Discursuri la primul Forum Global
al Noilor Democratii, Taipei, 25 ianuarie 2008
Discurs
introductiv
Prof.dr. Emil
Constantinescu
Preşedintele
României 1996 - 2000
Iniţiativa convocării
unui Forum al Noilor Democraţii în care foşti şefi de state din 4
continente reprezentativi pentru primele schimbări democratice
ale puterii din ţările lor să împărtăşească experienţa lor de lideri şi
de oameni formaţi în medii culturale diferite este binevenită.
Colapsul comunismului de tip
stalinist la sfârşitul secolului XX nu a reprezentat un simplu eşec
politic al unor regimuri totalitare ci a fost o revoluţie socială în
favoarea pluralismului sociocultural, o afirmare istorică în favoarea
complexităţii şi dinamismului opuse rigidităţii economice,
colectivismului şi izolării.
Ieşirea din logica bipolară a
războiului rece a fost şi este încă o bună ocazie de a trata schimbarile
democratice din lumea contemporană nu ca o simplă imitare a occidentului
în plan teoretic şi practic ci printr-o abordare creativă care să se
delimiteze atât de teoriile occidentale postmoderne cât şi de
reziduurile ideologiei comuniste.
Democraţia rămâne o provocare globală
pentru toţi oamenii: pentru cei care trăiesc în regimuri totalitare sau
autoritare, pentru cei din statele care parcurg tranziţia posttotalitară
ca şi pentru cei din democraţiile avansate.
Chiar dacă
ideologiile autoritarismului au pierdut puterea de atracţie, ostilitatea
faţă de democraţie nu a dispărut. Grupurile de interese politico
economice care îşi văd interesele ameninţate justifică autoritarismul
prin pericolul subversiunii interne sau externe, nevoia de ordine şi
liniştea socială.
La nivelul fiecărui
om istoria modernă ne arată însă că sinergia valorilor individuale
pozitive unite prin credinţă în principii morale dă forţă unei naţiuni,
nu supunerea oarbă faţă de un conducător salvator.
Democraţia poate fi
percepută ironic, tratată cinic sau ignorată tragic dar rămâne în esenţă
o formă a cunoaşterii de sine.
Discurs
principal
Democratizarea
Europei fost comuniste: proiect politic, resurecţie morală sau adaptare
pragmatică?
De la 1 ianuarie 2007
zece state fost comuniste din Europa central- estică sunt membre depline
ale U.E., fiind calificate prin Tratatul de aderare drept democraţii
consolidate, cu economii de piaţă funcţionale. Cele aproape două decenii
de la prăbuşirea dictaturilor comuniste reprezintă un timp suficient
pentru conturarea unei cronici a schimbărilor radicale de regim politic
cu impact considerabil în lumea contemporană.
Cronica unui deces neanunţat
Dacă politica este
definită în mod curent ca „arta posibilului”, atunci democratizarea
Europei fost comuniste poate fi încadrată în ceea ce Havel numea „arta
imposibilului”. Prăbuşirea prin implozie a blocului comunist în urma
unor mari mişcări populare a luat prin surprindere pe toată lumea - în
Est ca şi în Vest. Într-o carte publicată în 1984, „Will More Countries
Become Democratic”, Samuel Huntington afirmase sentenţios că
posibilitatea ca în ţările Europei de Est să se instaureze regimuri
democratice este practic nulă. Indistructibilitatea imperiului sovietic
părea atât de sigură încât la adăpostul tezei inutilităţii, orice
cercetare asupra perspectivelor schimbării era blocată ab initio. Drept
consecinţă, lipseau evaluări teoretice asupra modalităţilor de înlocuire
a regimurilor totalitare de tip comunist mai perverse decât cinicele
dictaturi de dreapta. Lipseau şi modele privind tranziţia la economia de
piaţă simultan cu tranziţia politică. Proiecţia a „ceea ce va urma după”
nu era prea clară nici în cancelariile occidentale, unde politica de
înarmare accelerată a lui Reagan se limita la slăbirea din punct de
vedere economic a URSS-ului şi, pe cale de consecinţă, a pericolului
militar din Est. Iar celebra întâlnire Bush- Gorbaciov de la Malta nu a
mers nici un moment mai departe de acceptarea politicii de Perestroika
iniţiată de Mihail Gorbaciov.
Nici din zona
corporatistă nu veneau presiuni pentru schimbare. Marile corporaţii
occidentale erau mulţumite de marja de siguranţă pe care regimurile
totalitare comuniste o asigurau recuperării profitului pentru
investiţiile lor acolo şi de stabilitatea pe care Uniunea Sovietică,
slăbită şi cooperantă, o putea oferi comerţului mondial dominat de ele.
Singurul proiect
politic disponibil în acel moment – Perestroika - urmărea de fapt
salvarea URSS din marasmul economic, prin eliberarea de povara
susţinerii din punct de vedere energetic a statelor satelite din Europa
estică. Conducători comunişti ai acestor state se opuneau însă cu
înverşunare oricăror reforme în plan politic şi chiar economic şi, în
mod paradoxal, cu excepţia lui Nicolae Ceauşescu, chiar şi unei
independenţe mai mari faţă de URSS.
Aşa încât pot afirma
cu hotărâre că meritul prăbuşirii regimurilor totalitare comuniste
aparţine popoarelor din acele ţări. Anul 1989 a fost unul din momentele
astrale ale istoriei omenirii, când milioane de oameni şi-au riscat
libertatea şi viaţa pentru un ideal.
O naştere pe
câmpul de luptă
Democraţia este
morală, după Popper, pentru că „îngăduie schimbarea guvernanţilor fără
vărsare de sânge”. Mişcările populare din 89- 90 au lărgit conceptul,
dovedind că într-un secol al pragmatismului şi consumismului temeiul
moral poate transcede democraţia pe care astfel o precede şi o
întemeiază. Evenimentele din anii 89- 90 au arătat că atunci când zeci
de mii, sute de mii şi apoi milioane de oameni supuşi la izolare în ţări
şi comunităţi diferite ies simultan în stardă nu pentru revendicări
economice sau sociale ci pentru libertate, adevăr, dreptate, regimurile
totalitare devin neputincioase. Ele pier când cel mai sigur instrument,
frica celor oprimaţi, e învinsă chiar şi temporar de credinţă. Cei care
în acei ani am fost în stradă putem depune mărturie pentru aceasta.
Acelaşi Popper, şi
mai târziu Havel, dezvoltă ideea moralităţii democraţiei ca un cadru în
care, schimbând lumea, te schimbi pe tine însuţi, putând accepta şi
propriile tale erori. Plecând de la această idee putem face o distincţie
clară între mişcările pro-democratice din anii 89-90 şi mişcările
extremiste pro-totalitare de dreapta sau de stânga care au marcat în mod
tragic, în prima parte a secolului XX, destinul aceloraşi tări şi
popoare. Este diferenţa dintre fanatism şi curajul de a lupta pentru
valorile eterne ale omului. Aici putem găsi cheia caracterului paşnic al
tuturor schimbărilor din Europa de Est, inclusiv în excepţia sângeroasă
din România, unde victimele au fost rezultatul exclusiv al represiunii
forţelor armate şi ale poliţiei politice comuniste.
Sfatul
ursitoarelor
Odată regimurile
comuniste doborâte, fundamentul moral al schimbării avea să devină o
sursă de risc. Managementul speranţelor este dificil pentru că
entuziasmul a fost întotdeauna în istorie o resursă perisabilă, mai ales
atunci când iese la iveală diferenţa dintre idealurile care te angajează
şi iluzii, cu a căror responsabilitate sunt întotdeauna încărcaţi alţii.
În aceste condiţii, retorica succesului a fost repede înlocuită de
retorica eşecului. Şi după o foarte scurtă perioadă euforică, „sfârşitul
(liberal) al istoriei”, lovitura a venit de unde ne aştepatm mai puţin.
De la elitele intelectuale occidentale, care au înlocuit optimismul cu o
stare sumbră de pesimism anxios. Un tânăr cercetător la Princeton
University, Aurelian Crăiuţu, face într-o splendidă carte de filosofie
politică, „Elogiu libertăţii”, o trecere în revistă a modului în care a
fost tratată revoluţia din Europa de Est în mediile academice americane:
„un moment de nebunie”, „distrugere necreatoare”, „unul din momentele
pierdute ale istoriei”, „noul barbarism”, „cutia Pandorei”, „extincţia
la scară de masă”, „un gigantic act de bootsrapping”, „situaţie de tip
Speenhonilond”, „nachholende Revolution” (care nu a adus nimic nou),
„revolte contrarevoluţionare”, „refoluţie”, „revoluţie neterminată”,
„revoluţie conservatoare”. Trecând peste excesul de metafore, se poate
sesiza cantonarea în spaţiul des invocat al „pericolului şi
perversităţii”. Aş adauga, al frustrării: ceea ce nu a fost prevăzut nu
se poate produce iar ceea ce nu înţelegem nu există sau e rău.
Ca rector al
Universităţii din Bucureşti, aveam să descopăr repede în călătoriile
europene că Zidul Berlinului avea şi o altă faţă decât cea pe care o
ştiam noi şi că „necunoaşterea celuilalt” era mai mare dinspre Vest spre
Est decât dinspre Est spre Vest. În acelaşi timp, ca „visiting profesor”
la Duke University în 1991-1992 precum şi cu ocazia mai multor
conferinţe prezentate în universităţi americane am sesizat, în spatele
amabilităţii politicoase, interesul scăzut pentru ceea ce noi credeam că
schimbase lumea în acei ani. Aproape toate temele de cercetare în
ştiinţele politice, sociologie sau istorie recentă priveau cel de-al
II-lea Război Mondial şi războiul din Vietnam. Acest slab interes avea
să-mi fie confirmat abia în 1996 de eseul lui Jeffrey Isaac, „The
Strange Silance of Political Theory” (Ciudata tăcere a teoriei politice)
pe care el o mai numeşte şi „tăcere asurzitoare”. Au existat, desigur,
şi excepţii şi îmi fac datoria de a aminti planul economic al Jeffries
Sachs din 1991, un angajament pozitiv al laureatului Nobel pentru
economie în favoarea ţărilor din Est catalogat şi el rapid ca „o nouă
ispită totalitară”.
Am întreprins această
tardivă trecere în revistă nu din cauza unor frustrări din trecut, ci
pentru a acorda o cuvenită reparaţie morală elitelor intelectuale din
Est. Şi, în acelaşi timp, pentru a trage atenţia liderilor şi actorilor
viitoarelor democraţii că vor trebui să se bazeze în primul rând pe ei
înşişi.
Actul de botez
Marea şansă a
popoarelor din estul Europei eliberate de comunism a fost propria lor
elită intelectuală, care a respins teoria gorbaciovistă a reformelor
limitate controlate de partidul unic comunist şi a avansat un program de
reforme politice şi economice radicale în Polonia, Cehoslovacia, Ungaria
sau ţările baltice. În vidul de putere creat după înlăturarea vechii
nomenclaturi comuniste în zona de decizie politică şi economică au fost
propulsate în conducerea statului personalităţi consacrate din mediile
universitare, literare, ştiinţifice. Ei au elaborat un proiect politic
care, într-adevăr, urma modelul vest-european şi nord-american, dar în
condiţii diferite şi dificile.
Cardul de identitate
Dacă sunt întrebat
astăzi care este garanţia democraţiei, răspund fără ezitare: un sistem
pluralist reprezentat prin partide puternice cu ideologii bine definite,
capabile să asigure o alternanţă la putere şi o societate civilă care să
controleze puterea, oricare ar fi ea.
Ferma subliniere a
rolului partidelor poate părea curioasă pentru o persoană care provine
din mediul academic, care a fost ales preşedintele republicii candidând
din partea unei largi coaliţii de partide şi asociaţii civice fără a fi
membrul unu partid, care a refuzat să-şi construiască un partid propriu,
prezidenţial, şi care s-a reîntors în societatea civilă. Poziţia mea
este rezultatul experienţei dobândite de-a lungul vieţii într-un regim
totalitar şi de-a lungul a aproape două decenii de tranziţie spre
democraţie.
Bolile
copilăriei
Dizidenţa
anticomunistă din Europa Centrală şi Sud-Estică şi uriaşele mişcări
populare de la sfârşitul deceniului 8 al secolului trecut s-au construit
sub sloganurile: alegeri libere, constituţii democratice, libertatea
presei. Realitatea de după prăbuşirea dictaturilor comuniste ne-a arătat
că ceea ce noi ridicasem la rangul de mituri erau condiţii necesare dar
nu suficiente pentru o democraţie reală. Mai mult, ne-am dat seama
destul de repede că ele erau folosite cu abilitate de fosta nomenclatură
comunistă şi de fosta poliţie politică pentru a pune în scenă o
„imitaţie de democraţie”. Noile constituţii democratice, alegerile
libere şi o bună parte din presa „liberă” deveneau instrumente de
promovare a intereselor noii oligarhii în formare.
Experienţa fostelor
ţări comuniste din Europa central sud estică ilustrează cum
constituţiile democratice nesprijinite de instituţii democratice active
– partide politice, asociaţii civile – ci limitate doar la actul
guvernării nu duc la libertate politică.
Tranziţia spre
democraţie a trebuit să se confrunte cu mentalitatea generată în
perioada comunistă de dizolvare a libertăţii politice individuale în
„puterea poporului” şi în „consensul naţional”.
Psihologia maselor
era mai degrabă pregătită pentru a preda societatea unui nou conducător
salvator. Tentaţia unui regim prezidenţial care să aplice democraţia
directă prin referendumuri pregătite prin mesaje populiste era în acord
cu mentalul colectiv. Democraţia reprezentativă putea fi ucisă din faşe.
Cu mult înainte de
comunism, Oscar Wilde înţelesese că puterea poporului poate însemna
„ciomăgirea poporului de către popor şi pentru popor”. În România aveam
să simţim la propriu ce înseamnă această ciomăgire. Guvernarea
neocomunistă care confiscase puterea după dărâmarea dictaturii prin
revoltă populară avea să aducă mase de mineri în Capitala ţării pentru
a-i înăbuşi pe protestatarii care nu erau dispuşi să înţeleagă consensul
naţional sub forma unui front unic naţional condus tot de foştii
comunişti.
Politica consensului
şi a sloganului: „cine nu e cu noi, e împotriva noastră” este un pericol
mortal pentru democraţie şi, pentru a-l contracara, a fost esenţială
constituirea unor noi identităţi politice şi civice capabile să
negocieze înţelegeri pentru a proteja întâlnirea dintre democraţie şi
pluralism. Spaţiul civic a fost în Europa de Est sediul privilegiat al
evoluţiei de la colectivismul societăţilor totalitare la spiritul
comunitar al democraţiilor consolidate. Această dificilă evoluţie nu
poate însă ocoli recuperarea personalităţii individuale înainte de
formarea spiritului asociativ.
O dificultate
neaşteptată în elaborarea proiectului politic al tranziţiei a venit din
suprapunerea în timp a colapsului dictaturilor comuniste est europene cu
o dispută teoretică, care a marcat în plan filozofic sfârşitul secolului
XX. Este vorba de disputa dintre modernismul monist şi pluralismul
postmodern sau, mai exact, de disputa dintre adepţii politicilor
asemănării şi cei ai politicii diferenţei.
Ideologia de stânga
s-a bazat pe politica asemănării, generată de conştiinţa comună
care ar deriva din apartenenţa la aceeaşi clasă socială. Politica de
clasă a exclus diferenţele de sex, rasă, etnie şi a congelat conflictele
potenţiale fără să le rezolve vreodată. Tranziţia postcomunistă s-a
trezit în faţa exploziei simultane a tuturor acestor conflicte.
Excesul postmodernist
exclude însă şi el apelul la natura umană, raţiune sau lege morală care
este fundamental pentru renaşterea spirituală şi morală.Prin exagerarea
politicii diferenţei la grupuri din ce în ce mai mici şi
contradictorii, Occidentul ne arăta cum se poate ajunge şi la ceea ce
Roth a numit politicile indiferenţei.
Iată de ce
reconstrucţia partidelor politice, ca piloni ai democraţiei
reprezentative pluraliste, a fost necesară pentru a contracara atât
tendinţele integratoare ale ideologiilor totalitare de dreapta sau de
stânga, cât şi pentru contracararea tendinţelor de fărâmiţare excesivă
ale postmodernismului.
Reformelor politice
li s-a prezis eşecul, ca şi celor economice. Ralf Dahrendorf scria în
1990, în „Reflecţii asupra revoluţiei în Europa”: „ Suntem martorii unui
proces de disoluţie în care nimic nu vine să înlocuiască structurile
vechi ... Cum pot apărea partidele politice ... când cele vechi, din
1946, şi cele vechi, din perioada interbelică, nu au nicio legătură cu
prezentul, iar noile partide sunt incapabile să găsească suportul
necesar?”.
Carnetul de
conducere
Naşterea
sau renaşterea partidelor politice a fost fundamentală pentru crearea
democraţiei reprezentative şi pentru consolidarea instituţiilor
statului. Faptul că ele au asigurat funcţionarea regimului democratic
pluralist nu înseamnă că au contribuit şi la buna lui funcţionare.
Bazate în principal pe personalitatea liderului şi conduse de anturajul
său, ele nu au fost capabile să instaureze, în multe cazuri, o relaţie
consistentă cu un electorat constituit pe afinităţi sociale sau
ideologice.
Ca o
trăsătură generală, pentru Europa central-estică putem distinge trei
etape: tentativa constituirii unui front popular (ca o variantă a
partidului unic), explozia numărului de partide şi reducerea numerică
tinzând spre modelul european (franco-german) cu 4-5 partide
parlamentare. Până la consolidarea concentrării electoratului la un
număr rezonabil de partide, guvernarea s-a făcut, în toate ţările foste
comuniste, pe baza unor majorităţi consensuale fragile.
Întărirea
partidelor prezintă şi riscul transformării democraţiei într-o
partidocraţie. După D. Barbu, tipul de scrutin pe listă dă naştere unui
sistem partizan de selecţie a candidaţilor care premiază ataşamentul
faţă de partid în defavoarea fidelităţii faţă de electorat şi
penalizează independenţa de gândire.
O asemenea
evoluţie a partidelor, dacă ne este amendată printr-un vot uninominal
sau mixt, poate creea o ruptură între partide şi societatea civilă, cu
efecte negative asupra procesului de consolidare a democraţiei. Este
necesar un nou efort din partea societăţii civile pentru a impune
partidelor o relaţie corectă cu cetăţenii.
Mesaj la
ceremonia de absolvire
Mesajul
preşedinţilor care au fost angajaţi direct în schimbările democratice
din statele Europei central-sudestice şi care au venit în politică din
elitele intelectuale este mult mai pozitiv decât cel care vine din
partea teoreticienilor care interpretează azi fenomene la care nu au
participat. Este un mesaj care poate oferi actorilor angajaţi azi în
democratizarea regimurilor totalitare şi autoritare un suport bazat în
egală măsură pe concepte şi pe o experienţă a riscurilor asumate, trăită
la cald.
Lecţia pe care noi am
învăţat-o din mers spune că o societate democratică avansată trebuie să
prezinte câteva caracteristici esenţiale precum: complexitate politică,
dar şi includere politică; o economie de piaţă funcţională, dar şi o
dispersare largă a bogăţiei, educaţiei, puterii şi autorităţii; un
control public asupra agendei politice în care cei afectaţi de o decizie
să poată participa la deliberările din jurul ei; respect reciproc pentru
autonomie şi diferenţă, un ataşament general al cetăţenilor faţă de
tipul de organizare statală care poate susţine şi încuraja diversitatea,
fără să provoace resentimente.
Desigur, acesta este
un tablou ideal. Construcţia democratică este însă un proces deschis şi
multe din condiţiile rigide asociate democraţiei reflectă doar eşecuri
şi resentimente ale democraţiilor occidentale, într-o lume în schimbare
continuă.
Închei cu o
veste bună: cultura politică cunoaşte evoluţii rapide în momente de
cumpănă ale istoriei care pot schimba destinul unui popor. „Nimic nu
poate opri o idee căreia i-a venit timpul” scria V. Hugo, care a trăit
un astfel de moment la mijlocul secolului XIX..
Noi l-am
trăit, la rândul nostru, în ultimul deceniu al secolului XX.
Forumul
Noilor Democraţii s-a constituit pentru ca tot mai mulţi să-l poată
trăi, la începutul secolului XXI.
Discurs final
La finalul primei
ediţii a Forumului Noilor Democraţii ce mesaj ar putea transmite, foştii
preşedinţi care au avut şansa să restaureze sau să instaureze democraţia
după regimuri autoritare sau totalitare? Ce mesaj pentru actualii sau
viitorii şefi de stat care ar dori să urmeze această cale şi ce mesaj
pentru popoarele care ar opta pentru o societate democratică?
Primilor, le-aş spune
că numai democraţiile garantează statutul de fost şef de stat. Europa
centrală aflată timp de şase decenii sub regimuri totaliare nu i-a
cunoscut. Şefii de stat au fost fie asasinaţi fie au rămas în funcţie
până la moarte. După care au fost eliminaţi din istorie pentru a face
loc ambiţiilor exclusiviste ale noului şef. Numai în democraţii, liderii
care respectă regulile statului de drept se pot bucura de viaţă, de
libertate şi de prestigiu.
Popoarelor care-şi
doresc democraţie, le voi spune cu sinceritate că aceasta are un preţ
social pe care ele trebuie să-l plătească. În multe ţări este favorizată
teza „stomacului plin”, conform căreia drepturile economice trebuie să
aibă prioritate în faţa celor politice şi civile. Consider această teză
eronată pentru că drepturile civile şi politice sunt necesare din cel
puţin trei motive: pentru dezvoltarea economică, pentru păstrarea
ordinei sociale şi de drept şi, în fine, sunt necesare pentru ele însele
pentru că numai ele creează sistemul de valori individuale care ne
defineşte ca oameni liberi.
Acest ultim argument
atinge un punct sensibil: care sistem de valori? Ne aflăm în Extremul
Orient unde a înflorit cea mai veche civilizaţie a lumii, cu un
sofisticat sistem moral şi social, astfel că nu putem vorbi numai despre
instituţiile democratice fără a aborda etosul democraţiei.
Perspectiva chineză
asupra lumii a fost modelată de idealul taoist al armoniei universale,
de idealul omului compasional din confucianism şi de bunăvoinţa
universală a budismului. Poate ea accepta conceptul democraţiei creat de
civilizaţia europeană occidentală ale cărei rădăcini sunt credinţa
iudeo-creştină, filozofia greacă şi dreptul roman? Răspunsul meu
afirmativ se bazează pe acordul asupra a două valori fundamentale:
adevărul şi libertatea.
Confucius a răspuns
la întrebarea „cum să slujesc un prinţ?”: „spune-i adevărul, chiar dacă
îl supără.”, în timp ce budiştii au dezvoltat ideea libertăţii alegerii.
În Vechiul Testament,
Dumnezeu îi spune omului „tu alegi”, iar Isus proclamă „cunoaşteţi
adevărul şi adevărul vă va face liberi”.
Mă aflu spre
sfârşitul unei vieţi care a traversat trei dictaturi, o revoluţie
plătită cu sânge şi o tranziţie spre democraţie plătită cu sacrificii
sociale. Cred că idealul democraţiei este: posibilitatea alegerii după
ce cunoşti adevărul.