Alocuţiune la
deschiderea colocviului Cetăţenia şi democraţia umanistă in faţa noilor
circumstanţe, Bucureşti, Palatul Parlamentului, 15 aprilie 1999
Popoare si natiuni
Sfidarile pe care cel
de-al treilea mileniu le ridica in fata societatii sunt provocari carora
democratia va trebui sa le gaseasca un raspuns. Exista oare o democratie,
alta decat cea croita pe masura omului? Nu inseamna ea, democratia, tot
ceea ce este mai adanc si cu adevarat uman in viata pe care o construim,
barbati si femei, impreuna? Raspunsul corect depinde in buna masura de
sensul pe care il dam conceptului de cetatenie. Experienta ultimilor ani
arata ca definirea acestuia este o problema dificila pentru toate
societatile post-comuniste.
Constitutia sovietica
din 1936, din care s-au inspirat normele de drept public din statele
totalitare din centrul si estul Europei, folosea acest termen ca
echivalent al nationalitatii determinate strict de apartenenta la un
stat care ii conferea drepturi, in mare parte iluzorii, si, mai ales, o
multime de obligatii. Or, cetateanul este in realitate cu mult mai mult.
Odata cu revolutia franceza si cu gandirea constitutionala promovata de
ea, el a devenit un membru activ al natiunii, beneficiar al unor
drepturi politice, pe care intelege sa si le exercite spre binele
Cetatii, al comunitatii in care traieste si al natiunii din care face
parte.
Cetateanul este
materia prima si indispensabila a natiunii democratice. Caderea
regimurilor comuniste ne-a lasat ca mostenire si misiunea, deloc usoara,
de a ne insusi aceasta perceptie care si-a demonstrat valentele in
democratiile occidentale. Sarcina este dificila deoarece aproape peste
tot, in centrul si sud-estul Europei, natiunile, pana nu demult supuse
opresiunii totalitarismului, s-au repliat preponderent pe valori etnice.
Renasterea memoriei colective a demnitatii etnice, a identitatii
lingvistice si culturale a fost si este un proces pozitiv. Fiecare are
dreptul la istoria si la destinul sau.
Nici mai presus, nici
mai prejos de lege
Fara indoiala,
popoarele – intelegand prin acestea comunitati de viata, de traditie, de
limba, de cultura, chiar si de religie, uneori – au precedat natiunile.
Natiunea, in masura in care a pus politicul la baza legaturii sociale si
a reglementat statutul juridic al persoanei, s-a dovedit a fi un proiect
universal. Natiunea convine, prin urmare, tuturor popoarelor si nu este
incompatibila cu istoria nici unuia dintre ele. Pentru ca, in vreme ce
popoarele sunt produsele obiective ale unei deveniri istorice, natiunile
sunt rezultatul subiectiv al unui demers constitutional. Daca asa stau
lucrurile, patriotismul pe care natiunile il revendica din partea
cetatenilor poate fi considerat, dincolo de atasamentul izvorat din
filiatie si dragoste de tara, un patriotism constitutional in numele
caruia cetatenii respecta legile pentru ca le considera drepte si se
considera parte in chiar procesul elaborarii lor.
Intr-o societate
democratica, intr-un stat de drept, nimeni nu este mai presus de lege.
Va trebui, poate, sa adaugam ca, intr-o natiune democratica, nimeni nu
trebuie sa fie nici mai presus, dar nici mai prejos de lege. O astfel de
natiune nu va accepta discriminari sau injosiri juridice de nici un tip,
nici etnice, nici confesionale, nici sociale. Atfel spus, o natiune
democratica este o natiune a cetatenilor. Doar cu acest fond democratia
capata cu adevarat valoare pentru fiecare individ, el vazand in puterea
poporului, puterea oamenilor. Deci si a sa, ca cetatean.
O natiune democratica
se construieste in timp, avand mereu, ca reper, cetatenii, si nu statul.
Cetateanul este intr-adevar institutia fundamentala a democratiei.
Acesta este, de altfel, abecedarul constructiei europene care confera
democratiei o miza profund umana.