Alocuţiune la
şedinţa de analiză a activităţii Inspectoratului General al Poliţiei în
anul 1997,
Bucuresti, 20
ianuarie 1998
Stoparea devalizării
băncilor
Am ţinut în mod
deosebit să dau curs invitaţiei dumneavoastră şi să particip la această
analiză, pentru că mă interesează foarte mult activitatea Poliţiei
Române din ultimul an, pentru combaterea infracţionalităţii în general,
a corupţiei în special. Am studiat cu atenţie toate materialele care
mi-au fost trimise şi care au stat la baza dezbaterilor acestei
importante reuniuni de analiză.
Cunoşteam mulţi
dintre indicatorii prezentaţi în bilanţul anului 1997 din discuţiile
purtate pe parcurs în cadrul Consiliului Naţional de Acţiune Împotriva
Corupţiei şi Crimei organizate. A trecut un an de la constituirea
acestui organism şi de la declanşarea ofensivei împotriva marii corupţii
şi a crimei organizate. Acest moment de bilanţ este extrem de important
pentru întreaga ţară. Sunt solidar cu lupta şi acţiunea celor direct
implicaţi în procesul de asanare economică, socială şi morală a
societăţii româneşti şi vă felicit sincer pentru reuşitele dumneavoastră.
Fără a omite
deficienţele existente, în ultimul an s-a produs o stopare vizibilă a
fenomenelor grave de corupţie, mai ales în acele domenii ale căror
disfuncţii provoacă un atac permanent la resursele ţării, punând în
discuţie siguranţa naţională, în componentele ei esenţiale: financiară,
energetică, ecologică, alimentară.
Foarte important
pentru ţară este că, în ultimul an, s-a reuşit oprirea în mare parte a
hemoragiei financiar-bancare. Nu se mai acordă credite în condiţii
ilegale, pe bază de falsuri sau în condiţii ce încalcă grav normele de
siguranţă din sistemul bancar. Acum, după ce au fost rezolvate în mare
parte o serie de probleme din sistemul financiar-bancar, putem spune că
ne aflam, cu un an în urmă, în pragul unui colaps financiar. Gravele
abuzuri din sistemul bancar au reprezentat un atentat continuu la
siguranţa naţională prin consecinţele lor asupra bugetului şi implicit
asupra nivelului de trai al populaţiei. Reţelele de tip mafiot au
recepţionat mesajul ofensivei noastre, reducându-şi activităţile de
devalizare a capitalului autohton.
Descreşterea
criminalităţii generale
Se observă o relativă
stopare a ascensiunii criminalităţii generale în România, ca rezultat al
eforturilor deosebite depuse de Poliţia Română şi celelalte autorităţi
implicate în lupta cu infractorii, inclusiv a celor din ce în ce mai
bine organizaţi şi dotaţi.
Sigur că există un
grad deosebit de periculozitate între marea corupţie şi crima organizată,
care afectează economia ţării şi siguranţa naţională, şi criminalitatea
aşa-zis obişnuită sau corupţia „mică” de care oamenii se izbesc în
relaţiile lor cu funcţionarii de la primărie, administraţia financiară,
poştă, vamă, spital, oficiu de pensii etc. Pentru cetăţean ea este însă
la fel de gravă pentru că îi afectează salariul, pensia, economiile sau
afacerile, securitatea şi viaţa lui de zi cu zi. Chiar dacă obţinem cele
mai răsunătoare succese împotriva marii corupţii, dar eşuăm în lupta
împotriva criminalităţii generale, cetăţeanul român se va simţi lovit
direct, pierzându-şi încrederea în autorităţile publice datoare să-l
apere şi să-l protejeze.
Acţiunea împotriva
criminalităţii nu poate fi privită izolat. Globalizarea şi
mondializarea sunt o realitate. Asistăm şi participăm la
globalizarea problemelor economice, politice, culturale. Concomitent ne
confruntăm cu o internaţionalizare a criminalităţii, cu extinderea
activităţii organizaţiilor criminale transnaţionale, în toate zonele
lumii, inclusiv în Europa Centrală şi de Est. În acest context sunt
deosebit de îmbucurătoare aprecierile pe care poliţiştii străini le dau
profesionalismului şi eficienţei poliţiştilor români. Decizia statului
român de a se opune în mod organizat crimei şi corupţiei se bucură şi ea
de apreciere pe plan internaţional. Ca urmare, un studiu recent al
Iniţiativei de Cooperare în Europa de Sud-Est propune înfiinţarea în
România a unui Centru regional de combatere a traficului ilicit şi a
crimei organizate. Iată o rezultantă a prestigiului pe care Poliţia
Română şi l-a cucerit, alături de celelalte instituţii implicate în
ofensiva împotriva crimei organizate.
Impactul
internaţional
La întâlnirile pe
care le-am avut cu şefi de stat şi de guvern din regiunea noastră, din
Europa Occidentală şi chiar din zone mai îndepărtate ale lumii – în
Statele Unite, Canada sau Japonia – problemele cooperării internaţionale
în lupta împotriva spălării banilor murdari şi a contrabandei de orice
fel au ocupat mereu un loc special, de mare interes. Ele se regăsesc în
numeroase documente semnate în ultimul timp de statul român. Este bine
cunoscută iniţiativa românească privitoare la relaţiile trilaterale şi
acordurile regionale care debutează printr-un capitol dedicat cooperării
în lupta împotriva crimei organizate. De aceea, succesele şi insuccesele
Poliţiei române sunt succese sau insuccese ale României într-un plan mai
larg, al eficienţei, prestigiului şi încrederii. Este un capital de care
România are nevoie în procesul integrării sale în structurile europene
şi nord-atlantice.
Rezultatele pozitive
obţinute în 1997 în combaterea corupţiei şi criminalităţii vor rămâne
doar un început promiţător, nedus până la capăt, dacă autorităţile
implicate, inclusiv Poliţia, nu-şi vor continua procesul de reformare
atât la nivel organizatoric, al politicii de selecţie şi formare a
cadrelor specializate, cât şi la nivelul mentalităţii şi al metodelor
folosite în activitatea profesională.
Profesionalismul
poliţistului anchetator
Eforturile Poliţiei
au nevoie de o confirmare. Dacă cercetările se realizează cu
profesionalism şi constatările sunt susţinute cu probe, atunci soluţiile
finale din dosarele instanţelor judecătoreşti nu-i pot achita pe
infractori şi nici nu se pot încheia prin condamnări simbolice, invers
proporţionale cu gravitatea faptelor comise. Dar aceasta este o
problemă legată şi de calitatea activităţii altor instituţii, care
urmează acţiunilor poliţiei. Este vorba despre Parchet,
în primul rând, şi este vorba despre Justiţie. Ca putere separată a
statului, magistratura nu poate fi în nici un fel dirijată şi nu poate
să existe nici un fel de imixtiune a preşedintelui sau a altor puteri
ale statului. Trebuie să creăm o altă mentalitate a societăţii, pentru a
schimba mentalitatea magistraţilor, în raport cu normele deontologice,
şi mentalitatea justiţiabililor, în raport cu hotărârile judecătoreşti.
Autoritatea statului,
în general, şi autoritatea magistraturii, îndeosebi, nu pot fi impuse şi
garantate decât de cei care lucrează efectiv în interiorul instituţiilor
destinate să apere interesele naţionale şi interesele fiecărui cetăţean
în parte. Există o conexiune fundamentală între ceea ce înseamnă stat
democratic, apărarea intereselor şi a drepturilor fiecărui cetăţean în
parte şi apărarea interesului naţional în numele căruia statul trebuie
să-i reprezinte pe toţi cetăţenii împreună. Nu există nici o
contradicţie între aceste interese. Forţa unui stat democratic constă
tocmai în echilibrul dintre drepturi şi obligaţii.
De la Poliţie pleacă
ceea ce constituie fundamentul actului de dreptate prin care se
sancţionează încălcarea dreptului cetăţeanului. Instrumentarea fiecărui
caz necesită cel mai înalt grad de profesionalism. Va trebui să
recunoaştem că sunt multe cazuri în care parchetul şi chiar instanţa de
judecată sunt obligate să returneze dosare pentru că nu sunt suficient
documentate şi bazate pe probe.
Excluderea imixtiunii
politicului
Cu sprijinul
conducerii Ministerului de Interne, voi continua să acţionez pentru
stoparea oricărei imixtiunii a politicului în activitatea poliţiei, atât
în domeniul promovării cadrelor, cât şi în ceea ce priveşte influenţarea
cercetărilor în cauze penale.
Vremea în care
dosarele stăteau în rafturi, în sertare sau dulapuri, la ordin sau
pentru a fi folosite în scop de şantaj, s-a încheiat. Începând de la
cele mai înalte nivele ale autorităţilor statului, indiferent de funcţie,
de apartenenţa politică, de legăturile de rudenie, de afaceri sau de
orice alt fel, nimeni, absolut nimeni, nu se mai poate sustrage
răspunderii pentru faptele comise. Mă declar garantul acestei atitudini,
iar dacă cineva, în orice moment şi în orice punct, pe vreo filieră,
îndrăzneşte să blocheze vreun dosar, invocând poziţia unei persoane, vă
rog să vă adresaţi, în mod direct şi personal, preşedintelui.
Preşedinţia va
susţine completarea cadrului legislativ cu legile de care Poliţia are
nevoie pentru ca activitatea ei să fie mai eficientă iar poliţistul să
se bucure de statutul pe care îl merită în societate, pentru a fi stimat
şi respectat. Poliţiştii trebuie să beneficieze de o salarizare pe
măsura importanţei sociale a muncii lor şi a riscului cu care sunt
confruntaţi.
Condiţii de risc
deosebit
Nu este un secret că,
în sistemele totalitare, activitatea Poliţiei este mult uşurată.
Controlul asupra cetăţeanului este total, în ceea ce priveşte
deplasările lui, activitatea lui, relaţiile lui. Un sistem democratic
introduce alte principii, eliberează cetăţeanul, îi asigură toate
drepturile. În aceste noi condiţii, lupta împotriva criminalităţii se
desfăşoară mult mai dificil. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu economia de
piaţă. Dacă economia de stat se confrunta cu câteva tipuri de
infracţiuni, nu prea complicate, economia de piaţă generează alte
relaţii şi, pe fondul lor, un alt tip de infracţiuni cu conexiuni noi şi
complexe, care nu se încadrează în tiparele vechilor legi penale. În
acest context, este nevoie de o pregătire adecvată, pentru a face faţă
unor situaţii noi. Lupta este mai dificilă de data aceasta şi implică
riscuri deosebite. Infractorii sunt şi ei mai bine pregătiţi şi dispun,
de multe ori, de o dotare superioară celei de care beneficiază Poliţia
sub aspect tehnic şi logistic.
Tocmai de aceea, este
nevoie mai mult ca oricând de coeziune în cadrul Poliţiei, este nevoie
ca Poliţia să devină un model pentru societate, este nevoie să fie
excluşi din sistem cei care încalcă chiar ei legea şi compromit
instituţia în faţa opiniei publice. Este necesar ca Poliţia să aibă
autoritate morală, poliţiştii să devină exemple de conduită în
societatea românească.
Reforma morală în
Poliţie
Lucrul cel mai grav
care se poate petrece într-o societate este aşa-numita corupţie de stat,
la care participă chiar instituţiile specializate în lupta împotriva ei.
Acest fenomen începuse să prindă teren şi la noi, prin participarea la
acte de corupţie a unor persoane din interiorul Poliţiei, al serviciilor
secrete, organelor vamale, Parchetului, Justiţiei, Executivului sau
chiar din Parlament.
Numai o reformă
morală a societăţii poate asigura baza unui progres real, care să nu se
limiteze la reprimarea fenomenului infracţional, ci să-l prevină prin
controlul aplicării legii, prin respectarea normelor de etică
profesională. Reforma Poliţiei poate să joace un rol cardinal, iar
poliţiştii pot să devină ei înşişi repere morale pentru societatea
românească. Dacă vom reuşi acest lucru, rezultatul va fi la fel de
decisiv, o armă la fel de importantă, dacă nu chiar mai importantă decât
dotarea tehnică sau logistică a Poliţiei. Promovarea în funcţii
trebuie operată numai pe criterii de competenţă şi prin selectarea
profesioniştilor care se situează, din punct de vedere moral, deasupra
oricăror suspiciuni.
Pentru ca Poliţia să se bucure în şi
mai mare măsură de respectul şi sprijinul cetăţenilor, ea trebuie să-şi
reconsidere raporturile cu comunităţile locale, cu cetăţeanul ca
persoană, să se comporte corect, atent şi civilizat.
Acest mod civilizat, superior, de comportare a Poliţiei poate avea, la
rândul lui, un efect benefic extraordinar în societate. Poliţistul nu va
fi perceput numai ca organ de represiune, ci şi ca partener social.
Ocrotirea cetăţeanului şi a proprietăţii de orice fel se cuvine să
devină datoria dumneavoastră de onoare. Numai aşa procesul de
construcţie a autorităţii instituţiilor publice va avea în Poliţie un
exemplu şi un punct de plecare.
Poliţia poate să
devină adevăratul manager al mecanismului legal de realizare a
siguranţei cetăţeanului şi a ordinii publice, în cadrul comunităţii.
Fermitatea şi imparţialitatea în aplicarea legii, indiferent de puterea
economică sau politică a celui care sfidează normele legale, sunt
factori indispensabili ce vor impune recunoaşterea autorităţii cu care
legea v-a învestit.