Alocuţiune la
aniversarea a 150 de ani de la revoluţia din 1848, Bucureşti,
Academia Romană,
12 iunie 1998
Ideile de atunci sunt
inca actuale
Vreau sa multumesc
Academiei Romane pentru invitatia si onoarea pe care mi-a facut-o
dandu-mi posibilitatea sa fiu prezent aici, in aceasta zi de aniversare
a 150 de ani de la revolutia pasoptista. Vorbesc cu toata sfiala in fata
celor care trebuie sa se pronunte cu adevarat asupra unui astfel de
eveniment: istorici, filosofi, literati, sociologi care, fara indoiala,
vor analiza cu competenta, in lumina prezentului, acel moment al
trecutului. In acelasi timp, va vorbesc cu obligatia de a da amploarea
necesara si dincolo de forumul academic, in societatea romaneasca,
acestui eveniment care a asezat un reper profund in istoria romanilor.
Ne este dat anul acesta privilegiul de a marca asa cum se cuvine o
aniversare importanta si reala. Spun aceasta pentru ca prea ades in
ultimii ani ne-am oferit, in viata noastra publica, luxul unor
manifestari aniversare de dragul ideii de a aniversa cu orice pret ceva,
fie la intervale nesemnificative, fie in fata unor evenimente care nu
impuneau neaparat asemenea abordari.
Un secol si jumatate
de la revolutia pasoptista reprezinta un jalon important in scurgerea
istoriei noastre, un moment de sarbatoare reala, care ne obliga la
rememorarea faptelor si ideilor acelor inaintasi ai nostri care au pus
bazele Romaniei intregite si moderne. Mai mult, este un moment in care
se cuvine sa meditam la evenimentele istoriei noastre in timpul scurs de
atunci si mai ales la faptele noastre de azi, dedicate aceluiasi scop:
slujirea interesului national.
Cu 150 de ani in urma,
la Iasi, la Blaj, la Islaz erau afirmate cu tarie revendicari romanesti
circumscrise in jurul a trei idei fundamentale: unitatea nationala,
libertatea civica si economica, si modernizarea Romaniei in consonanta
cu spiritul european. 70 de ani mai tarziu, nasterea Romaniei Mari
implinea in mare parte aceste idealuri, aseza natiunea in hotarele
firesti si oferea o alta baza pentru dezvoltare, modernizare si
afirmarea in plan european a propriilor valori.
De atunci, istoria
noastra a cunoscut suisuri si coborasuri, clipe de glorie si ani de
incercari dureroase, ani de constructie si decenii de stagnare. Dar,
vreme de un secol si jumatate, ideile de la 1848 au ramas vii si actuale
pentru fiecare noua generatie care a luptat in numele progresului
national, fie ca a fost vorba despre economie, cultura, legislatie sau
administratie. Aceste idei sunt vii si actuale si pentru generatiile de
azi. Sub anumite aspecte, putem spune ca ele sunt mai vii si mai actuale
decat oricand.
Afirmarea
principiilor liberale
Astazi vorbim cu
totii despre reforma economica. Dar ce oare inseamna reforma economica,
daca nu afirmarea principiilor liberale care au fost exprimate clar,
pentru intaia oara, acum 150 de ani? Fireste, odata cu trecerea timpului,
economiile au evoluat, strategiile de dezvoltare sunt astazi infinit mai
complicate, dar principiile de baza ale acelui liberalism economic
pasoptist roman sunt cat se poate de actuale. Spun aceasta gandindu-ma
in primul rand la principiul de baza al liberalismului – formarea si
protejarea capitalului autohton.
Nu am ales la
intamplare acest exemplu, pentru ca, preocupandu-ne in mod firesc de
atragerea unor investitii straine, absolut necesare, facem inca mult
prea putin pentru acea parte a economiei private romanesti in care banii
investiti sunt ai romanilor. Si cred ca reforma urmatoarelor luni
trebuie sa puna accentul pe capitalul romanesc, principalul temei al
clasei de mijloc, care, la randul ei, este principala forta creatoare si
principalul factor de stabilitate al unei tari. In 1848, din clasa de
mijloc s-au ridicat multi pasoptisti, clasa de mijloc a aderat la
ideile pasoptiste si ea a fost cea
care a beneficiat, in primul rand, de punerea in practica a principiilor
pasoptiste, in deceniile urmatoare.
Integrarea europeana
Vorbim astazi despre integrarea
europeana. Cu 150 de ani in urma, Tarile Romane se
inscriau firesc, fara valuri, fara monitorizari, in concertul european
al revolutiei si al evolutiei. Revolutia romana de atunci nu a fost insa
o implantare a unor idei de aiurea, expresia unei mode sau a
radicalismului importat de cativa studenti veniti de la studii din
marile capitale ale continentului.
Programele
revolutionare au fost profund romanesti, abordand problemele care
devenisera vitale pentru romani, fie ca era vorba despre situatia
taranimii, a negustorilor sau a mestesugarilor, fie ca era vorba de
statutul obligatiilor noastre externe.
In 1848, ideea
revolutionara europeana a capatat nu numai haina, ci si suflet romanesc.
Acum, in 1998, traim un fenomen similar. Integrarea in Uniunea
Europeana si in NATO, din care trudim sa facem parte, nu sunt scopuri in
sine. Indeplinirea conditiilor de acces in aceste organisme
internationale presupune programe reformiste care sunt in interesul
poporului roman: nasterea unei economii performante, a unei
administratii eficiente, a unei armate moderne, a unui sistem de
invatamant capabil sa garanteze generatii viitoare cu adevarat bine
pregatite.
Am afirmat la Blaj,
pe Campia Libertatii, cu cateva saptamani in urma, ca a face lucrurile
bine este acum principala noastra indatorire, asa incat cetatenii romani
sa se simta liberi, demni si siguri in tara lor, nu numai in virtutea
unei istorii care ne leaga si in care ne gasim demnitatea, ci si, in
egala masura, in temeiul a ceea ce Romania poate si trebuie sa
reprezinte in aceasta parte a lumii: o tara europeana, o tara
democratica, o tara care sa-si construiasca temeinic prosperitatea.
Pentru aceasta aspiratie care reuneste majoritatea romanilor suntem
datori sa ne unim si eforturile, si faptele.
Proclamatia de la
Islaz, actul de nastere al societatii civile in Romania
In aceasta dimineata,
cu gandul la evenimentul de aici, din aula Academiei, am rasfoit
paginile unui document esential care niciodata nu va fi pomenit si
comentat indeajuns. Este vorba despre Proclamatia de la Islaz. De aceea,
voi incheia citind cateva randuri cu valoare de poem filosofic si
politic, valabil oricand, pentru noi toti:
„Poporul roman cheama
toate starile la fericire. Poporul, decretand odata toate drepturile
civile si politice ce le-au avut totdeauna cetateanul, declara ca tot
romanul e liber, tot romanul e nobil, tot romanul e un domn”.
Aceasta proclamatie
este, incontestabil, actul de nastere a ceea ce astazi numim societate
civila, acea societate pe care, dupa decenii de comunism nivelator, ne
straduim sa o reinviem si sa o fortificam.
La 1848, romanii s-au
afirmat ca natiune, iar romanul si-a ridicat privirea din pamant ca om
si cetatean. Cred ca aceasta este substanta evenimentului istoric pe
care il aniversam astazi.
Sa-i omagiem pe
inaintasii nostri si sa le oferim urmasilor nostri certitudinea ca si
noi am stiut sa ne slujim tara intr-un moment de rascruce.