I
Discurs la
întâlnirea cu membrii Camerei de Comerţ Americane din România,
Bucureşti, 28 aprilie 1998
Condiţii pentru un
mediu favorabil investiţiilor
Întâlnirea cu membrii
Camerei de Comerţ Americane din România îmi oferă ocazia binevenită de a
prezenta câteva consideraţii asupra căilor de realizare, în România, a
unui mediu favorabil pentru oamenii de afaceri din SUA. Atât
studiile teoretice, cât şi experienţa arată că factorii care atrag
investiţiile străine sunt identici cu cei care stimulează activitatea
economică, în general, şi investiţiile autohtone, în particular.
Recent, am avut ocazia să consult un
studiu prezentat într-o publicaţie a Camerei de Comerţ a Statelor Unite,
un studiu comandat de Guvernul Canadian. Autorii identifică trei
condiţii principale pentru crearea unui mediu favorabil investiţiilor
străine: nivelul de educaţie al populaţiei, politici macroeconomice
viabile şi asigurarea unui sistem legislativ intern echitabil şi eficace.
Spre deosebire de situaţia din trecut,
chiar din trecutul apropiat, în cazul României aceste trei considerente
nu mai reprezintă simple deziderate, ele regăsindu-se într-o realitate,
perfectibilă cu siguranţă, dar care, din păcate, este prea puţin
valorificată şi mediatizată pe plan extern.
Chiar dacă inflaţia în România este
încă mare, comparativ cu alte ţări postcomuniste, punerea ei sub control
dovedeşte o bună cunoaştere a politicilor macroeconomice.
Stabilitatea financiară ne permite să ne concentrăm
asupra problemei esenţiale – reforma în plan macroeconomic. Deşi s-au
făcut progrese în această direcţie, rezultatele sunt încă insuficiente
pentru a asigura o creştere economică sănătoasă şi durabilă. De aceea,
am acţionat pentru constituirea unui Consiliu Economic pe lângă
Preşedinţia României, în cadrul căruia se va pune accentul pe elaborarea
unor politici macroeconomice coerente şi de substanţă. În cadrul acestui
Consiliu, economişti reputaţi, aparţinând partidelor din arcul
guvernamental ca şi partidelor din opoziţia parlamentară, dar mai ales
cercurilor de specialişti din societatea civilă, au reuşit să creeze un
mediu de colaborare eficientă cu reprezentanţii sectorului economic
public şi privat. Aceasta asigură o premisă indispensabilă pentru un
dialog necesar. Nu există cale mai mai bună pentru un progres rapid
decât contactul direct cu cei care beneficiază de programele economice
şi de modificările legislative promovate de autorităţi.
Întrebările pe care
le-am pus permanent, în ultimii cinci ani, oamenilor de afaceri,
investitorilor, în general: Ce anume nu merge în economia românească? Ce
anume vă împiedică? Ce credeţi că trebuie făcut? vizează acel orizont de
aşteptare al unor parteneri potenţiali şi cât mai devreme reali, pe care
dorim să-l cunoaştem şi să-l luăm în considerare.
Experienţa americană
Dinamismul, eficienţa
şi inventivitatea sunt calităţile recunoscute care îi caracterizează pe
investitorii americani prezenţi în sectorul privat românesc.
Există şi mulţi români care lucrează
pentru marile companii americane. Ei aduc în peisajul românesc ceva
foarte important: propria lor experienţă, îmbogăţită prin contactul cu
management-ul american şi eficienţa americană. Sunt eu însumi un
beneficiar al acestei experienţe americane. Chiar dacă ea s-a născut
prioritar în campusurile universitare, totuşi, timpul petrecut în
Statele Unite ale Americii mi-a permis să cunosc direct realităţile
americane. O experienţă americană, cât de scurtă, este
benefică. Ea te pune în contact cu o manieră de gândire şi mai ales de
acţiune, caracterizate prin voinţa de a fi eficient.
Avem şi un exemplu
elocvent de participare directă a investitorilor americani la formularea
unor politici de reformă şi de integrare în economia globală. Acest
exemplu îl constituie activitatea Comisiei de Acţiune SUA – România.
Semnificativ este faptul că s-au organizat grupuri de lucru mai ales în
domeniile de interes prioritar pentru noi: competitivitatea în mediul de
afaceri, sistemul bancar, agricultura, sistemul energetic şi
telecomunicaţiile, domenii care prezintă în acelaşi timp un interes cert
pentru investitorii americani.
Încet, încet, am
învăţat să înţelegem ce doresc americanii care investesc în România.
Este acum momentul să vorbim şi despre ceea ce poate oferi piaţa
românească investitorilor americani, aşteptaţi în număr cât mai
semnificativ.
Ce oferă piaţa
românească
România se prezintă
astăzi lumii ca o ţară care a pus pe primul plan, în cadrul relaţiilor
internaţionale, securitatea şi cooperarea. Este o realitate faptul că
România a fost promotorul şi principalul artizan al cooperării regionale,
în această parte a Europei, bunele sale relaţii cu toţi vecinii şi
îndeosebi tratatele încheiate cu Ungaria şi Ucraina bucurându-se de
apreciere unanimă pe plan internaţional. Acest lucru este important,
pentru că, aşa cum îmi mărturisea preşedintele unei mari companii
transnaţionale, o companie mare este ca o pasăre uriaşă care, înainte de
a se stabili într-un loc, încearcă terenul, iar dacă terenul nu este
stabil, zboară în altă parte. România este un teren stabil, unde se
poate construi un cuib, chiar dacă păsările zboară şi în zonele din jur.
Stabilitatea politică
este, în acelaşi timp, dublată de o cooperare în domeniul comercial,
care dezvoltă şi materializează vocaţia noastră de colaborare
multilaterală. Acordul de liber schimb pe care îl pregătim împreună cu
Turcia şi Bulgaria, care se alătură participării României la Acordul
Central European de Liber Schimb – CEFTA – sunt numai două exemple, în
acest sens.
Intenţionăm să
dezvoltăm asemenea acorduri şi prin trilaterala România–Moldova–Ucraina.
România se va afla
astfel în centrul unei pieţe solide care prezintă toate caracteristicile
unui emergent market. România va fi singura ţară care va avea în
viitorul imediat acorduri de liber schimb şi spre Vest, şi spre Sud, şi
spre Est. Mai ales că, trebuie să adaug, suntem stat-membru şi al
acordului de Cooperare Economică în zona Mării Negre – CEMN. Ca atare,
firmele americane care se plasează în România îşi asigură implicit
accesul la o piaţă regională.
Trilateralele, pe
care le-am iniţiat şi le-am propus omologilor mei din ţările amintite,
reprezintă o construcţie la care lucrez cu mare grijă, pas cu pas, cu
foarte multă atenţie, pentru că ea reprezintă în primul rând o
verificare pentru noi. Ea permite verificarea solidităţii economiei
româneşti într-un sistem concurenţial deschis. Suntem conştienţi că nu
am avea ce căuta în Uniunea Europeană în acest moment, pentru că
economia românească nu face faţă standardelor UE, ca de altfel nici o
altă ţară fostă comunistă. Procesul de integrare europeană este
îndelungat şi pentru Ungaria, Polonia, Cehia sau Slovenia. Orice
asemănare cu integrarea în NATO este complet falsă.
Integrarea economică
europeană se va desfăşura în timp şi necesită o sală de antrenament. În
momentul de faţă, pentru noi, CEFTA este acest teren de antrenament sau
o staţie-pilot, pentru că sistemul de competiţie este identic cu cel al
UE şi permite unor economii în tranziţie să se antreneze pentru a atinge
performanţele necesare.
Parteneriatul
strategic cu SUA
În acest lung proces
de integrare în structurile europene şi nord-atlantice, politica
românească pune un accent deosebit pe Parteneriatul strategic dintre
România şi SUA. Acest parteneriat, lansat cu ocazia vizitei
Preşedintelui Clinton la Bucureşti în iulie 1997, nu este deloc o
acţiune protocolară. Este un complex de acţiuni importante pentru
România. Personal urmăresc şi mă simt deplin angajat în acest proces
care are componente în toate domeniile esenţiale ale relaţiilor dintre
cele două state-părţi. Fireşte, prima şi cea mai importantă componentă
este cea diplomatică, prin posibilităţile de contact şi de consultare
permanentă, în mod direct şi în termeni clari, în care SUA ştiu că se
pot baza pe România în orice situaţie care s-ar ivi în această regiune.
România este un
partener onest, sincer şi serios al Statelor Unite şi contează pe
reciprocitatea caracteristică unui parteneriat adevărat. Acest lucru
este fundamental pentru noi. În acelaşi timp, dorim să dezvoltăm şi
componenta economică, şi componenta de cooperare militară, pe care o
considerăm cea mai sigură cale de acces spre NATO. Abordăm, bineînţeles,
şi toate celelalte componente ale relaţiilor culturale, universitare,
care reuşesc să creeze un mediu de cunoaştere şi apropiere directă.
Vizita oficială pe
care o voi face la Washington, în iunie, va permite conturarea unui prim
bilanţ al cooperării în cadrul Parteneriatului nostru strategic cu SUA.
Creşterea
schimburilor comerciale
Integrarea într-o
economie globală se va realiza atunci când aşteptările noastre vor avea
acoperire în planul performanţelor economiei româneşti, posibile în mare
măsură doar prin investiţii străine.
Guvernul României,
nou constituit, a demarat o reformă economică şi instituţională de
amploare. De reuşita acestei reforme depind viitorul ţării noastre şi
poziţia pe care aceasta o va ocupa pe plan internaţional la începutul
noului mileniu. Marea privatizare a întreprinderilor, a regiilor
autonome şi a băncilor româneşti a stârnit interesul mediilor de afaceri
internaţionale, inclusiv a celor americane. Pentru a fi îndreptăţiţi să
privim cu speranţă spre viitor, trebuie să demonstrăm că voinţa politică
are acoperire în fapte, că există coerenţă şi eficacitate în domeniul
economic, indispensabile în perspectiva unei evoluţii globale şi
integratoare. Nu poţi aştepta nimic de la alţii, dacă nu eşti în stare
să dovedeşti că eşti capabil să-ţi asiguri o dezvoltare eficientă în
propria ta economie. Investiţiile nu se atrag prin
discursuri, oricât de bune ar fi ele. Aştept momentul în care economia
românească să fie atât de performantă încât, dacă sunt invitat la masă,
să mă aşez şi să-i ascult pe alţii vorbind despre golf sau despre
bridge, fără a mai fi obligat să vorbesc despre începuturile sau
încercările noastre de reformă.
Deocamdată, însă, mai
sunt încă multe de făcut, inclusiv în domeniul promovării schimburilor
comerciale româno-americane. Sporirea semnificativă a investiţiilor
directe de capital american pe piaţa românească este esenţială pentru
obţinerea unei creşteri economice, pentru stimularea competivităţii
produselor autohtone şi instaurarea unei concurenţe loiale.
Guvernul României şi
eu, ca preşedinte, ne exprimăm fără rezerve disponibilitatea de a
sprijini pe toate planurile dezvoltarea relaţiilor româno-americane. Nu
este o frază, va fi o acţiune, pe care o garantez personal. Veţi găsi
oricând în noi şi în mine un partener de dialog cu care să abordaţi
deschis oricare dintre problemele şi obstacolele pe care le întâlniţi în
activitatea dumneavoastră. Pentru că numai acţionând împreună putem găsi
o rezolvare care să satisfacă interesul nostru comun.