Discurs inaugural
la Targul “Oferta Educaţională”, Bucureşti, Palatul Copiilor, 9 iunie
1999
Rapiditatea de
miscare este ea insasi un succes
Deschiderea primei
editii a Targului „Oferta Educationala” urmeaza la numai trei saptamani
dupa lansarea Programului „Romania – Educational”.
In afara de
importanta organizarii unui targ de prezentare a ofertelor din domeniul
educational si domenii conexe, precum dezvoltarea sociala si
profesionala sau politicile de resurse umane, aceasta rapiditate de
miscare este ea insasi un succes. Pentru ca, de prea multa vreme, ne-am
obisnuit sa vorbim si mai putin sa facem. Dincolo de marile merite ale
persoanelor si institutiilor implicate, doresc sa atrag atentia ca acest
prim succes se datoreaza si structurii neconventionale a Programului
„Romania – Educational”.
Societatea romaneasca,
in general, si invatamantul, in special, se afla intr-un proces dificil
de restructurare, care impune o abordare in care sa se implice, pe langa
institutiile traditionale, si alte institutii ale administratiei
centrale si locale, precum si organizatii neguvernamentale sau chiar
personalitati, in mod individual. Vad aceasta abordare ca o retea in
care resursele umane si financiare pot fi atrase mai usor si folosite cu
maximum de eficienta.
Invatamantul de stat
din Romania are un buget care nemultumeste deopotriva cadrele didactice,
elevii, parintii, cat si factorii responsabili din minister si,
bineinteles, si pe mine personal, ca om al carui destin nu se poate
disocia niciodata de scoala. Dar, in cadrul acestui buget auster,
trebuie cautate solutii care sa impiedice rastrangerea sau degradarea
procesului educational din Romania.
Modelul nu poate veni
decat din sfera educatiei
Am constatat de multe
ori ca, in opinia unora, reforma este foarte buna cand se face la altii
si nu mai este la fel de buna cand trebuie sa o faci tu insuti.
Spiritul de reforma
si solutiile de reforma nu pot veni din alta parte decat din invatamant.
Acesta inseamna ca trebuie mai intai sa incerci sa valorifici tot ce
este posibil in interiorul sistemului si apoi sa soliciti sprijnin din
afara sistemului. Astfel de solutii exista si ele se bazeaza pe
inteligenta si initiativa, iar eu pot afirma cu certitudine ca in
Romania corpul profesoral si factorii implicati in procesul educational
dispun cu prisosinta de aceste calitati. Cel mai bun exemplu este chiar
aceasta manifestare pe care o putem considera si un model general pentru
societatea romaneasca.
Modelul nu poate sa
plece din alta parte decat din sfera educatiei. Si, intr-adevar, ideea a
plecat, in principal, dinspre structurile sindicale interesate de o
transformare temeinica si durabila. As dori ca programul „Romania –
Educational”, care debuteaza practic cu acest Targ de oferte, sa devina
o parte a unui proces national, care sa implice intreaga societate
romaneasca.
Un sistem
concurential generator de progres
Pentru ca ne aflam la
un targ, trebuie spus ca proiectam un sistem deschis, concurential. Si
cand spun concurential, ajung la punctul cel mai nevralgic, care
priveste mentalitatea oamenilor. Cel mai greu este sa accepti sa
actionezi intr-un regim concurential in care trebuie sa consimti ca unii
sunt mai buni decat altii si ca fiecare trebuie sa isi foloseasca in mod
optim acele calitati de care dispune. Daca nu vom realiza un astfel de
sistem concurential si mai ales un sistem cu autoreglare, un sistem in
care toate piedicile de care ne lovim sa devina stimulente pentru
dezvoltare, vom reusi doar ca, in locul unui tineret inalt educat, sa
furnizam societatii o birocratie inalt organizata. Sperantele pleaca de
la cei care se afla in sistemul educational (pentru ca acolo lucreaza si
aceasta este meseria lor) si de la cei cu care opereaza (elevi, studenti)
si care vor cladi viitorul societatii noastre.
Targul „Oferta
Educationala” deschide, in fapt, o piata a resurselor intelectuale avand
ca scop educatia individului, a personalitatii fiecaruia, a
specialistului care va trebui sa traiasca si sa munceasca in secolul 21,
mileniul III.
Scoala, fereastra
spre viitor*)
Ca sa anticipam
viitorul, avem nevoie sa privim inceputul noului mileniu prin ochii
tinerilor de astazi. Inventivitatea, dinamismul si libertatea de spirit
a tinerilor, profesionalismul si experienta dascalilor, care au fost si
sunt mereu alaturi de ei, ne dau certitudinea ca viitorul tarii noastre
este pe maini bune.
Impreuna, autoritati
ale statului, organizatii neguvernamentale, institutii de invatamant,
profesori si parinti, suntem datori sa oferim tinerilor o educatie de
cea mai buna calitate. De aceea, poate cel mai important lucru este
colaborarea permanenta dintre factorii care se ocupa de educatie. In
acest sens, remarc faptul ca parteneriatul dintre Ministerul Educatiei
Nationale, Ministerul Tineretului si Sportului si Fundatia pentru
Renasterea Romaniei prin Educatie, nascut prin alcatuirea si realizarea
Programului „Romania – Educational”, da consistenta unei colaborari de
durata.
Voi, tinerii, aveti
acum posibilitatea de a va exprima liber, de a va dezvolta ideile si
proiectele. Nu trebuie sa va fie teama sa spuneti si sa faceti ceea ce
ganditi, atat timp cat actiunile voastre nu vin in contradictie cu
libertatile celorlalti. Asociatiile elevilor, deja constituite, dovedesc
un mare potential de inteligenta si creativitate. Sunt convins ca ele
vor deveni, in timp, adevarate scoli ale democratiei. Sper ca, la
alegerile pe care le organizati, veti opta pentru cei mai buni si veti
da astfel o pilda de responsabilitate, valabila si pentru alegatorii mai
varstnici decat voi.
Ceea ce trebuie sa
stim toti este ca o societate democratica nu este una in care fiecare
individ isi urmareste numai propriile interese fara sa ii pese de
ceilalti. Dimpotriva, adevarata democratie inseamna colaborare, inseamna
capacitatea de a actiona impreuna pentru un scop inalt. De aceea, va
indemn sa aveti incredere in colegii, in prietenii, in vecinii vostri.
Incercati sa lucrati impreuna cu ei si atunci rezultatele pe care le
veti obtine – si pe care le vom obtine toti – vor fi cu siguranta mai
bune. Este o lectie a unitatii pe care, din pacate, cei mari o uita
adesea. Este o lectie de invatarea careia depinde chiar viitorul
democratic si prosper al tarii noastre. Este o lectie prin care voi,
tinerii, demonstrati chiar de pe acum ca meritati si veti merita in
continuare nota maxima.