Conferinţă
susţinută la Şcoala Normală Superioară, Paris, 7 noiembrie 1997
Prezentul ca o
amintire a viitorului
A vorbi despre modul
în care Europa va înfrunta sfidările mileniului III constituie, fără
îndoială, o provocare intelectuală. Literatura consacrată acestui
subiect este extrem de abundentă şi, prin urmare, pretenţia de a aduce o
perspectivă cu adevărat nouă poate să pară mult prea îndrăzneaţă. Pe de
altă parte, s-ar putea replica, nu fără temei, că provocările
prezentului sunt atât de urgente şi importante încât s-ar cuveni să
încercăm să răspundem acestora mai înainte de a explora un viitor care
se află încă sub semnul atâtor ipoteze.
Mi se pare totuşi că
prezentul se dezvăluie astăzi din ce în ce mai evident ca o amintire a
viitorului. Altfel spus, actualitatea nu-şi mai este suficientă, nu mai
este în stare să ne epuizeze dorinţele şi aspiraţiile. Mai mult decât în
orice alt moment al istoriei, nu putem să gândim prezentul decât
subordonat viitorului. Tocmai această evidenţă îmi dă curajul să vorbesc
astăzi despre sfidările cu care Europa mileniului III se va confrunta.
Orizonturi
cronologice diferite
O evaluare lucidă nu
ne-ar permite să concepem anul 2000 ca pe un prag istoric încremenit
între două epoci după reguli universal valabile. Anumite societăţi, mai
ales societăţile occidentale, au depăşit deja acest prag, cel puţin în
anumite zone ale vieţii lor economice şi sociale, pe când altele sunt
separate de acesta nu doar printr-un interval de ani, ci prin decenii.
Şi mai grav încă, chiar în cadrul aceleaşi societăţi, sunt grupuri care
trăiesc sub orizonturi cronologice diferite. Elitele majorităţii
societăţilor din lume circulă pe magistralele informaţiei al căror punct
terminus este de pe acum instalat în cel de-al treilea mileniu. În
acelaşi timp, în Asia, în Africa, în America Latină şi chiar în unele
regiuni ale continentului european există largi grupuri umane care-şi
organizează încă viaţa în cicluri agrare pre-moderne.
În acest context
general, Europa ocupă totuşi poziţia cea mai favorabilă. Modernizarea
economică şi socială, deşi nu este uniformă, trimite către o istorie de
lungă durată, cu efecte benefice şi profunde. Aceasta explică, în bună
măsură, de ce până acum mai puţin de un secol, Europa era adresa unică a
tuturor marilor centre de putere mondială.
Centrele noului tip
de putere
Îndepărtarea în timp
de momentul declanşării conflagraţiilor mondiale, sfârşitul Războiului
Rece şi dispariţia bipolarismului fac posibil ca, în cel de al III-lea
mileniu, centrele de decizie la nivel global să nu mai aparţină tipului
de mare putere tradiţională. Vor mai fi mari puteri doar statele sau
grupările de state care vor şti şi vor avea mijloacele de a folosi
simultan influenţa politică în relaţiile internaţionale şi presiunea
economică în cadrul unei reţele de interdependenţe durabile, inclusiv la
nivelul pieţelor financiare.
Este de presupus că
nici în cel de al III-lea mileniu colonizarea nu va dispare. Nu va face
apel la mijloace militare şi administrative întrucât se va baza pe
strategii de natură comercială. Colonizatorii de mâine nu vor mai căuta
resurse şi mână de lucru, ci contingente de consumatori.
Există deja trei
centre ale acestui nou tip de putere globală care par a se impune încă
de pe acum drept competitori redutabili într-un regim concurenţial
deschis: Europa, zona Asia – Pacific şi America de Nord.
Pentru a aprecia
şansele Europei într-o asemenea competiţie, trebuie să plecăm de la
ideea că în secolul al XXI echilibrul puterii nu va depinde de resursele
naturale inteligent exploatate şi nici de resursele umane
profesionalizate. Nici gestiunea, nici tehnica de vârf nu vor mai avea
ultimul cuvânt. Avantajate vor fi, probabil, societăţile care vor şti să
cultive calităţi care, până de curând, nu erau socotite surse de putere
şi de progres. Tehnologia cea mai complexă poate fi asimilată în câteva
luni, o ştiinţă eficientă a gestiunii economice şi sociale poate fi
învăţată şi ea în câţiva ani. În schimb, culturile au nevoie de secole
pentru a se naşte şi a se maturiza. Or, tocmai acest factor cultural,
mai precis pluralitatea culturilor, va putea determina, după părerea
mea, dominaţia economico-politică a unor zone nelimitate prin borne şi
frontiere, din Europa, Asia-Pacific şi America de Nord (dacă această
Americă va merge şi ea în sensul dezvoltării unui dialog al culturilor).
Cerc vicios pe piaţa
muncii
Tipul de cultură a
muncii, care a însoţit istoria industrializării şi modernizării
occidentale, şi-a epuizat resursele.
Calculul marilor
echilibre sociale ale epocii moderne s-a bazat pe eficacitatea muncii
industriale şi s-a organizat în perspectiva folosirii totale a forţei de
muncă. Astăzi, tema utilizării absolute a forţei de muncă capătă o
conotaţie demagogică. Şomajul rămâne o problemă reală,
caracteristică crizei pe care o traversează civilizaţia industrială.
Ireali sunt termenii în care această problemă este gândită ca putând fi
rezolvată. Iluzorii sunt şi soluţiile de diminuare,
formulate ca şi când civilizaţia industrială s-ar mai afla încă în epoca
de aur a evoluţiei sale.
În conjunctura
economică acum previzibilă, şomajul nu poate fi eliminat. Parametrul
tehnologic al post-modernităţii conduce la continua reducere a numărului
de locuri disponibile pe piaţa muncii. Problema este aşadar, de a
construi un nou model de societate compatibilă cu exigenţele eficienţei
economice ale secolului XXI. Ceea ce trebuie reexaminat nu este atât
rata angajărilor, cât statutul însuşi al muncii.
Bolile endogene ale
civilizaţiei industriale şi experienţa Estului
O reevaluare va putea
fi operată cu condiţia ca Occidentul european să se poată elibera de
bolile endogene ale civilizaţiei industriale: autosuficienţa,
birocratizarea, recurgerea la soluţii prefabricate. Pentru aceasta,
inovaţia n-ar putea fi o virtute exclusiv tehnologică, ci o trăsătură a
societăţii în ansamblul ei. În această privinţă, aportul straturilor
celor mai profunde ale culturii europene, pe care aş îndrăzni să le
descriu ca geologice, se dovedeşte a fi de neînlocuit.
Într-o asemenea
perspectivă, lărgirea către Est a Uniunii Europene apare nu numai ca un
proces inevitabil, dar mai ales ca un proces benefic. Interesul pentru
Europa Centrală şi de Sud-Est nu este justificat doar de existenţa unei
pieţe dinamice, libere, având vocaţia dezvoltării şi o capacitate
extraordinară de absorbţie a investiţiilor. Această Europă este, în
primul rând, un ansamblu de culturi şi de experienţe istorice de care
Uniunea are nevoie.
Succesul Europei
Vestice în competiţia economico-politică a mileniului III va depinde de
capacitatea ei de a se refonda şi de a se lărgi prin includerea
ansamblului de culturi şi de experienţe atât de diverse ale popoarelor
din cealaltă jumătate a continentului. Şi nu mă gândesc doar la marile
tradiţii culturale ale acestei regiuni, la tradiţia central-europeană
sau la cea bizantino-slavă, dar şi la experienţa recentă a
supravieţuirii sub un regim totalitar. Este o experienţă unică, cu
suferinţe care au generat evaluări drastice la nivelul persoanei şi al
legăturilor sociale.
Eşecul
totalitarismului s-a datorat dorinţei de libertate înscrisă în natura
omului. O dorinţă ireversibilă care, odată înscrisă ca realizabilă în
conştiinţa popoarelor îndelung oprimate, n-a mai putut fi împiedicată să
devină o forţă capabilă să construiască o altă organizare politică şi
socială întemeiată pe respectarea dreptului fiecăruia la demnitate şi
identitate.
Redescoperirea
valorilor profunde ale unor civilizaţii străvechi iar, pe de altă parte,
promovarea autonomiei subiectului individual sunt teme esenţiale pe care
trebuie pusă temelia punţii noastre comune către viitor. Rearticularea
Europei la tradiţiile ei culturale va dovedi că trecutul poate fi pus în
valoare în adevărata sa măsură, că nu există raport antagonic între
tradiţie şi modernitate.
O civilizaţie de
sinteză
Civilizaţia
viitorului mileniu nu va mai fi o civilizaţie a raţionalităţii economice
aşa cum s-a dezvoltat în Occident în ultimele secole. Va fi mai mult o
civilizaţie a cunoaşterii, o civilizaţie de sinteză. În Europa Centrală
şi Orientală acest adevăr este aproape tautologic pentru că aici
civilizaţiile s-au definit mai puţin ca civilizaţii ale eficienţei,
calculului şi utilităţii, ci mai degrabă ca civilizaţii ale reflecţiei,
imaginaţiei şi creativităţii. Iată de ce cred că acest tip de
civilizaţie pe care modernitatea nu a avantajat-o este, într-un mod
aproape paradoxal, destul de bine pregătit pentru a înfrunta viitorul.
Această egală disponibilitate pentru metafizică şi socializare este
probabil zestrea cea mai de preţ pe care regiunea noastră o poate oferi
Europei întregite. În plus, cum spuneam, această parte a continentului
este în măsură să transmită şi experienţa ei fundamental comună şi
indivizibilă: o experienţă a rezistenţei şi a solidarităţii; o
experienţă a schimbării şi a victoriei asupra fricii în care a trăit
timp de o jumătate de secol.
Soclul pe care se va
sprijini Europa mileniului III nu va mai fi cel al unor confruntări
mocnite. Nu vom mai trăi într-un spaţiu vulnerabil, divizat între
prieteni şi duşmani. Aceasta ne obligă să regândim politicul şi să
revizuim semnificaţia acţiunii politice. Dacă, de la un timp, politica
nu mai este interpretată ca mod de organizare a raporturilor între amici
şi inamici, de acum înainte ea trebuie concepută ca singura modalitate
posibilă de a fi împreună; ca un mănunchi de practici şi iniţiative care
nu mai sunt destinate să separe, ci, dimpotrivă, să re-unească în jurul
unui proiect comun toate componentele majore ale unei societăţi.
Tranziţia celor două
Europe
Pentru ţările din
regiunea centrală şi orientală a continentului, marea provocare politică
de la sfârşitul celui de al doilea mileniu a venit dintr-o democraţie
neîmplinită. Înţelegând că soluţia nu se află în exterior, că nu trebuie
să căutăm în altă parte valorile democraţiei, am căutat să le găsim în
noi înşine.
Democraţia nu este un
model gata să călătorească oriunde şi oricând. Ea trebuie să se nască şi
să se maturizeze într-un mod propriu fiecărei societăţi. Astfel,
adevărata miză a procesului de construcţie democratică constă tocmai în
inventarea modului de organizare a instituţiilor capabile să aducă
deciziile cât mai aproape de cetăţean. Consolidarea democraţiei va
însemna în consecinţă o implicare constantă şi o responsabilizare
crescândă a tuturor cetăţenilor în treburile publice.
Oricare ar fi
motivele noastre de a-i invidia pe cetăţenii democraţiilor vechi şi
stabile, ne rămâne totuşi privilegiul de a trăi construcţia democratică
ca un proces de invenţie politică mai rapid. Potrivit teoriei
constituţionale clasice, un regim politic bazat pe o lege fundamentală
este un mod prin care oameni din trecut determină conduita celor din
prezent. Prăbuşirea totalitarismului şi declinul aproape general al
oricărei forme de autoritarism ne fac pe noi, cetăţenii noilor
democraţii, mult mai liberi în raport cu voinţa înaintaşilor noştri.
Triumful global al
democraţiei şi al economiei de piaţă a fost anunţat ca un sfârşit al
istoriei, ca o intrare a omenirii într-o eră în care nici o valoare nouă
n-ar mai putea fi imaginată. Realitatea a infirmat această ipoteză. S-a
dovedit că suntem liberi să inventăm o cale, să creăm instituţii şi
practici politice potrivite momentului atât de aşteptat. Această
eliberare dureroasă şi adesea prea înceată noi o numim tranziţie.
Tranziţie spre un regim democratic deplin funcţional. Totuşi, s-ar putea
vorbi şi despre o tranziţie care priveşte Occidentul, eliberat, la
rândul său, de logica perversă a Războiului Rece.
S-ar părea deci, că,
în cele două părţi ale continentului, am intrat cu toţii, în acelaşi
timp, într-o nouă fază istorică ce marchează drumul de la bipolarism la
un alt echilibru în relaţiile internaţionale.
Sfidarea barierelor
Nu cred că am ajuns
la un sfârşit al istoriei. Istoria continuă şi măsoară gradul pregătirii
noastre pentru a înfrunta sfidările noului mileniu.
De la sfârşitul
evului mediu şi până în secolul XX, răbufnirea naţionalismului a fost
adesea un efect al sărăciei, pe când astăzi, în ţările bogate ale
Europei, ultranaţionalismele se manifestă ca un refuz de a împărţi
bunăstarea acumulată cu cei mai nevoiaşi. Prevenirea izbucnirilor
ultranaţionaliste depinde astfel în mare măsură de înlăturarea anumitor
bariere istorice.
Prima are în vedere elita şi masele.
În antichitate şi în evul mediu, elita a instituit dispozitive culturale,
economice şi sociale de marcare energică a clivajelor din societate.
Epoca Luminilor şi revoluţia industrială au fost marcate
de lenta ridicare a poporului prin participarea sa progresivă la
valorile simbolice şi materiale ale elitei. Secolul XX răstoarnă acest
proces: elita este cea care participă, până la dizolvare, la cultura de
masă. Fără îndoială, laminarea diferenţelor economice şi sociale este un
efect pozitiv al timpurilor noastre. Dar ea nu trebuie continuată cu
preţul unei aplatizări a ierarhiei valorilor. Din ce în ce mai egali, să
rămânem totuşi diferiţi ca identităţi culturale, personale şi colective.
O a doua barieră
psihologică desparte Nordul înclinat spre muncă, raţionalitate,
individualism şi Sudul înclinat spre contemplare, afectivitate şi
solidaritate comunitară.
În sfârşit, a treia
barieră este cea dintre Vest şi Est. Istoria lumii europene este istoria
unor mari transferuri ciclice de civilizaţii, într-o primă etapă dinspre
Est spre Vest, apoi, de la începutul erei moderne, de la Vest la Est.
Civilizaţia
occidentală de tip industrial, care s-a impus de peste un secol ca model
de inspiraţie şi factor de influenţă pentru evoluţiile politice, sociale
şi economice din Sud-Est şi Est, s-a transformat astăzi într-o societate
organizată pentru a produce, a consuma, a comunica.
A produce, ce? A
consuma, ce? A comunica, ce?
A produce doar ceea
ce cere piaţa? A consuma numai ceea ce strategiile publicitare susţin că
s-ar cere pe piaţă? A comunica doar ceea ce agenţiile internaţionale de
presă aleg şi decid că trebuie transmis?
Utopia informaţională
şi modelul catastrofic
Fără îndoială,
autoritatea modelului occidental este indiscutabilă şi a luat forma unui
proces de mondializare ireversibil. Acest proces se manifestă totuşi ca
o mondializare subsecventă a culturii de consum care nu are şi alte
repere, în afara pieţei.
Ca beneficiar al unei
duble formaţii, ştiinţifice şi umaniste, sesizez că ne aflăm în faţa
paradoxului acestui sfârşit de secol şi de mileniu. Pe de o parte,
ştiinţa şi tehnologia urmează o dezvoltare fără precedent, frizând
frontiera marilor dileme morale suscitate de transplantul de organe, de
fecundarea in vitro, de clonare. Pe de altă parte, literele, artele
vizuale şi muzica traversează o criză alarmantă. Cultura individualistă,
care îl îmbogăţeşte pe om şi îi pune în valoare identitatea, pierde
teren. Câştigă cultura periferică a celui mai mic numitor comun care
nivelează diferenţele şi impune modelul cel mai bine vândut pe scară
internaţională. Simbolurile culturii de consum răstoarnă ierarhia
tradiţională a valorilor şi domină piaţa bunurilor de orice fel.
Infleunţa lor este atât de mare încât s-a ajuns ca preţul anumitor
produse McDonald să fie utilizat de economişti pentru evaluarea
stabilităţii şi covertibilităţii monedelor naţionale.
Dacă modelul
civilizaţiei industriale a dat naştere utopiei comuniste care a
redistribuit sărăcia materială în numele proletariatului industrial,
modelul societăţii postindustriale pare să nască utopia informaţională
ca distribuitor al sărăciei culturale în numele consumatorilor.
În trecut, marea
cultură avea ambiţia de a crea opere pentru eternitate. În pragul
mileniului III, cultura de mase produce bunuri pentru consumul imediat.
Are deci nevoie de un model capabil să justifice necesitatea permanentă
a consumului rapid al bunurilor pe care le lansează pe piaţă, de o
liberă circulaţie a informaţiei şi de un alt tip de opinie publică,
necunoscut până acum doar câţiva ani. Acest model pare să domine acum în
Europa Centrală şi Orientală.
Războaie, revolte,
atentate, accidente, mizerie, inundaţii, cutremure de pământ, copii ai
străzii, oameni fără adăpost, greve, lovituri de stat, căderi de guverne
şi demisii de miniştri, acestea sunt evenimentele care beneficiază de
favoare aproape exclusivă în mass-media. Sub şocul unor asemenea
informaţii şi al unui asemenea model cultural catastrofic, cum am mai
putea conta pe coerenţa lumii în care trăim? Cum am mai putea să ne
imaginăm că această lume mai are un viitor?
Cine suntem? De unde
venim? Unde ne ducem?
Funcţia politicului
în această lume pentru care secolul XXI nu ar promite decât catastrofe
este tocmai aceea de a găsi un principiu de coeziune şi de a oferi
certitudini raţionale. Reuşita celui de-al III-lea mileniu este
condiţionată de o neîncetată construcţie a unei societăţi pe măsura
aspiraţiilor înalte ale omului.
Acceptând că, de fapt,
ceea ce ne desparte de mileniul III nu este decât o realitate care ţine
de calendar, un fel de prag mai degrabă moral şi simbolic decât de
natură cu adevărat istorică, nimic nu ne împiedică să folosim acest
simbol pentru a medita asupra trecutului. Asupra suficienţei arogante de
a pretinde că ştim să răspundem oricărei întrebări.
O triplă întrebare,
care a tulburat timp de milenii conştiinţa oamenilor, va mai tulbura
încă multă vreme pe cei interesaţi să definească condiţia umană: cine
suntem; de unde venim; unde ne ducem?
Putem doar spera că
nu vom intra în mileniul III cu ceea ce avem, ci cu ceea ce suntem.