Alocuţiune la
inchiderea Conferinţei pe tema dezvoltării infrastructurilor in Romania,
organizată de Forumul Economic Franco-Roman, Bucureşti, 10 iunie 1999
Obiectiv strategic
pentru viitorul Romaniei
La aceasta Conferinta,
organizata de Forumul Economic Franco-Roman si dedicata
infrastructurilor in Romania, am recunoscut personalitati care au adus o
contributie importanta la dezvoltarea relatiilor economice
romano-franceze si care au fost, in buna masura, sustinatori ai unui
proiect major pentru noi, intitulat Romania la Rascruce. Prezenta multor
tineri arata ca ne aflam nu numai la o rascruce a drumurilor in spatiu,
dar si la o rascruce in timp, asa incat acest proiect are si sansa unui
suport direct interesat.
La inceputul acestui
an am lansat Programul national privind participarea la realizarea unui
coridor economic intre tarile Asiei Centrale si Europa cu tranzitarea
Romaniei. Spuneam atunci ca una dintre sarcinile majore ale puterii
instalate in urma alegerilor din noiembrie 1996 o constituie stabilirea
unor obiective strategice pentru viitorul Romaniei si elaborarea unor
proiecte pe termen lung in vederea atingerii acestor obiective.
Vreau sa precizez ca
ne-am asumat cu acest demers un risc. De altfel, nu exista proiect fara
risc. De aceasta data, riscul rezida in faptul ca, pe termen scurt si
chiar mediu, astfel de optiuni nu aduc rezultate economice si, pentru
ca in Romania depistarea unui iz electoral in orice actiune a devenit o
obsesie, tin sa precizez foarte clar ca astfel de optiuni nu aduc
indeobste nici beneficii electorale. Se voteaza, inca, mai mult cu
gandul la prezent decat la viitor.
Programul pentru
coridorul economic dintre Asia Centrala si Europa care traverseaza
Romania a fost conceput ca unul dintre pilonii de sustinere a orientarii
economice a Romaniei in urmatoarele decenii, implicand asadar si o
importanta optiune politica.
Departe de a contura
o noua si simpla conducta de petrol, acest program porneste de la
iminenta unui flux de produse petroliere din zona Caspicii spre Europa
de Vest luand in considerare numeroase alte aspecte. Daca l-am rezuma
numai la un oleoduct si atat, ar fi un program sarac si nu ar justifica
antrenarea atator competente si eforturi.
Refacerea cailor
comerciale naturale
Refacerea cailor
comerciale pe trasee geografice naturale din zona Asiei Centrale spre
Occident are in vedere vechiul Drum al Matasii, dar ea trebuie gandita
in perspectiva secolului urmator, ca un ansamblu de cai complementare.
Intre acestea, calea
cea mai scurta traverseaza Transcaucazia si Marea Neagra si urmeaza apoi
cursul Dunarii. Acest traseu include in mod necesar Romania si marele
port romanesc Constanta. Vreau sa subliniez ca, indiferent daca traseul
principal care va fi ales acum va fi acesta sau altul, volumul
resurselor petroliere din zona Caspica, ca si complexitatea si
interdependenta economiilor europene vor face ca si traseul dunarean sa
fie pus in practica intr-un timp relativ scurt. In orice caz, el nu
poate fi evitat.
In elaborarea
programului romanesc s-au avut in vedere resursele umane, tehnologice si
de infrastructura pentru care Romania detine, in zona Marii Negre, una
dintre cele mai bune oferte: o oferta bazata pe o forta de munca inalt
educata, pe capacitati excedentare de prelucrare primara si secundara a
titeiului, la care se adauga si o retea de transport si comunicatii
aflata in curs de modernizare. Si, ca sa fim la curent cu ultima
informatie, chiar in aceasta dimineata, in sedinta de Guvern s-a aprobat
programul propus de Romania pentru integrarea in Uniunea Europeana, in
care dezvoltarea infrastructurii rutiere si feroviare ocupa ponderea cea
mai importanta in ceea ce priveste fondurile alocate.
In al treilea rand,
acest traseu prezinta cateva noduri de comunicare, la Constanta, in zona
Turnu-Magurele si, mai departe, in Campia Panoniei, noduri in care se
intersecteaza cu alte coridoare de transport europene si intre care,
evident, vor avea loc redistribuiri ale fluxurilor economice.
Coridor sudic,
functional in ambele sensuri
In fine, noi vedem
acest coridor de transport ca fiind functional in ambele sensuri, pentru
ca realizarea sa pe axa Dunarii va antrena cu siguranta si un flux
comercial invers, din tarile occidentale catre bazinele Marii Negre si
Marii Caspice.
Exista si alte
argumente, de ordin politic. Si ele deriva dintr-o notiune asupra careia
voi reveni, in cele ce urmeaza, dar careia acum vreau sa ii redau
intreaga ei dimensiune, si anume, ideea ca Drumul Matasii, in ansamblu,
vazut ca o cale continentala de comunicare intre Japonia – China – Asia
Centrala – Transcaucazia – Europa Centrala si Europa Occidentala, sa
redevina nu numai o cale comerciala, dar si un nou mijloc puternic
pentru a asigura stabilitate pe un lung traseu istoric. Stabilitate
bazata pe acceptarea unui set de valori comune, pe respectarea
principiului economiei de piata, singura care poate sa duca la economii
performante si structuri democratice ce pot sa asigure statelor
capacitatea de a crea stabilitate in interior si in regiune.
As adauga si o idee
pe care am expus-o in Senatul Statelor Unite, in urma cu cateva
saptamani, la prezentarea proiectului de relansare a anticului Drum al
Matasii, in prezenta a sapte presedinti ai statelor din Asia centrala si
Transcaucazia angrenate in acest proiect. Spuneam atunci ca renasterea
acestui coridor de transport presupune si reluarea legaturilor
culturale. Pare putin in afara subiectului, dar reluarea contactelor
intre culturi vechi, importante, prin generatii, cu principii
socio-culturale moderne, bazate pe un management performant, nu poate
decat sa asigure un viitor economic inalt. Daca relatiile financiare si
economice, bazate pe profit, au de multe ori o viata scurta; daca
relatiile politice, pana la urma, depind de interese de securitate,
care, uneori, au o geometrie variabila, relatiile culturale au, in
schimb, vocatia stabilitatii in timp, ceea ce raspunde cerintelor
oricarui proiect major.
In consecinta,
coridorul Est-Vest va fi functional in dublu sens din toate punctele de
vedere: transport, comert, decizii politice, schimburi culturale.
Proiectul este gandit
in faze succesive: mai intai conducte de petrol, in faza extinsa o
legatura completa intre Asia Centrala si Europa Centrala si in faza
transcontinentala un drum urias de la Pacific la Atlantic.
In mod cert, astazi
nu se pot construi strategii viabile pentru mileniul III cu materiale
refolosibile reciclate sau cu Ersatz-uri din mileniul II, fie ele chiar
din ultima parte a secolului pe care il incheiem. Alte valori vor fi
fundamentale in mileniul urmator si, printre ele, creativitatea si
cultura vor domina in societatea post-informationala si globalizata.
Aceste perspective si valori trebuie avute in vedere inca din acest
moment. Acesta este modul de abordare pe care Forumul „Romania la
Rascruce” si l-a propus.
Reconstructia
podurilor peste Dunare
Revenind la punctul
de vedere si problemele Romaniei, precizez ca programul pe care am dorit
sa-l aduc in discutie este interconectat cu o serie de alte obiective
strategice nationale: revigorarea economica, restructurarea si
modernizarea institutiilor si, in final, integrarea euro-atlantica.
Incercand sa fac un bilant, pot sa va spun ca, in cele patru luni de la
lansare, Programul de pregatire a participarii Romaniei la realizarea
coridorului economic Est-Vest a avansat in special in domeniul
suportului legislativ. Din pacate, alte etape de pregatire a proiectului
au fost ingreunate de situatia din Iugoslavia, care a generat, pe de o
parte, o retinere a investitorilor fata de zona limitrofa celei in
conflict si, pe de alta parte, dificultati si pagube imense prin
blocarea navigatiei pe Dunare. Sapte poduri, din cele zece care
traverseaza Dunarea pe segmentul iugoslav, au fost bombardate, ca de
altfel si alte cai de acces – sosele si telecomunicatii. A fost, se
spune, primul razboi din istoria omenirii indreptat impotriva
infrastructurii. Din nefericire, el a facut si victime in randul
populatiei.
In perioada urmatoare,
reconstructia infrastructurilor este urgenta si indispensabila. Se va
dovedi, poate, cum spunea Umberto Eco, nu fara o doza de cinism, ca, in
lumea moderna, cei care pot determina in modul cel mai eficient
sfarsitul unui razboi sunt oamenii de afaceri. In orice caz, pierderile
de vieti omenesti raman ireparabile, ca si suferintele tuturor celor
greu incercati de acest razboi.
Nu doresc si nu este
momentul sa facem reprosuri pentru ceea ce s-a intamplat si cu atat mai
putin este momentul sa fac profetii sumbre. Sefi de stat din zona, intre
care m-am numarat si eu, au avertizat de cativa ani ca ne aflam intr-o
epoca in care echilibrele regionale nu s-au cristalizat inca si, pentru
a accelera acest proces in directia care duce la democratie si
prosperitate, este necesar ca statele occidentale sa se implice mai mult
in plan economic, intr-un parteneriat gandit pe termen lung impreuna cu
tarile post-comuniste din Sud-Estul Europei. Nu trebuie sa uitam nici un
moment ca nu numai un regim national-comunist de tipul celui girat de
Milosevici, dar si o recesiune prelungita poate determina ascensiunea
fortelor extremiste, cu consecinte tragice pe care acum nu mai este
nevoie sa le imaginam, pentru ca le-am si vazut.
Cooperarea
franco-romana
Forumul economic
franco-roman, ajuns acum la a cincea sesiune, s-a dovedit a fi un
organism fiabil si eficient, atat prin organizarea unor conferinte ca
aceasta, cat si prin prisma evolutiei relatiilor economice
romano-franceze. Este de datoria mea sa precizez ca, desi sunt inca
departe de potentialul optim, aceste relatii s-au amplificat de la an la
an, chiar in conditiile in care economia romaneasca a avut si inca mai
are serioase dificultati.
Franta este privita
ca un model viabil, in pofida crizelor financiare care au afectat
economia mondiala in anii din urma. Franta a reusit, nu fara dificultati,
una dintre cele mai bune performante in domeniul cresterii economice din
acest deceniu. Intensificarea cooperarii economice intre Romania si
Franta va fi benefica pentru ambele parti. Investitorii francezi se afla
deja in Romania si doresc sa ii asigur pe cei care opereaza aici de
multa vreme, pe cei care au venit in ultimul timp, dar si pe cei care
vor veni de acum incolo, ca merita sa investeasca in Romania. Sunt
convins ca Programul national pentru participarea la realizarea unui
coridor economic intre tarile Asiei Centrale si Europa, cu tranzitarea
Romaniei, este o oportunitate ce poate fi sesizata in intreaga ei
amploare.
Se creeaza acum, sub
ochii nostri, si alte premise favorabile. Este vorba chiar de Pactul de
stabilitate semnat in aceasta dupa-amiaza in formula unei dezvoltari
economice cuprinzatoare, cum suna ultimul concept avansat de Banca
Mondiala.
In acelasi timp,
situatia creata permite si o verificare a capacitatilor industriale
romanesti (implicit a celor care includ, prin privatizare, capital
strain) de a face fata unui regim concurential in care vor evolua
ofertele pentru reconstructia si dezvoltarea intregii zone.
Protectia mediului
inconjurator
Dezvoltarea durabila
este o sintagma mult folosita acum. Ea pune un accent deosebit pe
protejarea mediului inconjurator. Or, industria cimentului, implicata
direct in aceasta etapa de constructie si reconstructie a
infrastructurilor, este una dintre cele mai poluante industrii. Ceea ce
asteptam acum, dupa privatizare, este realizarea unor serioase
investitii tehnologice, care sa transforme aceasta industrie intr-una in
acelasi timp profitabila, dar si nepoluanta.
Pagubele produse
infrastructurii si in special podurilor din tara vecina sunt uriase.
Pentru refacerea acestora este nevoie, in primul rand, de ciment de
calitate. Va fi nevoie de cantitati uriase de ciment, care nu poate fi
transportat cu avionul, doar bombele pot fi transportate cu avionul.
Cimentul, pentru a fi rentabil, nu poate fi transportat decat pe apa si
mai ales cu slepurile. Iata de ce o cale de transport ca Dunarea trebuie
degajata urgent, eliberata pentru transportul materialelor de
constructie acum si redeschisa complet, spre a fi utilizata de toata
lumea. Reconstructia infrastructurii distruse nu mai poate fi amanata.
Relatiile economice
cu Franta, care au facut obiectul Forumului Franco-Roman, au evidentiat
experienta franceza, problemele modernizarii si dezvoltarii
infrastructurii romanesti, dar au readus, chiar intr-un prim plan,
trasaturile traditionale culturale care au facut din Romania in secolul
trecut un avanpost al francofoniei si al ideilor democratice la Gurile
Dunarii.