Alocuţiune la
Forumul de Investiţii Energia in secolul XXI, New York, 9 iunie 1998
Ruta sigura de
transport Est-Vest pentru titei si gaze
Resursele energetice
descoperite in zona Caspica reprezinta o enorma sursa de siguranta
pentru mileniul urmator, complementara resurselor traditionale din
Nordul Europei sau din Golful Persic.
Marile companii
petroliere transnationale sunt implicate deja direct, cu investitii
masive, in cadrul consortiilor formate in regiune pentru explorarea si
exploatarea zacamintelor. Principala dificultate in utilizarea efectiva
a acestor resurse nu o constituie acum obtinerea concesiunilor sau a
finantarilor, ci deschiderea unei rute sigure de transport pentru titei
si gaze, tinand cont ca Marea Caspica, asa cum se vede pe orice harta,
este o mare inchisa.
Oferta romaneasca se
refera la deschiderea unei rute de transport care sa foloseasca portul
romanesc Constanta drept cap de pod pentru zona europeana.
Hidrocarburile care vor ajunge in acest port, prin Marea Neagra, ar urma
sa fie transportate mai departe prin conducte, dar si pe alte cai,
pentru ca exista deja o retea complexa de cai ferate si rutiere, catre
beneficiarii din Europa Centrala si de Vest.
Ruta Constanta
prezinta avantaje evidente fata de alte trasee luate pana acum in
considerare.
Argumentul geografic
si geopolitic
Este de ajuns sa
identificam Romania pe harta, pentru a observa ca are o pozitie extrem
de avantajoasa. Se afla exact in centrul Europei, la 2500 de km de
Scandinavia, de coasta europeana a Oceanului Atlantic si de muntii Ural
si la 1000 de km de Cipru. Pe de alta parte, este suficient sa localizam
Romania in bazinul Marii Negre ca sa ne dam seama ca ruta de transport
propusa este cea mai scurta si, in acelasi timp, lipsita de orice
dificultati de relief. Fata de alte trasee propuse in zone cu relief
muntos, accidentat, coridorul de transport prin Romania traverseaza o
zona de campie, o zona de ses.
Magistralele
comerciale care se intersecteaza in Romania sunt extrem de vechi.
Magistrala comerciala Nord-Sud, care leaga Scandinavia de Marea Egee,
urmeaza asa-numitul Drum al Ambrei, utilizat de 6000 de ani. Ea se
intersecteaza pe teritoriul Romaniei cu alta magistrala straveche pe
directia Est-Vest, care lega China de Spania, strabatand Asia
continentala si Europa, pe asa-numitul Drum al Matasii, cunoscut de 3000
de ani. Aceste axe ale traditiilor comerciale constituie o conexiune
esentiala si pentru secolul XXI.
Trei coridoare
europene de transport, aprobate la Conferinta de la Helsinki, includ
Romania: Coridorul numarul patru, care pleaca de la Berlin, trece prin
Cehia si Ungaria pentru a ajunge in portul Constanta, la Marea Neagra;
Coridorul numarul noua, care porneste din Finlanda, trece prin Polonia,
Ucraina, Romania, pentru a ajunge la Marea Egee, la Alexandropolis si
Coridorul numarul sapte, un coridor navigabil, pe Dunare, care se
preconizeaza sa fie dublat de un coridor de transport rutier.
Romania, ca tara cu
iesire la mare si cu un port important, are avantajul de a fi legata,
prin aceasta mare si apoi, prin Marea Egee si prin Marea Mediterana, de
Oceanul Planetar. In acelasi timp, pe cursul natural al Dunarii si prin
Canalul Dunare – Rin exista o legatura directa intre portul Constanta si
portul Rotterdam. Acest drum navigabil ajunge foarte aproape de
Bucuresti si trece apoi prin alte trei capitale europene: Belgrad,
Budapesta si Bratislava.
Infrastructuri
complexe
Al doilea argument se
refera la infrastructuri. Constanta este, cum spuneam, cel mai mare port
la Marea Neagra, cu o capacitate importanta de operare a marfurilor,
inclusiv a petrolului. Din Constanta, marfurile calatoresc pe apa, pe
canalul romanesc Marea Neagra – Dunare, si apoi pe artera navigabila
transeuropeana Dunare – Main – Rin. Pentru extinderea portului
Constanta, se afla in diverse stadii de negociere dezvoltari de
capacitati de operare cu gaze naturale lichefiate si produse petroliere.
In acelasi timp,
Guvernul roman deruleaza un program complex de dezvoltare a unor retele
de zone libere la Marea Neagra, inclusiv Constanta si de-a lungul
Dunarii, la Sulina, Galati, Braila, Giurgiu, prin care se vizeaza si
dezvoltarea unor capacitati industriale.
Sistemul energetic
romanesc dispune de o vasta infrastructura de transport si distributie a
energiei electrice. In perspectiva conectarii la reteaua vest-europeana,
sunt in curs de realizare noi legaturi si lucrari de modernizare
capabile sa faciliteze tranzitul de energie in conditii corespunzatoare.
Capacitatile de productie instalate sunt, in acest moment, superioare
consumului intern, astfel ca Romania poate deveni exportator de energie
electrica in zona, ceea ce inseamna, totodata, capacitate de absorbtie a
unor fluxuri sporite de hidrocarburi.
In domeniul gazelor
naturale, in Romania opereaza deja o ruta de transport Nord – Sud, din
Federatia Rusa spre Bulgaria, Turcia si Grecia. Aceste interconexiuni se
vor dezvolta prin crearea unor legaturi noi, pe directia Est – Vest si
cresterea semnificativa a capacitatii conductelor existente si, mai
ales, a capacitatilor de depozitare.
Romania ar putea
asigura si transportul gazelor naturale dinspre Marea Caspica catre
pietele central- si vest-europene, inversand sensul actual al
transportului, care trece prin Turcia.
Romania are
posibilitatea de a utiliza structuri existente pentru stocarea unor mari
cantitati de gaze naturale, atunci cand transportul este dificil din
cauza temperaturilor foarte scazute. De asemenea, va putea prelua
transportul gazelor naturale de la Marea Caspica spre Europa Centrala si
de Nord. Deocamdata, interesul Turciei este legat de posibilitatea de a
avea acces imediat la transportul de gaz metan din Nord spre Sud. Dar,
in momentul in care Turcia ar fi conectata la retelele transcarpatice,
conducta existenta poate fi folosita in sens invers, pentru a aduce
gazul in Europa Centrala si de Nord intr-un moment in care s-ar diminua
rezervele din zona scandinava.
Romania poseda
sisteme de conducte care formeaza cea mai complexa retea de legaturi
intre sursele de petrol romanesti si cele din import, dispune de un
sistem complex de rafinarii, de combinate petrochimice si, bineinteles,
de o piata interna pentru produse petrochimice.
Traditiile romanesti
in industria petrolului
Un al treilea
argument tine de traditiile romanesti in domeniu. Ele privesc toate
elementele legate de productia de petrol si gaze. Romania si Statele
Unite au fost primele tari care au inceput, simultan, productia
industriala de petrol.
Exista o traditie de
peste 100 de ani in prospectiunea, explorarea si exploatarea petrolului,
precum si o traditie mai recenta, dar la fel de importanta, in
prelucrarea produselor petroliere si a gazelor. Exista, prin
urmare, un know-how care poate fi transferat.
Invatamantul superior
in domeniile geologie, petrol si gaze, petrochimie a ajuns la un nivel
inalt de calitate si a pregatit, in ultimii 35 de ani, specialisti
pentru aproape toate continentele. Sub egida ONU, s-au organizat cursuri
postdoctorale inca din anii ’70–’80.
Cele zece rafinarii
pentru prelucrarea complexa a titeiului au o capacitate de 34 de
milioane tone pe an. In prezent sunt prelucrate 22 de milioane, restul
capacitatilor fiind trecute in conservare.
Capacitatile
romanesti de rafinare si petrochimie au si ele un important potential
instalat excedentar care poate fi reactivat cu investitii minime si
avantajoase, comparativ cu tarifele din zona. Un exemplu in acest sens
este investitia facuta de LUKOIL la una dintre rafinariile romanesti,
unde se aplica acum un program eficient de modernizare.
Indicele de
complexitate al prelucrarii petrolului si gazelor este cel mai ridicat
din tarile Europei Centrale si de Est, fiind comparabil cu cel din SUA
si din Europa Occidentala.
Aceasta traditie si
aceasta experienta a Romaniei in domeniul petrolului si al gazelor
naturale pleaca de la existenta unor zacaminte proprii care a determinat
construirea de magistrale de transport, retele de distributie si
capacitati de depozitare.
Stabilitate politica
Al patrulea si
ultimul argument pe care il aduc in sprijinul ofertei mele este cel al
stabilitatii politice. Exista o maxima binecunoscuta printre cei care
opereaza in transportul resurselor energetice: Conductele trec prin zone
stabile si acolo unde trec conducte de transport de petrol si gaze, ele
aduc stabilitate. Or, evolutiile din ultimii ani demonstreaza ca Romania
este o democratie functionala, stabila, cu o politica externa
responsabila si previzibila.
Tara mea s-a afirmat
in ultimul timp ca un pol de stabilitate regionala si ca un factor de
promovare a consensului intr-o parte a lumii marcata inca de conflicte.
Relatiile bilaterale cu tari vecine au depasit nivelul de buna
vecinatate pentru a deveni relatii prietenesti si de cooperare. S-au
stabilit relatii excelente cu tarile din Caucaz si Asia Centrala.
Recenta Conferinta a Organizatiei Cooperarii Economice la Marea Neagra a
consfintit Carta acestei organizatii si a pus inca o data in evidenta
legaturile bune care exista acum intre statele membre din partea de vest
a Marii Negre, din zona Marii Caspice si din Asia Centrala.
Romania a promovat
stabilitatea in zona atat prin tratatele sale bilaterale cu Ungaria si
cu Ucraina, cat si prin acorduri trilaterale pe multiple planuri. In
1997 am initiat trilaterala cu Ucraina si Polonia, dupa care au urmat
trilateralele cu Ucraina si Republica Moldova; cu Bulgaria si Turcia; cu
Bulgaria si Grecia.
Romania este cu
adevarat un pamant privilegiat.