Alocuţiune la
Forumul Crans Montana, cu tema Lupta împotriva criminalităţii organizate
şi a corupţiei, organizat la Bucureşti, 22 martie 1997
Dimensiunea juridică
Crima organizată, ca
şi corupţia, pot fi asemănate cu o prismă care trebuie privită din mai
multe unghiuri. În timp ce eram la masa prezidiului, la şedinţa de
deschidere a lucrărilor Forumului Crans Montana, găzduit anul acesta de
capitala României, am răsfoit cartea domnului procuror Heray despre
dimensiunea juridică a combaterii crimei organizate.
M-am uitat apoi la
masa prezidiului şi în sală şi am recunoscut jurişti, economişti,
reprezentanţi ai instituţiilor abilitate să lupte împotriva corupţiei şi
crimei organizate, oameni de afaceri, reprezentanţi ai sindicatelor şi
ai societăţii civile din România. Combaterea corupţiei şi a crimei
organizate este o problemă de interes naţional, dar a devenit şi o
problemă globală, internaţională.
Dimensiunea juridică
este fără îndoială expresia cea mai fidelă a voinţei statelor democatice
de a stăvili desfăşurarea crimei organizate pe teritoriul lor prin
stabilirea unor norme imperative clare, aplicabile univoc, în scopul
sancţionării vinovaţilor şi al prevenirii altor acţiuni organizate de
încălcare a legii.
Ca expresie a
interesului naţional de apărare a drepturilor şi libertăţilor
cetăţeneşti, a consolidării instituţiilor democratice, normele juridice
şi punerea lor în aplicare asigură impunerea unui stat de drept.
Respectând preeminenţa legii, statele democratice dau forţă DREPTULUI
împotriva recursului la forţă, propagat şi aplicat de reţelele crimei
organizate.
Caracterul
transfrontalier al reţelelor crimei organizate reclamă abordarea
dimensiunii juridice a acţiunilor noastre şi dintr-un alt unghi de
vedere, spre o altă faţetă a prismei. Ea dezvăluie necesitatea unei
cooperări internaţionale în baza unor acorduri juridice bi sau
multilaterale pentru combaterea crimei organizate.
Paradoxurile Cortinei
de Fier
Dimensiunea politică
relevă un specific al crimei organizate şi al corupţiei în ţările foste
comuniste din Europa Centrală şi de Est. Dictaturile comuniste, în mod
paradoxal, au impus situaţii comode pentru statele occidentale. Pe de o
parte, le-au întreţinut sentimentul de superioritate, iar pe de altă
parte au asigurat o protecţie eficientă împotriva migraţiilor, a
imigrărilor clandestine, a traficului de droguri, şi chiar a
terorismului. De aici şi un fel de bună-voinţă suspectă şi chiar o
neimplicare directă în lupta cu dictaturile comuniste, de vreme ce
forţele democratice din aceste ţări au fost lăsate, practic, singure.
După prăbuşirea din
interior a regimurilor comuniste, statele occidentale s-au văzut
confruntate cu o serie de probleme noi şi, din păcate, de multe ori,
le-a fost dificil să le înţeleagă. Între timp, structurile crimei
organizate, mult mai mobile, s-au adaptat la (şi au profitat de)
problemele tranziţiei.
Primul fenomen cu
care s-a văzut confruntat Occidentul a fost masiva imigrare din aceste
ţări, care a surprins, deşi substanţa multor întâlniri internaţionale
fusese chiar dreptul la emigrare. Peste noapte, occidentalii s-au găsit
într-o situaţie foarte curioasă: realitatea pentru care luptaseră sub
steagul drepturilor omului se produsese, dar imigrarea îi punea într-o
situaţie dificilă şi trebuiau să-şi construiască, din interior, porţi de
apărare. Cortina de Fier, zidul ce despărţea lumea liberă de dictaturi,
peretele etanş în calea deplasărilor, devenise un şvaiţăr prin care
treceau fluxuri diferite, din arii largi, inclusiv din Orientul
Îndepărtat.
În al doilea rând,
dificultăţile tranziţiei, legate de un sistem legislativ în formare, de
organizarea unor instituţii noi, încă neconsolidate, ale unei democraţii
încă fragile, ca şi primele semne ale unei economii de piaţă, care
încerca timid să ia locul structurilor centralizate, creau posibilitatea
implantării şi dezvoltării unor structuri de tip mafiot, folosite cu
abilitate din afară şi din interior.
Rădăcinile
structurilor mafiote
Astăzi ştim cât de
general a fost fenomenul prin care vechi structuri de activişti
comunişti, împreună cu structuri ale fostelor servicii secrete din
statele eliberate de comunism, au constituit baza unor structuri
economice care au căpătat rapid caracterul unor nuclee mafiote şi au
fost folosite ca fundament pentru cooperarea cu reţele mafiote
occidentale. Pe acest fond, au apărut contrabanda, traficul de droguri,
spălarea banilor şi toate celelalte elemente ale crimei organizate în
domeniul economic şi financiar. A apărut şi o diferenţiere între
multiplele tipuri de extindere a structurilor mafiote, putându-se sesiza
şi o corelaţie invers proporţională cu gradul de maturizare a
democraţiei sau a economiei de piaţă.
Putem observa că, în
ţările din Europa Centrală, care şi-au creat mai repede instituţii
democratice şi economii de piaţă performante, corupţia şi crima
organizată se menţin la nivele rezonabile, comparabile cu cele din
statele occidentale. În Est şi Sud, dezvoltarea structurilor mafiote
este aberantă şi poate submina chiar funcţionarea statului. Se poate
ajunge ca aceste structuri să substituie statul şi să se plaseze în
poziţia de interlocutori ai unor reprezentanţi autentici ai altor state.
România s-a aflat într-o poziţie
intermediară. Pe de o parte, structurile mafiote nu au
evoluat până la forme frecvente de presiune deschisă şi violenţă
stradală. Elogiez poliţia română pentru acţiunea ei la acest nivel;
pentru că a ţinut sub control pericolul unor acţiuni de terorism şi,
parţial, traficul de droguri. Pe de altă parte, timp de şapte ani,
tranziţia a fost cea mai lentă, iar marea corupţie a avut o dezvoltare
periculoasă. Ne-am aflat în situaţia extrem de curioasă în care fosta
Putere, chiar cu o anume aroganţă, recunoştea existenţa corupţiei – unei
corupţii fără corupţi – în timp ce opinia publică, disperată, cerea o
luptă hotărâtă sau cel puţin începerea luptei împotriva corupţiei la
nivel înalt.
De la corupţia fără
corupţi, la ofensiva împotriva corupţilor
Momentul alegerilor
din 1996 a însemnat o schimbare radicală a politicii oficiale din
România pentru construcţia unei democraţii autentice şi a unei reforme
care să conducă la o economie de piaţă sănătoasă. Simultan a fost
declanşată lupta împotriva corupţiei şi crimei organizate.
Prima etapă a
programului de combatere a corupţiei şi crimei organizate în România a
vizat restabilirea autorităţii statului şi, în primul rând, a
instituţiilor abilitate să descopere şi să ia măsuri directe împotriva
celor vinovaţi. Această primă etapă a avut succes. În momentul în care a
fost considerată o acţiune în sprijinul siguranţei naţionale, a luptei
împotriva unor structuri care ameninţă siguranţa naţională, instituţiile
au reacţionat prompt şi concertat făcând curăţenie în rândurile lor,
fără să fie nevoie de alte impulsuri din exterior. Succesul acestei
acţiuni, plecate de sus în jos, se datorează şi faptului că opinia
publică din România a susţinut această campanie cu o forţă extraordinară.
A doua etapă de
combatere directă a corupţiei şi-a asumat rezolvarea cazurilor celor mai
cunoscute, pe care mass-media le adusese în atenţia autorităţilor de-a
lungul anilor. Lipsa de voinţă politică, specifică perioadei 1990 –
1996, a făcut ca numeroase cazuri grave să rămână necercetate şi
nesancţionate. După alegerile din 1996, acţiunile împotriva structurilor
mafiote din domeniul bancar, din domeniul petrolului, al alcoolului şi
al tutunului au avut un prim rezultat eficient, blocând cel puţin
continuarea activităţii lor în aceste domenii. Jaful din economia
naţională, care atinsese dimensiuni uriaşe, a fost stopat.
În acelaşi timp,
structurile mafiote interne şi cele internaţionale, care operează pe
teritoriul României, au intrat într-o perioadă de expectativă. Vor să
vadă cum va continua această acţiune: dacă va exista o reacţie negativă,
dacă se va împotmoli, dacă cei care o îndeplinesc vor obosi.
Cooperarea internaţională în
combaterea crimei organizate
Dacă acesta este
aspectul intern al unei probleme legate şi de consolidarea democraţiei,
şi de consolidarea economiei de piaţă, nu mai puţin important este
aspectul internaţional. Este clar astăzi că această problemă nu mai
poate fi abordată separat de fiecare ţară în parte. Este nevoie de o
cooperare rapidă în toate domeniile, începând chiar de la nivelul
cunoaşterii problemelor. Pentru o cooperare efectivă a experţilor din
ţările occidentale cu instituţiile noastre, am lansat de la tribuna
diferitelor forumuri şi organizaţii internaţionale apelul de a trimite
în România experţi în domeniul legislativ, financiar, bancar, care să
colaboreze cu experţii români.
În al doilea rând,
este vorba de o cooperare între instituţiile specializate ale statelor
prin Interpol şi Europol sau direct, în cadrul unor acorduri bilaterale
privind asistenţa şi colaborarea între ministerele de justiţie, de
interne, între poliţişti, procurori, judecători.
În al treilea rând,
este nevoie de o cooperare cu oamenii de afaceri. În timpul tuturor
discuţiilor pe care le-am avut, investitorii din străinătate invocau
două motive pentru a explica numărul redus al investiţiilor străine şi
volumul scăzut al acestora în România. Se refereau, pe de o parte, la
ineficienţa structurilor birocratice centralizate care generează, de
fapt, corupţie şi, pe de altă parte, la ineficienţa combaterii corupţiei
şi crimei organizate de către instituţiile abilitate. Iată că, acum, în
România se desfăşoară o acţiune puternică de descentralizare, de
curăţire a instituţiilor, de instaurare a unui nou tip de management şi,
în acelaşi timp, diferitele instituţii specializate în controlul
aplicării legilor îşi fac datoria. Este timpul ca şi oamenii de afaceri,
investitori direcţi, investitori de portofoliu sau acţionari în domeniul
bancar, să coopereze cu noi, pentru a asigura un teren curat mediului de
afaceri.
Lupta împotriva
corupţiei şi crimei organizate este o prioritate naţională a României şi
va deveni o componentă a programelor de integrare europeană şi
euro-atlantică, pe care le susţinem cu toţii.