Alocuţiune la
şedinţa de bilanţ a Ministerului Justiţiei privind activitatea din anul
1996,
Bucureşti, 22
martie 1997
Societatea are nevoie
de justiţie,
Justiţia are nevoie
de sprijinul celorlalte puteri
Într-un sistem
constituţional democratic, Ministerul de Justiţie este o zonă de
confluenţă între două puteri ale statului de drept. Este instituţia prin
intermediul căreia Guvernul administrează puterea judecătorească, fără a
avea, bineînţeles, nici un fel de influenţă asupra deciziilor specifice
care ţin de esenţa actului de justiţie. Dacă judecătorul răspunde de
legalitatea şi temeinicia hotărârilor sale, Ministerul de Justiţie
răspunde de condiţiile generale în care se desfăşoară activitatea
magistraţilor şi de promovarea reglementărilor pe care aceştia trebuie
să le aplice.
Au trecut deja câţiva
ani de când, prin lege, dar şi prin practica judiciară, România s-a
angajat într-un proces necesar de reformă a Justiţiei. Rezultatele, în
bună măsură salutare, nu sunt totuşi la nivelul aşteptărilor. Mă tem
însă că şi aşteptările unor categorii de oameni, nu neapărat
justiţiabili, sunt îngrijorătoare. Pentru că aceşti oameni aşteaptă de
la justiţie soluţii globale de ameliorare a relaţiilor sociale şi chiar
reţete sigure de însănătoşire a unei societăţi care intră în
convalescenţă. Ar fi o mare eroare să se pretindă Justiţiei să schimbe
ea însăşi lumea în care trăim. Justiţia o poate influenţa, dar nu o
poate determina.
Societatea are nevoie
de justiţie aşa cum şi Justiţia are nevoie de profesionişti de înaltă
clasă, cunoscuţi şi stimaţi pentru corectitudinea şi #deplina lor
integritate morală. Nu este cazul să insist asupra acestui capitol. Dar
aceste exigenţe calitative sunt acum dublate de cele de ordin cantitativ
determinate de creşterea continuă a numărului de cauze deferite
Justiţiei spre soluţionare.
Respectul cuvenit
magistraturii
Condiţiile vitrege îi
fac pe mulţi magistraţi să se îndrepte către sectorul privat. Există
prea puţini doritori să intre în magistratură din rândurile tinerilor
absolvenţi. Şi nu întotdeauna aceste „păsări rare” sunt tratate cu
respectul şi interesul cuvenit.
Reforma Justiţiei a
însemnat, între altele, reînfiinţarea curţilor de apel şi crearea unor
noi judecătorii. Obiectivele urmărite s-au realizat numai în parte.
Pentru că noile sau vechile sedii nu dispun de localuri corespunzătoare.
Prezenţa mea aici nu
este câtuşi de puţin simbolică. Statul român are astăzi voinţa politică
fermă de a sprijini magistratura, ca instituţie, şi pe magistraţi, ca
personalităţi marcante şi respectabile ale comunităţilor cărora le
aparţin. În condiţiile în care bugetul de stat concretizează dureros de
exact imperativul acestui timp de austeritate, cum se exprimă practic
acest sprijin?
În primul rând prin
adoptarea unei serii de legi menite să uşureze viaţa profesională şi
personală. Sunt gata deja proiectele care vizează modificarea legii de
organizare judecătorească, salariile magistraţilor şi taxele de timbru.
Pentru ca aceste proiecte să ajungă în timp util în Parlament mai e
nevoie de cooperarea altor componente guvernamentale. Sper ca ele să
înţeleagă nevoia de sprijin pe care o resimte astăzi justiţia română.
În aceeaşi ordine de
idei consider că primăriile, prefecturile şi toate instituţiile cu
competenţe în acest domeniu trebuie să se implice foarte serios în
găsirea de soluţii pentru problema aproape tragică a sediilor în care
îşi desfăşoară activitatea parchetele şi instanţele judecătoreşti. În
Bucureşti, dar nu numai în Bucureşti, situaţia acestor sedii aduce grave
prejudicii eficienţei, autorităţii, imaginii şi solemnităţii necesare
actului de justiţie. Cred că sediul care era destinat în perioada
dictaturii unui grandios muzeu al realizărilor epocii comuniste, trebuie
să devină un Palat al Justiţiei, pentru ca justiţia, găzduită acum de un
palat măcinat de timp şi de cutremure, să nu ni se înfăţişeze ea însăşi
ca un muzeu.
Corelarea legislaţiei
cu normele europene
Mi se par absolut
necesare câteva iniţiative legislative menite să asigure o calitate mai
bună a ceea ce oamenii numesc „împărţirea dreptăţii”, precum şi
corelarea legislaţiei noastre cu legislaţia europeană.
Se află în diverse
stadii de elaborare modificări ale Codului de procedură penală în sensul
extinderii controlului judecătoresc asupra unor acte procedurale din
cursul urmăririi penale. De asemenea, se discută oportunitatea
înfiinţării instituţiei judecătorului de instrucţie, care poate conferi
o independenţă mai mare magistratului investigator. Mi se par utile şi
iniţiativele de modificare a venerabilului nostru Cod de procedură
civilă, în direcţia unei mai mari rapidităţi a procesului, mai ales în
ceea ce priveşte domeniile administrării probelor şi delimitării
competenţelor între instanţe.
Pentru a onora aceste
priorităţi de armonizare a dreptului intern cu dreptul comunitar, cred
că în Codul penal ar trebui cuprinse modalităţi alternative de executare
a pedepselor, pentru a diminua posibilitatea ca penitenciarul să fie
considerat mai degrabă o şcoală a infracţiunii decât un mijloc de
reeducare. Evident, nu trebuie să ne întoarcem la fantomele executării
pedepsei în sânul colectivului de muncă, dar ar trebui să ţinem seama de
o serie de date criminologice, sociologice şi psihologice fără de care
justiţia penală rămâne un simplu act mecanic. De altfel, starea de
astăzi a penitenciarelor lasă mult de dorit iar bugetul despre care am
mai pomenit nu permite soluţii serioase prin investiţii. Trebuie să
gospodărim, deocamdată, mai bine ceea ce avem.
Prestigiul şi
credibilitatea justiţiei
Totul pleacă şi se
învârte în jurul resurselor financiare. Dar nu totul se reduce la bani,
mai ales dacă avem în vedere că se pierd sau se rătăcesc dosare, dispar
acte, hotărârile se redactează cu întârziere. De multe ori, eforturile
judecătorilor şi ale personalului administrativ aferent depăşesc limita
unei cerinţe normale, datorită creşterii continue a numărului de cauze
aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti. Alteori, însă, eforturile
suplimentare vin din nevoia de a anula efectul unor ne-glijenţe sau
incompetenţe.
Preocupările de
ameliorare a condiţiilor şi de înlăturare a deficienţelor din
activitatea instanţelor judecătoreşti sunt comune Ministerului de
Justiţie, Guvernului şi Preşedintelui. În acelaşi timp, instituţiile şi
cetăţenii aşteaptă măsuri concrete pentru realizarea programului de
luptă împotriva corupţiei şi crimei organizate, pe care l-am lansat nu
cu mult timp în urmă. Acest program are nevoie de spirjinul fiecărui
magistrat.
Odată terminată
instrumentarea unei cauze la nivelul Poliţiei şi al Parchetului,
întreaga responsabilitate a ritmului şi a calităţii soluţionării ei se
află în mâinile judecătorilor. Sunt numeroase situaţii în care Justiţia
a avut de pierdut prestigiu şi credibilitate din cauza tergiversărilor,
a amânărilor repetate din dosare privind acte de corupţie sau fapte care
au implicat personalităţi susceptibile să facă uz de trafic de influenţă.
Interesul meu faţă de
statutul şi prestigiul Justiţiei nu este un amestec în treburile
Justiţiei pentru că niciodată nu voi interveni, sub nici o formă, în
soluţionarea unui caz. Am afirmat că nu există o umbrelă protectoare
deasupra nimănui, pot spune că nu există nici intenţii de a acuza pe
cineva cu orice preţ. Eficienţa luptei împotriva criminalităţii şi a
corupţiei, în special, nu se măsoară neapărat în numărul de arestări şi
condamnări, ci în felul în care devin funcţionale şi eficiente
mecanismele administrative, financiare sau judiciare chemate să le
combată.
Este o problemă a
întregii societăţi româneşti de astăzi, o problemă care pune în discuţie
modul în care este conceput şi pus în mişcare statul de drept. Este şi o
problemă a Preşedintelui României.
Deontologia
profesională
Pentru a asigura
magistraţilor statutul de care au nevoie şi pe care îl merită, este
nevoie ca Ministerul de Justiţie să-şi exercite permanent şi rolul de
control la nivelul permis de lege, acela al respectării deontologiei
profesionale. Este nevoie şi de implicarea Consiliului Superior al
Magistraturii pentru ca toate cazurile în care moralitatea unui
judecător este pusă sub semnul îndoielii să-şi găsească soluţia,
potrivit adevărului şi interesului general al societăţii. Călcând strâmb,
nu mai poţi pretinde încrederea că vei judeca drept.
Următorul bilanţ al
Ministerului Justiţiei, pentru anul în curs, s-ar cuveni să găsească
aceste probleme rezolvate cel puţin în parte, pentru ca să vină la rând
alte probleme, care probabil nu vor înceta să apară. Aşa sunt legile
vieţii, nici un parlamentar nu le-ar putea modifica. Veţi găsi la mine
sprijinul permanent al unui om care vă înţelege problemele şi care caută
permanent soluţii pentru ele, împreună cu toţi factorii răspunzători,
prin lege, de buna funcţionare a Justiţiei în România.