Discurs la
Canadian Club of Toronto, 27 mai 1998
La încrucişarea
marilor axe comerciale transcontinentale
În această lume a
globalizării, România este un spaţiu interesant şi promiţător care oferă
numeroase oportunităţi de investiţii şi afaceri.
Situată chiar în
centrul Europei, la distanţă de 2500 de km faţă de munţii Ural, de
coasta atlantică şi de nordul Peninsulei Scandinave, ţara mea se află,
de fapt, la încrucişarea a două mari axe comerciale transcontinentale,
de la Nord spre Sud, pe vechiul Drum al Ambrei, croit cu mii de ani în
urmă, între Scandinavia şi Egeea şi de la Est spre Vest, urmând Drumul
Mătăsii, pe unde, încă din vremea Imperiului Roman, bogăţiile fabuloase
ale Extremului Orient ajungeau în Europa.
Tehnica dezvoltată în
secolul trecut şi-a imaginat că poate depăşi aceste vaduri comerciale
ancestrale. Mileniul care stă să se nască va înţelege însă valoarea
experienţelor străvechi. Sfârşitul de secol tinde tot mai mult să le
confere o perspectivă în viitorul apropiat. Avem interesul de a ne
înscrie în acest flux care prefigurează globalizarea tot mai vizibilă a
lumii în care trăim.
Pe magistralele
secolului XXI, România reprezintă o conexiune esenţială. Prin Marea
Neagră, România are acces la Oceanul planetar. Portul românesc
Constanţa, cel mai mare dintre porturile ce înconjoară Marea Neagră,
are acces la Dunăre iar apele navigabile ale bătrânului Danubiu,
traversând România, Bulgaria, Iugoslavia, Ungaria, Slovacia, Austria,
Germania şi întâlnindu-se apoi cu Rinul, îl conectează cu vestitul
Rotterdam, cel mai mare port al Europei şi unul dintre cele mai mari
porturi ale lumii.
România nu este ţara
aceea sumbră, pierdută într-un colţ neştiut de lume, pe care dictatura
comunistă o condamnase la izolare. Este o ţară cu istorie multimilenară,
cu o cultură naţională universal recunoscută, fidelă rădăcinilor ei
latine şi creştine. Azi, România este o ţară dinamică, deschisă către
economia de piaţă şi societatea globală a viitorului.
Situată la
încrucişarea marilor axe comerciale transcontinentale, pe care vor
circula bogăţii enorme, petrol, gaze naturale, minereuri, bumbac, ţara
mea este o componentă esenţială în transferul de valori şi de idei, de
bunuri şi de experienţe pozitive, de care umanitatea are atâta nevoie.
România se situează totodată în centrul unui emerging market cu peste
200 milioane de potenţiali cumpărători.
Din Republicile
Baltice până în Ucraina şi din Cehia şi Polonia până în România şi
Bulgaria, o nouă Europă prinde viaţă odată cu prăbuşirea economiilor
centralizate şi a birocraţiilor opresive ale comunismului. Mari proiecte
de modernizare a acestei jumătăţi de Est a continentului, noi
infrastructuri rutiere şi de comunicaţii, retehnologizarea industriei,
modernizarea agriculturii, reabilitarea industriei extractive sunt pe
cale să capete consistenţă în regiune.
Poziţie privilegiată
într-o zonă în ascensiune
Datorită poziţiei
sale geografice şi geopolitice, dar şi pentru că are resurse încă
nevalorificate – resurse naturale şi resurse umane – ţara mea are o
poziţie privilegiată în zonă. România dispune de o largă varietate de
resurse minerale, petrol, cărbune, metale neferoase şi metale rare,
dispune de aproape 9500000 ha de teren arabil, cu condiţii pedoclimatice
excepţionale pentru o agricultură performantă, după cum dispune şi de
resurse umane calificate, cu un înalt grad de specializare, de la
muncitori şi tehnicieni cu experienţă la tineri formaţi în universităţi
europene şi nord-americane, îmbinând astfel cunoaşterea de acasă cu
managementul şi cultura de întreprindere din Occident.
Fără îndoială,
România are nevoie de capital pentru a pune în valoare acest potenţial.
Câtă vreme este mai slab capitalizată decât ţările Europei Centrale, în
curs de saturare, dar mai solidă în raport cu spaţiile situate la Est,
ea poate deveni un avanpost care să permită iradierea rezultatului
capitalului investit către întreaga regiune.
Pătrunderea
capitalului occidental, în mod specific al celui canadian, pe această
piaţă în formare ar trebui să se simtă încurajată de cel puţin trei
elemente: de avantajele create în ultimele 18 luni, mai ales
investitorilor strategici, printr-un cadru legislativ coerent privind
investiţiile, privatizarea, statutul băncilor şi transferul lor către
sectorul privat; de un context în care macrostabilizarea şi reforma
structurală fac progrese majore; de un mediu dinamic în care, spre
exemplu, numai în 1997 au fost privatizate de trei ori mai multe
unităţi de stat decât în cei şase ani precedenţi.
Anumite aspecte ale
reformei economice pot fi evaluate, într-adevăr, prin comparaţie cu
trecutul apropiat: deficitul bugetar a scăzut în 1997 la 3,7% din PIB;
subvenţiile acordate întreprinderilor de stat industriale şi agricole au
scăzut de la 7,6% din PIB în 1996 la doar 2,4% din PIB în 1997.
Rezervele valutare ale Băncii Naţionale au crescut de patru ori,
atingând cel mai înalt nivel înregistrat după cel de-al doilea război
mondial.
Acestor argumente
economice, care definesc un proces de transformare rapidă către economia
de piaţă, li se adaugă considerente esenţiale ţinând de stabilitatea
politică şi de capacitatea crescândă de cooperare pe care ţara mea le
ilustrează.
România beneficiază
de o stabilitate socială şi politică internă cu totul remarcabilă. Modul
exemplar în care au fost rezolvate conflictele interetnice şi
interconfesionale, majoritatea parlamentară confortabilă de care
beneficiază Guvernul, faptul că instituţiile fundamentale ale
democraţiei şi-au dovedit soliditatea şi funcţionalitatea dau
consistenţă acestor afirmaţii.
Parteneriat şi raporturi
neconflictuale cu vecinii
Pe de altă parte, România dezvoltă
relaţii de cordială colaborare cu statele vecine şi celelalte ţări din
regiune, oferind un model de parteneriat şi de raporturi neconflictuale
într-o zonă în care turbulenţele nu au dispărut încă.
Un exemplu interesant este acela al
complementarităţii pe care România o realizează între o zonă de liber
schimb a Europei Centrale, care mai cuprinde Polonia, Cehia, Slovacia,
Ungaria, Slovenia, în cadrul acordului CEFTA, şi zona Mării Negre,
grupată într-o organizaţie de cooperare economică – CEMN, în care
România este membru fondator alături de Turcia, Bulgaria, Ucraina,
Republica Moldova, Federaţia Rusă, Georgia, Armenia.
Există reuşite, dar
şi multe probleme. Cetăţenii români se confruntă cu dificultăţi serioase
în ceea ce priveşte nivelul de trai, salariile sunt mici şi asistenţa
socială insuficientă. Totuşi oamenii au înţeles că menţinerea sistemului
etatist birocratic şi centralizat nu le oferă nici o speranţă de mai
bine, iar reproşul cel mai frecvent pe care îl adresează guvernanţilor
se referă la faptul că reforma nu este suficient de rapidă.
Vrem ca în acest an ponderea
societăţilor comerciale mari pe ansamblul societăţilor privatizate să
crească considerabil. Este o problemă de stategie, inclusiv în ceea ce
priveşte comunicarea şi tehnicile concrete folosite, pentru că dorim să
atragem parteneri capabili să investească în aceste societăţi.
Vom asigura privatizarea societăţilor comerciale mari
prin intermediul unor bănci internaţionale de investiţii, prin vânzarea
de acţiuni, prin certificate de depozit emise de băncile de investiţii
pe piaţa internaţională de capital. În programul de privatizare vor fi
incluse şi societăţile provenite din programul de restructurare a
regiilor autonome. În extinderea vânzărilor de acţiuni avem în vedere
Bursa de valori, dar şi piaţa extrabursieră. Oferta de privatizare
pentru 1998 însumează peste 2000 de societăţi comerciale.
Guvernul României a
adoptat o nouă reglementare a investiţiilor străine, eliminând o serie
de restricţii, stabilind egalitatea de tratament în domeniul fiscal şi
un sistem mai flexibil în domeniul amortizării. Se studiază
posibilitatea reducerii treptate a impozitului pe profit, după ce a avut
loc, deja, o primă reducere a impozitului pe salarii. Foarte curând vor
fi privatizate primele două bănci comerciale care au capital
preponderent de stat.
Strategia integrării
României într-o piaţă globală
România poate deveni
pivotul unui coridor sud-european de transport şi cooperare care să lege
Oceanul Pacific cu cel Atlantic, ca o alternativă a rutei nordice,
transiberiene. Un astfel de coridor pune în legătură marile resurse
naturale ale Asiei Centrale şi Transcaucaziei cu pieţele în creştere
accelerată din Europa Centrală sau din Extremul Orient. În concepţia
noastră, un asemenea coridor, pe lângă funcţia sa de tranzit, va trebui
să integreze şi capacităţile industriale existente în ţările pe care le
traversează.
Pornind de la aceste
perspective, România s-a angajat în elaborarea unor proiecte care
vizează modernizarea infrastructurilor – transport maritim şi fluvial,
autostrăzi, telecomunicaţii, căi ferate, racordarea la reţele
internaţionale de transport al petrolului, gazului metan sau curentului
electric. În septembrie va fi finalizată prima etapă a privatizării
ROMTELECOM, iar până la sfârşitul anului vom demara procesul de
privatizare a componentelor de producţie şi distribuţie de la RENEL,
Romgaz şi alte regii autonome de interes public naţional.
În acest proces de
dezvoltare, firmele canadiene sunt prezente de multă vreme, iar multe
dintre rezultatele acestor cooperări sunt catalogate ca succese pentru
ambele părţi. Aşa este, de pildă, cazul societăţii de telefonie mobilă
Connex GSM, rod al colaborării dintre Telesystems International Wireless
şi mai mulţi acţionari români. Rezultatele obţinute de Connex în 1997 au
întrecut cele mai optimiste aşteptări ale celor care au iniţiat această
mare investiţie. Exemple similare sunt oferite de Canadian Occidental
Petroleum în explorarea şi exploatarea câmpurilor de gaze naturale,
Tehnophar în industria alimentară sau J&R Company în industria
textilelor. Sunt fapte care arată că am creat deja punţi solide între
noi. Cred că a venit momentul ca pe aceste punţi să treacă din ce în ce
mai multe mărfuri, capitaluri şi experienţă.
Orice nouă abordare a
raporturilor economice dintre ţările noastre merită să aibă ca punct de
plecare Centrala nucleară de la Cernavodă. Ea reprezintă cel mai mare
efort al statului român în privinţa investiţiilor, dar şi cel mai mare
proiect de cooperare realizat de ţara mea cu o altă ţară. Folosesc acest
prilej pentru a exprima mulţumiri şi aprecieri Guvernului Canadei,
conducerii Autorităţii Energetice Nucleare a Canadei, producătorilor
canadieni ai reactorului CANDU, numeroşilor experţi canadieni care au
lucrat, alături de specialiştii români, la proiectarea, testarea şi
darea în exploatare comercială a Unităţii 1 de la Cernavodă.
Îngăduiţi-mi să cred
că, din toate aceste unghiuri de vedere, Canada şi canadienii pot
înţelege mai bine de ce consider că oferta românească este din ce în ce
mai atractivă. Canada este o ţară de pionieri, creaţia unor oameni
îndrăzneţi şi imaginativi, care au construit o lume modernă, competitivă
şi dinamică, o lume al cărui centru vital este chiar Toronto, locul
întâlnirii noastre de acum. Aceeaşi îndrăzneală, aceeaşi imaginaţie
poate face astăzi din canadieni pionierii acestei lumi în ascensiune
care este Europa Centrală şi de Est, iar în inima ei se află România. Vă
invit să ne aventurăm împreună în această lume, în acelaşi timp
străveche şi doritoare de înnoire.
Am traversat oceanul
cu bucuria de a mă putea adresa direct canadienilor pentru că ţara
dumneavoastră este purtătoarea unei viziuni generoase şi îndrăzneţe a
viitorului. Am traversat oceanul pentru a vă propune, în numele
românilor, ca împreună să contribuim la acel viitor al echilibrului, al
păcii şi al dezvoltării pe care fiecare ţară şi-l doreşte. Dacă socotiţi,
împreună cu mine, că aceasta este o provocare pe măsura energiei şi
viziunii dinamice pe care Canada le simbolizează, veniţi în România!