Discurs de
recepţie la acordarea Premiului Coudenhove-Kalergi al Uniunii
Paneuropene,
Bucureşti, 9
noiembrie 1998
Europa nu poate fi
evaluata in cifre de piata
Premiul prin care
Uniunea Paneuropeana onoreaza memoria fondatorului sau, contele Richard
de Coudenhove-Kalergi, mi-a fost acordat astazi in semn de recunoastere
a vocatiei europene a natiunii care m-a ales sa o reprezint acum doi ani.
Sunt deosebit de
onorat ca intelepciunea si eforturile poporului roman au facut ca prin
acest premiu sa fiu alaturat unor personalitati de marca, Ronald Reagan,
Helmuth Kohl, Regele Juan Carlos sau Presedintilor de astazi ai Italiei,
Greciei si Estoniei, apreciati pentru rolul lor important in constructia
europeana, in apararea libertatii si a liberei circulatii a ideilor,
apararii democratiei si drepturilor omului.
Europa unita este,
inainte de toate, un proiect politic inradacinat in practica unor valori
impartasite astazi de aproape toate natiunile continentului nostru.
Europa se adreseaza
lumii in limba valorilor a caror purtatoare a fost si vreau sa cred ca
staruie sa ramana. Ar fi o nefericita intamplare daca, in
anticiparea viitorului, s-ar folosi numai limbajul cifrelor, ratelor si
procentelor. Spun aceasta pentru ca tara mea a trait in ultima vreme
experienta intalnirii cu parteneri de dialog care au despre Europa o
intelegere mult prea limitata la domeniul economic.
O unica traditie
istorica, culturala si juridica
Inainte de a fi o
piata, un ansamblu de reguli monetare sau o arhitectura administrativa,
Europa este o comunitate organica de popoare care participa la o unica
traditie istorica, culturala si juridica. Expresia moderna a acestei
traditii este ingemanarea dintre statul de drept si libertatea
individuala.
Orice alta viziune
asupra geografiei politice a Europei echivaleaza, in ultima instanta, cu
o recunoastere implicita a faptului ca totalitarismul supravietuieste
inca prin urmarile sale. Dupa aproape zece ani de la caderea Zidului
Berlinului, exista inca voci europene care au tendinta de a confirma
hotarele prin care totalitarismul a sectionat, dupa ultimul razboi
mondial, inima Europei.
Principala menire pe
care caderea comunismului ar fi trebuit sa o aiba era aceea de a
restitui Europa tuturor europenilor. Dar, desi comunismul a disparut ca
regim politic, diviziunile pe care el le-a fabricat dainuie inca. Si nu
atat din vointa natiunilor care au indurat izolarea si opresiunea, cat
dintr-o anume incapacitate a democratiilor occidentale de a abandona
logica diferentei Vest-Est.
Este socant ca pentru
efecte sa fie incriminate victimele
State din Europa
Centrala si Orientala sunt inca percepute ca apartinand altui continent
economic si social decat cel al Europei atlantice. Fireste, disparitati
profunde exista intre Vestul si Estul Europei. Acestea nu sunt insa
rezultatul ultimilor ani. Sunt consecinta majora a totalitarismului si a
dominatiei sovietice. Se intampla insa ca, pentru aceste ramaneri in
urma sunt incriminati cei de astazi, victimele, si nu cei de ieri,
adevaratii responsabili.
Pare adesea ca
totalitarismul, impus acum cinci decenii natiunilor din Europa Centrala
si Orientala de o putere straina, a ramas si astazi o povara pe care
trebuie sa o poarte in continuare tot cei care au avut de suferit
nemijlocit in trecut, de pe urma lui. Occidentul european s-ar cuveni,
poate, sa preia si el o parte din aceasta povara. El ar trebui sa
masoare mai putin distantele ce se cer parcurse de statele post-comuniste
pentru a atinge nivelul de dezvoltare al lumii atlantice, cat sa puna in
valoare patrimoniul comun al tuturor natiunilor europene.
Solidaritatea ca fapt
de cultura
Cred ca nu numai
ritmul in care sunt sau nu atinse standardele de performanta sociala si
economica ar trebui sa constituie o preocupare, desi atingerea unor
asemenea standarde ramane pentru tarile din Est un obiectiv indiscutabil.
Tinta noastra comuna ar trebui sa fie, in primul rand, realizarea unei
culturi a solidaritatii intre oamenii, intre popoarele si intre statele
Europei.
Nu as putea nega
vreodata nenumaratele dovezi de solidaritate de care s-au bucurat
romanii in momente dificile. Cred, totusi, ca o solidaritate nu trebuie
sa se manifeste doar la nivelul alocarii de fonduri structurale sau al
asistentei tehnice. Am in vedere o solidaritate care sa se exprime, mai
presus de orice, ca o forma de recunoastere, simbolica si politica, a
demnitatii egale a tuturor natiunilor europene, a faptului ca toate fac
parte, cu exact aceleasi drepturi, din familia europeana. Acesta este
demersul in care s-a angajat Uniunea Paneuropeana castigandu-si un
binemeritat prestigiu.
O recunoastere
simbolica o constituie, cred, si premiul pe care sunt onorat sa-l
primesc astazi. Il primesc cu gratitudine pentru ca stiu ca impartasim
aceeasi viziune despre unitatea Europei si locul tarii mele in viitoarea
Europa Unita.