Discurs principal
la Forumul internaţional Naţiunea – Politicul, ca fundament al
societăţii umane, Berlin, 13 mai 1998; text publicat de “Frankfurter
Allgemeine Zeitung”, 25 mai 1998
Reprimarea identităţii şi a
tradiţiilor naţionale în comunism
O problema fundamentală care preocupă
astăzi statele europene, în general, şi cele post-comuniste, în
particular, este cea a rolului naţiunii în actuala etapă de construcţie
europeană şi de lărgire spre Est a Uniunii.
Totalitarismul comunist, care a
dominat o jumătate de secol Europa Centrală şi de Est, nu s-a mulţumit
să afirme teoretic principiul internaţionalismului; l-a pus în practică
într-un mod care s-a dovedit a fi extrem de pervers. Identitatea şi
tradiţiile naţionale ale popoarelor din orizontul sovietic au fost
reprimate, uneori până la anulare, în favoarea unui fals
internaţionalism, sub care se ascundea, în realitate, ceea ce am putea
numi un naţionalism sovietic. Sub masca egalităţii între
popoare era de fapt promovată supunerea faţă de un centru politic unic
şi alinierea la un patrimoniu de valori standardizate, care exaltau
misiunea revoluţionară mondială a comunismului bolşevic.
Din perspectiva
problemei naţiunii, în Europa avem de-a face cu două tipuri de memorie
istorică. Mai întâi, cu o evoluţie diferită a statelor europene înainte
de cel de-al doilea război mondial: unele dintre acestea au cunoscut
regimuri politice parlamentare şi democratice, în vreme ce altele au
fost supuse unor regimuri de tip dictatorial de extremă dreaptă sau
comuniste. În al doilea rând, după 1945, statele Europei occidentale au
dezvoltat structuri democratice, în timp ce statele incluse în zona de
dominaţie sovietică au fost nevoite să îndure opresiunea totalitară.
Sentimentul naţional pozitiv şi
naţionalismul conflictual
Reapariţia naţionalismului în fostele
state comuniste – fie în forma legitimă a afirmării demnităţii naţionale,
fie în formele parazitare şi violente ale ultranaţionalismului – a
constituit dovada indubitabilă a eşecului totalitarismului comunist, o
lecţie despre ineficienţa proiectelor globale de inginerie socială.
O bună învăţare a
acestei lecţii presupune însă eliminarea prealabilă a unei erori de
percepere a comunismului doar în termeni politici şi economici.
Comunismul nu a fost numai o formulă politică şi o reţetă economică; a
constituit, în acelaşi timp, o mutaţie profundă la nivelul
mentalităţilor. Democraţia a putut fi instalată după 1989 prin acte
istorice de voinţă ale popoarelor din regiune, economia este
descentralizată, în ritmuri diferite, prin acţiunea politică a
guvernelor, dar mentalităţile au nevoie de durată lungă pentru a-şi
schimba cursul.
Comprimat timp de
decenii de o ideologie uniformizatoare, exclusivistă şi dogmatică,
naţionalismul a fost, după 1989, pretutindeni în regiune, obiectul unui
proces de recuperare necesară şi pozitivă a identităţilor colective
construite de-a lungul istoriei. Odată cu el au reapărut însă şi
străvechi conflicte etnice şi religioase pe care comunismul nu izbutise
decât să le congeleze.
Forma pozitivă sau,
dimpotrivă, conflictuală, în care sentimentul naţional şi-a câştigat
dreptul la existenţă după prăbuşirea sistemului comunist în Europa a
depins în principal de doi factori: mai întâi de ritmul şi profunzimea
transformărilor democratice, apoi de „trecutul care nu trece”, adică de
calitatea mutaţiilor suferite de mentalităţile colective.
Conflictele care, în
anii ’90, au coincis cu destrămarea statelor foste comuniste au avut,
fără excepţie, o componentă naţională. Fie că aceasta s-a exprimat în
limbaj constituţional, ca în Cehoslovacia şi în zonele apusene ale
fostei Uniuni Sovietice, fie că a luat forma conflictului violent, ca în
fosta Iugoslavie sau în unele state din sudul ex-Uniunii Sovietice,
argumentul naţional a jucat un rol decisiv în modificarea geografiei
politice post-comuniste.
Amploarea şi
gravitatea conflictelor din regiune nu pot fi explicate numai prin
urmările internaţionalismului bolşevic sau, dimpotrivă, ale
naţional-comunismului. Rădăcinile lor istorice sunt mult mai vechi.
În “formula
românească” a totalitarismului din deceniile ’70 şi ’80,
naţional-comunismul a devenit o politică de stat ce a vizat instaurarea
dictaturii totale a lui Nicolae Ceauşescu. El a urmărit şi, în mare
măsură, a reuşit să înregimenteze simbolurile naţionale în jurul şi în
sprijinul puterii sale personale. Geneza naţional-comunismului românesc
se suprapune peste primăvara de la Praga. Când, în Cehoslovacia,
socialismul încerca să adopte o faţă umană şi demnitatea naţională
prindea din nou glas, Ceauşescu a convocat sentimentul naţional al
românilor şi solidaritatea lor firească cu cehii şi slovacii ocupaţi de
armata sovietică în folosul său personal. În Cehoslovacia, momentul 1968
şi dezvoltarea societăţii civile au influenţat pozitiv evoluţia şi
soluţionarea paşnică a conflictului între cehi şi slovaci prin separarea
lor în două state suverane, nu însă şi tendinţele ultranaţionaliste din
noua Republică Slovacă. În România, naţional-comunismul promovat de
regimul totalitar s-a prăbuşit odată cu acesta lăsând însă urme
sensibile în mentalitatea unei părţi a populaţiei.
O altă formulă
naţional-comunistă este cea post-totalitară din deceniul ’90. În unele
state ale Europei de Est şi de Sud-Est, fosta nomenclatură de partid şi
cadrele poliţiei politice se folosesc de ultranaţionalism fie pentru
a-şi păstra puterea, fie pentru a reveni la putere. Acestea doresc
conservarea şi chiar extinderea vechilor lor privilegii în cadrul nou al
economiei de piaţă, pe care au ştiut, mai repede şi mai bine decât alţi
actori sociali, să-l utilizeze în propriul lor avantaj.
În unele societăţi
post-comuniste, dispariţia unanimităţii organizate de regimul totalitar
a lăsat loc exprimării prioritare a unor particularisme bazate pe limbă
şi origine etnică. Şi acest fenomen are la bază cel puţin două categorii
de cauze. Este vorba de cauze interne: decalaje economice, sociale şi de
mentalitate între diferite comunităţi etnice, dar şi de promovarea
particularismului excesiv şi a sentimentului de superioritate faţă de
alte etnii şi de factori ce ar putea fi numiţi externi.
Diferenţele evidente
de dezvoltare economică şi de consolidare democratică a diferitelor
state central şi est-europene au determinat ca integrarea lor în
structurile europene şi atlantice să fie tratată diferenţiat. În acest
mod – şi fără a fi intenţionat acest lucru – Occidentul contribuie la
adâncirea clivajelor dintre state şi la încurajarea adoptării în unele
societăţi din regiune a unor formule politice şi ideologice învecinate
cu naţionalismul extremist.
Diferenţierile
operate de Occident între statele Uniunii Europene, pe de o parte, şi
cele din Europa Centrală şi Orientală, pe de altă parte, şi chiar între
aceste state post-comuniste nu sunt totdeauna inocente. Există uneori
tendinţa de a da note, în temeiul a ceea ce aş îndrăzni să numesc, dacă
nu aroganţă a monitorizării, atunci un complex de superioritate. Se
acordă o importanţă excesivă unor fenomene politice şi sociale inerente
unui proces de tranziţie.
Ispita căreia mulţi
jurnalişti şi oameni politici occidentali îi cad prea adesea victime
este aceea de a privi conflictele etnice sau chiar problemele
neconflictuale ale minorităţilor prin prisma crizei interbelice. Cu alte
cuvinte, în momente de criză, contradicţiile dintre cei săraci şi cei
bogaţi s-ar exprima inevitabil în limbajul confruntărilor etnice,
religioase sau chiar regionale. Se uită însă, că înfruntările în jurul
chestiunii naţionale nu sunt totdeauna produsul sărăciei.
Tensiuni comunitare
grave, ce ating uneori pragul separatismului, au loc şi în cele mai
dezvoltate şi mai bogate societăţi ale Europei occidentale. Bogăţia
poate fi la fel de bine o cauză a naţionalismului, ca şi sărăcia. Ea
poate pune în pericol solidaritatea unei naţiuni constituţionale, atunci
când cei foarte bogaţi nu mai vor să-şi împartă bogăţia cu cei mai puţin
bogaţi decât ei.
Patriotismul ca
iubire faţă de Lege
Într-un asemenea
context, recursul la textele fundamentale ale gândirii politice europene
mi se pare un demers necesar. Mă gândesc, de pildă, la definiţia pe care
Montesquieu o dădea patriotismului ca iubire faţă de legi şi faţă de
egalitate. Modernitatea unei asemenea definiţii este evidentă. A fi
patriot într-un stat de drept, şi cu atât mai mult într-un regim
democratic, înseamnă a fi ataşat de Dreptul care guvernează ţara ta şi
care trebuie să constituie materia primă a Puterii în statul al cărui
cetăţean eşti.
Cu alte cuvinte, nu
numai naţiunea în sens etnic sau tradiţiile sale istorice şi folclorice
constituie subiectul patriotismului; important este şi felul în care
această naţiune s-a constituit sau începe să înveţe să se constituie ca
o naţiune civică, ca o societate al cărei principiu de solidaritate este
consensul în jurul unor valori formulate prin intermediul Dreptului.
Miza democratizării
şi a creării economiei de piaţă constă tocmai în cele două valori
evocate de Montesquieu: legile şi egalitatea. Aş îndrăzni să spun că
sentimentul naţional, înţeles în perspectiva pe care o luminează
Montesquieu, are astăzi rolul major de a ţine echilibrul între lege şi
egalitatea de şanse, între democratizare şi economia de piaţă.
În societăţile post-comuniste din
estul şi din centrul Europei s-a întâmplat adesea ca domeniul economic
şi urgenţa reformei să situeze factorul politic al unei reale democraţii
participative în plan secund. Necesitatea de a
descentraliza economia, de a o face productivă şi competitivă, de a o
duce cât mai aproape de standardele care guvernează piaţa internă a
Uniunii Europene au devenit priorităţi absolute ale tranziţiei de la
regimul totalitar la cel democratic. Iubirea faţă de Lege nu înseamnă
doar legi noi, ci şi respectarea lor fără nici o discriminare, la scara
întregii naţiuni. După cum egalitatea de şanse rămâne un principiu golit
de conţinut dacă naţiunea nu reacţionează activ, prin participare la
funcţionarea mecanismului democratic al statului.
Există uneori
tendinţa de a identifica tranziţia cu dereglementarea totală a pieţei şi
cu o privatizare radicală. Aceasta ridică însă şi o chestiune de interes
naţional, căci până unde poate fi dus liberul schimb? Şi ce trebuie să
mai rămână în proprietatea publică? Iată întrebări care, dacă nu primesc
o justificare politică şi o întemeiere juridică, se vor transforma în
instrumente de propagandă ale naţionalismelor extremiste. Altfel spus:
riscul autonomizării economiei în raport cu decizia politică, risc
existent în numeroase societăţi din centrul şi estul Europei, poate duce
la confiscarea vieţii politice de către discursul naţionalist şi
extremist.
În societăţile în
tranziţie există şi riscul ca mediile politice să treacă sub uitare
scopul acţiunii sociale – democratizarea, dezvoltarea, bunăstarea,
integrarea europeană. Or, nu orice cale este bună şi nu orice mijloc
este potrivit pentru atingerea unor asemenea scopuri. Tranziţia nu poate
servi drept scuză pentru amânarea dezbaterii politice, nici pentru
suspendarea criteriilor morale.
Politica este,
dintr-o asemenea perspectivă, un mod de a verifica în practică ceea ce
conştiinţa ne impune ca adevăr fundamental. Morala elementară a
societăţilor democratice ne spune că „toţi oamenii se nasc egali”. În
realitate, după cum observa Hannah Arendt, „nu ne naştem egali, ci
devenim egali în virtutea deciziei noastre de a ne garanta reciproc
drepturi egale”.
Morala politică şi
etica guvernamentală
Morala politică este
o morală a acţiunii. Într-adevăr, acţiunea politică nu se reduce doar la
„a face”, ea înseamnă, în primul rând, „a fi dator să faci” din
perspectiva unui ideal.
În societăţile
bunăstării, idealul cade adesea în uitare şi democraţia pare a deveni
mai ales o chestiune de procedură. Ea pare să-şi fi epuizat capacitatea
creatoare, forţa de a mobiliza societatea în jurul unor obiective
fundamentale. Democraţiile stabile şi dezvoltate trăiesc tentaţia de a
descărna democraţia, de a o trata ca un ansamblu de norme şi proceduri
politico-juridice.
În societăţile în
tranziţie, invocarea idealului şi evocarea moralei politice au intrat în
obişnuinţă. Problema este însă etica guvernamentală, pe care aş defini-o
drept o formă de vigilenţă faţă de orice ispită de a crede că scopul
este mai important decât mijloacele folosite pentru a-l atinge. Urgenţa
de a atinge obiectivele pe care le impun reforma societăţii, a
instituţiilor şi a economiei este neîndoielnic o trăsătură a acţiunii
guvernamentale. Preţul acestei urgenţe nu trebuie însă să fie
sacrificarea procedurilor democratice.
Dificultatea guvernării într-o
societate aflată în tranziţie provine din discrepanţa între amploarea
obiectivelor acestei guvernări şi timpul scurt, extrem de scurt, în
care ele trebuie atinse. În schimb, mijloacele puse în lucru de
guvernare trebuie să fie întru totul aceleaşi cu cele la care recurge
orice guvern dintr-o democraţie stabilă şi consolidată.
O altă problemă cu care se confruntă
guvernele unor societăţi din centrul şi estul Europei aflate în plină
tranziţie este aceea de a demonstra şi de a convinge populaţia că
democraţia nu înseamnă instituţionalizarea incertitudinii.
Sentimentul firesc de nesiguranţă pe care-l trăiesc
astăzi numeroase categorii sociale din statele post-comuniste este cu
atât mai greu de îndurat cu cât el succede certitudinilor pe care le
impunea statul-patron totalitar. Oamenii nu mai depind astăzi de grija
unui partid unic şi de asistenţa unui stat omnipotent. Ei abia acum
învaţă să-şi poarte singuri grija propriului destin şi să se sprijine
unii pe ceilalţi. Solidaritatea trebuie să înlocuiască asistenţa. Dar,
deocamdată, pe acest tărâm încă instabil al tranziţiei, naţionalismul
extremist rămâne un pericol actual. Promiţând oamenilor certitudini
absolute, amăgitoare şi fără nici o acoperire, el menţine iluzia
statului atotcapabil şi a omului providenţial care va propăşi naţiunea.
Politicul ca fundament al comunităţii
umane
Naţiunea ca o comunitate
etnico-lingvistică s-a bizuit adeseori pe glasul iraţional al sângelui.
Naţiunea politică este construită pe dezbatere şi pe alegere. Într-un
regim democratic, politica se bizuie pe o morală a toleranţei reciproce,
pe participare civică şi spirit critic. Extremismul naţionalist respinge
toleranţa reciprocă, el nu are îndoieli, nu cere participare, ci
adeziune. El nu are nevoie de argumente, ci se hrăneşte
din resentimente şi exclusivism.
Trebuie să apărăm
valoarea politicului. A politicului înţeles în sensul nobil al
termenului. A politicului în calitatea sa de legătură socială. A
politicului ca vocaţie universală şi naturală a omului. A politicului ca
fundament al comunităţii umane. A politicului ce umanizează cu adevărat
viaţa noastră împreună. Astfel, politicul poate deveni spaţiul în care
se articulează toate componentele comunităţii, spaţiu destinat să
întărească legăturile ce asigură coeziunea şi unitatea societăţii.
Prin intermediul
politicului, omul dă sens vieţii sale de fiinţă esenţialmente socială.
Naţiunea însăşi este, în ultimă instanţă, o producţie politică a
identităţii colective.
În faţa gropilor
comune ale victimelor masacrelor, la care lumea contemporană a asistat
de multe ori neputincioasă, avem sentimentul că naţiunea se identifică
cu o filiaţie de sânge, că ea ar consta, într-o oarecare măsură, dintr-o
materie organică. În realitate, naţiunea nu este numai o chestiune de
sânge, ci, în egală măsură, una de conştiinţă. Naţiunea nu este doar o
comunitate de fiinţe umane, ci o comunitate de cetăţeni. Naţiunea nu
este doar o realitate de ordin etnic, ci şi o realitate de natură civică.
Ar fi fără îndoială o greşeală ca şi în acest sfârşit de secol să
reducem identitatea naţională la identitatea etnică, la o identitate
închisă, repliată asupra ei înseşi şi ostilă faţă de tot ceea ce vine
din exterior.
Naţiunea modernă este
fructul unui lung proces de dezvoltare politică a unei identităţi etnice,
a unei conştiinţe naţionale, a unor îndatoriri civice.
Valorizarea sinelui
şi recunoaşterea celuilalt
Identitatea naţională
presupune astăzi nu numai ataşament faţă de tradiţiile unui popor anume,
dar şi participare la un patrimoniu de valori universale. Identitatea
naţională este în acelaşi timp înrădăcinare şi deschidere, valorizare a
sinelui şi recunoaştere a celuilalt.
Sunt mândru să afirm
că o astfel de înţelegere civică şi politică a naţiunii s-a manifestat
în România după alegerile din noiembrie 1996. Participarea la guvernare
a reprezentanţilor minorităţii maghiare nu a fost şi nu este o manevră
tactică menită să asigure o majoritate parlamentară. A fost o opţiune
strategică pentru a pune capăt, odată pentru totdeauna, naţionalismului
arhaic, organic şi izolaţionist şi a promova patriotismul care izvorăşte
din iubirea faţă de legi şi de egalitate.
Cea mai remarcabilă
dovadă a viabilităţii acestui tip de înţelegere a patriotismului este
procesul de construcţie europeană. Autorii săi au ştiut să tragă toate
învăţămintele din drama pe care continentul nostru a traversat-o înainte
şi în timpul celui de-al doilea război mondial, datorită, în mare măsură,
afirmării violente a preeminenţei rasei şi a etnicului. S-a înţeles că
naţiunea se construieşte şi se întăreşte de-a lungul unei evoluţii în
care indivizii se transformă în cetăţeni a căror morală politică o
constituie apărarea drepturilor omului şi respectul faţă de lege. Numai
astfel aceste valori pot fi transferate la nivelul raporturilor dintre
state.
Construcţia europeană
mărturiseşte despre un fapt unic în istorie, acela că nu numai cetăţenii
din cadrul unei naţiuni sunt capabili să-şi ofere un destin comun, dar
că şi naţiunile îşi pot imagina şi pune împreună în practică un viitor
indivizibil. Naţiunile Uniunii Europene au dovedit că pot fi, fiecare, o
naţiune-cetăţean şi pot constitui, laolaltă, o comunitate.
Identitate colectivă
întemeiată pe naţiunea civică
Din această
perspectivă aş înclina să spun că ideea unităţii europene nu poate fi
redusă la componentele sale financiare şi monetare. Ea a fost şi rămâne,
înainte de toate şi dincolo de orice altă consideraţie, o idee politică.
Ideea unei identităţi colective întemeiate pe naţiunea civică.
Dacă aşa stau
lucrurile, cred că lărgirea Uniunii Europene ar trebui să se arate
capabilă să confirme, dincolo de orice calcule asupra costurilor şi
dincolo de orice expertiză birocratică, sensul construcţiei unei Europe
unite, aşa cum a fost ea pornită după cel de-al doilea război mondial şi
dezvoltată apoi, accelerat, în ultimul deceniu. Altfel spus, lărgirea
către Est nu ar putea fi decât rezultatul unei alegeri politice, al unei
alegeri a identităţii comune cu respectarea identităţilor specifice.
Nu numai oţelul sau
moneda au construit Uniunea Europeană, ci, în egală măsură, valorile
civice, voinţa naţiunilor libere de a-şi trăi împreună identitatea şi de
a-şi pune în comun experienţa istorică. Această identitate europeană
împărtăşită, reprezentând desăvârşirea istorică a identităţilor
naţionale din ţările europene, nu are dreptul să excludă. Altfel, ea
şi-ar contrazice propria logică.
Uniunea Europeană s-a
aflat în faţa unei opţiuni egoiste, limitată la a compara avantajele
unei amânări a lărgirii Uniunii (pentru a-i păstra identitatea
occidentală, deja configurată şi stabilitatea economică) şi
dezavantajele întregirii cu ţări mai slabe din punct de vedere economic
şi aparent mai vulnerabile în faţa exploziei sectarismelor etnice.
Ea a optat pentru proiectul strategic al integrării unor popoare
purtătoare ale unor culturi şi civilizaţii europene străvechi şi care
promovează astăzi valorile democraţiei şi economiei liberale.
Este o opţiune
fundamentală pentru destinul întregii Europe care îi conferă forţa de a
aborda provocările mileniului ce vine.