Alocuţiune la
întâlnirea cu oamenii de afaceri maghiari şi români, Budapesta, 26
ianuarie 1998
Procesul de
reconciliere româno-maghiară
Sunt aici, împreună
cu Preşedintele Arpad Göncz, pentru a sublinia că suntem garanţii morali
şi constituţionali ai procesului de reconciliere dintre ţările noastre.
Un proces cu însemnătate istorică care nu mai poate fi pus în discuţie,
pentru că este acceptat şi construit la nivelul oamenilor, ceea ce îi dă
o soliditate totală. Acesta este solul fertil pe care trebuie să
construim în continuare, cu pricepere, cu tenacitate, folosind şi
valorificând toate posibilităţile de care dispunem. Şi dispunem de
suficiente posibilităţi.
Spre deosebire de
colaborarea dintre alte ţări foste comuniste care, după căderea
comunismului, şi-au diminuat drastic relaţiile comerciale, între România
şi Ungaria, faţă 1992, de pildă, schimburile comerciale sunt duble.
Cadrul general este şi el favorabil. Intrarea României în Acordul de
Liber Schimb în Europa Centrală (CEFTA) a fost însoţită de un acord
bilateral de liber schimb între ţările noastre.
Înainte de a pleca
din Bucureşti, am examinat lista celorlalte acorduri încheiate între
România şi Ungaria în 1997. Am constatat că sunt 18 acorduri, dintre
care cele mai multe au o componentă economică. Am identificat, de
asemenea, domeniile în care trebuie să intervenim rapid. În primul rând,
avem nevoie de un acord în domeniul standardizării şi sper ca el să fie
încheiat în aprilie 1999, cu ocazia întrunirii Comisiei mixte economice
româno-maghiare. Din iniţiativa oamenilor de afaceri au fost încheiate
acorduri între Camerele de Comerţ şi între Forumurile oamenilor de
afaceri din cele două ţări, dar domeniile în care ele pot fi extinse
sunt mult mai numeroase.
Proiectele mari sunt
mai atractive
Cred că trebuie să
trecem la o etapă nouă, care să se bazeze pe o strategie bine conturată
şi pe obiective de interes major. Unindu-ne forţele, putem să obţinem
beneficii mult mai mari decât dacă am acţiona izolat. Şi când spun acest
lucru, mă gândesc şi la cooperarea în proiecte mari, care pot să atragă
surse mari de finanţare, atât din Europa, cât şi din Asia – Pacific. Am
constatat, din experienţa pe care am căpătat-o în ultimii ani, că bani
se găsesc mai uşor când proiectul este mai scump şi nu mai ieftin.
Marile centre
financiare nu sunt interesate de proiecte minore. Sunt preferate
proiecte de amploare, cum poate fi şi proiectul care ar privi în
ansamblu un emergent market, această piaţă dinamică în dezvoltare,
constituită acum în Europa Centrală şi de Sud-Est. România şi Ungaria
pot să formeze un nucleu al acestei pieţe. Dacă suntem deja un model de
cooperare politică, putem deveni şi un model de eficienţă economică.
Putem reprezenta împreună baza de lansare a unor proiecte majore de
investiţii care să se desfăşoare pe un spaţiu cât mai larg în jurul
nostru.
În acelaşi timp, cred
că putem coopera pe terţe pieţe. Şi când spun acest lucru, am în vedere
ţările vecine, inclusiv fostul spaţiu sovietic, sau spaţiul Orientului
Apropiat, unde România şi Ungaria au o tradiţie importantă şi în care,
în ultimul timp, prezenţa noastră s-a diminuat. Cred că în această idee,
un rol deosebit trebuie să-l acordăm infrastructurii. Proiectul
autostrăzii Budapesta-Bucureşti poate fi continuat pe ruta
Bucureşti-Constanţa, cea mai rapidă cale de acces spre Marea Neagră. Un
proiect atractiv la care putem coopera vizează tranzitul imenselor
rezerve de petrol, gaze, minereuri din zona Caspica – Transcaucazia spre
Europa Occidentală. În acest cadru şi Dunărea capătă o nouă valenţă, iar
noua componenţă a Comisiei Dunărene, conturată prin intrarea Germaniei,
Ucrainei şi Republicii Moldova, nu poate fi decât favorabilă creşterii
cantităţii şi calităţii transportului pe axa fluviului.
Printre alte programe
importante de infrastructură, menţionez conectarea reţelelor noastre de
transport de gaze şi petrol prin finalizarea acordului între Mol şi
Romgaz. Aceste reţele pot constitui un nod de conexiune între sistemele
de aprovizionare cu gaze din Est, din zona Rusia-Ucraina şi cele din
Nordul Europei. România este serios angajată în completarea acestor
reţele de transport de gaze. Nu pot fi omise nici celelalte aspecte ale
infrastructurii: modernizarea căilor ferate, a porturilor, a
aeroporturilor şi telecomunicaţiilor. Nu demult, am inaugurat sistemul
românesc de comunicaţii prin fibre optice cu Turcia, Bulgaria şi
Republica Moldova. Şi cum conexiunea România – Ungaria există deja, noul
sistem permite accesul oamenilor de afaceri ungari la comunicaţii rapide
cu o arie largă care se va extinde spre Caspica.
Programe comune
pentru întreprinderi mici şi mijlocii
Va trebui să
dezvoltăm cooperarea în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii. Un
teren propice pentru demararea unor programe de implicare rapidă a
întreprinderilor mici şi mijlocii îl constituie cele două euroregiuni la
care participă România şi Ungaria: euroregiunea Carpatica, convenită cu
Ucraina, Slovacia şi Polonia şi euroregiunea Tisa-Dunăre, unde al
treilea partener vizat va fi Serbia.
Cred că trebuie să
manifestăm mai mult dinamism pentru antrenarea întreprinderilor mici şi
mijlocii în proiecte finanţate de Uniunea Europeană. Nici nu trebuie să
insist, pentru că, în fond, oamenii de afaceri doresc şi proiecte, şi
cooperare. Politicienii complică de multe ori realitatea uitând că,
dincolo de intenţii şi de vorbe frumoase, economia trebuie să producă
profit.
Cooperarea noastră poate fi cu
adevărat reciproc profitabilă. Convingerea mea fermă este că România şi
Ungaria vor intra împreună în secolul şi în mileniul următor, cooperând,
construind şi obţinând rezultate favorabile pentru toţi şi pentru
fiecare în parte.