Alocuţiune la
Reuniunea specială NATO + 5 consacrată reconstrucţiei Europei de Sud-Est,
Washington, 25
aprilie 1999
Razboiul nu este o
solutie
Sud-Estul Europei
este astazi epicentrul unei tragedii. Toata lumea vorbeste despre razboi.
A venit insa timpul sa vorbim despre cum se poate ajunge la pace si
reconstructie. Nu este o sarcina usoara dar, cu toate acestea, este
necesara si posibila. Romania a avut probleme interetnice. Prin
propriile forte loiale democratiei si dialogului Romania a reusit sa le
depaseasca definitiv. Ceea ce democratia a reusit sa infaptuiasca in
Romania va reusi, cu siguranta, si in celelalte state din Europa de
Sud-Est.
Pentru ca acest
proces de democratizare, stabilizare si reconstructie sa fie rapid si
durabil este necesara o ampla cooperare. Fara perspectiva pe care numai
NATO o poate deschide in planul stabilitatii si securitatii regionale,
fara prezenta Statelor Unite, fara implicarea directa si metodica a
Uniunii Europene, a statelor puternic industrializate si a tuturor
natiunilor europene, fara sprijinul OSCE si al Consiliului Europei,
acest proiect ambitios nu ar putea sa reuseasca. El ar putea esua si
daca Rusia l-ar respinge si l-ar percepe ca pe o amenintare. Dimpotriva,
o Rusie democratica poate fi un actor important in cadrul acestui
proiect.
Ar fi profund gresit
sa rezumam situatia actuala la o confruntare militara. Exista si o
confruntare economica, si o confruntare politica pentru pace si
democratie in Sud-Estul Europei. Aceste batalii trebuie castigate
impreuna, altfel nu va exista nici un fel de victorie. Razboiul in sine
nu este niciodata o solutie.
Pacea inseamna,
inainte de toate, securitate. Numai consolidarea flancului sudic al
NATO, prin invitarea la aderare, cat mai curand, a Romaniei, Sloveniei
si Bulgariei, poate s-o asigure pe termen lung. Este mai sigur pentru
statele NATO si, de asemenea, pentru intreaga regiune ca Alianta sa fie
ferm angajata in zona.
Pentru tarile noastre,
care si-au asumat aceleasi riscuri ca oricare membru al Tratatului
Atanticului de Nord, fara a dispune insa de garantiile si avantajele
acestui statut, stabilirea unui termen de aderare undeva dincolo de anul
2002 ar fi o perspectiva nedreapta si mult prea indepartata.
Plan comun de actiune
al NATO si al tuturor statelor-candidate
din Sud-Estul Europei
Pentru democratizarea
si consolidarea democratiei in tarile din Europa de Sud-Est este
necesara maturizarea societatii civile, prin incurajarea, inclusiv
materiala, a cooperarii intre organizatiile neguvernamentale din toata
zona sud-est-europeana, incepand cu Iugoslavia. Promovarea si
respectarea principiilor democratice, a statului de drept, a
libertatilor si drepturilor fundamentale ale omului nu sunt posibile
fara concursul activ al societatii civile.
Un plan comun trebuie
sa fie totodata un plan cu caracter economic, care sa ia in considerare
atat operatiunile cu caracter de urgenta, al caror scop este
reconstruirea zonelor distruse, reluarea navigatiei pe Dunare si
refacerea sistemului ecologic al Dunarii, dar si proiectele pe termen
mediu cu scopul de a pune bazele unor dezvoltari si cooperari economice
durabile. Stimulentele economice pentru zonele stabile din vecinatatea
celei afectate de conflict reprezinta principalul instrument politic
pentru mentinerea echilibrului zonal si convingerea tuturor tarilor din
regiune ca exista modele pozitive valabile.
Pe termen lung,
proiectul trebuie sa refaca, la standardele secolului 21, ansamblul
complementar al economiilor din aceasta regiune, a carei vocatie de
punte intre Apus si Rasarit trebuie sa fie din nou pusa in valoare.
Reconstructie prin
parteneriat activ
As dori sa propun sa
se analizeze posibilitatea ca, incepand din acest an, fiecare summit
care va avea loc la nivelul Uniunii Europene si al Statelor Unite,
summit-ul G-8 si cele ale altor organizatii internationale, sa aiba un
grup de lucru consacrat monitorizarii stadiului de realizare a
obiectivelor din planul de reconstructie al Europei de Sud-Est, la care
sa participe reprezentanti ai tarilor din regiune. Reconstructia trebuie
sa implice aceste state incepand chiar cu elaborarea si esalonarea
programului. Numai in acest fel ele vor putea inceta sa fie o parte a
problemei, devenind parte a solutiei.
Regiunea noastra are o lunga
experienta istorica ce nu poate fi neglijata. In cursul
unei indelungate istorii, ea si-a dezvoltat economii complementare si
multiple legaturi comerciale. Dispunem de resurse naturale, de resurse
umane inalt educate, de experti. Noi nu asteptam programe de asistenta,
ci programe de parteneriat activ.
Participarea efectiva
a tarilor situate in imediata vecinatate a Iugoslaviei la realizarea
programului de reconstructie va diminua sentimentul de izolare al
poporului sarb si va apara lumea democratica impotriva falsei afirmatii
ca ar fi dorit acest razboi pentru a obtine profit economic din
actiunile ulterioare de reconstructie.
O participare comuna
va fi in masura sa reinvie demnitatea unei vechi si nobile civilizatii,
astfel ca Sud-Estul Europei sa nu-si mai iroseasca energia in frustrari
sau agresivitate distructiva. Sa-si foloseasca energia si creativitatea
in construirea unui viitor de liniste, dialog si prosperitate.