Cuvant cu prilejul
infiinţării Comisiei Consultative pentru imbunătăţirea mediului de
afaceri,
Bucureşti, Palatul
Cotroceni, 24 mai 1999
Constituirea Comisiei
pentru imbunatatirea mediului de afaceri
Proiectul
constituirii unui organism consultativ pentru imbunatatirea mediului de
afaceri s-a conturat in cadrul unei serii de consultari asupra situatiei
globale a tarii pe care am initiat-o, acum cateva luni, cu toate fortele
implicate in procesul de reforma: partide politice, Guvern, patronat,
sindicate, institutii neguvernamentale de specialitate. Astazi facem un
nou si semnificativ pas pe aceasta cale, prin constituirea unui organism
de larga cuprindere, dedicat imbunatatirii mediului de afaceri in
Romania.
Trebuie sa
recunoastem ca, dupa aproape zece ani in care reforma a stagnat sau a
progresat prea lent, infiintarea unei noi comisii trezeste mai degraba
un sentiment de neincredere. Cred ca, in cazul de fata, el nu se
justifica si mi se pare esential sa identificam care sunt principalele
resurse de incredere ale acestui proiect.
Comisia pentru
imbunatatirea mediului de afaceri din Romania urmareste sa contribuie la
solutionarea unei probleme decisive pentru succesul programului de
reforma. Din componenta comisiei fac parte si reprezentanti ai
comunitatii internationale de afaceri, avand in vedere experienta
acestora in domeniu si rolul crucial pe care investitiile straine il au
in actualul context economic romanesc.
Am solicitat ca
aceasta comisie sa organizeze audieri publice astfel incat asociatiile
oamenilor de afaceri, organizatiile neguvernamentale si orice cetatean
sa poata participa efectiv la elaborarea proiectelor sale.
Pe de alta parte,
increderea in viabilitatea si eficienta activitatii acestei comisii este
generata de o radicala schimbare de perspectiva asupra modului de
abordare a problematicii pe care o are in atentie. Ne-am obisnuit cu
comisii si grupuri de lucru organizate la nivelul unei singure
institutii care cautau solutii si faceau programe pentru probleme
economice globale, dar rezultatul era un conglomerat de teorii si
proiecte vagi, inaplicabile. De aceasta data, comisia initiata la
nivelul Presedintiei Romaniei se bazeaza pe participarea tuturor
factorilor si institutiilor competente sa realizeze un obiectiv punctual,
care este elaborarea proiectului unui cod in materie fiscala.
Avem nevoie de un Cod
fiscal
Este o necesitate
stringenta, evidentiata de realitatile economice ale momentului. Este
imposibil de imaginat un mediu de afaceri sanatos si prosper fara ca la
baza sa sa se afle un Cod fiscal cuprinzator, clar, echitabil, rational
si durabil. Numai astfel putem avea garantia realizarii unor venituri
mai mari la bugetul statului de la societatile comerciale prin
diminuarea evaziunii fiscale, astfel incat sa devina posibila reducerea
poverii fiscale pentru cetatean.
Am vorbit despre
avantajele unei implicari atat de largi in realizarea acestui proiect.
Nu trebuie sa omitem riscurile pe care o participare atat de larga le
presupune. Este inevitabil ca, pe termen scurt, interesele celor care
sunt reprezentati chiar in aceasta comisie sa fie diferite. Este, pana
la un punct, firesc sa fie asa. De aceea, este important ca impreuna,
sindicate, patronat, Guvern, Parlament, organizatii ale oamenilor de
afaceri sa aiba in vedere, in primul rand, interesul comun pe termen
lung.
In aceasta enumerare
a factorilor care pot fi implicati in elaborarea unui astfel de proiect
important, cum este cel al Codului fiscal, nu poate lipsi nici presa.
Pentru ca, vorbind de interesul national si de conjugarea eforturilor,
orice demers ar fi partial fara implicarea reala a opiniei publice, a
societatii romanesti. Oricat de interesante si frumoase ar fi proiectele,
este nevoie intotdeauna de o voce care sa cenzureze excesele si sa
sanctioneze erorile.