Conferinţă la
invitaţia Societăţii Paasikivi, Helsinki, 27 octombrie 1998
Mondializarea si
noile tipuri de amenintari
La noua ani de la
sfarsitul Razboiului Rece, este evident pentru toata lumea ca pacea nu
s-a instalat definitiv dupa disparitia bipolaritatii caracteristice
istoriei celor cinci decenii ce au urmat ultimului razboi mondial. Desi
ne place sa credem ca razboiul este o experienta a trecutului, suntem
nevoiti sa constatam ca el are inca, din pacate, un prezent si chiar un
viitor imediat. El pare sa fie astazi unul din centrele nervoase ale
mondializarii manifestandu-se, insa, intr-o forma radical diferita de
tot ceea ce ne-a aratat pana acum lungul parcurs al conflictelor
militare.
Daca tarile vor fi in
continuare cucerite sau abandonate, daca vor anexa sau le vor fi smulse
teritorii, acestea nu vor urma calea marilor desfasurari militare ce au
marcat secolul al XX-lea. Violenta organizata pe campuri de lupta, ce a
reprezentat dintotdeauna forma pe care a imprumutat-o razboiul, va fi
inlocuita, daca nu este deja, de forme de agresiune mai subtile. Tarile
nu vor mai fi invinse pe frontul de lupta, ci la Bursa. Nu batalioanele
vor fi anihilate, ci chiar centrii vitali ai economiilor nationale.
Marile decizii pe
plan mondial nu mai apartin tipului de mare putere traditionala, ci
complexelor economico-financiare. Super-puteri sunt astazi numai acelea
care stiu si au mijloacele de a utiliza simultan presiunea economica si
influenta politica. Chiar si unele operatiuni internationale ce vizeaza
cooperarea, libertatea comertului, investitiile capabile sa induca
dezvoltarea si integrarea economica a marginalilor pot fi azi subminate
de retelele financiare oculte prin speculatii monetare, trafic ilicit de
capital sau plasamente dolosive.
Dusmanii nostri nu
mai sunt imperiile si armatele, ci subdezvoltarea, coruptia, pietele
financiare clandestine, traficul de droguri si de arme, criminalitatea
transnationala, terorismul. Pe termen mediu si lung, amenintarile la
adresa securitatii colective carora va trebui sa le facem fata vor
semana din ce in ce mai mult cu un razboi de gherila, care combina crima
organizata prin instrumente economice si monetare cu contrabanda si
terorismul. Aceste amenintari vor veni mai ales dinspre Sud-Est si Sud,
dintr-un arc de criza care cuprinde Caucazul, Asia Centrala, Orientul
Mijlociu, Zona Golfului si Africa de Nord. Bani negri contra arme,
emisari ai fundamentalismului religios, purtatori de bombe si droguri
vin in mare masura din aceasta directie.
Fundamentalismul
religios si extremismul nationalist
Surprinzator este ca
vehiculul amenintarilor in curs de globalizare si care inlocuiesc cu
cinism Razboiul Rece cu o pace fierbinte ramane unul de tip ideologic.
Numele acestor ideologii expansioniste nu mai sunt comunismul si lupta
de clasa, ci fundamentalismul religios si extremismul nationalist. Inca
si mai surprinzator este faptul ca acestea nu mai bantuie doar la
periferia lumii moderne, ci, asemeni comunismului odinioara, se
incapataneaza sa cutreiere Europa.
Natiunea nu este
numai o chestiune de ideologie colectiva, ci, in egala masura, una de
constiinta individuala. Fundamentalismul si ultra-nationalismul incearca
sa ne faca sa credem contrariul.
Fara indoiala,
reaparitia nationalismului in tarile foste comuniste, fie in forma
legitima a afirmarii demnitatii nationale, fie in formele parazitare si
violente ale ultranationalismului, este, inainte de orice altceva, o
proba indubitabila a esecului totalitarismului, o lectie despre
ineficienta proiectelor globale de inginerie sociala. Oprimat timp de
decenii de aceasta ideologie uniformizatoare, exclusivista si dogmatica,
nationalismul a fost, dupa 1989, pretutindeni in regiune, obiectul unui
proces de recuperare necesara si pozitiva a identitatilor colective
construite de istorie. Odata cu el au reaparut insa si stravechi
conflicte etnice si religioase pe care comunismul nu izbutise decat sa
le congeleze.
Forma pozitiva, sau,
dimpotriva, conflictuala, in care sentimentul national si-a castigat din
nou dreptul la existenta dupa prabusirea sistemului sovietic a depins in
principal de doi factori: mai intai de ritmul si profunzimea
transformarilor democratice, apoi de trecutul care nu trece, persistand
in mare masura in mentalitatea colectiva.
Conflictele care, in
anii ’90, au sfasiat unele state foste comuniste din Europa Rasariteana
au avut, fara exceptie, o componenta nationala. Amplitudinea si
gravitatea distrugerilor au fost direct proportionale cu gradul in care
acolo a supravietuit national-comunismul. In Europa de Est si de Sud-Est,
fosta nomenclatura de partid si fostele cadre ale politiei politice se
folosesc si astazi de arsenalul ultranationalist pentru a pastra puterea
sau pentru a reveni la putere. Scopul ascuns este extinderea vechilor
privilegii in cadrul nou al economiei de piata, pe care au stiut mai
repede si mai bine decat alti actori sociali sa-l utilizeze in propriul
lor avantaj.
Uriasa dificultate cu
care s-au confruntat sau se confrunta societatile in tranzitie este
aceea de a intelege si de a accepta ca democratia poate fi definita si
ca o forma de gestionare a incertitudinilor. Sentimentul natural de
nesiguranta pe care-l traiesc astazi numeroase categorii sociale din
statele post-comuniste este cu atat mai greu de indurat cu cat el
succede certitudinilor inoculate si impuse de statul-patron totalitar.
Oamenii nu mai depind astazi de grija unui partid unic si de asistenta
unui stat omnipotent. Ei invata sa-si poarte singuri grija propriului
destin, sa se sprijine unii pe ceilalti si sa accepte ca solidaritatea
umana trebuie sa inlocuiasca asistenta oficiala. Din pacate, violenta se
dovedeste a fi un factor de organizare micro-sociala deseori mai
convingator decat este solidaritatea.
Pe un astfel de taram
instabil, nationalismul extremist isi ofera serviciile in calitate de
producator absolut de certitudini. In timp ce, intr-un regim democratic,
politica se sprijina pe dialog si alegere, pe o morala a tolerantei
reciproce, pe participare civica si spirit critic, nationalismul
extremist nu are indoieli, nu admite contra-argumente, nu cere
participare critica, ci doar adeziune neconditionata. El este inchis, ca
si totalitarismul, in logica dizolvarii personalitatii individului
intr-o certitudine colectiva de ordin ideologic. El nu are nevoie de
argumente. Se hraneste din afirmatii solemne si negari virulente.
Adancirea clivajelor
intre state
Pare deci ca, in
unele societati ale fostului lagar socialist, disparitia unanimitatii
organizate de ideologia totalitara a lasat locul exprimarii celor mai
diverse particularisme. In formele lor de manifestare observam, de cele
mai multe ori, o recuzita a violentei pe care eram obisnuiti sa o
atribuim criminalitatii comune: nesocotirea sistematica a legilor,
ignorarea granitelor, sfidarea autoritatilor publice, spalare de bani,
mobilitate obscura de capitaluri, tranzactii cu substante si materiale
ilegale.
Fenomenul este cu
atat mai grav cu cat el poate fi pus atat pe seama decalajelor economice,
sociale si de mentalitate dintre diferitele state din regiune, cat si pe
seama promovarii, in unele dintre aceste societati, a complexelor
nationale de superioritate. Exista si cauze ce ar putea fi numite
externe, legate intr-o masura diferita de cele dintai.
Decalajele de
dezvoltare economica si de consolidare democratica ale diferitelor state
central- si est-europene au determinat ca oportunitatile lor de
integrare in structurile europene si nord-atlantice sa fie tratate
gradual. In acest mod si fara a fi intentionat acest lucru, Occidentul a
contribuit la adancirea clivajelor dintre state si la incurajarea
adoptarii, in unele state din regiune, a unor formule politice si
ideologice invecinate cu nationalismul extremist. Dar, nu intotdeauna,
asemenea diferentieri intre statele si natiunile din Europa Centrala si
Orientala au fost absolut inocente. Exista si astazi tendinta de a da o
vizibilitate si o importanta mult prea mare unor fenomene politice si
sociale inevitabile intr-un proces de tranzitie.
Ispita careia multi
analisti si politicieni occidentali ii cad prea adesea victime este
aceea de a privi conflictele etnice sau chiar problemele neconflictuale
ale minoritatilor prin prisma „modelului” crizei interbelice. Cu alte
cuvinte, in momente de criza, contradictiile din societatile sarace se
exprima in limbajul confruntarilor etnice, religioase sau regionale. Se
uita insa ca infruntarile in jurul chestiunii nationale nu sunt
intotdeauna rezultatul saraciei.
Tensiuni comunitare
grave, ce ating uneori pragul separatismului, au loc si in unele dintre
cele mai dezvoltate societati ale Europei Occidentale. Bogatia poate
pune in pericol solidaritatea unei natiuni constitutionale atunci cand
cei foarte bogati nu mai vor sa imparta nici o parte din bogatia lor cu
cei mai putin bogati decat ei. Bunastarea poate fi si este, adesea, o
sursa de exclusivism si de separatism.
Logica pacii fara
ierarhizari si discriminari
De-a lungul intregii
ei istorii, arhitectura Europei s-a modificat prin si ca urmare a unor
razboaie. In mod fundamental, avem astazi sansa istorica sa o configuram
liber si potrivit unei logici reale a pacii. Tarile Europei Rasaritene,
implicate in acest proces, nu mai fac obiectul nici unui fel de
segregatie ideologica si nici nu se mai afla sub imperiul vreunei
dominatii militare. Ele doresc sa apartina definitiv aceluiasi model de
prosperitate, demnitate si democratie al unei Europe unite si solidare.
Succesul unei
asemenea intreprinderi depinde in primul rand de modul in care vom sti
sa ne impotrivim ideologiilor generatoare de conflict, sa gestionam
incertitudinile si spaimele oamenilor, momentele de criza si izbucnirile
unor noi focare de violenta si teroare. Pacea trebuie sa devina un bun
cu adevarat colectiv, sa refuze ierarhizarile si discriminarile, iar
ideologiile – noi sau vechi – sa refuze definitiv intoleranta,
exclusivismul, razbunarea si orice alte forme de extremism. Razboaiele
nu sunt o solutie. Chiar daca se sfarsesc, suferintele si resentimentele
partilor beligerante raman la fel de vii.