Discurs la
aniversarea a doi ani de la reluarea activităţii Bursei de Valori,
Bucureşti, 21 noiembrie 1997
Recuperarea tradiţiei
burselor de acţiuni
Prin înfiinţarea
Bursei de Valori, România a fost înzestrată cu o instituţie
indispensabilă unei economii care traversează un proces de modernizare
şi reformă, radical şi rapid. În anul 1995, odată cu prima şedinţă de
tranzacţionare desfăşurată la Bursa de Valori, s-a recuperat tradiţia
burselor de acţiuni din România, întreruptă cu brutalitate în anii
comunismului.
Înainte de 1989,
adevărata stare a economiei româneşti nu era cunoscută decât de foarte
puţini, constituind unul dintre cele mai bine păzite secrete de stat.
Astăzi descoperim că starea economiei era cunoscută mai ales de
serviciile de informaţii. Am aflat şi din experienţa altor ţări
foste comuniste că starea economiei din acea perioadă rezultă cel mai
clar din arhivele serviciilor secrete. Din fericire,
vremurile acelea au trecut şi astăzi, starea economiei nu mai poate fi
ascunsă. Încercările de cosmetizare din trecutul apropiat nu au reuşit
să eludeze realitatea. Au reuşit, din păcate, să îngreuneze confirmarea
României ca partener viabil al organismelor financiare internaţionale.
Creşterea numărului
de societăţi cotate la Bursa de Valori
Dinamizarea
procesului de privatizare din ultimul an a făcut ca numai în câteva luni
numărul societăţilor cotate la Bursa de Valori să crească de peste patru
ori. Ca barometru principal al pieţei bursiere, aceasta şi-a asumat un
rol benefic, contribuind la însuşirea, de către un număr crescut de
manageri, a principiilor gândirii economice moderne, prin organizarea de
cursuri, seminarii şi conferinţe. Este un lucru extrem de important,
pentru că o mare problemă a României, în momentul de faţă, este lipsa
unui management modern. Dacă Bursa de Valori este ca un copil care
trebuie încurajat, nu înseamnă să-l mângâiem pe creştet, fără să-i
spunem realitatea. Ar fi cea mai mare greşeală ca, de dragul unei
aniversări, să eludăm adevărul.
Preţurile scăzute,
înregistrate în aceste zile, pot constitui o bază de pornire pentru
investitori care au ocazia să-şi clădească un portofoliu de plasamente
cu perspective. Pe de altă parte, însă, şi aceasta ne îngrijorează, ele
trag un semnal de alarmă cu privire la starea economiei româneşti şi la
necesitatea de a găsi, cu pricepere, cu imaginaţie, soluţii noi la
probleme noi.
În discuţiile pe care
le am cu investitori străini, atrag atenţia asupra dorinţei noastre de a
face transparent procesul de privatizare. S-a luat iniţiativa ca FPS să
coteze la Bursă întreprinderile, dar, din cauza lipsei de capital,
preţul acestor acţiuni are o valoare mult prea scăzută şi trebuie găsite
investiţii de portofoliu. Nu este menirea mea de a sugera acest lucru,
dar adresez totuşi un apel specialiştilor să găsească acele soluţii
pentru ca activitatea Bursei să reflecte cu adevărat starea economiei
româneşti, aşa cum este ea, fără să exagereze, dar nici să diminueze
aceste valori prin cotarea scăzută a acţiunilor.
Legislaţie modernă şi
stabilă
Pentru ca o
instituţie să funcţioneze corespunzător are nevoie de un cadru legal
corespunzător, bine gândit şi mai ales stabil. Legiferarea cât mai
grabnică a unor norme ferme, conform proiectelor care acum se află în
Parlament, este indispensabilă pentru continuarea cu succes a procesului
de reformă şi este cerută de însăşi societatea românească.
Activitatea Bursei de
Valori va înregistra, cu siguranţă, în scurt timp, un progres al
economiei româneşti, pe care îl aşteptăm cu toţii. Numai în aceste
condiţii Bursa de Valori va putea obţine şi o poziţie de frunte în
rândul celor mai dinamice Burse din Europa Centrală şi de Est, iar
România va putea spera, cu legitimitate şi acoperire, să se integreze
economic în structurile europene. Toată lumea recunoaşte că am
îndeplinit criteriile politice pentru integrare, de la criteriile ţinând
de situaţia generală a instituţiilor democratice şi respectarea
drepturilor omului la cele care sunt legate de stabilitatea internă şi
conturează România ca un pilon de stabilitate regională. Dar nu am
îndeplinit şi criteriile economice indispensabile integrării.
Prezenţa mea aici
este menită să dea încredere celor care investesc şi celor care
tranzacţionează la Bursă. Statul român va sprijini această instituţie
esenţială a economiei de piaţă.
Timp de patru ani,
neîncetat, am pledat pentru folosirea instrumentelor economiei de piaţă.
Constatăm acum că România, ca şi toate ţările foste comuniste au creat
instituţiile democratice, ale statului de drept şi ale economiei de
piaţă. Nu înseamnă că automat aceste instituţii funcţionează la
parametrii pentru care au fost construite, astfel că realizarea acestui
deziderat constituie obiectivul principal al noii etape, de post-tranziţie,
în care ne aflăm.
Este nevoie de un
efort general pentru ca stabilitatea sistemului financiar românesc să
fie confirmată de transformări în economia reală. Parlamentul, prin
asigurarea cadrului legislativ; Guvernul, printr-o acţiune hotărâtă,
mult mai fermă şi mult mai bine organizată în domeniul reformei
economice; managerii, de la nivelul central până la nivelele cele mai
mici; întreprinzătorii mici şi mijlocii sunt chemaţi să construiască
acea solidaritate colectivă a acţiunii, singura în măsură să încoroneze
efortul nostru general şi sacrificiile unui întreg popor care suportă şi
plăteşte costurile reformei.