Alocuţiune la
Conferinţa regională a directorilor Agenţiei SUA pentru Dezvoltare
Internaţională,
Bucureşti, 13
aprilie 1997
Problema României –
reforma economică
Când am intrat în
politică, am învăţat că, pentru presă, ştiri sunt numai veştile rele,
iar despre politicieni se vorbeşte doar dacă fac o greşeală sau,
eventual, când alunecă pe o scară. Este deci firesc să fiu mişcat de
elogiile pe care mi le-aţi adus. Cel care merită elogiile este însă
poporul român.
Organizarea
Conferinţei regionale a directorilor Agenţiei Statelor Unite pentru
Dezvoltare Internaţională (USAID), la Bucureşti, este un eveniment
revelator pentru evoluţia noilor relaţii româno-americane. Datorită
activităţii sale prodigioase şi performante, amplificarea colaborării cu
USAID este pentru noi o prioritate.
România se află în
plin proces de transformare. Dacă, în plan politic, schimbarea s-a făcut
în cea mai autentică manieră democratică iar procesul de reformă
instituţională nu comportă dificultăţi majore, marea problemă a României
rămâne reforma economică.
Noua guvernare s-a
angajat cu toată convingerea şi cu toate competenţele pe calea
înfăptuirii unor reforme radicale. Suntem decişi să facem acest lucru
şi, sigur, îl vom face. Este singurul mod de a progresa şi de a ne
realiza aspiraţia de integrare în spaţiul politic european şi
euro-atlantic. Ştim cum trebuie făcută reforma, avem cu cine să o facem,
dar dificultăţile încep să apară atunci când ne întrebăm: cu ce resurse
şi sacrificii o vom putea duce până la capăt?
Un alpinist într-o
prăpastie
Încercând o
comparaţie, aş spune că România se află acum în situaţia unei persoane
ajunsă dintr-un accident al sorţii foarte aproape de fundul unei
prăpastii. Deşi această persoană este un bun alpinist, care stăpâneşte
metodele de salvare, s-ar putea să eşueze dacă cei de la suprafaţă
întârzie să-i arunce coarda sau îi azvârle o coardă de slabă calitate.
Dar, odată salvat, alpinistul va şti să-şi folosească experienţa atât
pentru el, cât şi pentru alţii. Ceea ce aşteptăm noi astăzi este tocmai
această formă de sprijin. Avem nevoie de un capital de susţinere a
reformei care nu poate fi construit numai din resurse interne. Fără
investiţii externe serioase şi fără dezvoltarea unor programe de
anvergură, ne va lipsi acea coardă a alpinistului care să ne readucă la
suprafaţă.
Am preferat să recurg la această
imagine necosmetizată. Dacă realitatea este una defectuoasă, rolul
nostru este de a o cerceta în profunzime şi a o corecta cu rigurozitate.
Am preluat puterea în noiembrie 1996 ştiind care erau viciile de fond
ale economiei româneşti. Oamenii au avut încredere în noi o încredere
născută din voinţa generală de schimbare. Societatea românească a reuşit
să se adapteze rigorilor democratice. Corecţiile unor realităţi viciate
se fac, cel puţin până acum, într-un spirit neaşteptat de solidaritate
între guvernanţi şi guvernaţi. Reforma are nevoie acum
de o îmbunătăţire radicală a managementului la toate nivelele societăţii,
ca şi de continuarea procesului de schimbare a mentalităţii, de la
acceptarea reformei în principiu, la realizarea ei în fapt.
În decembrie 1989,
societatea civilă românească era doar o iluzie a unor grupuri de
intelectuali care încercau în clandestinitate să întreţină ideea de
opoziţie faţă de comunism. După revoluţie, într-un alt context politic,
societatea civilă s-a coagulat relativ repede dar, obligată de realităţi,
n-a reuşit, într-o primă fază, să pătrundă şi să se ramifice în toate
straturile sociale. Evoluţia ei a fost aproape spectaculoasă şi astăzi
putem afirma, fără să greşim, că România datorează extrem de mult
societăţii civile. Îndrăznesc să fac această afirmaţie şi în calitate de
fost reprezentant al unor importante organizaţii neguvernamentale –
Solidaritatea Universitară, Alianţa Civică, Frontul Antitotalitar Român,
din care avea să apară Convenţia Democratică, alianţa câştigătoare a
alegerilor din toamna trecută.
Punctul nodal al
dezvoltării
USAID este o agenţie
de notorietate care îşi propune să susţină dezvoltarea internaţională.
Or, România are nevoie de dezvoltare, în sensul global al cuvântului. În
faţa acestei provocări, relaţiile noastre, deja consacrate, au noi
raţiuni şi noi şanse de amplificare. Punctul nodal al unei asemenea
dezvoltări este o economie sănătoasă.
Am analizat cu atenţie programele
USAID pentru dezvoltarea României. Ele sunt rezultatul unui studiu
aprofundat şi al unei temeinice cunoaşteri a situaţiei în care se află
ţara noastră. Obiectivele strategice ale USAID pentru România se
identifică în mare măsură cu cele pe care noi înşine le-am conceput. Mă
gândesc, pentru a da câteva exemple, la sprijinul efectiv în domeniul
sectorului financiar privat şi al sectorului privat, în ansamblul său,
în restructurarea sectorului energetic, în agricultură sau în
reconstrucţia şi normalizarea câtorva dintre componentele fundamentale
ce ţin de zona socialului: învăţământul, sănătatea, cultura.
Apelul la sprijin
financiar nu este un strigăt disperat de ajutor, nu înseamnă că, dacă nu
vom fi susţinuţi eficient prin capital extern, vom abandona lupta în
care ne-am angajat. Avem însă nevoie de susţinere şi de toţi cei care
pot impulsiona cooperarea cu România.
Garanţii şi obligaţii
Oferim astăzi
garanţii politice incontestabile şi garanţia voinţei noastre de
integrare. Nu-şi poate nimeni imagina că o astfel de voinţă nu implică
şi asumarea tuturor obligaţiilor ce ne revin.
Guvernul a elaborat
un program de reformă serios, program care se bucură de aprecierea
organizaţiilor financiare şi monetare internaţionale. Chiar în urmă cu
câteva zile, a fost semnat acordul cu Fondul Monetar Internaţional care
prevede condiţii dure de restructurare a economiei şi va implica costuri
sociale foarte mari. Dar, pentru prima dată el va fi asociat cu un
program de protecţie socială finanţat de Banca Mondială în cadrul unui
acord care s-a încheiat concomitent.
Care sunt
priorităţile programului guvernamental de reformă?
Se vor opera
modificări legislative la nivelul organizării Fondului Proprietăţii de
Stat şi al procedurilor de privatizare. Ritmul procesului va fi în
următoarele luni mai dinamic. Pe de altă parte, simpla privatizare nu
poate aduce de la sine ceea ce reprezintă esenţa însăşi a unei societăţi
performante, şi anume eficienţa. Nimic nu poate răspunde acestui
imperativ, dacă lipseşte motorul însuşi al întregii maşinării şi anume
investiţiile pentru modernizare şi retehnologizare.
Strategia de reformă
a legislaţiei şi a administraţiei pentru atragerea investitorilor
străini arată că suntem conştienţi de acest lucru.
Stoparea corupţiei şi a crimei
organizate
În momentul în care am devenit
preşedinte, iar noul guvern îşi intra în prerogative, economia şi
finanţele erau subminate de corupţie şi crima organizată. Un întreg
sistem mafiot devalizase bănci, flota, industria petrolului şi a
îngrăşămintelor chimice, cu complicitatea administraţiei. Nu se poate
clădi nimic, oricât de buni ar fi arhitecţii şi constructorii, într-o
mlaştină care te absoarbe implacabil. Este motivul pentru care am
declanşat război împotriva corupţiei şi crimei organizate. Am acţionat
şi s-au obţinut unele rezultate încurajatoare. Nu apreciem aceste
rezultate numai după numărul de anchete sau după numărul de arestări.
Cert este că putem să vorbim în momentul de faţă de o
stopare a proliferării fenomenului.
Multe din ilegalităţi
au vizat şi vizează domeniul bancar, pornind de la directorii de bancă
ce şi-au permis să aprobe credite fără garanţii credibile şi pe baza
unor planuri de afaceri fanteziste. Stoparea acestui fenomen înseamnă un
început de însănătoşire a societăţii româneşti.
O reformă de
proporţii implică costuri sociale mari. Nu putem să le acoperim în
totalitate şi am fost obligaţi să focalizăm măsurile asupra persoanelor
disponibilizate urmând să ne concentrăm atenţia asupra celor mai
defavorizate segmente ale societăţii: şomeri, bătrâni, invalizi, familii
cu mulţi copii. Există un program de reconsiderare a statutului
copilului, de protejare a drepturilor copiilor prin reforme eficiente şi
implicarea directă a instituţiilor statului.
Să nu ratăm clipa
Tipul de ofertă pe
care îl propune societatea românească astăzi ne poate aduce aminte de un
binecunoscut story american, despre tânărul care găseşte pe jos o monedă,
un bănuţ, îl investeşte în mod inteligent, ajunge un om bogat. Dacă eu
aş fi acum în locul acelui tânăr american, aş investi în România.
Dacă aş încerca să
sintetizez evoluţia societăţii româneşti post-revoluţionare, făcând apel
la două expresii memorabile ale unor cunoscuţi scriitori români, aş
spune că, în ’89, timpul nu a mai avut răbdare, dar România a ratat
clipa.
Timpul nu mai are
nici acum răbdare, dar suntem convinşi că de data aceasta nu vom mai
rata clipa. Dacă vom reuşi, şi sunt sigur că vom reuşi, succesul nostru
va fi şi succesul prietenilor noştri americani, şi al tuturor celor care
au luptat pentru ca valorile pe care societatea americană le-a
construit, de-a lungul a două sute de ani, să triumfe.