Conferinţă la Columbia University,
New York, 10 iunie 1998
Istoria Romanilor la
Columbia University
Imi este dat sa
redeschid azi, in calitate de Presedinte al Romaniei, catedra „Nicolae
Iorga”, de istorie si civilizatie romaneasca, a prestigioasei Columbia
University.
Spatiul universitar
si cel politic nu constituie doua universuri complet separate, lipsite
de conexiuni si interactiuni. Experienta mea personala poate
dovedi existenta legaturilor dintre sfera academica si lumea politica.
Prin profesia mea, sunt geolog. Cetatenii Romaniei mi-au
incredintat una din demnitatile cele mai incarcate de responsabilitati
ale vietii politice. E adevarat ca, la o prima vedere, nu exista aproape
deloc puncte de intalnire intre aceste doua domenii de activitate.
Totusi, cred ca, in calitate de om politic, datorez mult profesiei mele.
Ca geolog, m-am
obisnuit sa recunosc valoarea timpului, am invatat sa cunosc greutatea
trecutului. Ca om politic, am datoria de a cunoaste prezentul si de a-l
aprecia prin ceea ce are el mai de pret: fiinta umana, centru si subiect
al oricarei politici responsabile. In calitate de geolog, am capatat
obisnuinta de a lucra cu duratele lungi, cu obiecte aproape imuabile; in
calitate de om politic, ma straduiesc sa acord intreaga mea atentie
subiectelor dinamice si schimbatoare care sunt oamenii. Ca geolog,
am datoria de a recupera trecutul, ca om politic, mi-am asumat
raspunderea de a proiecta viitorul. Marea dificultate a unei politici
umaniste, in acest timp al unor multiple rascruci, tine de coincidenta
acuta a ceea ce este definit in Cartea Sfanta ca timp al daramarii si ca
timp al zidirii. Cum sa vorbesti ca om politic, ca
geolog, despre un timp al daramarii, pastrand tot ceea ce omul a zidit
bine si la timpul sau? Este greu, dar trebuie incercat pentru ca noile
zidiri sa aiba o temelie puternica si durabila.
Istoria, pe care o
celebram astazi prin inaugurarea catedrei „Nicolae Iorga”, opereaza cu
durate mai scurte decat cele care imi sunt familiare ca geolog, dar si
mult mai lungi decat cea pe care trebuie sa o infrunt ca om politic. Mi
se pare, de aceea, ca lectia istoriei, ca disciplina de studiu si
cercetare, este lectia sintezei si a echilibrului. Nadajduiesc ca
studentii americani care vor studia aici istoria si civilizatia
romaneasca vor intelege ca aceasta istorie si aceasta civilizatie
reprezinta, ele insele, un produs de sinteza. O sinteza si o punte de
legatura, prin echilibru, intre Europa Centrala, Europa de Est si Europa
de Sud-Est.
As vedea in eponimul
catedrei care isi reia acum activitatea sensul ultim al istoriei
spatiului romanesc: un loc al confluentelor si al beneficei uniuni a
ideilor si experientelor in efervescenta unei creativitati capabile sa
traverseze timpul si sa jaloneze spatiul istoric. Meditand la
experintele trecutului, intelegem mai bine ce reprezinta civilizatia
romaneasca in Europa si in lume. A fost un avanpost al civilizatiei
latine la hotarele Imperiului roman si a fost o citadela a Europei
crestine impotriva expansiunii otomane. Dar a fost si un spatiu al
sintezelor fertile, care retin atentia tocmai pentru ca se regasesc, in
termeni moderni, in destinul tarii mele, la hotarul a doua milenii.
Confluente benefice
pentru destinul civilizatiei romanesti
Cea dintai este aceea
care inscrie spatiul civilizatiei romanesti in aria Europei Centrale.
Istorice legaturi cu Ungaria si Polonia, ca si prezenta unor puternice
enclave de civilizatie maghiara si germana in sudul Transilvaniei au
modelat intr-o forma durabila elemente esentiale de civilizatie care
sunt si astazi premisa unei inserari firesti si armonioase a spatiului
romanesc in noul tip de relatii dintre tarile Europei Centrale.
Raporturile de colaborare privilegiata ale Romaniei cu Polonia, Ungaria
si Republica Ceha ofera tarii mele o deschidere esentiala catre intreg
spatiul european, in care, dupa ce Zidul Berlinului a fost darimat,
toate aceste tari doresc sa se integreze. Romania isi manifesta ferm
vointa de integrare in structurile europene si euroatlantice – vazute ca
o constructie a cooperarii economice, politice si militare, dar si ca
purtatoare ale unor valori perene pe care Romania le recunoaste si le
respecta.
A doua mare sinteza
este aceea pe care civilizatia romaneasca nu a incetat sa o realizeze
intre Europa Centrala si Europa de Sud. Nicolae Iorga este creatorul
conceptului istoric al Europei de Sud-Est, care s-a dovedit a fi extrem
de modern. Apropiata de Balcani, dar necuprinsa in spatiul acestora,
Romania reprezinta la nord de Dunare un spatiu de legatura cu centrul
continentului. Vocatia sud-est-europeana a Romaniei se manifesta azi tot
mai evident, ea fiind un factor de echilibru si un culoar de comunicare
si dialog intre Europa de Vest si lumea inca sfasiata de conflicte a
Balcanilor. Relatiile excelente pe care romanii au stiut sa le dezvolte
cu popoarele din zona stau azi la baza a numeroase initiative de
cooperare regionala. Voi cita exemplul cooperarii in combaterea
criminalitatii organizate, prin acordurile trilaterale intre Romania,
Turcia si Bulgaria, intre Romania, Grecia si Bulgaria, ca si prin
crearea, la initiativa SUA, a unui centru regional, la Bucuresti, pentru
combaterea criminalitatii organizate prin cooperare intre tarile Europei
de Sud-Est.
Al treilea spatiu de
sinteza la care ma voi referi este acela al Marii Negre. Romania este
unul dintre cele sapte state riverane ale acestei mari care a jucat o
vreme un rol aparte in istoria imperiilor – Roman, Bizantin si Otoman.
Spatiul pontic a fost o cale de comunicare, prin Mediterana, cu intregul
Levant, dar si cu Serenissima Republica a Venetiei si orgolioasa Genova.
Marea Neagra a fost un creuzet in care legendele antichitatii grecesti,
traditia imperiala bizantina, cutuma tatara, mandrele civilizatii ale
Caucazului, vijelioasa expansiune turca si traditia traco-romana
reprezentata de valahi si moldoveni s-au intrepatruns intr-un univers de
cultura cu o unicitate fascinanta. Azi, Marea Neagra redevine, intr-un
context modern, un spatiu al confluentelor. Ea va deveni, poate, in
cateva decenii, dintr-o mare periferica, o artera maritima esentiala
pentru acest nerv al economiei moderne care este transportul materiilor
energetice. Conectata, prin portul Constanta, la spatiul
ponto-mediteranean, dar legata, prin Dunare, de intreaga Europa pana la
Rotterdam, Romania este, in acest context, o placa turnanta esentiala a
marilor axe ale viitorului. S-ar putea spune ca materia insasi a
istoriei devine directie a dezvoltarii durabile.
Mondializare pozitiva,
fara exclusi si fara marginali
Prin intermediul
stiintei, putem utiliza un limbaj comun. Prin dinamica sa, comunitatea
stiintifica transcende granitele politice si frontierele naturale. Prin
coeziune si efervescenta, comunitatea stiintifica este exemplul cel mai
edificator al unei mondializari pozitive, fara exclusi si fara marginali.
Nu este vorba aici de
vreun exces de orgoliu sau de vreo nostalgie a numerosilor universitari
din actuala guvernare a Romaniei, incepand cu presedintele tarii, fata
de lumea academica in care s-au format. Este vorba de o decizie politica
majora in problema globalizarii, pe care Romania doreste sa o ia sub
semnul exemplar al mondializarii pozitive a stiintei. Aceasta decizie
implica un raspuns prealabil la o intrebare legitima: Cum va fi Romania
mileniului urmator; va fi ea o tara care, precum in paradoxul lui Ahile
si al testoasei, nu reuseste niciodata sa anuleze decalajele la care a
fost condamnata in ultimele decenii, sau o societate care sare peste
etape si incearca, prin dezvoltarea unor domenii de excelenta, sa se
construiasca in parametrii unei modernitati proprii secolului XXI?
Exista in incremenirea careia Romania
i-a fost supusa ceva care seamana cu ceea ce americanii numensc blessing
in disguise, adica binecuvantare in nenorocire. Ea ar
avea deci posibilitatea de a tinti, ca o tara distrusa de un razboi,
spre cel mai modern nivel al tehnologiei si al performantei. Vointa de a
porni pe aceasta cale este conditia necesara a unei adevarate
modernizari. Dar Romania dispune si de conditia suficienta a acestei
prefaceri, fiindca, in ciuda obstacolelor nenumarate, stiintele
teoretice din Romania au ramas un domeniu performant. Paradoxul aparent
al unei societati tot mai stagnante economic, dar in care mari spirite
si-au gasit refugiul in stiinta si cultura, face ca Romania sa dispuna
astazi de resursele intelectuale necesare dezvoltarii unor domenii de
varf, de la computere la laseri si de la mecanica la aeronave. Faptul ca
scoala romaneasca de matematici teoretice si aplicate, ca si cea de
fizica sau de chimie sunt recunoscute de comunitatea stiintifica
internationala ca domenii de excelenta; faptul ca generatii succesive de
tineri au crescut in respectul artelor si culturii; faptul ca scoala
istorica romaneasca, pe care personalitatea lui Nicolae Iorga a facut-o
celebra, continua marea sa traditie; faptul ca forme dintre cele mai
diferite de creativitate se manifesta cu un dinamism incurajator
reprezinta tot atatea garantii ale unei asemenea dezvoltari. Am
convingerea ca modernitatea secolului viitor va integra cunoasterea
stiintifica si sensibilitatea, creativitatea si tehnologia de varf si ca
– intr-un fel pe care azi doar il presimtim – va fi o lume in care
discernamantul, luciditatea, imaginatia si rigoarea vor fi atu-uri ale
progresului.
Conservarea valorilor
universale
Mondializarea
secolului urmator nu poate fi asimilata unor simple schimburi economice
si nici omologarii, prin dinamica pietei libere, a produselor materiale
celor mai competitive. Dincolo de acestea, globalizarea impune
consacrarea unor valori universale, a unor bunuri simbolice. Aceasta
inseamna cunoastere si recunoastere; apropiere si intelegere. Miscarea
extraordinara in care cu totii suntem angajati nu trebuie sa ne faca sa
uitam ca in spatele oricaror bunuri se afla fiinta umana.
In mod traditional,
politica, arta a posibilului, este vazuta intr-un raport univoc cu
prezentul conjunctural. Comunitatea academica este, intr-un anume fel,
mai putin legata de prezent, materia cu care lucreaza fiind mai ales
trecutul si viitorul. Trecutul si viitorul sunt impreuna si oarecum
inseparabile. Si totusi, cred ca pot afirma ca exista o conjunctie
posibila si necesara intre politica, inteleasa ca scop si aceasta
relatie a stiintei cu un timp niciodata prezent. Fiind obligata sa faca
fata prezentului, politica este datoare sa inteleaga si sa interpreteze
trecutul pentru a putea imagina viitorul. Studiul trecutului este pura
arheologie daca el nu dezvaluie un proiect uman, daca nu constituie, in
ultima instanta, o amintire despre viitor.