Alocuţiune la
lansarea Programului naţional privind participarea la rea-lizarea unui
coridor economic intre ţările Asiei Centrale şi Europa cu tranzitarea
Romaniei, Bucureşti, Palatul Cotroceni, 3 februarie 1999
Proiect romanesc
pentru Romania mileniului III
O natiune traieste si
se dezvolta in masura in care majoritatea indivizilor care o compun
participa la un proiect comun de viitor.
In primii ani dupa
caderea comunismului, dupa scurtul moment de euforie a libertatii,
Romania s-a afundat intr-o lupta dramatica pentru supravietuire. Pentru
o mare parte a romanilor, dimineata incepe sub teroarea dobandirii
painii zilnice. De aceea, odata cu preluarea mandatului de Presedinte,
mi-am asumat ca sarcina fundamentala configurarea unui proiect de viitor
care sa ne asigure o perspectiva si solidaritatea de care avem nevoie.
Prin proiectul
dezbatut ieri de Adunarea generala a Asociatiei nationale a
intreprinderilor de software si astazi, prin lansarea Programului
national privind participarea la realizarea unui coridor de transport si
schimburi comerciale intre tarile Asiei Centrale si Europa cu
tranzitarea Romaniei se contureaza doi piloni de rezistenta ai
proiectului romanesc pentru Romania mileniului trei.
Am vorbit ieri despre
societatea informationala. Astazi, cu ingaduinta dumneavoastra, voi
incepe prin ceea ce pare a fi o butada: caile de comunicatie genereaza o
societate comunicationala.
Realitatea numita
Eurasia
Globalizarea
relatiilor economice internationale va impune, mai devreme sau mai
tarziu, un echilibru in specializarea economica a diferitelor zone
geografice. Se va ajunge si la un echilibru al schimburilor comerciale
si al cailor de transport pe care se vor realiza livrarile de marfuri.
Pe axa Est-Vest a
supercontinentului Eurasia se prefigureaza un nou coridor de transport
sudic, ca o alternativa la traseul nordic transsiberian. Punctul de
plecare l-au constituit imensele rezerve de petrol si gaze din zona
Marii Caspice. Dar dincolo de acestea se afla si resurse naturale
ne-energetice, resurse de forta de munca, resurse culturale si resurse
turistice, care ne dau, in ansamblu, imaginea uriasului potential al
regiunii Asia Centrala – Caucaz. Nu poate fi vorba de o simpla
exploatare a unor resurse primare ale Orientului in beneficiul
societatilor post-moderne ale Occidentului. Realitatea acestui
supercontinent euroasiatic implica si un dialog al civilizatiilor si o
constructie participativa, de ale carei beneficii sa profite popoarele
tuturor statelor si natiunilor.
Ne aflam intr-o
perioada in care echilibrele globale nu s-au cristalizat. Dupa
prabusirea sistemului comunist, dupa evolutiile politice din Asia
rasariteana si descoperirea rezervelor de hidrocarburi din zona Marii
Caspice, tarilor din zona li se deschid noi perspective.
Datele de pana acum,
atat geografice, cat si economice sau politice, plaseaza Romania pe
traseul de probabilitate maxima al acestui coridor sudic de transport
Est – Vest. Inserarea Romaniei pe aceasta ruta de transport va crea
posibilitatea unei cresteri economice cu bataie lunga, de cateva decenii.
Ce putem face noi,
pentru noi
Programul national
privind realizarea unui coridor economic intre tarile Asiei Centrale si
Europa cu tranzitarea Romaniei intregeste oferta pe care am facut-o pana
acum la nivel diplomatic. Acest Program va fi, simultan, un atu al
ofertei noastre, dar si un obiectiv pentru atragerea investitiilor in
Romania. Subliniez acest lucru pentru ca ar fi o eroare daca am astepta,
fara sa actionam, decizii ale unora sau altora dintre organismele
internationale, fara a ne gandi ce putem face noi, pentru noi.
Programul national
identifica, in prima instanta, obiectivele concrete ce trebuie
indeplinite pentru a asigura participarea Romaniei la coridorul economic
Est-Vest. Orientate pe domenii – legislatie, infrastructuri,
restructurare, privatizare, finante-banci, investitii, politica externa,
obiectivele Programului national impun o coordonare la cel mai inalt
nivel pentru respectarea unor termene si succesiuni obligatorii, pentru
evitarea suprapunerilor de competente sau a paralelismelor. As putea
spune ca, prin datele pe care le contine, prin conexiunile pe care le
face, Programul national dezvolta si o tehnologie a societatii
comunicationale, de care am amintit. Realizarea coridorului economic
eurasiatic Est-Vest va fi cu atat mai benefica pentru Romania, cu cat
pregatirea noastra va fi mai minutioasa.
Pregatirea, ca si
rezultatele programului vor veni in etape. Va fi o sansa a noastra ca,
intr-o prima etapa, sa se produca o revigorare a unor intreprinderi
care, in prezent, lucreaza in pierdere sau cu profituri mici. Ma refer
in special la capacitatile de rafinare si prelucrare petrochimica si la
antreprizele de constructii. In aceasta prima etapa vor fi angrenate
numeroase persoane cu calificare in domeniul constructiilor speciale,
implicit someri proveniti din minerit, ceea ce va duce, in timp, la
rezolvarea unor grave probleme sociale zonale, existente acum. Absorbtia
fortei de munca va usura, pe de alta parte, procesele de restructurare
si privatizare care ar conduce la disponibilizari masive de personal.
O a doua etapa
vizeaza dezvoltarea pe verticala a activitatilor economice. Odata cu
aceasta etapa se va putea vorbi despre o reducere durabila a decalajelor
socio-economice mostenite din perioada comunista. Iar in momentul in
care reteaua de drumuri si conducte europene va fi functionala si in
jurul ei vor lua fiinta unitati cu tehnologii de varf si de prelucrare
informationala, se va cristaliza un sistem economic coerent si stabil,
asa cum ni-l dorim.
In acelasi timp va fi
necesar si un efort sustinut pentru conectarea coridorului Est-Vest cu
celelalte trasee continentale care strabat tara noastra. In secolele
trecute, cronicarii se plangeau ca tara se afla in calea tuturor
invaziilor. Maine, aceasta pozitie de placa turnanta expusa „invaziei”
de marfuri pe mijloacele romanesti de transport transcontinental va fi
marea sansa a Romaniei.
Oportunitati pe care
nu avem voie sa le ratam
Integrarea intr-un
sistem transcontinental de economii complementare va da Romaniei, pe
termen lung, nu numai stabilitatea si prosperitatea pe care o dorim cu
totii pentru copiii nostri, dar si increderea si demnitatea nationala in
jurul carora s-au consumat si se consuma atatea pasiuni.
Toti cei care vor
participa la realizarea acestui Program nu vor putea ignora rolul
investitiei in comunicare si dialog, faptul ca vor avea si misiunea de a
vorbi cu oamenii. Pentru a le explica avantajele si perspectivele
Programului. Pentru a-i convinge ca acest program national este cu
adevarat al natiunii. Ca este o parte din viitorul Romaniei. Inca
inainte de a construi drumuri si conducte, trebuie sa inlocuim
suspiciunea si indoiala cu increderea, cu dorinta de a trai si a munci
in Romania.
De cate ori vorbesc
sau ma gandesc la acest proiect, traiesc o nedisimulata emotie.
Sperantei si increderii in valoarea sa li se adauga insa si motive
pentru un avertisment. Orice proiect poate sa ramana o litera moarta.
Punerea in opera cere o mobilizare masiva de energie si inteligenta, de
mijloace tehnice si financiare. Rezultatul depinde de foarte multi
factori care pot accelera sau pot frana realizarea proiectului. Nu in
ultimul rand, orice proiect se dezvolta in timp. Iar pentru depasirea
obstacolelor care, nu ma tem sa o spun, vor fi numeroase, tuturor celor
implicati le va trebui rabdare, perseverenta si tenacitate. Numai
printr-o extraordinara incordare a tuturor fortelor putem reusi in acest
mare proiect national.