REALITATEA REFORMEI
Zvonuri si false alerte
Romanian Investment Summit, organizat
de prestigiosul cotidian International Herald Tribune, înregistreaza
a doua editie si confirma interesul pe care oamenii de afaceri îl
manifesta fata de oportunitatile care li se deschid pe piata româneasca.
În ceea ce priveste situatia
actuala a României, din punct de vedere economico-financiar, circula
si informatii corecte, dar si multe zvonuri sau informatii eronate.
Ieri am acordat un interviu postului de radio BBC, la care mi s-a adresat
si întrebarea: „De ce România a platit, în situatia
economica grea în care se afla, miliarde de dolari pentru a achizitiona
96 de elicoptere?”
România nu a platit nici un
dolar si nu a achizitionat nici un elicopter, în ciuda cernelii
consumate pe aceasta tema. Este vorba de o problema care a iesit de
mult din discutie în aceasta formula. Realitatea este asediata
adeseori de zvonuri si informatii false. Si de ignoranta. Sau de incapacitatea
noastra de a explica.
Dupa trei ani, nu mai poti vorbi
despre intentii. Trebuie sa vorbesti, deja, despre ceea ce ai facut.
Ca Presedinte, care a parcurs trei ani din mandatul sau, simt nevoia
sa fac un bilant.
Pentru a aprecia corect ceea ce
s-a întâmplat în ultimii trei ani, trebuie conturat
un plan de referinta. Trebuie conturat foarte bine momentul din care
s-a plecat. Lumea va putea astfel aprecia realitatea din spatele cifrelor
statistice.
Stabilizare macroeconomica
Care sunt, deci, principalele schimbari
care au avut loc în decurs de trei ani? În primul rând,
stabilizarea macroeconomica. De la un deficit fiscal si cvasifiscal
nesustenabil al bugetului de stat de 12% din produsul intern brut la
sfârsitul anului 1996, am ajuns sa previzionam în acest
an un deficit de 3% din PIB.
De asemenea, daca în 1997
inflatia a fost de aproape 150%, pentru acest an ea este stabilita la
45%. Este de remarcat ca în ultimele luni rata lunara a inflatiei
nu a depasit 1,5%, desi procesul de liberalizare a preturilor a continuat
prin eliminarea subventiilor încrucisate la utilitatile publice
(energie electrica, gaze naturale etc).
Exista semne ca deficitul de cont
curent va scadea cu aproape jumatate fata de cel de anul trecut, adica
de la 3 miliarde la 1,6 miliarde de dolari. În ceea ce priveste
rezervele valutare, fata de sfârsitul anului 1996 erau de numai
600 milioane de dolari, ele au crescut de aproape trei ori si aceasta
în ciuda faptului ca, doar în acest an, s-au achitat la
termen 2,3 miliarde de dolari în contul datoriei externe, fara
ca România sa beneficieze de vreo finantare externa. Estimarile
Bancii Nationale arata ca, la sfârsitul acestui an, rezervele
valutare vor depasi 2 miliarde de dolari.
Privatizarea industriilor
Consolidarea stabilitatii macroeconomice
este însotita de ajustari structurale profunde ale sistemului
economic, care au vizat în principal reformarea industriilor prin
privatizare. Începând cu anul 1997, ritmul privatizarii
a crescut exponential. Veniturile din privatizare, care sunt un indicator
graitor si precis, au crescut de la 120 milioane de dolari în
1996, la 453 milioane de dolari în anul 1997 si la 1100 milioane
de dolari în anul 1998. Pentru acest an veniturile din privatizare
sunt estimate la 1200 milioane de dolari.
În paralel, industria miniera
a fost restructurata prin închiderea minelor nerentabile si a
avut loc o restructurare importanta în domeniul cailor ferate
si al energiei electrice. Restructurarea a condus la disponibilizarea
unui mare numar de muncitori si tehnicieni. Evident, restructurarea
nu se masoara prin numarul de disponibilizari, însa acest efect
inevitabil reflecta dificultatea si pretul greu al procesului de transformare
pe care ni l-am asumat. Pretul acesta afecteaza grav nivelul de trai
si impune masuri urgente de protectie sociala. Cu toate acestea, procesul
de restructurare va continua fara ezitari, pentru ca alta posibilitate
nu exista. Reducerea ritmului reformei si stagnarea economiei nu ne
vor scoate din saracie.
În prima parte a acestui an
s-a încheiat un nou acord cu Banca Mondiala, având ca obiectiv
dezvoltarea sectorului privat. În acest context, urmeaza sa fie
închise aproximativ 3200 de întreprinderi nerentabile, care
irosesc înca resurse atât de necesare sectorului privat
concomitent cu restructurarea sectorului de stat. În numai câteva
luni de la încheierea acestui acord, mai mult de jumatate din
program a fost deja realizat.
Sunt în curs de desfasurare
si alte actiuni importante, printre care privatizarea unor mari regii
autonome: Petrom (petrol si produse petroliere), Conel (energia electrica),
Tarom (transporturi aeriene), Regia tutunului. Conceputa în mod
transparent, privatizarea se va derula prin banci cu reputatie internationala.
Va fi continuata privatizarea Romtelecom si a bancilor. Au fost privatizate
pâna în prezent doua banci de stat (BRD si BancPost), iar
procesul va continua cu Banca Agricola si Banca Comerciala Româna.
Iata câteva motive care ne
fac sa privim cu speranta catre viitor. Si ceea ce se va petrece foarte
curând nu face decât sa întareasca aceasta tendinta
de reforma profunda în care ne-am angajat. Ma refer la câteva
legi fundamentale pentru regimul proprietatii în România,
care vor intra în dezbatere în Parlament.
Garantarea proprietatii
private
Într-o întrunire care
a avut loc la Presedintia României, în luna aprilie a acestui
an, la care au participat liderii partidelor din majoritatea guvernamentala
si din opozitie, reprezentantii asociatiilor oamenilor de afaceri din
România, sefii marilor centrale sindicale, reprezentanti ai mediului
academic si ai societatii civile, s-a pus problema unei strategii bine
conturate, de dezvoltare a României. S-a realizat un consens asupra
faptului ca nu se poate elabora o strategie de dezvoltare viabila fara
garantarea proprietatii private. S-a pus problema definitivarii unui
set de trei legi esentiale: legea restituirii, pâna la 50 ha,
a pamântului si pâna la 10 ha, a padurilor confiscate de
regimul comunist; legea privatizarii intreprinderilor agricole de stat
si legea restituirii imobilelor si întreprinderilor nationalizate
de regimul comunist.
Pe lânga componenta morala
importanta si caracterul de ireversibilitate pe care aceste legi ale
proprietatii le dau proceselor de transformare si reforma în România,
sunt si câteva elemente cu valoare strict economica. Ca urmare
a aplicarii acestor legi, 92% din terenurile agricole din România
vor fi private, iar restul de 8%, care va ramâne proprietate publica,
va fi gestionat dupa regulile economiei de piata.
Masurile de reforma fiscala care
însotesc accelerarea privatizarii vor conduce treptat si la o
asanare a economiei subterane formate cu precadere din întreprinderi
mici si mijlocii. Domeniul constructiilor este un exemplu în acest
sens. Prezenta capitalului strain poate ajuta ca întreprinderile
mici si mijlocii sa devina un partener viabil pentru investitorii straini.
Pâna la sfârsitul acestui
an, Guvernul si Parlamentul vor face pasii necesari introducerii în
dezbatere a doua noi legi fiscale fundamentale: legea impozitului pe
venit global si legea impozitarii profiturilor firmelor, care vor schimba
radical actualul sistem fiscal si vor contribui la cresterea transparentei
si predictibilitatii veniturilor destinate bugetului.
CEFTA ca statie-pilot
Efectele restructurarii industriei
încep sa devina evidente si as vrea sa definesc un parametru care
sa certifice acest lucru: noua calitate a produselor. Statisticile spun
ca, în anul 1998, 64,5% din exporturile românesti erau destinate
pietelor din tarile Uniunii Europene. Acest lucru arata ca firmele românesti
pot supravietui pe o piata concurentiala, pentru ca produc ceea ce se
cere pe piata si la calitatea impusa de piata. În primele sase
luni ale acestui an ponderea exporturilor în tarile Uniunii Europene
a crescut la 67,3% fata de 63, 6% în primele sase luni ale anului
1998. În al doilea rând, remarc ponderea ridicata a schimburilor
comerciale, inclusiv a exporturilor românesti în tarile
Europei Centrale, care sunt legate între ele printr-un acord de
liber schimb (CEFTA).
CEFTA poate fi considerat o statie-pilot,
un laborator de pregatire pentru Uniunea Europeana, din acest punct
de vedere, al capacitatii de a evolua pe o piata concurentiala într-un
regim liber de taxe vamale. Schimburile comerciale în interiorul
CEFTA au crescut considerabil, România participând cu peste
22% din comertul românesc. Adaugând procentului de export
în Uniunea Europeana pe cel de export în tarile Europei
Centrale, la care putem adauga exporturile în Statele Unite si
Canada, vedem ca într-o proportie importanta se exporta pe piete
care cer o calitate superioara a marfurilor. Se schimba astfel, în
mod decisiv, tendinta veche, din timpul perioadei comuniste, când
se exportau produse de calitate mai modesta, la preturi mici, în
special pe pietele estice.
Greselile si pierderile
primilor ani de tranzitie
Puterea instalata democratic în
noiembrie 1996 s-a gasit în fata unei situatii extrem de dificile.
Greselile primilor ani de tranzitie sunt acum clare: 2 miliarde de dolari
– rezerve valutare ale tarii în anul 1990 – au fost
rapid epuizate; au fost contractate datorii în valoare de 8 miliarde
de dolari, care au fost folosite pentru a salva un echilibru precar
al balantei de plati, în conditiile în care întreprinderile
de stat au continuat sa acumuleze debite greu de recuperat. Astazi,
Curtea de Conturi le estimeaza la mai mult de 2 miliarde de dolari pierderi
în domeniul flotei, alte 2 miliarde de dolari în domeniul
petrolului, peste 3 miliarde de dolari în domeniul bancar. În
mare parte, persoanele-cheie din structurile de tip mafiot care au condus
aceste sectoare au fost anchetate si deferite justitiei. Exista
deja hotarâri judecatoresti de condamnare însumând
peste 100 de ani de închisoare pentru cei vinovati de falimentarea
acestor sectoare.
Sigur ca noi am resimtit si resimtim
înca dificultatea acoperirii acestor pierderi. Numai în
perioada 1997–1998 au trebuit alocate de la bugetul de stat peste
2 miliarde de dolari pentru acoperirea creditelor neperformante acordate
de doua mari banci de stat în perioada anterioara.
Analize si scenarii pesimiste
infirmate
Pâna în anul 1996, privatizarea
a fost, practic, insignifianta iar restructurarea s-a realizat doar
pe hârtie. În acea perioada si investitiile straine au fost
reduse, iar reforma în legislatie, administratie si justitie s-a
produs lent. La deficitul fiscal aparent mic se adauga, de fapt, un
urias deficit quasi-fiscal datorat subventiilor mascate, arieratelor
si finantarilor netransparente ale cheltuielilor statului, prin intermediul
bancilor de stat.
Prin prisma tabloului pe care am
încercat sa-l prezint, este de înteles de ce o serie de
scenarii si previziuni ale analistilor politici si economistilor occidentali
erau sceptice. Astazi, însa, la trei ani dupa ce ne-am angajat
ferm pe calea transformarii, putem constata ca România s-a încapatânat
sa infirme aceste scenarii negative. Amintesc doar aprecierile analistilor,
de la începutul acestui an, privind incapacitatea României
de a-si plati datoria externa. Ele
au putut fi citite în presa straina si nu cred ca am vazut cel
putin un articol care sa fi exprimat încrederea ca România
îsi poate plati datoria externa fara nici un fel de împrumut
extern. Este bine, câteodata, sa citim articolele din ziare la
un an dupa ce au fost scrise. Dar trebuie sa spun, din nou, ca pretul
neconfirmarii acestor analize pesimiste se regaseste în sacrificiile
foarte mari ale populatiei.
Nu putem realiza o relatie corecta
fara încredere reciproca si fara o cunoastere a progreselor si,
în egala masura, a dificultatilor tarii noastre pe drumul democratiei
si al economiei de piata.
Noi provocari si imperative
Se poate pune întrebarea de
ce, ca presedinte, am ales pentru discursul de deschidere o modalitate
practic tehnica si statistica, în locul unui discurs politic înaripat
sau a unor formule literare protocolare care caracterizeaza, de obicei,
discursurile presedintilor.
Nu schimbarile politice în
România, pe drumul democratiei si constructiei unui stat de drept,
le pune cineva sub semnul întrebarii. Chiar nimeni, astazi, nu
mai pune la îndoiala existenta institutiilor democratice în
România, nici stabilitatea interna, nici pozitia României
ca pilon de stabilitate regionala. Aceste schimbari sunt recunoscute.
În ultimii trei ani am învatat
ca exista si o alta logica, dupa care, ori de câte ori ai depasit
un prag care ti se parea aproape imposibil de trecut, el pare sa nu
mai conteze si în fata ti se aseaza o alta provocare. Acest lucru
a fost pentru noi valabil inclusiv în relatiile cu organismele
internationale financiare care mereu ne pun o noua conditie, iar când
o îndeplinim, apare o alta cerinta. Continua ridicare a stachetelor
este si un lucru bun iar probele pe care le trecem ne mentin în
stare de actiune si competitie.
Pe de alta parte, aceasta accentuare
oarecum polemica a unor elemente pozitive, bazate pe date statistice
care nu pot fi contrazise, nu încearca sa eludeze acea parte negativa
a realitatilor de la noi. Blocajele si neîmplinirile sesizate
de investitorii straini vor face probabil obiectul discutiilor ce urmeaza.
Îmi amintesc acum o fraza
interesanta a unui pilot de curse de formula 1, care spunea: „Daca
totul este sub control, înseamna ca mergi prea încet”.
Noi ne-am angajat într-o reforma rapida si aceasta pune în
evidenta toate deficientele masinii care este turata la maxim, fara
o pregatire adecvata în anii premergatori schimbarii politice
din noiembrie 1996.
Alocutiune la Forumul Romanian
Investment Summit, organizat de International Herald Tribune, Bucuresti,
27 octombrie 1999.