Alocuţiune la
sesiunea de incheiere a Adunării Generale a Internaţionalei Creştin -
Democrate,
Madrid, 15
noiembrie 1998
A afirma adevarul si
a-l face posibil
Datoria crestinului
este aceea de a afirma adevarul. Misiunea omului politic este aceea de a
face posibil adevarul. Poate fi cineva, in acelasi timp, bun crestin si
bun politician? Cum trebuie procedat pentru ca adevarul devenit posibil
prin actiunea politica sa se suprapuna peste cel afirmat de crestin,
asigurand demnitatea fiintei umane?
La prima vedere,
morala crestina si morala politica nu se situeaza pe acelasi plan, prima
fiind mai degraba o problema de disciplina a constiintei, iar cea de-a
doua o chestiune de disciplina a actiunii. Privite mai atent, cele doua
morale nu sunt atat de straine una de cealalta. Caci actiunea politica
nu se reduce doar la “a face”, ea inseamna, in primul rand, “a fi dator
sa faci” din perspectiva unor valori care isi au izvorul in constiinta.
Politica este, intr-o asemenea lumina, un mod de a verifica in practica
ceea ce constiinta ne impune ca adevar fundamental.
Sarcina pe care
democratia crestina si-a asumat-o de mai bine de un secol este tocmai
aceea de a da viata acestui adevar in societatile politice moderne.
Nu putem uita ca,
dupa cel de-al doilea razboi mondial, democratia crestina s-a impus mai
ales in Germania, Italia si Austria pentru ca a stiut sa-si intemeieze
mesajul pe o dubla realitate, politica si morala, a esecului
totalitarismului si a sentimentului general de culpabilitate. Societati
traumatizate de teroare si de razboi aveau neaparata nevoie de un mare
proiect, nu numai economic si politic, dar si moral. Numele acestui
proiect a fost democratia crestina, care a reusit sa-i aduca alaturi in
Europa Occidentala pe catolici si protestanti, pe aceia care au crezut
in libertate si demnitate.
O jumatate de secol
mai tarziu, odata cu prabusirea dictaturilor comuniste din Estul Europei,
popoarele acestor tari s-au gasit in fata unei experiente asemanatoare,
dar si a unor intrebari noi. Ce forta politica putea inlocui rapid
vechile structuri politice comuniste? Ce forta politica putea apoi sa
reziste structurilor politice noi pe care reprezentantii fostei
nomenclaturi comuniste si ai fostei politii politice le organizau pentru
a folosi in interesul lor institutiile democratiei si economiei de piata?
Democratia crestina intr-o societate
preponderent ortodoxa
In Romania,
democratia crestina a fost identificata de o mare parte a romanilor cu o
miscare politica capabila sa apere si sa reprezinte valori esentiale
precum demnitatea persoanei, integritatea morala, solidaritatea, curajul,
patriotismul adevarat si grija pentru dreptate. Un merit deosebit l-au
avut fruntasii taranisti, care au avut clarviziunea, in timpul si in
pofida dictaturii comuniste, sa afilieze, la miscarea democrat-crestina,
un partid istoric care s-a opus atat comunismului, cat si, anterior,
nazismului. Initiativa i-a apartinut lui Corneliu Coposu, cel care a
suferit 18 ani in inchisorile comuniste. Permiteti-mi, prin urmare, sa
aduc acum si aici un omagiu memoriei sale.
In ritul oriental, ca
de altfel si in cel latin, la temelia unei noi bise-rici se aseaza
intotdeauna un fragment din relicvele unor martiri. Democratia crestina
romaneasca a platit tributul de sange al zecilor de mii de martiri care
au fost ucisi in inchisorile si lagarele de concentrare comuniste.
Democratia crestina este astazi o forta politica si morala in Romania,
datorita martirilor si inaintasilor sai.
O sfidare aparte cu
care au fost confruntati oamenii politici romani, care si-au afirmat
simultan o identitate democratica si o identitate crestina, a fost
incercarea de a face posibila democratia crestina in sanul unei
societati care a trait si traieste crestinismul in formula sa bizantina.
Astazi putem spune ca
democratia crestina s-a dovedit posibila intr-o societate preponderent
ortodoxa si ea ii uneste pe crestin-democratii romani cu forte politice
similare din alte tari aflate in Sud-Estul Europei, cum sunt Grecia,
Bulgaria si Moldova. Este un castig pentru intreaga miscare
democrat-crestina.
Noi, cei din Est,
aflati intr-o dureroasa perioada de tranzitie, avem cu precadere nevoie
de intelepciunea unei politici crestine. Daca sarcina democratiei
crestine din Europa Occidentala este acum aceea de a gestiona bunastarea,
democrat-crestinii din Europa Orientala sunt nevoiti sa administreze o
criza. O criza care este si politica, si economica, si sociala, si
morala. Democratia crestina din Romania si-a propus sa fie zidul care
desparte capitalismul salbatic de nostalgicii comunismului care stiu sa
utilizeze democratia doar pentru a-si pastra si intari pozitiile.
Solidaritatea
miscarilor democrat-crestine
Atat actorii
capitalismului salbatic, cat si nostalgicii comunismului sunt autorii
unor politici care, pe termen mediu si lung, produc grave fracturi
sociale. Democratia crestina poate sa mentina solidaritatea sociala si
umana, sa-i includa pe marginali, sa vindece rupturile si sa concilieze
ceea ce pare ireconciliabil. Poate sa constituie un zid ferm impotriva
national-comunismului si sa asigure stabilitatea Europei
Central-Sud-Estice. Are, la randul ei, nevoie de solidaritatea
miscarilor democrat-crestine din lumea intreaga. A democrat-crestinilor
din America Latina, Asia si Africa, care au inlocuit sisteme totalitare
cu sisteme democratice bazate pe economii de piata libera. Dupa cum are
nevoie de solidaritatea democrat-crestinilor din Uniunea Europeana, care
traiesc in democratii consolidate cu economii performante.
Avem experiente
diferite de impartasit. Vor fi si provocari pe care societatea
mileniului trei ni le va lansa tuturor. Vom accepta ca intr-o lume
globalizata, tarile sa fie considerate doar ca piete de marfuri si
capital? Vom accepta ca popoarele sa fie tratate ca populatii de
consumatori sau producatori? Intr-o lume informationala vom globaliza
incultura, violenta, imoralitatea numai pentru ca aduc profit?
De prea multe ori
simtim indiferenta amabila sau chiar aroganta voalata cu care tarile
sunt cotate ca la bursa doar prin indicatori de produs intern brut sau
inflatie!
Iesirea din dilema
unei mondializari indiferente la identitate si a unei identitati
indiferente fata de lume
Prestigiul
democratiei crestine pe plan mondial se datoreaza stiintei sale de a
incuraja, in acelasi timp, afirmarea dreptului la diferenta, dar si
exprimarea credintei de nezdruncinat in valori eterne si comune. Aceasta
stiinta a echilibrului intre particular si universal, aceasta capacitate
de a impaca cele mai divergente identitati in sanul unei ordini sociale
comune, nu trebuie sa fie abandonate.
Intr-adevar, cine ar
fi crezut, cu o suta de ani in urma, ca protestantii si catolicii pot
lucra impreuna in respectul identitatii celuilalt, dar angajati in
acelasi proiect de societate, la construirea unei noi Germanii? Cine ar
fi sperat in Romania, dupa o jumatate de secol de dictatura comunista,
ca ortodocsii si greco-catolicii vor porni impreuna la edificarea unei
democratii crestine romanesti? Aceste fapte ale unei istorii mai vechi
sau mai recente au o semnificatie profunda pentru lumea de azi si de
maine. Ele ne arata ca pluralismul trait in respect si solidaritate, in
care se unesc interesul pentru eficacitatea muncii si grija pentru
soliditatea tesutului social, este esenta insasi a democratiei crestine.
Democratia crestina poate oferi mileniului trei speranta unei cai de
iesire din dilema unei mondializari indiferente la identitate si a unei
identitati indiferente fata de lume.