Discurs la
semnarea Acordului de cooperare intre Arhivele Naţionale din Bucureşti
şi Muzeul Memorial al Holocaustului din Washington, 16 iulie 1998
Povara vinovatiei
unora si a indiferentei altora
In acest spatiu,
ochilor si mintii, dar cu precadere sufletului le este infatisata
imaginea dramei cutremuratoare a genocidului celor sase milioane de
evrei europeni, victimele unei criminale politici rasiale. Toti cei care
patrund in acest templu al suferintei primesc o importanta si dureroasa
lectie morala, prin care umanitatii i se reaminteste ca va purta de-a
pururi povara Holocaustului si a indiferentei pe care a manifestat-o
fata de soarta evreilor. Din nefericire, Holocaustul nu este singura
crima care desfigureaza pentru totdeauna chipul pe care il va avea in
istorie secolul nostru; dar este o crima unica prin scopul ei de a
sterge de pe fata pamantului un neam intreg, cum este o crima unica prin
cruzimea mijloacelor pe care le-a folosit pentru a realiza aceasta
monstruozitate.
Cu multi ani in urma, am cunoscut un
supravietuitor al deportarii in Transnistria. La rugamintea mea, cel
care, copil fiind, si-a vazut intreaga familie pierind in anii prigoanei,
a acceptat sa isi deschida sufletul. Cuvintele care
descriau modul in care cei dragi lui au fost umiliti, brutalizati,
jefuiti si supusi la privatiuni extreme infatisau un trecut nu foarte
indepartat, dar a carui imagine adevarata nu avusesem pana atunci
posibilitatea sa o cunosc. Nu va ascund faptul ca revolta si
consternarea mea se amestecau cu scepticismul. Intreaga mea fiinta
refuza sa accepte evidenta ca niste romani au provocat moartea si atatea
suferinte unor oameni nevinovati.
Drepti ai popoarelor
Judecata dreapta si
curatenia sufleteasca a acelui om m-au coplesit. In nici un moment nu a
acuzat intregul popor roman – el insusi victima de mai tarziu a
totalitarismului – pentru politica antisemita a guvernului roman din
timpul razboiului. Regreta ca nu se stie indeajuns despre rezistenta
unei parti a clasei politice si a societatii romanesti care a facut ca
zeci de mii de evrei romani sa fie salvati de deportare si internare in
lagarele de exterminare naziste. Mai mult, repeta mereu ca nu va uita
niciodata bunatatea pe care i-au aratat-o multi dintre semenii sai
romani in cele mai grele momente.
Nu a fost o
intamplare faptul ca in Romania s-a putut organiza, cu sprijinul unor
organisme internationale, precum Comitetul International al Crucii Rosii,
dar si a unor legatii neutre, o emigrare ilegala in Palestina, prin
porturile romanesti de la Marea Neagra, a evreilor din Romania, dar si a
coreligionarilor lor din Ungaria si Polonia.
In semn de
recunoastere a ajutorului pe care multi cetateni romani l-au acordat
concetatenilor lor evrei, cu riscul pierderii propriei libertati si
vieti, statul israelian le-a acordat acestora titlul de Drepti ai
popoarelor. Numele unora dintre acesti romani drepti sunt mentionate in
acest muzeu. Printre acestia il regasim pe Traian Popovici, primarul
orasului Cernauti, renumit pentru „Pasaportul Popovici – Pasaportul
vietii”.
Responsabilitatea
statului pentru persecutarea propriilor cetateni
In ciuda acestor
fapte, nimeni nu are dreptul de a ignora ca tragedia Holocaustului nu a
ocolit Romania. Nimeni nu are dreptul de a ignora soarta tragica a
evreilor care si-au pierdut viata sau pe cei dragi, in Basarabia si
Bucovina, in Transnistria, la Iasi, la Bucuresti sau la Dorohoi, nici
lipsurile materiale, prigoana si umilintele la care au fost supusi in
timpul guvernarii legionare si in perioda guvernarii care a urmat.
Dincolo de implicarea directa sau indirecta a Germaniei naziste,
responsabilitatea statului roman pentru suferintele unor cetateni romani
care, in loc sa fie ocrotiti de statul roman, au fost persecutati de
acesta, nu poate si nu trebuie sa fie eludata. Democratia interbelica nu
era, desigur, perfecta; dar disolutia ei, dictatura, persecutiile si
crimele raman o pagina sumbra din istoria noastra. O pagina pe care nu
avem voie sa o uitam, ca sa fim siguri ca nu se va putea repeta.
Aici, in acest muzeu
– monument al memoriei critice, pot sa afirm ca Romania democrata si
societatea civila romaneasca au invatat ca nu pot sa priveasca spre
viitor fara o reevaluare completa si onesta a trecutului. Incercam nu
doar sa stim si sa nu uitam, ci sa si invatam din tragediile trecutului.
Cred ca una din lectiile fundamentale ale Holocaustului este necesitatea
de a fi vigilenti; necesitatea imperativa de a preveni marile tragedii
ale istoriei.
Muzeul Holocaustului
prezinta si crimele asupra altor grupuri etnice. El ne obliga sa nu le
uitam nici pe celelalte victime ale persecutiilor naziste: romi,
polonezi sau rusi, prizonieri politici si prizonieri de constiinta.
Acord de cooperare
Istoria Holocaustului
este departe de a fi fost scrisa pana la capat. Sunt aici si pentru a va
asigura de disponibilitatea deplina a autoritatilor romane, a
cercetatorilor arhivelor noastre istorice, de a coopera cu Muzeul
Memorial al Holocaustului pentru cunoasterea trecutului tragic al
evreilor europeni din perioada celui de-al doilea razboi mondial. Am
convingerea ca semnarea Acordului de cooperare intre Arhivele Nationale
ale Romaniei si Muzeul Holocaustului din Washington va permite depasirea
disfunctionalitatilor existente in trecut in relatia dintre cele doua
institutii.
Cercetarea istorica
beneficiaza astazi in Romania de o deplina libertate iar reconsiderarea
obiectiva a trecutului constituie crezul marii majoritati a
specialistilor romani. Acordarea, de catre organizatiile evreiesti,
institutele si universitatile din Statele Unite, a unor burse tinerilor
cercetatori romani care studiaza istoria comunitatii evreiesti din
Romania si o colaborare mai stransa cu specialistii Muzeului Memorial al
Holocaustului sunt necesare si vor oferi suportul stiintific
indispensabil pentru o evaluare lucida si responabila a trecutului
nostru comun.
Toti cei martirizati
ne impun o datorie, a memoriei si a neuitarii. Memoria noastra comuna
este victoria lor postuma. Memoria noastra este arma prin care ei, cei
disparuti, ne ajuta peste decenii si peste generatii sa luptam impotriva
ispitei de a nu ne simti raspunzatori de propriul nostru trecut.