Expunere la
Conferinţa Internaţională Caspian Energy to Europe, Bucureşti, 27
septembrie 1998
Necesitatea unui
coridor sudic
Sunt convins ca
proiectul pe care il promovam acum pentru asigurarea transportului de
resurse energetice este un demers pragmatic, ferm, cu certe perspective
de reusita in beneficiul Europei mileniului trei.
Resursele din zona caspica reprezinta
un tezaur energetic care poate fi valorificat in interesul comun al
statelor dintr-o vasta arie geografica. Toti cei
implicati in acest proiect avem vointa si putinta de a demonstra ca
drumul de la vorbe la fapte poate fi parcurs rapid si benefic.
Intalnirile bilaterale sau trilaterale la cel mai inalt nivel
desfasurate in ultima perioada in legatura cu proiectul TRACECA, precum
si recenta Conferinta de la Baku au confirmat importanta implinirii
acestui deziderat.
Necesitatea
construirii unui coridor sudic pentru transportul de resurse energetice
intre Asia Centrala si Europa Centrala este unanim recunoscuta. Ceea ce
urmareste programul TRACECA este crearea unor trasee complementare si nu
exclusive.
Valorificarea
performanta a acestui urias potential de titei si gaze presupune, in mod
evident, deschiderea unei rute sigure de transport, in conditiile in
care Marea Caspica este in mod natural o mare inchisa. Nu intamplator ma
refer si chiar insist asupra importantei securitatii cailor de transport
de resurse energetice. Existenta in regiune a unor potentiale zone de
conflict care ar perturba sau compromite o derulare fireasca a unui
astfel de transport nu poate fi ignorata. In acest sens, am propus
sefilor de state din regiune incheierea unui acord international privind
securitatea transportului de hidrocarburi, conceput dupa modelul
acordului deja existent pentru transporturile aeriene. Consider ca un
astfel de acord este esential pentru ca eventualele conflicte regionale
sa nu afecteze acest flux energetic.
Portul Constanta –
cap de pod pentru zona europeana
Oferta romaneasca
privitoare la deschiderea si consolidarea unui coridor sudic, ca ruta de
transport Est-Vest pentru resursele de la Marea Caspica propune
folosirea, drept cap de pod pentru zona europeana, a portului Constanta.
Hidrocarburile care vor ajunge aici prin Marea Neagra pot fi
transportate mai departe prin conducte, dar si pe alte cai, dat fiind ca
exista deja o retea complexa de transport feroviar si rutier, catre
Europa Centrala si de Vest.
Aceasta ruta prezinta
o serie de avantaje fata de alte trasee posibile. Ele se refera la
realitati geografice, politice si economice specifice Romaniei.
Argumentul geografic
isi are forta lui incontestabila intr-un astfel de proiect. Stiti,
probabil, ca Romania este situata in centrul Europei, la aceeasi
distanta de 2500 de km. fata de extremitatea vestica, de extremitatea
nordica si de extremitatea estica a continentului.
La fel de evident
este, in acest context, ca ruta de transport energetic dinspre Marea
Caspica spre Europa Centrala pe care o propunem este cea mai scurta si,
mai mult decat atat, nu intampina dificultati de relief. Practic, pe
teritoriul Romaniei, se vor putea intersecta principalele coridoare
europene de transport.
Perspectiva din ce in
ce mai solid conturata a refacerii celebrului Drum al matasii poate
dezvolta un potential de comunicare continentala intre Oceanul Pacific
si Oceanul Atlantic bazata pe importanta de odinioara a acestui traseu,
amplificata de atributele modernitatii.
Securitatea cailor de
transport energetic
Din punct de vedere
politic, Romania reprezinta un solid pilon de stabilitate regionala.
S-ar putea ca un asemenea argument sa para nepotrivit intr-o expunere cu
caracter mai degraba tehnic. Cred insa ca este necesar sa tinem cont de
adevarul unei afirmatii binecunoscute in lumea petrolistilor, potrivit
careia conductele trec prin zone stabile si pe oriunde trec conducte de
transport de petrol si gaze ele aduc stabilitate. Din acest punct de
vedere, Romania este un spatiu sigur, in conditiile in care evolutiile
din ultimii ani au demonstrat ca ea este o democratie functionala si
stabila, cu o politica externa rationala si previzibila. Echilibrul
politic intern, relatiile politice consolidate la nivel diplomatic cu
tarile vecine, crearea unui sistem legislativ la standarde europene
constituie elemente convingatoare pentru recunoasterea acestui statut al
Romaniei.
Pe de alta parte,
cred ca putem extinde acest context si asupra dimensiunii economice.
Romania este stat membru sau asociat la marile organizatii economice din
Estul si Vestul Europei: CEFTA, OCEMN, Comisia Dunarii, Uniunea
Europeana.
Sistemul energetic
romanesc dispune de o larga infrastructura de transport si distributie a
energiei. Constanta, cel mai mare si mai activ port la Marea Neagra, are
o capacitate importanta de operare atat in domeniul petrolului, cat si
al altor marfuri. Portul Constanta are acces, prin Canalul Dunare-Marea
Neagra, la artera navigabila trans-europeana Dunare-Main-Rin. Guvernul
roman aplica in acest moment un program de dezvoltare a unei retele de
zone libere la Marea Neagra (inclusiv zona Portului Constanta), precum
si de-a lungul Dunarii.
In Romania exista
sisteme de conducte care formeaza cea mai complexa retea de legaturi
intre sursele de petrol romanesti si cele din import, dupa cum exista si
un sistem complex de rafinarii, de combinate petrochimice si o piata
interna importanta de produse petrochimice.
Nu trebuie sa omitem
nici argumentul pe care il ofera traditiile romanesti in domeniu. Aceste
traditii privesc toate elementele care sunt legate de productia de
petrol si de gaze. Exista o traditie de peste o suta de ani in
prospectiunea, explorarea si exploatarea petrolului; o experienta de mai
multe decenii in prelucrarea produselor petroliere si a gazelor si, prin
urmare, un know-how care poate fi transferat.
Sunt premise pe care
le consider suficient de convingatoare pentru o colaborare mai intensa
cu toti partenerii straini interesati de realizarea acestor proiecte,
pentru o relatie parteneriala care sa conduca la investitii pe termene
medii si lungi, prin infiintarea unor companii mixte cu firme romanesti
si, nu in ultimul rand, prin utilizarea tuturor facilitatilor pe care
Romania le ofera.
Romania considera ca
zona Marii Caspice nu trebuie sa fie un punct terminus, ci un nod de
comuncatii. Prin TRACECA, prin noul Drum al matasii, Romania intelege sa
se intalneasca cu marile drumuri continentale catre Oceanul Pacific,
Oceanul Indian si Oceanul Atlantic. Avem sansa de a deschide un nou si
performant orizont de comunicare, de pace si prosperitate. Am deplina
convingere ca vointa si eforturile comune vor face ca, in viitorul
apropiat, aceste generoase proiecte sa insemne inceputul unei ere noi
pentru civilizatia si bunastarea lumii moderne.