Fragmente din expunerea la
seminarul Moralitatea şi guvernarea în perioada de tranziţie,
Bucureşti, 12 februarie 1998
O critică neconformistă este necesară
Sentimentul cu care particip la
această întâlnire este mai puţin legat de funcţia mea, ci mai mult de
gândurile, frământările unui cetăţean al ţării sale, ale unui
intelectual european care, prin statutul său, are o poziţie în primul
rând critică, inclusiv în ceea ce priveşte tabu-urile practicate în
cadrul multor conferinţe sau seminarii. Am abordat o poziţie de critică
mai puţin conformistă şi în cadrul unor foruri internaţionale, pentru a
sublinia că elementele negative din dezvoltarea societăţilor umane nu se
concentrează exclusiv în societăţile postcomuniste, în democraţiile
incipiente sau în curs de consolidare. Mi se pare
riscant ca toate aspectele negative să fie localizate doar în aceste
zone. Dar, este la fel de adevărat că aici ele pot fi mai bine
developate iar o examinare serioasă, cu mijloace ştiinţifice şi fără
demagogie politică poate sluji tuturor.
Lumea
central-est-europeană trăieşte de mai mulţi ani, cu intensităţi diferite
şi după experienţe istorice diferite, un proces complex de tranziţie
dinspre totalitarismul comunist spre democraţie. Evenimentele care au
determinat prăbuşirea regimurilor comuniste s-au consumat, în general,
cu o rapiditate care ne-a surprins nepregătiţi nu numai pe noi, a
surprins nepregătit şi Occidentul. După ce sistemele comuniste au căzut,
tranziţia postcomunistă s-a dovedit a fi mult mai puţin accelerată decât
se spera. Traversăm o criză îndelungată, cu bătălii dramatice între
liniile frontului dintre trecut şi viitor.
Hibrizii tranziţiei
Trecerea de la
dictatura comunistă spre democraţie presupune o dezvoltare pe trei
direcţii: trecerea de la structurile totalitare la democraţia pluralistă;
trecerea de la economia de stat centralizată la economia de piaţă cărora
li se asociază un element semnificativ, pe care, din păcate, îl scăpăm
uneori din vedere: trecerea de la spiritul colectivist la spiritul
comunitar în planul mentalităţilor şi al atitudinilor în societate.
Începutul tranziţiei
s-a caracterizat printr-un vid structural profund. A fost, în fapt, un
proces de distrugere a unor structuri tipice epocii totalitare, urmat de
crearea unor noi instituţii, democratice. Cum însă, în mare măsură
acestea nu funcţionau, în locul lor a acţionat un anume tip de hibrizi
ai tranziţiei. A rezultat o dezordine generală, de care au ştiut să
profite vârfurile fostului sistem. Au abandonat ideologia comunistă, au
renunţat la instituţiile sistemului totalitar pe care le reprezentaseră,
utilizând hibrizii structurali, pe care i-au creat, pentru a întreţine
haosul şi a-l organiza într-o direcţie avantajoasă intereselor lor.
Într-un asemenea context amoral şi periculos, nucleele crimei organizate
au exploatat fragilitatea noilor structuri amplificând corupţia de stat.
Putem spune că s-a produs o lărgire a spectrului acesteia spre uzul
eşalonului doi al nomenclaturii comuniste.
Situaţia este
agravată de complicitatea, cel puţin tacită, a unor cercuri mondiale de
afaceri care nu ezită să trateze cu structurile crimei organizate
fiindcă ele asigură o mai rapidă repatriere a beneficiului decât o pot
asigura structurile economice, ineficiente, ale statului sau structurile
dinamice, dar, din nefericire, puţin profitabile ale întreprinderilor
mici şi mijlocii abia născute. Astfel, se creează dezechilibre
financiare care fac încă şi mai dificilă consolidarea mecanismelor reale
ale economiei de piaţă şi a instituţiilor statului de drept în
confruntarea lor cu structurile crimei organizate. Eforturile pe care
le-am făcut în ultimul an în România pentru a da transparenţă
programului de privatizare, prin cotare la Bursă, s-au lovit de modul în
care cercurile de afaceri internaţionale profită de lipsa unui capital
autohton pentru a ţine acţiunile la cote mai coborâte, în vederea
achiziţionării lor la preţuri cât mai joase. Este o situaţie dificilă
care pune problema găsirii unor mecanisme legale de contracarare a
speculaţiilor excesive de capital.
Corupţi şi corupători
La fel de dramatică
s-a dovedit încercarea noastră de a deparazita administraţia de corupţie.
Nu suntem naivi şi ştim că, pe deplin, corupţia nu poate fi eliminată.
Dar poate fi tratată într-un mod similar contracarării rezistenţei
diferitelor categorii de microbi prin mereu alte generaţii de
antibiotice. Pentru aceasta, e nevoie ca statul să dispună de mijloace
adecvate de diagnostic şi intervenţie. Şi să nu se uite că în actul de
corupţie există întotdeauna doi actori: coruptul şi corupătorul.
În momentul în care
am preluat mandatul de Preşedinte al României, am anunţat public şi,
apoi, am repetat la fiecare întâlnire cu reprezentanţi ai marilor
cercuri internaţionale de afaceri că în România nu va exista corupţie de
stat, adică acel sistem în care la corupţie participă chiar factori din
conducerea statului. Şi am anunţat că, începând cu preşedintele, cu
aparatul prezidenţial, nimeni şi niciodată nu va primi comisioane şi nu
va favoriza vreo firmă. Am afirmat acelaşi lucru despre
primul-ministru, preşedinţii Camerei Deputaţilor şi Senatului şi
miniştrii pe care i-am numit.
Am solicitat să mi se
aducă la cunoştinţă orice caz în care o afacere în România este blocată
sau întârziată pentru a obţine, direct sau indirect, avantaje materiale.
Am anunţat, de asemenea, că în România nu se plătesc comisioane decât pe
bază de contract, cu înregistrarea lor corespunzătoare în evidenţele
contabil-financiare. Dacă firmele doresc să-şi manifeste material
satisfacţia în afaceri, au două posibilităţi: să doneze contravaloarea
comisioanelor, pe care legea ţării lor le permite, unor instituţii
umanitare, anunţând public acest lucru, sau să sprijine unele
manifestări civice, culturale sau sportive, prin sponsorizare. Nici una
dintre aceste propuneri nu a avut efectul scontat. N-au apărut la
suprafaţă nici comisioanele, nici corupţii.
La Forumul mondial de
la Davos, într-o intervenţie în faţa reprezentanţilor unor mari cercuri
de afaceri, i-am şocat pe mulţi spunând că, probabil, în momentul de
faţă România este un tărâm utopic în care nu există corupţie. Dacă, în
ciuda regulamentelor de conduită pe care le afirmă, companiile străine
nu procedează corect şi nu dezvăluie substratul afacerilor de care se
plâng, atunci nu au dreptul să acuze corupţia din România. Atâta timp
cât nu adresează organelor abilitate nici o sesizare, se poate conchide
că mita despre care vorbesc nu a fost cerută, ci oferită. Or,
după lege, se pedepsesc atât luarea de mită, cât şi darea de mită.
Nu putem învinge corupţia sacrificând
democraţia
Faptul că au existat şi există
îmbogăţiţi peste noapte, persoane şi familii care cheltuiesc sume imense
pentru achiziţionarea de vile, maşini scumpe şi altele, mult peste
veniturile declarate, este o realitate. Iar dacă veniturile reale nu
sunt declarate, explicaţia este provenienţa lor ilicită, din afaceri
ilegale, din comisioane oculte, din mită, din contrabandă. Neexistând
încă o lege pentru sancţionarea spălării de bani murdari şi nici un
organism naţional specializat pentru combaterea corupţiei, am considerat
oportun să propun analiza în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a
dimensiunilor reale ale corupţiei şi crimei organizate şi a pericolului
ca acestea să afecteze siguranţa naţională. Acesta a hotărât, în 1997,
înfiinţarea unui consiliu naţional de acţiune împotriva corupţiei şi
crimei organizate (CNAICCO), care să coordoneze activitatea ministerelor
şi celorlalte autorităţi abilitate să acţioneze pentru apărarea
legalităţii şi a siguranţei naţionale. Rezultatele s-au văzut în
stoparea fenomenului de jaf organizat în sistemul bancar, al flotei, al
petrolului, dar ele nu au fost pe măsura aşteptărilor populaţiei.
Trebuie însă precizat că suspiciunea, că banii cuiva provin din fraudă
sau corupţie nu sunt suficiente pentru a-l aresta şi trimite în judecată
pe cel suspectat. Este nevoie de dovezi, de probe cu
înscrisuri sau martori. Or, mai ales în privinţa martorilor, există
obstacole inexplicabile. Toţi vorbesc despre moralitate, dar nu
consideră amoral faptul că nu spun ce ştiu.
Nu putem câştiga
lupta împotriva corupţiei sacrificând democraţia, chiar dacă aceasta
conduce la întârzieri şi uneori la exasperarea oamenilor că anumite
cazuri cunoscute nu sunt rezolvate mai repede. Încă o dată, afirm că
opţiunea noastră şi a mea personal este de a nu permite ca, sub
stindardul luptei împotriva corupţiei, să se aducă atingeri separaţiei
puterilor în stat, libertăţii individuale şi legalităţii.
Reforma curată
Mai multe sondaje de
opinie realizate anul trecut, în România, demonstrează o evoluţie foarte
interesantă a mentalităţii şi a gândirii cetăţenilor. Majoritatea şi-a
exprimat convingerea că singura soluţie a ieşirii din criza economică
este reforma. În acelaşi timp, o majoritate zdrobitoare consideră că
reforma fără eliminarea corupţiei este inutilă. Este nevoie deci, după
părerea mea, de propagarea intensă a conceptului de reformă curată şi
mai ales de materializarea lui în practică. Un asemenea concept poate
introduce dimensiunea morală într-un proces aparent pur economic. Nu
este uşor dar este obligatoriu.
În societăţile în
tranziţie, scopul acţiunii, vizând dezvoltarea şi bunăstarea, riscă să
treacă sub uitare mijloacele. Or, nu orice cale este bună şi nu orice
mijloc este potrivit pentru atingerea unor asemenea scopuri. Tranziţia
nu poate servi drept scuză pentru suspendarea moralei. Dimpotrivă, ea
trebuie să se caracterizeze printr-un fel de stare de încordare morală
în actul de guvernare, printr-o permanentă atenţie acordată valorilor
fundamentale ale civilizaţiei democratice, printr-o veghe permanentă
asupra respectării drepturilor şi libertăţilor individuale. Aş fi
înclinat să definesc etica guvernării drept o formă de vigilenţă faţă de
orice ispită de a crede că scopul este mai important decât mijloacele.
Urgenţa de a atinge obiectivele pe care le impune reforma societăţii, a
instituţiilor şi a economiei este o trăsătură neîndoielnic firească a
acţiunii guvernamentale din ţările aflate în tranziţie. Preţul
acestei urgenţe nu trebuie să fie sacrificarea procedurilor democratice
şi legale.
Moralitatea ca regulă fundamentală a
guvernării
Dificultatea guvernării într-o
societate aflată în tranziţie provine din scopul acestei guvernări care
este infinit mai amplu iar timpul în care el trebuie atins este infinit
mai scurt decât scopul şi timpul pe care şi le dau sau şi le permit
societăţile democratice consolidate. În schimb, mijloacele puse în lucru
trebuie să fie aceleaşi cu cele la care recurge orice guvern dintr-o
democraţie stabilă şi consolidată. Altfel spus, trebuie să faci mai mult
şi mai repede cu exact aceleaşi instrumente de care dispun democraţiile
consolidate, dar pe care o ţară aflată în tranziţie abia începe să le
aibă.
Iată deci că, spre
deosebire de momentul sau stilul Machiavelli, scopul nu mai are dreptul
de a scuza mijloacele. Aceasta mi se pare a fi regula morală
fundamentală a guvernării pe care societăţile în tranziţie trebuie să
şi-o asume fără rezerve. În acest context mi se pare definitorie
consideraţia lui Giovanni Sartori: “Democraţia, ca metodă, trebuie să
preceadă orice beneficiu pe care îl aşteptăm de pe urma ei”.