Cuvânt la
deschiderea celui de al doilea seminar Internaţional SESAM cu tema
Strategia descentralizării serviciilor sociale în România, Sinaia, 20
martie 1998
Transfer de
competenţe
Descentralizarea
serviciilor sociale, dezvoltarea şi aducerea lor la nivelul standardelor
europene se înscriu în modul cel mai firesc în procesul de reformă
generală în care s-a angajat Guvernul României.
România s-a aflat
mult timp, din păcate, în situaţia unor părinţi care, confruntaţi cu
greutăţile vieţii de zi cu zi, nu au mai avut puterea sau posibilitatea
de a se ocupa atât pe cât doreau de starea fiecăruia dintre fiii şi
fiicele lor. Persoanele vârstnice, tinerii proveniţi din casele de copii
şi şcolile speciale, persoanele fără nici un suport financiar,
persoanele cu handicap, şomerii pe durată îndelungată şi alte categorii
defavorizate sunt cei care vor fi principalii beneficiari ai serviciilor
sociale descentralizate.
De prea multe ori
uitaţi sau ignoraţi în trecut, ei pot acum să spere că viaţa lor se va
înscrie pe coordonatele unei normalităţi care caracterizează de multă
vreme societăţile occidentale.
Timpul pe care îl
trăim astăzi este unul al comunicării, al cunoaş-terii şi experienţei.
În acest sens, sprijinul pe care l-a acordat României Uniunea Europeană
prin Programul PHARE – SESAM a fost unul de substanţă, anvergura
acestuia fiind demonstrată de cele 41 de proiecte originale, derulate în
parteneriat cu reprezentanţi ai autorităţilor publi-ce locale, ai
instituţiilor cu profil social şi medical, ai organizaţiilor
neguvernamentale şi ai comunităţilor locale. S-a demonstrat, încă
o dată, că societatea civilă a devenit acel partener cu care
autoritatea publică poate şi trebuie să dialogheze şi să coopereze, atât
la nivel central, cât şi local.
Este evident că societăţii civile îi
vor reveni responsabilităţi cres-cânde, care presupun şi existenţa, în
cadrul organizaţiilor neguvernamentale, a unui personal motivat şi
entuziast, capabil să se implice pe deplin în activităţile de asistenţă
socială. O asemenea muncă impune, deseori, şi sacrificiul vieţii
personale în favoarea celor aflaţi în sufe-rinţă sau nevoi, cu unica,
dar majora recompensă a sentimentului datoriei împlinite din dragoste
faţă de aproapele tău.
Primeniri legislative
Guvernul şi-a propus să păstreze în
administrare doar acele activi-tăţi care pot fi realizate numai de o
autoritate centrală. Pentru o bună colaborare între autorităţile locale
şi organizaţiile neguvernamentale au fost peomovate legi care permit
consiliilor locale să pună la dispoziţie spre folosinţă imobile din
patrimoniul propriu organizaţiilor de binefa-cere şi să se acorde
subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor care înfiinţează şi administrează
unităţi de asistenţă socială.
Programul de
guvernare prevede revizuirea Legii administraţiei publice locale, prin
redefinirea atribuţiilor autorităţilor publice locale, cărora li se va
transfera responsabilitatea în domeniile care privesc sănătatea,
educaţia şi serviciile sociale.
Obiectivele în
domeniul asistenţei şi protecţiei sociale stabilite de către Guvernul
român au atributele clarităţii şi modernităţii, urmărind creşterea
ponderii serviciilor sociale, stimularea participării structuri-lor
societăţii civile la activităţile sociale şi deplasarea spre
comunităţile locale a responsabilităţii acordării asistenţei sociale.
Adoptarea unor noi reglementări privind serviciile publice şi unele
acţiuni de ajutor social vor aşeza sistemul de asistenţă socială pe baze
noi, în concordanţă cu realitatea din ţară şi experienţa internaţională.
Pentru lucruri
importante sunt necesare cuvinte puţine. Sunt necesare, îndeosebi, mai
multă acţiune, mai multă dăruire. Cei care acţionează cu suflet şi
devotament pot să facă mai mult decât vorbele dintr-un seminar.