Conferinţă ţinută la Council on
Foreign Relations, New York, 23 aprilie 1999
Din istoria unei
civilizatii multimilenare se poate invata si astazi
Sud-Estul Europei
este astazi scena unei tragedii care ocupa aproape toata constiinta
prezentului. El este insa si succesorul unei multimilenare istorii
comune. Cele mai indepartate procese istorice care confera acestei
regiuni o identitate proprie se situeaza undeva departe in cel de-al
saselea mileniu i.H, cand de aici, dinspre Mediterana, Balcani si Dunare,
cele mai vechi tehnici agricole, in parte preluate din Orient, in parte
inventate pe loc, erau transmise pana in inima Europei. Atunci, in prima
mare revolutie din istoria umanitatii, Sud-Estul Europei a fost un
factor de unificare si de progres.
O asemenea experienta,
repetata de multe ori in mileniile care au urmat, nu trebuie uitata, mai
ales astazi, cand formula „Balcanii, butoiul de pulbere al Europei” a
revenit in mod tragic in actualitatea imediata.
Socati de gropile
comune din Bosnia, de chipurile ravasite ale refugiatilor albanezi din
Kosovo, de craterele bombelor care lovesc Serbia, unora le-ar fi poate
greu sa creada ca o lunga traditie de civilizatie a dialogului si a
coabitarii armonioase s-a nascut si s-a dezvoltat aici vreme de secole.
Asa a fost si in generatia parintilor nostri, cand Germania ravasita de
ororile nazismului si de bombele Aliatilor amintea cu greu de cealalta
fata a Germaniei, cea a lui Goethe si Beethoven. Si totusi, Germania lui
Goethe a renascut mai puternica decat oricand, in vreme ce ruinele celui
de-al Treilea Reich dainuie doar in memoria noastra ca un memento menit
sa opreasca repetarea greselilor generatiilor trecute.
Cuprins intre Carpati,
Dunare, Marea Neagra si Mediterana, Sud-Estul Europei a avut un destin
aparte, atat ca arie de mare creatie culturala, cat si ca poarta de
patrundere a civilizatiei mediteraneene spre interiorul continentului
european. A fost inima Imperiului Bizantin si a fost focarul de iradiere
a crestinismului spre Rasaritul si Centrul Europei. Marcata apoi de
expansiunea otomana, regiunea aceasta a ramas, totusi, o punte intre
Occident si Orient. O punte pe care ideile si oamenii din Sud-Estul
Europei au circulat in sens invers, indreptandu-se mereu spre zonele de
progres si civilizatie din Occidentul in care isi recunosteau
aspiratiile.
Liniile de demarcatie
care au sfasiat periodic aceasta regiune sunt cicatricele unei istorii
pe care marile imperii ale trecutului i-au impus-o printr-o repetata
ciocnire si schimbare a granitelor. Imperiul Bizantin si Imperiul Roman,
Imperiul Otoman si Imperiul Habsburgic, Rusia tarista si Germania lui
Bismarck, Rusia lui Stalin si URSS au luptat (si s-au luptat) mereu, ca
sa-si extinda hotarele sau macar sfera de influenta asupra Europei de
Sud-Est.
La nord de Dunare,
Principatele Romane au avut o istorie intrucatva diferita de cea a
Balcanilor. Ca insula de latinitate intr-o mare slava, cu o populatie
crestinata inca din epoca romana, ele au gravitat intre Imperiul
Bizantin si Occidentul latin. Au reusit sa se opuna cu eficacitate
inaintarii armatelor turcesti si sa-si pastreze autonomia in afara
Imperiului Otoman. Pe teritoriul Principatelor Romane s-au nascut si
s-au dezvoltat aproape toate miscarile de emancipare nationala din
Sud-Estul Europei: ale grecilor, bulgarilor, sarbilor si albanezilor.
Dupa primul razboi
mondial, Romania a reusit sa devina un catalizator al aliantelor
politice din regiune. Ea a dezvoltat relatii foarte apropiate cu Turcia
si Grecia, dar si cu Iugoslavia, Albania si Bulgaria. Romania a initiat
Antanta balcanica, una din cele mai interesante, chiar daca nu foarte
durabile coalitii regionale ale timpului.
Dupa nenumarate
razboaie s-a ajuns la divizarea prin Razboiul Rece
Din nefericire, al
doilea razboi mondial si apoi Razboiul Rece au facut ca destinul acestei
regiuni sa fie din nou marcat de divizare. Sud-Estul Europei a devenit o
miza aprig disputata intr-o batalie surda pentru controlul asupra
coridorului egeo-adriatic. Consecintele acestei confruntari sunt astazi
dureros de vizibile.
Grecia si Turcia au
devenit membre ale NATO. Iugoslavia lui Tito a jucat un rol extrem de
complex care a facut-o sa para un cap de pod al Occidentului in Balcani.
Sub o aparenta de libertate, s-au acumulat tensiuni politice si foarte
grave tensiuni interetnice.
Dupa 1990, Iugoslavia
parea ca are sansa sa parcurga repede drumul catre democratie, in timp
ce se contura pericolul ca Romania sa devina teatrul unor confruntari
violente intre romanii majoritari si minoritatile etnice. Realitatea a
contrazis aparentele. Intelegind ca tensiunile etnice din Transilvania
nu proveneau dintr-o orbire sovina generalizata, ci dintr-un deficit de
democratie, societatea civila din Romania, reprezentanti autorizati ai
minoritatii maghiare si partidele care atunci se aflau in opozitie (si
acum sunt la putere) au facut front comun pentru promovarea unei
democratii autentice, care sa ofere minoritatilor garantiile necesare
pentru pastrarea propriei identitati, pentru afirmarea aspiratiilor lor
in cadrul statului roman. In urma alegerilor din noiembrie 1996 din
Romania, s-a creat un cadru institutionalizat pentru dialog politic
intre majoritatea romana si minoritatile etnice, prin participarea
reprezentantilor acestora in coalitia majoritara din Parlament si Guvern.
O solutie prin dialog,
incurajata si sustinuta prin fermitatea democratica a presedintelui
Havel s-a gasit si pentru problemele acute, iesite la suprafata dupa
rasturnarea comunismului in Cehoslovacia. Un „divort de catifea” intre
cehi si slovaci a urmat unei revolutii „de catifea”. Dupa o perioada
tensionata, in urma recentelor alegeri din Slovacia, un guvern democrat
a luat locul guvernarii nationaliste a lui Meciar si a asociat
minoritatea maghiara la guvernarea tarii, dupa modelul inaugurat de
Romania in 1996. De asemenea, guvernarea democratica a Presedintelui
Stoianov in Bulgaria a determinat progrese importante in rezolvarea
politica a problemelor legate de raportul dintre majoritate si
minoritatile nationale.
Incercarile de a crea
haos politic si confruntari violente au esuat cu atit mai repede, cu cat
perspectivele integrarii in lumea democratiilor occidentale au fost mai
clare. Polonia, Cehia si Ungaria au progresat mai rapid catre statutul
de democratii de tip occidental, fiindca fortele democratice au fost mai
puternice si mai structurate decat in alte tari din fostul bloc comunist,
dar si pentru ca perspectiva integrarii lor in structurile Organizatiei
Tratatului Atlanticului de Nord si ale Uniunii Europene a fost mai
sigura.
Succesiunea de
razboaie civile in care actuala Iugoslavie a fost antrenata de forte
ultra-nationaliste a determinat blocarea reformei economice si a
procesului de democratizare, izolarea si lipsa de perspectiva strategica,
care si-au gasit acum o expresie disperata in proiectul de aderare la
uniunea Rusia-Belarus.
Din pacate,
Occidentul nu a identificat national-comunismul ca fiind principalul
adversar al lumii libere. S-a intervenit prin actiuni politice si
militare punctuale, fara un plan coerent de actiune care sa asigure
bazele integrarii acestei regiuni in structuri unificatoare ca NATO sau
Uniunea Europeana. Intr-un anume sens, conflictul din Kosovo este pentru
national–comunism ultima incercare de a continua sa domine politic,
chiar daca aceasta dominatie duce drept in prapastie chiar patria pe
care el pretinde ca o apara.
Fara un „plan
Marshall” si cu indiferenta amabila a Occidentului, Europa de Sud-Est
nu-si poate rezolva problemele
Dificultatile tot mai
mari cu care se confrunta reforma economica in tarile din Sud-Estul
Europei si costurile ei sociale greu suportabile risca sa suscite
nemultumiri crescande din partea populatiei care primeste doar riscurile,
nu si avantajele economiei libere.
Planul Marshall a
avut, dupa cel de-al doilea razboi mondial, meritul de a dovedi tuturor
cetatenilor Europei Occidentale ca democratia nu este doar nobila,
morala si superioara dictaturii, ci aducatoare de prosperitate. Un
asemenea efort nu s-a facut in Sud-Estul Europei dupa 1989. Devine din
ce in ce mai limpede ca situatia economica genereaza nu numai saracie,
dar si mari riscuri politice. Ea alimenteaza direct cu voturi
formatiunile politice anti-reformiste si national-comuniste. Atitudinea
de indiferenta amabila fata de democratiile sud-est europene genereaza
un sentiment de descurajare si marginalizare care este folosit si el de
catre aceleasi forte ale national-comunismului. De aici si pericolul de
a pierde chiar terenul castigat pana acum si de transformare a Europei
de Sud-Est intr-un no man’s land speculat de mafii si forte obscure. In
contextul involutiilor tragice din Iugoslavia, trebuie sa intelegem ca
situatia din Balcani prezinta riscuri enorme pentru pacea si
stabilitatea intregii Europe.
Putem construi o zona
de pace si dialog interetnic
Sa ne imaginam un
capitol de istorie posibila, dar nerealizata. Daca, cel putin dupa
incheierea conflictului din Bosnia, s-ar fi facut un efort sistematic de
integrare, de sustinere economica si politica a regiunii printr-un plan
comprehensiv si coordonat; daca opozitia sarba ar fi fost mult mai activ
sustinuta, macar dupa castigarea alegerilor locale in 1996; daca Albania
nu ar fi fost lasata in cadere libera iar Romania si Slovenia ar fi fost
mai aproape decat sunt astazi de statutul de membri NATO, este evident
ca putem presupune ca s-ar fi gasit pana acum o solutie politica a
conflictului din Kosovo si, pe un plan mai general, pentru o dezvoltare
democratica a intregii regiuni.
Daca analiza sumara
pe care am propus-o este corecta, concluzia ei nu poate fi decat una
singura: Sud-Estul Europei poate deveni relativ curand o zona de pace,
de dialog interetnic si intercultural, cu conditia unui efort concertat
al statelor democratice din regiune si al democratiilor occidentale
pentru reconstructia economica a acestei regiuni in intregul ei.
Acest efort presupune
mai multe directii convergente pentru:
– Solutionarea prin
dialog a diferitelor litigii politice din aria sud-est-europeana (problemele
inca deschise dintre Grecia si Turcia sau raporturile acesteia din urma
cu Uniunea Europeana) si consolidarea solutiilor deja obtinute pe calea
negocierilor (raporturile dintre Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei
si statele vecine ei, de exemplu);
– Consolidarea
flancului sudic al NATO, prin invitarea Romaniei, Sloveniei si Bulgariei
sa devina membri ai Aliantei, precum si un program intensificat in
beneficiul altor state aspirante la calitatea de membru – Albania, Fosta
Republica Iugoslava a Macedoniei;
– Gestionarea
procesului de integrare europeana in asa fel incat acesta sa nu creeze
noi linii de demarcatie si de fractura, ci sa sustina efortul de
integrare al statelor din Sud-Estul Europei;
– Consolidarea
perspectivelor economice ale democratiilor stabile din regiune, cum sunt
Romania si Bulgaria, prin incurajarea explicita si ferma a investitiilor
occidentale, prin programe de stimulare a creditelor pe termen lung
pentru dezvoltarea infrastructurii si productiei profitabile, prin
mecanisme care sa evite impovararea statelor din regiune cu garantii
guvernamentale;
– Un plan coerent de
reconstructie economica a Iugoslaviei si de creare a bazelor unei
cooperari economice in regiune incluzand infrastructuri, sistem bancar,
initiative economice comune, sisteme corelate de taxare vamala,
armonizarea legislatiei in domeniu; incurajarea aderarii tarilor din
zona la structuri de cooperare deja existente si/sau a constituirii unor
forme de cooperare proprii de tipul CEFTA, precum si sustinerea cu
fonduri adecvate a initiativei de cooperare SEECI;
– Un nou rol,
consolidat, al Dunarii, ca artera majora de comunicare intre Europa de
Sud-Est si cea occidentala; reorganizarea Comisiei Dunarii pentru a
grabi fructificarea potentialului sau intra- si extra-european, mai ales
ca vector al relatiei cu Marea Neagra, zona Caspicei si Asia Centrala;
– Conectarea, prin
infrastructura moderna, a axei Dunarii cu axa Baltica-Egeea, astfel
incat Europa sa-si consolideze unitatea si potentialul de comunicare;
– Sustinerea
sistematica a procesului de maturizare a societatii civile, incurajarea,
inclusiv materiala, a colaborarii dintre organizatiile neguvernamentale
din intreaga arie sud-est-europeana; incurajarea cooperarii culturale si
a exprimarii identitatilor culturale specifice.
Prin efort comun, o
dezbatere durabila
Cateva principii
trebuie sa stea la baza acestei vaste operatii de reconstructie. Inainte
de toate, este nevoie de cooptarea sistematica a statelor si
societatilor din zona la proiectarea si implementarea programului de
reconstructie, astfel incat acestea sa se simta cu adevarat parteneri in
proces, sa inceteze de a mai fi doar parte a problemei si sa devina
parte a solutiei. O atitudine paternalista nu are cum asigura succesul
unei operatii care urmareste, in fond, sa redea pacea, speranta si
demnitatea Sud-Estului european.
La fel de necesar
este sa fie eliminate din start toate tentatiile hegemonice si
concurentiale care ar putea submina acest proces. Concurenta dintre
diversii aspiranti la hegemonie in Sud-Estul Europei este cea care a
facut din aceasta regiune un „butoi cu pulbere”. Numai logica jocurilor
cu castig cumulat, de tip „win-win games” poate oferi, in mileniul spre
care ne indreptam, sansa unei dezvoltari armonioase. E limpede,
din perspectiva noastra regionala, ca doar o cooperare armonioasa euro-atlantica
are forta necesara unei asemenea operatii de anvergura. Fara initiativa
si fara prezenta SUA, fara perspectiva pe care doar NATO o poate oferi
stabilitatii si securitatii regionale, fara o implicare directa si
sistematica a Uniunii Europene si a tuturor statelor membre, in comun,
acest proiect nu poate reusi.
Nu exista o solutie
germana diferita de o solutie franceza sau italiana a proiectului de
reconstructie a Sud-Estului Europei. Exista doar o solutie comuna ca
model de cooperare pentru o regiune care are inca o nevoie disperata de
un asemenea model pozitiv. Rusia poate fi un protagonist al acestui
proiect, dar, bineinteles, nu pe temeiul unor fantasme arhaice,
panslaviste sau panortodoxe, ci pe baza unei optiuni comune pentru
democratie, toleranta si libera expresie a creativitatii intelectuale si
culturale. Pe cat de riscanta este azi acumularea de tensiuni din
aceasta zona, pe atat de benefica poate deveni energia pe care o va
genera foarte curand incetarea starii conflictuale si mobilizarea
resurselor pentru o constructie durabila.
Avand proaspete in
memorie imaginile difuzate prin televiziune, veti spune, poate, ca va
invit intr-o calatorie utopica. Dar va vorbesc, cu sinceritate, din
perspectiva unei tari care la un moment dat risca sa devina si ea o
Bosnie, si care, mai degraba prin propriile ei forte, a devenit azi un
model pozitiv, asa cum Presedintele Clinton a apreciat in repetate
randuri. Increzator intr-un efort comun al tuturor factorilor, constient
de riscurile enorme ale esecului, dar si de capacitatea de regenerare
pozitiva pe care colaborarea fortelor fidele valorilor libertatii,
democratiei si progresului le poate mobiliza, eu cred cu fermitate in
vocatia Europei de Sud-Est de a fi o zona a pacii, a prosperitatii
economice si a dialogului creator intre culturi si traditii.