru depinde in primul rand de noi insine.
Unitatea si interdependenta
intereselor fundamentale
Care sunt, prin urmare, interesele
nationale fundamentale ale Romaniei de astazi, pe care suntem hotarati
sa le aparam si sa le promovam? Le voi prezenta pe rand, cu precizarea
ca ele sunt interdependente si ca atingerea adusa unuia dintre ele le
pune in pericol imediat pe toate celelalte.
A fost, este si va fi esentiala
asigurarea existentei statului national, suveran si independent, unitar
si indivizibil. Acesta reprezinta cadrul cel mai echilibrat, dispunind
de forta si autoritatea necesare pentru a garanta efectiv dezvoltarea
democratica a Romaniei in conformitate cu vointa cetatenilor ei. Actiuni
care sa promoveze federalizarea sau separatismul pe orice fel de
criterii contravin Constitutiei si nu corespund vointei cetatenilor
Romaniei, care au nevoie de un stat democratic puternic care sa le apere
si sa le sustina interesele comune.
In numele acestor interese comune ne-am
angajat intr-un demers unitar de descentralizare administrativa si
decizionala profitabila tuturor comunitatilor, dupa criterii de
eficienta. Prin Legea finantelor locale s-a facut un pas important catre
o crestere a surselor locale de venit pentru sustinerea initiativei si
intereselor diferitelor comunitati. Aceste masuri vor avea un impact
major pentru dezvoltarea oraselor si comunelor iar rezultatele se vor
vedea in scurt timp.
Consolidarea regimului politic
democratic, bazat pe normele constitutionale si pe principiul
suprematiei legii, reprezinta principalul instrument pentru apararea
drepturilor fundamentale ale cetatenilor. Dupa peste patru decenii de
dictatura, edificarea unui sistem institutional modern, functional,
orientat catre aspiratiile legitime ale cetatenilor, este o componenta
esentiala a racordarii noastre la valorile democratice.
Legi obligatorii pentru recladirea
societatii romanesti
Pasi esentiali in aceasta directie au
fost facuti chiar in ultimul timp. Legi obligatorii in sistemul
Constitutiei din 1991, dar inadmisibil intarziate, au fost adoptate de
Parlament sau sunt in dezbaterea Parlamentului – Legea Avocatului
Poporului, Legea raspunderii ministeriale, Legea referitoare la
declararea starii de urgenta si de asediu, Legea functionarului public.
A fost definit prin legi speciale statutul unor
organisme esentiale din sistemul securitatii nationale: Serviciul de
Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Paza, Serviciul de
Telecomunicatii Speciale. In ultima vreme cele mai multe dintre
partidele parlamentare, inclusiv din opozitie, au recunoscut necesitatea
garantarii dreptului la proprietate privata pe toate caile legale,
incepand cu restituirea proprietatilor confiscate abuziv de regimul
comunist. Chiar daca mai exista divergente in legatura cu modalitatile
concrete ale acestor restituiri, principiul este sustinut de o mare
parte a opiniei publice, ceea ce deschide, in sfarsit, calea legiferarii
in acest domeniu atat de important al recladirii societatii romanesti.
Tara noastra garanteaza si promoveaza
drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor ei si asigura
exercitarea acestora conform standardelor europene. Aceasta inseamna o
definire corecta si definitiva a problemelor esentiale legate de dreptul
de proprietate, de garantarea si exercitarea lui. Inseamna consolidarea
mecanismelor care garanteaza exprimarea liberei opinii. Inseamna actiuni
legale mai sustinute pentru garantarea linistii si sigurantei oamenilor
si a bunurilor lor. Alaturi de stat, un partener esential in afirmarea
acestor drepturi, in ceea ce priveste folosirea lor efectiva, sunt si
vor trebui sa fie considerate ca atare, din ce in ce mai mult,
organizatiile neguvernamentale
Nu putem incheia aceasta enumerare
fara a aminti inca o zona de interes national: conservarea identitatii
romanilor din afara granitelor noastre. Comunitatile
romanesti din tarile vecine sunt incurajate sa participe la programe de
cooperare transfrontaliera, inclusiv de tipul euroregiunilor, care le
permit o mai buna mentinere a legaturilor cu tara. In ceea ce priveste
comunitatile romanesti din zone mai indepartate, acestea pot deveni din
ce in ce mai mult punti de legatura ale Romaniei cu centre de decizie si
influenta pe plan mondial.
Participare la
asigurarea stabilitatii in Europa
Experienta acestui
sfarsit de secol si mileniu a aratat ca nici o tara nu poate trai in
siguranta izolandu-se. De aceea, participarea la asigurarea securitatii
si stabilitatii in Europa este un alt interes fundamental al Romaniei.
Apararea si afirmarea
acestor interese trebuie sa tina seama de diferiti factori de risc. Voi
prezenta aceste riscuri si voi schita strategiile politice pe care le
consideram necesare pentru a le putea depasi sau evita.
Primul factor de risc
este existenta in regiunea noastra a unor tensiuni sau conflicte
militare care se pot extinde, precum si acumularea necontrolata de forte
sau tehnica de lupta in spatiul de interes strategic al Romaniei. Acest
factor de risc, luat in considerare cat se poate de serios de experti si
de oameni politici, este resimtit in egala masura de cetateni. Potrivit
sondajelor de opinie, temerea principala a romanilor este legata de
extinderea unui conflict militar in regiune. Suntem datori cu un raspuns
clar acestei temeri legitime.
Prioritatile
politicilor de aliante, parteneriatele de buna vecinatate
Romania nu este si nu
va fi amenintata de nici un fel de pericol militar sau paramilitar atata
vreme cat statul roman va continua sa aplice o serie de principii si
politici ferme. Cea mai sigura modalitate de aparare contra unor
asemenea riscuri este dezvoltarea unui sistem de aliante si a unui
spirit de cooperare autentica. Intr-o lume a interconexiunilor, cum este
cea de azi, logica jocurilor de suma nula, in care orice castig al unuia
reprezinta o pierdere pentru celalalt, este depasita. Noile arhitecturi
de securitate ale Europei se bazeaza pe o noua logica, in care toti
partenerii au de castigat ca generatori de securitate si de incredere.
In acest spirit, prioritatile politicii de aliante a Romaniei sunt, pe
termen scurt, mediu si lung, integrarea in structurile defensive ale
Aliantei Nord-Atlantice si aderarea la Uniunea Europeana. Aceste
obiective prioritare sunt complementare atat cu dezvoltarea unor
politici de cooperare si securitate regionala, cat si cu dezvoltarea
unor relatii cordiale si de colaborare statornica cu tari mai
indepartate, de care ne leaga vechi traditii de prietenie.
Ultimii ani au marcat
evolutii trainice in raporturile cu vecinii nostri Ucraina, Ungaria si
Bulgaria, plecand de la tratatele politice de baza si avand in vedere
stabilirea unor relatii parteneriale bazate pe incredere, cooperare si
comunicare. Relatiile privilegiate cu Republica Moldova, bazate pe
dialogul politic si cultural intensificat au fost completate in ultima
perioada cu o importanta dimensiune economica si financiara. Semnarea
tratatului de baza va marca intrarea raporturilor fratesti dintre
statele noastre intr-o faza noua.
Dorim sa reluam relatiile normale si
prietenesti cu poporul iugoslav si cu o Iugoslavie democrata.
Zona de instabilitate de la Sud-Vestul nostru trebuie sa
devina un spatiu de cooperare la care sa participam activ si un spatiu
de dialog cu oameni si structuri politice cu care impartasim aceleasi
valori ale tolerantei, ale libertatii si ale colaborarii.
Consolidarea rolului
Romaniei ca pilon de stabilitate
Este necesara
continuarea politicilor care confirma Romania ca un pilon de stabilitate
in Europa Centrala si de Sud-Est. Structurile trilaterale de colaborare
regionala initiate de noi si-au dovedit valabilitatea si au generat un
interes real din partea marilor centre de decizie pe plan international.
Trebuie consolidata prezenta romaneasca si in cadrul unor organisme
regionale institutionalizate care afirma tara noastra ca factor activ in
spatiul complementar al Europei Centrale, al Europei Sud-Estice si al
Marii Negre.
Niciodata Romania nu
mai trebuie considerata ca o parte a „butoiului de pulbere”din Balcani.
Romania este si trebuie sa ramana un pilon de stabilitate politica,
sociala, etnica si religioasa in regiune. Mai mult decat o
imagine, aceasta este o realitate pentru care s-a muncit din greu si
aceasta munca a dat roade. Am primit asigurari ferme de sustinere din
partea majoritatii statelor membre ale NATO si suntem citati ca exemplu
de rezolvare a unor probleme potential generatoare de conflicte
interetnice. Am devenit un exemplu al dinamizarii
dialogului dintre cultele religioase. Sunt acumulari pe care
putem construi temeinic baze de securitate.
Consider ca trebuie continuata si
accentuata politica de implicare si afirmare a Romaniei ca factor activ
in cadrul Organizatiei Natiunilor Unite, al Organizatiei pentru
Securitate si Cooperare in Europa si al altor organisme internationale
care promoveaza cooperarea si securitatea pe plan european si mondial.
Aceasta va oferi tarii noastre mai multa audienta si
prestigiu international, inclusiv – sau in primul rand – in pozitia sa
de pilon de stabilitate in regiune.
Toate aceste procese
politice, diplomatice si administrative trebuie coordonate in sensul
celor doua obiective strategice majore pe care ni le propunem si care
sunt sustinute in continuare de cetateni, in procentaje semnificative:
aderarea la Uniunea Europeana si integrarea in Organizatia Tratatului
Atlanticului de Nord. Drumul spre aceste obiective este jalonat de o
serie de etape intermediare, extrem de importante pentru arhitectura
globala a activitatii noastre internationale si de asigurare a
securitatii nationale:
– In luna noiembrie a
acestui an, Romania candideaza cu sanse mari pentru presedintia OSCE, in
2001;
– Avem deja un
sprijin semnificativ pentru inceperea negocierilor de aderare la Uniunea
Europeana. O hotarare in acest sens se va lua in luna decembrie a
acestui an, la Helsinki;
– Anul cel mai
indepartat in care NATO va lua o decizie referitoare la al doilea val al
extinderii este 2002;
– In 2003, tara
noastra are sanse sa devina membru al Consiliului de Securitate al ONU.
Reforma institutiei
militare
In cadrul Strategiei
de Securitate Nationala un loc esential il ocupa apararea nationala.
Mutatiile intervenite in ultimul deceniu in domeniul strategiilor
militare, al tehnologiilor militare de varf impun reforma fortelor
armate romanesti pentru a deveni un corp de elita capabil sa apere
suveranitatea, integritatea si independenta nationala. Procesul de
reforma a institutiei militare, prevazut pentru perioada 1999-2005, isi
propune modernizarea, redimensionarea si restructurarea fortelor armate
in concordanta cu conditiile mediului international si cu nivelul
resurselor disponibile. La finalul acestui proces, ostirea romana va fi
constituita predominant din militari profesionisti, mai bine pregatiti,
mai bine antrenati, mai bine echipati si mai bine platiti. Suma alocata
pentru fiecare militar se va dubla.
Depasirea
dificultatilor economice, financiare si sociale
Un factor de risc la
adresa securitatii nationale este prelungirea unor dificultati interne
de natura economica, financiara si sociala care afecteaza critic si
vital functionarea societatii romanesti. Pentru a combate efectiv
aceasta amenintare este necesar un efort conjugat, al tuturor
cetatenilor romani.
Am inceput reformele
mai tarziu decat cei care se bucura deja de rezultatele lor pozitive,
dar am avut maturitatea sa evitam crize financiare majore pe care alte
state din regiune le cunosc sau le-au cunoscut. Daca vom accentua
reforma vom ajunge si noi la beneficii. Daca vom abandona ritmul actual
al reformei, vom intra la randul nostru in crize care vor afecta oamenii
si economiile lor, societatile comerciale si angajatii lor.
Nu are rost sa ne
mintim. Calea de mijloc duce la esec sigur si nici nu ne-am putea
intoarce intr-un trecut care nu mai exista. Organizatia CAER a murit de
mult, subventionarea pierderilor nu mai este posibila, iar orice
creditor care ne ofera fonduri doreste sa le si recupereze. Intr-o lume
in care toti cei care investesc bani vor sa castige bani nu ne putem
irosi eforturile in productii sau afaceri inutile. Avem inca o
industrie ineficienta care trebuie sa sustina si drumul greu spre o
agricultura performanta. Suntem in situatia de a avea
sectoare economice cu probleme de subdezvoltare, care trebuie sa sustina
politici sociale specifice tarilor dezvoltate, cum este existenta unui
numar impresionant de pensionari, de persoane non-active. Suntem nevoiti
sa facem sacrificii in continuare pentru plata unei datorii externe
contractate in anii ’92 – ’96, a carei restituire a fost defectuos
esalonata.
Stiu ca romanii se
simt jigniti atunci cand potentialul lor economic si traditiile lor nu
sunt luate in seama. Stiu asta pentru ca si eu sunt roman si simt la fel.
Suntem recunoscuti astazi in lume prin cultura noastra, prin modul in
care promovam intelegerea si dialogul inauntrul si in afara tarii, prin
artistii si prin sportivii nostri. Dar trebuie sa fim recunoscuti si
prin felul in care stim sa ne folosim resursele, prin felul in care stim
sa facem bani, sa construim calculatoare, autostrazi, orase si sate
civilizate.
Trebuie sa ne
castigam credibilitatea pe pietele de capital pentru ca nu avem in tara
resursele financiare necesare dezvoltarii durabile a tarii. Aceasta
implica cumpatare si respect fata de banul public. Incepand de anul
viitor Romania va beneficia de fonduri europene nerambursabile de patru
ori mai mari decat in prezent. Le vom investi in domenii de interes
strategic, esentiale pentru securitatea nationala: dezvoltarea
infrastructurilor din transport, securizarea frontierelor, prevenirea
poluarii si dezvoltarea agriculturii.
Combaterea
criminalitatii economico-financiare interne si transnationale
Un important factor
de risc la adresa securitatii nationale il reprezinta retelele crimei
organizate si terorismul international. In contracararea acestui risc un
rol esential revine serviciilor de informatii care si-au modificat si
modernizat statutul juridic, modul de actiune si coopereaza eficient cu
parteneri externi de mare anvegura.
Fenomenul crimei organizate a lovit
din plin Romania dupa 1990. Din datele Curtii de Conturi
rezulta ca pagubele insumate ale activitatilor infractionale din
domeniul flotei, al petrolului, al ingrasamintelor chimice, de la
Bancorex si de la alte banci sunt in valoare de miliarde de dolari.
Efectele negative ale acestor activitati ating direct siguranta
nationala. Distrugerea flotei civile a lasat Romania fara importante
capacitati de transport pentru marfuri si persoane in caz de conflict.
Tot din aceasta cauza tara noastra si-a vazut diminuate posibilitatile
de actiune in spatiul economic de la Marea Neagra si din zona Caspica,
care devin din ce in ce mai importante pentru obtinerea de resurse
energetice si pentru dezvoltarea infrastructurilor.
In ceea ce priveste
actiunile ilegale din domeniul bancar, statul a fost nevoit sa plateasca
un miliard de dolari in 1997 pentru a sustine Bancorex si Banca
Agricola. Alte 400 de milioane de dolari au fost virate la Bancorex in
1999. Este un efort financiar urias care a diminuat cheltuielile de la
buget pentru domenii vitale si afecteaza apararea, ordinea publica,
invatamantul, sanatatea si, in cele din urma, pe fiecare dintre noi.
Avand in vedere
gravitatea acestor riscuri neconventionale si pericolul ca tara sa
devina ea insasi o zona de risc, masurile care se iau trebuie sa fie
foarte hotarate. Ele comporta consolidarea lantului de actiune: Politie,
Servicii de informatii, Minister public, Justitie pentru intensificarea
luptei impotriva coruptiei si crimei organizate.
Fenomenului de
globalizare a criminalitatii trebuie sa i se opuna un proces de
globalizare a cooperarii in domeniul combaterii criminalitatii
transnationale. In acest an, prin sprijinirea eforturilor tarii noastre
de catre SUA si Uniunea Europeana, s-a creat la Bucuresti Centrul
Regional de Combatere a Criminalitatii Transfrontaliere, element de
substanta al Initiativei de Cooperare Sud-Est Europene.
Riscul intolerantei
si nationalismului extremist
Alt factor de risc
are in vedere actiunile care pot conduce la separatism, xenofobie,
intoleranta, conflicte etnice sau religioase. Avem in imediata noastra
vecinatate un exemplu tragic al modului in care pot evolua intolerantele
si nationalismul pana acolo incat sa puna in pericol existenta si
evolutia popoarelor insesi.
Stiu ca populatia
Romaniei, in marea sa majoritate, nu este de acord cu astfel de abordari.
Dar mai stiu ca exista persoane care incearca sa agite apele
nationalismului, care inteleg rau fie apartenenta etnica, fie interesul
national. Autoritatile statului au actionat adeseori sovaielnic atunci
cand au avut de a face cu propaganda sovina, cu rasismul, cu
separatismul. Lumea in care traim ne arata ca astfel de sovaieli pot
genera in timp evolutii catastrofale.
Riscul ecologic
Desigur, lista
factorilor de risc la adresa sigurantei nationale nu poate fi niciodata
epuizata intr-o lume care se schimba mai repede decat oricand. Astfel,
deteriorarea mediului ambiant in Romania si in imediata apropiere a
frontierelor sale constituie de asemenea un factor de risc pentru
securitatea nationala.
Desi constatam ca
apele, plajele sau aerul sunt poluate distrugator, nu am fost inca in
masura sa reactionam rapid si sa aplicam sanctiuni aspre celor care au
produs aceste pagube si sa inlaturam in timp util distrugerile. Punerea
recenta in functiune de catre Ministerul Mediului a unui sistem national
de supraveghere a aerului si apelor ofera o speranta pentru o mai buna
protectie a cetatenilor Romaniei in fata riscurilor ecologice. Pentru a
fi eficient, acest sistem trebuie sa functioneze la nivelul standardelor
de varf.
Raman si alte riscuri,
mai mult sau mai putin constientizate. Chiar si faptul ca nu ne-am
adaptat suficient de repede politicile de stimulare in domeniul
informatizarii, ca avem prea putine computere si prea putine forme de
securizare serioasa a retelelor este si el un factor de risc care ne
poate marginaliza in societatea moderna informationala.
Mai presus de
disputele de partid
Natura, dinamica si
ierarhia riscurilor existente sau posibile, precum si strategiile de
contracarare trebuie reconsiderate periodic. Strategia de Securitate
Nationala este rezultatul muncii multor specialisti carora vreau sa le
multumesc acum.
Punerea ei in
practica presupune o crestere a autoritatii statului, a institutiilor
menite sa-l apere pe cetatean, sa-i protejeze proprietatea greu
dobandita si sa-i garanteze viitorul. Pentru ca astazi, mai mult ca
oricand, evolutia noastra democratica depinde de masura in care vom avea
legi bine elaborate si stabile pe care sa le aplicam ferm si fara
exceptie.
Documentul prezentat
astazi exprima interesul national mai presus de optiuni sau dispute de
partid. Este un document care apara valori nationale care au nevoie de
politici nationale pe termen lung.
Stim cu totii ca
exista indivizi pentru care libertatea si democratia sunt o tinta in
care trebuie tras cu pusca. Pentru altii, ele sunt un subiect de
discutii interminabile sau o sursa de profit. Pentru cei mai multi,
libertatea si democratia reprezinta motorul care impinge inainte o
natiune.
Strategia de
Securitate Nationala este o realizare romaneasca, o constructie care
tine seama de mersul lumii si il analizeaza in propriul nostru interes.