Discurs la şedinţa
extraordinară a Consiliului Municipiului Bucureşti, 20 mai 1999
Zece ani de evolutie
contradictorie
Primariile si
consiliile locale au un rol de o importanta cu totul speciala intr-o
perioada in care unul dintre obiectivele reformei din Romania este
descentralizarea. Iar atunci cand este vorba despre cel mai mare si cel
mai important oras din tara, acest rol devine esential atat pentru viata
celor doua milioane de locuitori ai sai, cat si pentru Romania, in
ansamblul ei.
Capitala a trait zece
ani de evolutie contradictorie. In acest rastimp, pe strazile ei au
aparut mai multe automobile, sediile reprezentantelor unor mari firme
din lumea de azi, un comert variat, cladiri centrale bine luminate si
lucrari edilitare imposibil de ignorat. In acelasi timp, pe aceleasi
strazi bucurestene putem vedea si semnele relei gospodariri: gropi in
asfalt, gunoi, un trafic blocat de ingustimea arterelor sau de absenta
spatiilor de parcare, fatade istorice lasate in paragina si multa
saracie: batrani care cersesc, copii ai strazii, caini vagabonzi.
Daca Bucuresti,
capitala tarii, este „purtatorul de imagine al Roma-niei in lume”,
aceasta imagine este intr-o oarecare masura si opera Con-siliului
Municipal, si cu bune, si cu rele. Responsabilitatea Primarului General
si a Consiliului Municipal, ca gestionari ai orasului, este de
netagaduit. Ea trebuie sa-i conduca pe cei ce admnistreaza capitala la
cumpanire si la mare atentie in deciziile pe care le iau, pentru ca
numai astfel activitatea de zi cu zi isi va gasi sensul ei propriu, care
este binele public.
Am studiat cu mare
atentie materialele supuse astazi dezbaterii Consiliului Municipal,
materialele aprobate in sesiunile precedente si am ascultat cu mare
atentie interventiile domnilor consilieri. Este vizibila o munca
serioasa atat a aparatului administrativ al Primariei, cat si a tuturor
consilierilor, indiferent de partidele pe care le reprezinta. Asa cum
s-a spus, este greu de inteles, pentru multi dintre cei care au lucrat
pentru dezvoltarea Bucurestiului, afirmatia des auzita „in Bucuresti nu
s-a schimbat nimic”, „nu s-a facut nimic”, mai ales daca luam in
considerare datele statistice prezentate, toate aceste cifre precise
care nu pot fi contestate. Si totusi de ce, coborand in strada,
discutand cu cetatenii,aflam atatea nemultumiri bazate pe fapte concrete,
la fel de reale?
Bilantul prezentat de
domnul Primar General nu analizeaza in suficienta masura situatia
complicata a capitalei de azi si, ca urmare, nu poate oferi o
perspectiva suficient de clara asupra proiectelor imediate care ar
permite un dialog real cu cetatenii.
Parlamentarii de
Bucuresti s-au rupt de alegatori
O analiza amanuntita
a lipsurilor din activitatea Executivului si a Legislativului pune in
lumina neajunsuri reale ale acestor institutii ale puterii in stat. Un
dialog mai bun cu Guvernul este in mod categoric necesar.
La fel de necesara
este insa utilizarea marelui numar de senatori si deputati pe care
cetatenii Bucurestiului i-au trimis in Parlament. Si cred ca este
absolut necesar un contact intre Consiliul Municipal si acesti senatori
si deputati, care au fost alesi de catre cetatenii Bucures-tiului ca sa
apere interesele capitalei, in Senatul si in Camera Depu-tatilor din
Parlamentul Romaniei. Am observat insa ca, in general, se-natorii si
deputatii de Bucuresti par cei mai rupti de fieful lor electoral. Este
usor sa candidezi pe o lista foarte mare, prin care se voteaza parti-de.
Dar, odata ales, exista obligatia de a-i reprezenta, cu adevarat, pe cei
care te-au votat.
In drumurile pe care
le-am facut in tara, am constatat ca, incet-incet, cetatenii au reusit
sa-si faca auzite vocile in orase si in judete, sa dinamizeze
activitatea senatorilor si deputatilor si sa le impuna acestora sa vina
sa apere in Parlament punctele lor de vedere. Acest lucru – din cate
stiu eu – se realizeaza cel mai putin la Bucuresti.
O obligatie
elementara a senatorilor si deputatilor de Bucuresti ar fi, in opinia
mea, participarea lor la aceste sedinte, pentru a afla punctele de
vedere exprimate de consilieri. Presedintele nu are initiativa
legislativa, dar ei au aceasta prerogativa. In momentul in care s-ar
aduna laolalta toti senatorii si deputatii de Bucuresti, indiferent de
partide, s-ar constata ca exista o forta extraordinara in Parlamentul
Romaniei care poate nu numai sa promoveze un proiect legislativ, ci sa
impuna si sa urmareasca in comisii dezbaterea lui. Acel lobby pentru
proiectele de legi care va intereseaza trebuie facut in comisii si
pentru aceasta dumneavoastra trebuie sa discutati direct cu acesti
senatori si deputati. Daca ei nu va cauta, sa-i cautati dumneavoastra.
Critica activitatii
manageriale
Exista si o alta
problema. Este normal sa combati lipsurile celorlalte institutii ale
statului, care se repercuteaza asupra bunei functionari a institutiei pe
care o reprezinti. In acelasi timp, ma asteptam sa vad o analiza mai
temeinica a felului in care a muncit Primaria insasi in acest an. Si nu
ma refer la o autocritica formala. Ma refer la o analiza riguroasa a
ceea ce ar fi trebuit facut pentru ca orasul acesta sa poata functiona
si evolua chiar in conditiile in care legislatia este imperfecta iar
fondurile sunt atat de limitate. Actele normative nu pot inlocui
niciodata, oricat de bune si de numeroase ar fi, o buna activitate de
gestiune, de organizare si de control. Eu insumi sunt convins ca sunt
necesare inca multe legi iar celor mentionate – Legea administratiei
publice si Statutul functionarului public – li se poate adauga, avand in
vedere problemele specifice abordate astazi, si cea referitoare la
Statutul arhitectului. Cred insa, ca rolul Consiliului Municipal nu este
sa arate cu degetul spre alte institutii, ci mai ales acela de a
identifica nefunctionalitatile din propriile structuri.
Exista organisme
internationale cu o reputatie solida in analiza si eficientizarea
managementului, iar una dintre ele a fost angajata pentru un diagnostic
al Primariei Capitalei. Pentru aceasta analiza s-a platit, dupa stiinta
mea, o suma mare de bani si totusi concluziile ei se pare ca au ramas
mai mult in sertare. Acesta este un exemplu al felului in care dorinta
de a imbunatati activitatea in slujba cetateanului se blocheaza din
pricina birocratiei si a inertiilor de tot felul. Si este regretabil,
pentru ca exista resurse umane semnificative, un aparat al Primariei
format in proportie de peste 50% din oameni cu studii superioare,
specialisti in cele mai importante domenii care tin de resortul
administrarii unui mare oras; ca sa nu mai vorbesc de inaltul nivel
profesional al unor personalitati din mediul academic si specialisti cu
o serioasa pregatire si capacitate de rezolvare a unor probleme majore,
cooptati in randul consilierilor.
Capitala in
scrisorile adresate Presedintiei
Am si un alt tip de
contact cu problemele primariei. Numai de la inceputul acestui an, deci
in cateva luni, am primit peste o mie de scrisori cu probleme de
competenta Primariei Capitalei sau a primariilor de sector. Trebuie sa
spun de la inceput ca, in momentul in care la Presedintie vin foarte
multe sesizari vizand un anumit domeniu, aceasta inseamna ca in acel
domeniu ceva nu merge. Sigur ca aceste nemultumiri sau solicitari sunt
variate. Am cerut sa se faca o statistica pe calculator. Pot pune la
dispozitie si diagrame cu aceste probleme, raporturile dintre ele, modul
in care acestea s-au schimbat in doi ani si jumatate.
Nefacand obiectul
competentelor Presedintiei, aceste probleme au fost dirijate la Primaria
Capitalei si la primariile de sector. La 83% din aceste scrisori,
autoritatile locale au raspuns Presedintiei si petentilor. Dar trebuie
sa spun, in acelasi timp, ca nu toate aceste raspunsuri au fost
suficient de clare si de complete. Nu ma refer numai la rezolvarea
problemei, ci in special la aceasta necesara obligatie de a explica
cetateanului care ti se adreseaza pentru o nevoie a lui, care, pentru
el, este poate lucrul cel mai important, ce impedimente exista si ce
conditii ar fi necesare pentru ca problema lui sa poata fi solutionata.
Exista si cazuri
fericite, in care solicitarile oamenilor primesc solutii favorabile. De
pilda, locuitorii de pe strada Grigore Iancu, din sectorul 3, care
doreau introducerea retelei de apa si canalizare pe strada unde locuiesc,
au satisfactia de a fi informati despre promovarea acestei investitii in
cursul anului 1999. Dar raspunsul vine la o cerere inaintata in 1993.
Exista, totodata, putine sperante pentru alti cetateni care se afla in
situatii similare. Este clar ca nu exista mijloace pentru a rezolva
toate solicitarile, nici chiar in capitale mai instarite. Am avut ocazia
sa vizitez capitale europene si de pe alte continente si am putut sa
observ – mai ales inainte de a fi Presedinte – si partile negative ale
marilor metropole din tarile cele mai avansate si mai prospere. Nicaieri
in lume nu s-a reusit ca toate problemele cetatenilor sa fie rezolvate.
Ajunge sa te duci in periferiile Washington-ului sau ale New York-ului.
Dar trebuie sa li se ofere oamenilor o perspectiva, o solutie
alternativa sau, cel putin, o solutie temporara. In orice caz, trebuie
asigurat un dialog real.
Asa cum stiti, cele
mai multe cereri ale bucurestenilor sunt legate de lipsa locuintelor.
Este o problema cronica si aceasta situatie va mai dura probabil mult
timp. Multe cazuri privesc persoane care decid sa se mute in Bucuresti
si considera ca li se cuvin locuinte din fondul de stat. Oamenii mai au
inca aceasta mentalitate. De aceea apreciez proiectele alternative puse
in discutie, ca o posibilitate de a suplini lipsa de resurse bugetare
pentru suplimentarea fondului locativ de stat.
Labirintul
birocratiei
Principalul mesaj pe
care mi-l transmit cetatenii care au probleme legate de competenta
Primariei Generale sau a primariilor de sector vizeaza birocratia
stufoasa si declinarea repetata a competentelor intre ele, in asa fel
incat nici dupa luni de zile petitionarii nu stiu, de fapt, cu cine ar
trebui sa vorbeasca. Mie mi se pare acest lucru ca fiind cel mai grav.
Primaria Generala a
Capitalei are un centru de informare, insa nici existenta si nici modul
in care el functioneaza nu sunt cunoscute suficient de cetatenii
Bucurestiului. De asemenea, este necesar sa se procedeze rapid la o
simplificare substantiala a procedurilor si a formularelor utilizate in
relatia cu oamenii. Poate ar trebui luata in considerare acea practica,
existenta in democratiile occidentale, a unui formular unic pentru toate
demersurile administrative, in care contribuabilul poate sa marcheze
obiectul solicitarii, anexand documentele necesare. Acest formular cu „patratele”
simplifica enorm activitatea. Folosirea lui nu este numai posibila, dar
este si indispensabila.
Curatenia – opera
comuna a locuitorilor si administratiei
Un alt demers, pe
care il consider necesar, este promovarea ideii de parteneriat, dar, mai
ales, punerea sa in practica. Este foarte important ca oamenii sa simta
solicitudinea functionarilor si a institutiilor in situatii dificile si
sa fie chemati, in acelasi timp, sa actioneze alaturi de institutii.
In orice oras
civilizat, curatenia, de pilda, este opera comuna a locuitorilor si a
administratiei. Poate aici suntem cel mai departe de lumea civilizata.
Cand eram profesor in America, am avut posibilitatea sa trec prin New
York, in timpul unei campanii ecologice. Sa nu va imaginati ca oamenii
faceau marsuri sau mitinguri. Nu. La data anuntata, tot parcul era plin
cu oameni de toate varstele, care curatau zona respectiva. Cei care au
fost in SUA stiu foarte bine cum isi pastreaza oamenii curatenia in
curtea lor, in fata curtii lor, pe strada, si cum se deplaseaza, in
week-end, cu masina, la centre speciale unde depun sticlele pe culori;
si o fac chiar cu placere, nu numai din obligatie.
Cetateanul nu poate
sta cu mainile in san asteptand sa vina primarul sa faca curat sau sa
dea zapada din fata scarii blocului. Primarul trebuie sa asigure doar
ridicarea si transportul zapezii sau al gunoiului. Dar pentru a ajunge
la un asemenea parteneriat este nevoie de educatie.
Cred, de asemenea, ca
este necesara o colaborare mai buna cu tot ce tine de mass-media, mai
ales acum cand se dezvolta o presa dedicata special Bucurestiului. Imi
permit sa fac si eu un apel in aceasta directie. Este un apel delicat,
dar cred ca nu putem sa adoptam o atitudine slugarnica si populista fata
de cetatean, pentru ca nu ii asiguram demnitatea daca il lingusim si
incercam sa aruncam toata vina spre Primarie, spre Guvern si,
bineinteles, spre Presedinte. Nu castigam nimic de la oameni dezvoltand
o psihologie de asistati. Demnitatea omului este onorata atunci cand el
se simte implicat in viata orasului.
Aceeasi grija pentru
centrul istoric si periferii
Sunt si locuri unde
se cristalizeaza un alt tip de atitudine. Parcul Ioanid de langa
Bulevardul Dacia acum un an sau doi ajunsese aproape o groapa de gunoi.
L-am revazut de curand si am fost surprins sa ga-sesc acolo flori, gazon
proaspat si curatenie. Am descoperit un asemenea parculet si intr-o zona
periferica. Daca astfel de „miracole”, cum le putem numi acum, se vor
multiplica, este clar ca Bucurestii vor arata altfel. Si, daca luam in
consideratie ce vor cetatenii, cred ca actiunea prioritara ar trebui
dedicata in acest moment tocmai salubrizarii orasului. Pentru ca aceasta
este problema care ii deranjeaza pe cei mai multi dintre cetateni.
Va trebui sa se
actioneze concomitent pentru rezolvarea marilor probleme din centrul
orasului si pentru dezvoltarea si modernizarea periferiilor. Trebuie
refacut centrul istoric, avem nevoie de mai multe hoteluri de rang inalt,
de o circulatie fluida, dar nu trebuie uitat nici o clipa faptul ca
strazi intregi nu au inca un acces corespunzator la servicii elementare,
cum ar fi canalizarea.
Nu ducem lipsa de
proiecte, ci de finalizari
A fost aprobat
statutul Agentiei „Bucuresti 2000”. Este un proiect complex si modern
care priveste dezvoltarea orasului corespunzator cu cerintele noului
mileniu in care ne pregatim sa intram. Bucurestenii asteapta cu
nerabdare si, sa recunoastem, si cu oarecare neincredere, punerea lui in
practica. Iar neincrederea, am constatat, pleaca mai ales de la faptul
ca ducem lipsa nu de proiecte, ci de finalizari. Stim cu totii ca au
fost finantate pentru acest oras proiecte care nu au fost valorificate.
La aceasta ora nu exista inca un plan urbanistic general al Capitalei,
aprobat si aplicabil. Exista doar niste planuri urbanistice zonale.
Sunt impresionat de
munca arhitectilor, a specialistilor, care au proiectat viitorul
Bucurestiului, un viitor pe care il dorim cat mai apropiat. Distanta de
la proiect pana la ce se construieste trebuie redusa cat mai mult. Sa
redam oamenilor increderea ca nu este vorba despre himere; ca avem
efectiv posibilitatea sa transformam Bucurestiul intr-un timp relativ
scurt. Pana atunci insa, trebuie sa ne ocupam si de problemele de zi cu
zi din domeniul constructiilor.
Un arhitect mi-a expus o idee pe care
o consider interesanta. Exista multe blocuri P+4 ale
caror terase, prost concepute, provoaca scurgeri de apa atat in interior,
cat si in exterior, cauzand sistematic pagube, cheltuieli si conflicte
intre locatari. Pe aceste terase, care oricum ar trebui refacute, s-ar
putea construi apartamente in mansarda. S-ar rezolva concomitent
prevenirea degradarii din pricina intemperiilor si s-ar obtine, prin
comercializare, fonduri pentru reabilitarea imobilului in ansamblul lui.
Nu este numai o idee. La Timisoara, am vazut la marginea orasului cateva
constructii deja realizate. Avem o scoala de arhitectura de mare valoare,
cu specialisti eminenti a caror competenta, dupa parerea mea, este inca
insuficient folosita de Primaria Generala a Capitalei.
De asemenea, cred ca
nu putem invoca mereu problema banilor, cand privatizarea spatiilor
comerciale din oras a demarat atat de greu si atat de tarziu, spre
disperarea tuturor, desi ea ar fi adus venituri substantiale la bugetul
local. Dupa sase ani de amanari, Legea bugetelor locale ofera un nou
statut primariilor din punct de vedere financiar. Se poate face mai mult
pentru oras si pentru locuitorii lui, exista mai multe mijloace si,
evident, raspunderi mai mari fata de modul in care sunt folosite aceste
mijloace. Iata, din nou, un motiv de dialog. Cetatenii trebuie sa stie,
sa li se explice si sa fie convinsi ca daca banii datorati prin lege nu
ajung la Primarie, nu pot pretinde din partea acesteia realizarea unor
obiective propuse chiar de ei.
Raport intre ce dam
si ce primim
Inca din 1992, am
pledat pentru aceasta lege a finantelor locale, pe care am considerat-o
nu numai o piatra unghiulara intr-un nou tip de administratie ci si o
premisa fundamentala pentru schimbarea mentalitatii. Mentalitatea celor
care traiesc intr-un sistem, in care mai intai se face bugetul de stat
si apoi se asteapta cu nerabdare votarea lui si repartizarea banilor in
teritoriu, accepta cu greu ideea ca trebuie sa se inceapa cu bugetele
locale. Va trebui sa li se explice atent cetatenilor exact ce se va
realiza cu banii lor. Omul accepta sa dea daca stie pentru ce, daca stie
ca poate controla ce se intampla cu banii lui.
In primul rand in
Bucuresti, care joaca un rol de fanion, se cuvine sa cultivam acest nou
tip de mentalitate. Sa folosim panouri care sa arate cand incep
lucrarile si cand se vor termina, cine executa lucrarea si cu ce fonduri:
cati bani de la Guvern, cati bani de la bugetul local. In comunism toti
“aveam” cate ceva pe cap de locuitor, dar nimic in mana. Demagogia
posesiei abstracte trebuie inlocuita cu o reala implicare in
consolidarea valorilor si proprietatilor. Relatia dintre ceea ce dam si
ceea ce primim, contractul si parteneriatul intre cetatean si institutii
confera transparenta deciziilor si fortifica responsabilitatea si
legalitatea. Numai asa vom trai intr-un sistem democratic si eficient.
Ca presedinte, mi-am
propus sa fiu un partener de actiune si de dialog permanent cu
administratia Capitalei. Cand am restructurat aparatul Presedintiei, am
dezvoltat semnificativ compartimentul pentru relatii cu administratia
locala. Sa folosim toate instrumentele care ne permit sa comunicam si sa
actionam impreuna pentru innoirea Capitalei.
Sunt un om ales de
oameni intr-o functie de raspundere. La fel, dumneavoastra. Nu putem sa
nu avem in vedere, in fiecare zi, sperantele si increderea pe care au
investit-o oamenii in alegerea noastra si, ori de cate ori birocratia
sau inertii de tot felul ne indeamna sa scriem pe un proiect sau pe o
cerere “nu se poate”, sa ne gandim mai intai la ce se poate face. Iar
apoi cum, cand si cu cine il putem duce la capat.