Cuvant cu prilejul infiinţării Comisiei Consultative pentru imbunătăţirea mediului de afaceri,

Bucureşti, Palatul Cotroceni, 24 mai 1999 

 

Constituirea Comisiei pentru imbunatatirea mediului de afaceri

Proiectul constituirii unui organism consultativ pentru imbunatatirea mediului de afaceri s-a conturat in cadrul unei serii de consultari asupra situatiei globale a tarii pe care am initiat-o, acum cateva luni, cu toate fortele implicate in procesul de reforma: partide politice, Guvern, patronat, sindicate, institutii neguvernamentale de specialitate. Astazi facem un nou si semnificativ pas pe aceasta cale, prin constituirea unui organism de larga cuprindere, dedicat imbunatatirii mediului de afaceri in Romania.

Trebuie sa recunoastem ca, dupa aproape zece ani in care reforma a stagnat sau a progresat prea lent, infiintarea unei noi comisii trezeste mai degraba un sentiment de neincredere. Cred ca, in cazul de fata, el nu se justifica si mi se pare esential sa identificam care sunt principalele resurse de incredere ale acestui proiect.

Comisia pentru imbunatatirea mediului de afaceri din Romania urmareste sa contribuie la solutionarea unei probleme decisive pentru succesul programului de reforma. Din componenta comisiei fac parte si reprezentanti ai comunitatii internationale de afaceri, avand in vedere experienta acestora in domeniu si rolul crucial pe care investitiile straine il au in actualul context economic romanesc.

Am solicitat ca aceasta comisie sa organizeze audieri publice astfel incat asociatiile oamenilor de afaceri, organizatiile neguvernamentale si orice cetatean sa poata participa efectiv la elaborarea proiectelor sale.

Pe de alta parte, increderea in viabilitatea si eficienta activitatii acestei comisii este generata de o radicala schimbare de perspectiva asupra modului de abordare a problematicii pe care o are in atentie. Ne-am obisnuit cu comisii si grupuri de lucru organizate la nivelul unei singure institutii care cautau solutii si faceau programe pentru probleme economice globale, dar rezultatul era un conglomerat de teorii si proiecte vagi, inaplicabile. De aceasta data, comisia initiata la nivelul Presedintiei Romaniei se bazeaza pe participarea tuturor factorilor si institutiilor competente sa realizeze un obiectiv punctual, care este elaborarea proiectului unui cod in materie fiscala.

 

Avem nevoie de un Cod fiscal

Este o necesitate stringenta, evidentiata de realitatile economice ale momentului. Este imposibil de imaginat un mediu de afaceri sanatos si prosper fara ca la baza sa sa se afle un Cod fiscal cuprinzator, clar, echitabil, rational si durabil. Numai astfel putem avea garantia realizarii unor venituri mai mari la bugetul statului de la societatile comerciale prin diminuarea evaziunii fiscale, astfel incat sa devina posibila reducerea poverii fiscale pentru cetatean.

Am vorbit despre avantajele unei implicari atat de largi in realizarea acestui proiect. Nu trebuie sa omitem riscurile pe care o participare atat de larga le presupune. Este inevitabil ca, pe termen scurt, interesele celor care sunt reprezentati chiar in aceasta comisie sa fie diferite. Este, pana la un punct, firesc sa fie asa. De aceea, este important ca impreuna, sindicate, patronat, Guvern, Parlament, organizatii ale oamenilor de afaceri sa aiba in vedere, in primul rand, interesul comun pe termen lung.

In aceasta enumerare a factorilor care pot fi implicati in elaborarea unui astfel de proiect important, cum este cel al Codului fiscal, nu poate lipsi nici presa. Pentru ca, vorbind de interesul national si de conjugarea eforturilor, orice demers ar fi partial fara implicarea reala a opiniei publice, a societatii romanesti. Oricat de interesante si frumoase ar fi proiectele, este nevoie intotdeauna de o voce care sa cenzureze excesele si sa sanctioneze erorile.