Declaraţie
inaintea dezbaterii iniţiate de Preşedinte cu participarea membrilor
Guvernului, reprezentanţilor partidelor parlamentare, ai sindicatelor,
instituţiilor academice, mediilor de afaceri, organizaţiilor civice şi
presei, Bucureşti, Palatul Cotroceni, 7 aprilie 1999
Anunturi simultane de
greva sindicala, parlamentara si fiscala
Romania se afla in
fata unei grave crize politice, economice si sociale. Dupa cum stiti,
marile centrale sindicale au anuntat intentia declansarii, la sfarsitul
acestei luni, a unei greve generale. Pe acest fond, partidele de
opozitie au anuntat o greva parlamentara prin parasirea lucrarilor in
curs la Parlament, iar Asociatia oamenilor de afaceri din Romania (AOAR)
a anuntat initierea unei greve fiscale prin refuzul de a mai plati
taxele si impozitele datorate bugetului. Simultaneitatea acestora,
premeditata sau nu, poate prabusi complet stabilitatea inca fragila a
sistemului nostru economic, social si politic.
Organizand discutia
de astazi, mi-am asumat sarcina constitutionala de a media intre
autoritatile statului si intre acestea si societate. Nu putem sti daca
aceasta intalnire, care se va desfasura in Sala Unirii din Palatul
Cotroceni va fi o reusita. Dar tin sa remarc ca este totusi pentru prima
data in istoria Romaniei cand se reunesc in jurul aceleiasi mese
Guvernul, majoritatea parlamentara, opozitia parlamentara si trei
segmente importante ale societatii civile: sindicatele, care reprezinta
piata fortei de munca, organizatiile mediilor de afaceri, tot mai
importante odata cu cresterea sectorului privat si organizatiile civice
care au avut un rol important in crearea si consolidarea democratiei in
Romania. In plus, la aceasta intalnire vor fi prezenti analisti politici,
analisti economici, lideri de opinie, directori de ziare, de societati
de radio si televiziune. Iata, deci, o participare extrem de larga si
consistenta.
M-am straduit sa
pregatesc cat mai serios aceasta intalnire: am ascultat diferitele
puncte de vedere, in cadrul mai multor intalniri exploratorii cu
reprezentantii acestor grupari. Tin in mod deosebit sa multumesc si
celor foarte multi care nu vor fi prezenti la aceasta intalnire, dar
care au participat la aceste consultari si care au permis conturarea mai
exacta a problemelor si schitarea, deja, a unor solutii.
Ce ne poate aduce
acest dialog intr-un cadru mai larg decat cadrul parlamentar? In primul
rand, speranta detensionarii unor situatii conflictuale. Una dintre
cauzele tensiunilor acumulate in timp si care au condus la o nemultumire
cronica a cetatenilor Romaniei provine si din lipsa unui dialog serios.
Trebuie spus ca
situatia Romaniei apare pe termen scurt ingrijoratoare. Si acest lucru
il simt toti cetatenii tarii. La situatia dificila interna se adauga si
faptul ca Romania se afla acum in vecinatatea unor zone de perturbare,
nu doar financiare, ci si politico-militare.
In fine, dar nu in
ultimul rand, aceasta situatie dificila apasa pe umerii unor oameni
expusi de decenii privatiunilor, nelinistii si subdezvoltarii. Numarul
celor care si-au pierdut increderea in capacitatea oamenilor politici de
a preveni o criza majora este, din pacate, tot mai mare, iar unii si-au
pierdut chiar increderea in ei insisi.
Aceasta situatie
trebuie schimbata. Avem acum aceasta posibilitate si nu avem voie sa o
ratam.
Clarificarea si
ierarhizarea problemelor tarii
Pentru a nu irosi
aceasta sansa, trebuie sa punem putina ordine in conceptiile si
actiunile noastre. Sa nu cautam sa rezolvam in acelasi timp toate
problemele. Sa incercam o clarificare si o ierarhizare a lor. Acesta
este motivul pentru care am propus ca acest dialog sa se concentreze
exclusiv pe problemele economico-financiare, pentru ca acestea sunt cele
care ne influenteaza cel mai mult viata si, in fond, de rezolvarea
acestora depinde progresul pe care il asteptam.
Am in vedere, mai
intai de toate, problema proprietatii. In acest moment, avem o sansa
istorica: e posibil ca o solutionare echilibrata si viabila a problemei
proprietatii private sa fie acceptata de aproape toti actorii politici.
A doua problema
priveste stabilitatea macroeconomica. Mai precis, corelatia dintre
privatizare si restructurare, cat si urgenta semnarii acordului cu
organismele financiare internationale. In acest context, nu trebuie sa
uitam necesitatea achitarii datoriei externe si interne care s-a
acumulat in ultimii ani. Sper ca toti participantii sa admita ca este
intolerabil ca Romania sa riste rusinea unui faliment.
In fine, a treia
problema este sustinerea si finantarea programelor destinate
categoriilor sociale si regiunilor defavorizate de tranzitie. Sper ca
fiecare participant la acest dialog va veni cu propuneri concrete.
Dialogul Putere –
Opozitie
Ar fi exagerat sa
credem ca acest dialog ne va duce la un consens. De fapt, in democratie
nu exista si nici nu este de dorit o unanimitate mecanica. Prin acest
dialog putem descoperi ce perspective ii apropie pe participanti, care
sunt chestiunile care pot conduce la o minima intelegere. La fel de
important este sa vedem si unde nu pot exista intelegeri, adica sa cadem
de acord si asupra punctelor in dezacord.
Toate problemele identificate astazi
ca nerezolvabile vor face obiectul unor dezbateri ulterioare.
In ceea ce priveste punctele asupra carora se va realiza
un acord minimal, trebuie sa stabilim foarte clar si cine isi asuma
responsabilitatea de a le transforma in realitate, pentru ca aceasta
discutie sa nu ramana pur teoretica.
Doresc sa precizez ca
aceasta intalnire nu se poate substitui in nici un fel dezbaterii
parlamentare sau deciziei si responsabilitatii guvernamentale. Se pot
identifica insa acele puncte de consens care sa asigure o majoritate mai
larga.
O lege sau un pachet
de legi pot fi adoptate si numai cu votul majoritatii parlamentare. Dar
daca o lege este acceptata si de o parte cat mai larga a Opozitiei
pentru ca ea se simte implicata, pentru ca aceasta lege cuprinde si o
parte din propriile ei propuneri, din propriile ei puncte de vedere;
daca o lege vine in intampinarea asteptarilor mediilor de afaceri, a
revendicarilor sindicale, a aspiratiilor societatii civile, atunci
sansele ei de a contribui la schimbarea in bine sunt si mai mari.
Trebuie sa fim cu totii constienti ca stabilitatea politica si
legislativa este o conditie indispensabila a ameliorarii economice.
Prin prezenta lor,
participantii la aceasta intalnire au acceptat sa fie o parte a solutiei,
nu doar a problemei. Sper sa reusim.