Conferinţă la
simpozionul Corupţia şi crima organizată, factori de risc la adresa
securităţii naţionale, organizat de Colegiul Naţional de Apărare,
Bucureşti, 14 martie 1997
Ofensiva
criminalităţii transfrontaliere
La recenta întâlnire
de la Dublin a şefilor de stat şi de guvern din ţările Uniunii Europene
şi statele asociate la Uniunea Europeană a existat un moment important
şi anume un dialog informal, fără consilieri, fără interpreţi, în care,
timp de trei ore, s-au abordat în exclusivitate problemele luptei
împotriva corupţiei şi a crimei organizate.
Discuţiile au fost
deschise de cancelarul Germaniei, care a arătat că, în momentul de faţă,
statele occidentale au capacitatea strategică şi militară de a stopa
eventuale războaie, dar se confruntă cu un pericol mult mai mare, care
subminează însăşi existenţa societăţii democratice: corupţia şi crima
organizată. Există o ofensivă a fărădelegilor care, prin proliferarea
structurilor de tip mafiot, creează o economie subterană, un circuit
financiar ocult, o organizare paralelă, care ameninţă funcţionarea
instituţiilor legal constituite. Structuri teroriste periculoase se află
la capătul structurilor de crimă organizată. Traficul de droguri,
spălarea banilor şi întreg sistemul ilegal care acţionează în segmentele
economice şi bancare permit vehicularea unor sume uriaşe de bani ce
ajung, în mare măsură, la dispoziţia organizaţiilor teroriste. Forţa lor
constă inclusiv în faptul că dispun de servicii secrete proprii şi,
având o desfăşurare transnaţională, sunt din ce în ce mai greu de
supravegheat şi de anihilat.
Consecinţe ale
corupţiei la nivel înalt
La întâlnirea de la
Dublin s-a subliniat, de asemenea, că, prin corupţie la înalt nivel, se
penetrează din interior structurile democratice în segmentul politic (Parlament,
Guvern, putând ajunge chiar la nivel de şef de stat); structurile
militare, de apărare; serviciile secrete. Statul democratic este astfel
subminat din interiorul lui şi cade sub comanda unor centre de putere
extrastatale.
Pericolul acestui
fenomen a fost amplificat şi de transformările politice care au avut loc
în Europa Centrală şi de Est. În mod paradoxal, dictaturile comuniste
din această zonă asigurau un baraj de protecţie pentru Europa
occidentală şi chiar SUA, în calea unor sisteme mafiote din zona
orientală, foarte bine organizate. Odată cu prăbuşirea acestor dictaturi
şi opţiunea pentru sistemul democratic, trecerea de la economia
planificată la economia de piaţă a creat un câmp extraordinar de
dezvoltare a unor structuri paralele de tip mafiot. Sunt structurile de
crimă organizată, care, traversînd frontierele, capătă aspect
transnaţional, constituind aşa-numita crimă strategică.
De ce prioritate
naţională?
Lupta împotriva
crimei organizate are un dublu scop în România. Pe de o parte,
stabilizarea autorităţii statului şi conservarea patrimoniului naţional
în beneficiul cetăţenilor; pe de altă parte, în ceea ce priveşte
obiectivul nostru de integrare europeană, asigurarea că România nu
constituie o zonă de tranzit sau de formare a unor noi structuri mafiote,
ci, dimpotrivă, un baraj esenţial împotriva lor. Acesta a fost, de
altfel, angajamentul pe care mi l-am luat în intervenţia mea la acea
reuniune de la Dublin. Am declarat că noi nu vom aborda problema
teoretic şi, dimpotrivă, vom trece la acţiune.
Fenomenul corupţiei
şi al crimei organizate trebuie perceput în toate dimensiunile până la
detalii, pentru a fi atacat cu eficienţă.
Această luptă
presupune cunoaşterea fenomenului, găsirea unor mijloace legale adecvate
şi a posibilităţilor de cooperare între toate instituţiile abilitate să
lupte împotriva acestui mare flagel.
Aşa a apărut ideea
acestui Consiliu Naţional de Acţiune, repet, de Acţiune, Împotriva
Corupţiei şi Crimei Organizate. El răspunde obligaţiei constituţionale a
Preşedintelui României de a veghea ca legea să fie respectată şi
îndatoririi Consiliului Suprem de Apărare a Ţării de a preveni ca
încălcarea legalităţii să devină un fenomen periculos, un atentat la
adresa siguranţei naţionale. Iată de ce prevenirea şi lupta împotriva
corupţiei şi a crimei organizate sunt şi trebuie să fie o prioritate
naţională.
Prestigiul
instituţiilor fundamentale ale statului
Primul obiectiv este
asigurarea sau refacerea prestigiului unor instituţii publice, care, în
dispreţul legii şi al opiniei publice, nu au acţionat împotriva faptelor
unor persoane care ani la rând au sfidat cu aroganţă şi agresivitate
legea şi ordinea constituţională. Mă refer la autorii unor abuzuri
notorii, dar şi la liderii mineriadelor din iunie ’90 şi septembrie ’91.
A existat o complicitate tacită a organelor abilitate să apere
interesele statului şi ale cetăţenilor. Inactive, blocate sau chiar
timorate, acestea nu au reacţionat aşa cum legea îi obligă să intervină.
După declanşarea
campaniei împotriva corupţiei şi înfiinţarea Consiliului Naţional de
Acţiune Împotriva Corupţiei şi Crimei Organizate, instituţiile în cauză
au început să acţioneze. Nu a fost nevoie de vreo „comandă”. A fost
efectiv un impuls propriu, favorizat de o altă atmosferă, de o altă
viziune a conducerii statului. S-au reluat cercetările asupra unor
sesizări şi plângeri penale suspendate de facto; s-au efectuat audieri
şi arestări; se administrează probe pe baza cărora parchetele vor decide
cine şi pentru ce va fi trimis în judecată. A fost şi un alt tip de
reacţie, pentru eliminarea corupţilor din interiorul instituţiilor.
Armata a propus trecerea în retragere a unui general şi trimi-terea lui
în faţa Tribunalului Militar, pentru acte de corupţie. Acelaşi lucru s-a
petrecut în cadrul Poliţiei române. Ea are acum o nouă conducere şi a
reuşit să găsească în interiorul ei forţe incoruptibile şi competente
care să lupte împotriva corupţiei propriilor cadre. În diferite stadii
se află în acest moment o operaţiune de restructurare, de auto-curăţare,
desfăşurată în interiorul Parchetului, al Justiţiei, al Serviciilor
Secrete, în ideea că nu pot să lupte împotriva corupţiei, împotriva
crimei organizate, persoane care la rândul lor, într-un fel sau altul,
inclusiv din cauza implicării lor în plan economic, pot fi şantajate sau
acuzate pentru acţiuni de conivenţă cu structuri din afara serviciului
public pe care îl îndeplinesc.
Implicarea societăţii
civile
În momentul în care
instituţiile publice reacţionează pentru reinstaurarea legalităţii,
există proba că funcţionarea lor a depins, înainte, de un anumit climat
politic iar, acum, acest climat s-a schimbat în favoarea respectării
legii şi a împărţirii dreptăţii în mod egal pentru toţi, fără excepţie.Un
sprijin în acest sens a venit din partea societăţii civile şi el a
generat această acţiune de autopurificare în cadrul instituţiilor
publice.
A solicita sprijinul
cetăţenilor într-o astfel de campanie nu înseamnă sub nici o formă o
provocare generatoare de delaţiuni. România de astăzi refuză să mai
accepte statutul unui cetăţean provocat, ameninţat şi înfricoşat, privat
de elementarul drept la intimitate şi libertate. Ceea ce propunem astăzi
este cu totul altceva. Este o implicare a cetăţeanului într-o atitudine
democratică activă, ca manifestare a spiritului civic. În afara acestui
spirit civic, punţile de comunicare între populaţie şi autorităţi ar
rămâne un ţel intangibil.
Un rol deosebit îl
are mentalitatea fiecărui om. Trebuie accentuat şi rolul credinţei şi al
Bisericii, pentru că este nevoie în mod esenţial de restabilirea locului
unor valori morale fundamentale în societate. Este vorba de cinste, bună
credinţă, corectitudine, adevăr, respect, dreptate; este vorba despre
ceea ce este bine şi ceea ce este rău. Societatea românească şi
instituţiile sale s-ar fi aflat în pragul prăbuşirii în momentul în
care, neacţionând împotriva celor care se îmbogăţesc prin înşelăciune,
neacţionând împotriva celor care au furat din avutul altuia şi tolerând
abuzurile şi corupţia, s-ar fi ajuns la o schimbare radicală a
opţiunilor în favoarea unor soluţii extremiste, dictatoriale.
Nu mai puţin
dăunătoare este acreditarea ideii că valoarea socială într-o societate
în transformare este dată numai de bani, numai de cei care dispun de
bani pe orice fel de cale. Dacă, în ultimii ani, ideile de cinste, de
dreptate, de muncă s-au putut eroda cu o viteză uluitoare, pe un teren
moştenit de la un regim totalitar şi ateist, care lipsise individul de o
educaţie în spiritul valorilor creştine esenţiale, al moralei în general,
este limpede că restabilirea locului acestor valori în conştiinţa
oamenilor depinde în primul rând de educaţie şi de exemplul celor
implicaţi în întreg procesul de reformare morală a societăţii româneşti.
Corupţia atacată de
sus în jos
Lupta împotriva
corupţiei şi a crimei organizate trebuie dusă pe foarte multe fronturi.
Ceea ce vedem noi este numai vârful unui mic aisberg şi s-ar putea să
descoperim şi altele, mai înalte. Hotărârea noastră este de a ataca
corupţia de sus în jos, pentru a da societăţii certitudinea că este
vorba de o acţiune serioasă. Există probe concludente despre existenţa
unor structuri de tip mafiot în traficul de petrol, alcool şi ţigări.
Problemele bancare, care nu ţin numai de bani, ci ţin de credibilitate,
pot să afecteze în modul cel mai grav securitatea unei ţări. Unul dintre
obiectivele noastre este însănătoşirea băncilor şi întărirea încrederii
în sistemul bancar, pentru a asigura baza de capital necesar reformei
economice.
Pierderea încrederii
în instituţiile publice reprezintă un risc major, cu repercusiuni greu
de evaluat asupra contractului dintre stat şi cetăţeni. Istoria recentă
a unei alte ţări din zonă arată ce se întâmplă în caz de destructurare a
societăţii prin violenţă sau crah economic, în condiţiile în care statul
s-a dovedit incapabil să facă faţă unor fenomene de tip mafiot. Aşa
putem înţelege şi noi ce s-ar fi putut întâmpla dacă fenomene de tip „Caritas”
s-ar fi extins în toată ţara. Ne amintim acum că unele persoane cu
funcţii publice şi-au permis să lanseze chiar doctrine de tipul
izbăvirii României prin „Caritas”. Ele ar fi condus la pierderea
economiilor personale ale majorităţii depunătorilor (7 din 8!) şi a
solvabilităţii instituţiilor debitoare. Pe lângă acest fenomen primitiv
al îmbogăţirii pe o cale foarte uşoară şi în mod evident aberantă,
există şi structuri mai ascunse, la care au o cooperat funcţionari
bancari prin corupţie, credite preferenţiale sau negarantate, din care
au apărut averile aşa-numiţilor miliardari de carton.
O lupă necruţătoare asupra întregii
economii
Într-un moment în care România se
pregăteşte pentru integrarea europeană economică, care nu se poate
desfăşura decât într-un regim concurenţial deschis, european sau global,
noi trebuie să ştim foarte clar care sunt forţele economice sănătoase
care pot să facă faţă acestei competiţii. Reforma economică în România
are şi această miză de a pune sub o lupă necruţătoare o realitate
economică aflată în concurenţă, internă mai întâi. Nu ne putem permite o
integrare care să distrugă capitalul autohton românesc şi trebuie să
punem în evidenţă acele structuri economice viabile, capabile să reziste
economiei de piaţă, pe cele care au fost susţinute artificial, prin
subvenţii şi credite neperformante, precum şi enorma economie subterană
bazată pe ilegalităţi fiscale, escrocherii şi şantaj.
Pasul următor va fi o acţiune
împotriva centrelor de crimă organizată transnaţionale care s-au format
pe teritoriul României. Din fericire, structurile de tip
mafiot nu s-au extins la baza societăţii. La acest nivel, Poliţia şi-a
făcut mai bine datoria şi avem o situaţie deosebită faţă de ţările
aflate mai la sud sau mai la est. Dimpotrivă, când corupţia a acţionat
la nivel superior sau la vârf, Poliţia s-a blocat, iar parchetele şi
instanţele de judecată au rămas inactive. S-a ajuns astfel să se
vorbească curent despre corupţie şi să se contureze un fenomen ciudat,
de corupţie fără corupţi şi fără corupători.
Combaterea
tranzitului, vânzării şi consumului de droguri
Tranzitul de droguri
pe teritoriul României conduce, mai devreme sau mai târziu, la centre de
vânzare de droguri şi pe teritoriul României. Chiar dacă este vorba
iniţial de droguri mai uşoare, e cunoscută urmarea acestui flagel în
rândul tineretului. Aceşti tineri, atraşi prin droguri şi câştiguri
ocazionale din traficarea drogurilor, devin captivi şi sunt utilizaţi
apoi ca masă de manevră pentru dezvoltarea structurilor crimei
organizate. Este o datorie esenţială pentru noi să apărăm tinerii
acestei ţări, să nu-i lăsăm să intre în aceste structuri.
Crima organizată prin
droguri şi pentru droguri trebuie nu numai sancţionată, dar şi prevenită.
Cu sprijinul medicilor, al profesorilor, al părinţilor, al
organizaţiilor neguvernamentale.
Integrarea implică şi cooperarea în
lupta împotriva corupţiei
Abordarea procesului de integrare
europeană şi nord-atlantică la nivel diplomatic sau de
interoperabilitate a forţelor armate este ineficientă dacă nu este
completată cu această luptă împotriva corupţiei din economie, bănci,
administraţie, justiţie.
În convorbirile
diplomatice se practică un stil rezervat şi politicos. Nu se spun în
faţă toate adevărurile, dar am putut să remarc care este aprecierea
reală de care se bucură reprezentanţi ai unor state, atunci când i-am
descoperit izolaţi după acea cortină de catifea a indiferenţei sau a
excluderii, datorate tarelor politicii lor interne.
România nu va putea
să se integreze nici economic, nici strategic în structurile europene şi
nord-atlantice, dacă nu va reuşi să evite să mai ajungă vreodată dincolo
de o asemenea cortină. Şi, mai mult, ea trebuie să dovedească că
acţionează ca un baraj în faţa structurilor crimei organizate, a
structurilor teroriste, a imigraţiei ilegale şi a oricărui fenomen ce ar
acutiza criminalitatea strategică.
Lupta împotriva
corupţiei este eficientă dacă este rezultatul unei voinţe politice
ferme, exprimate prin măsuri concrete şi realiste. Miza acestei bătălii
este însuşi viitorul democratic al naţiunii, prosperitatea acesteia şi,
aşa cum am subliniat mereu, puterea de apărare a ţării.
Hotărârea de a
acţiona împotriva corupţiei şi a crimei organizate reprezintă în primul
rând un act politic lipsit de conotaţii politicianiste. Este o decizie
fundamentală, care se adresează întregii naţiuni şi care nu poate primi
nici cea mai vagă culoare politică. Iată de ce am susţinut totdeauna că,
de la preşedinte până la oricare alt cetăţean, nimeni, dar absolut
nimeni nu poate fi protejat atunci când încalcă legea. Toţi trebuie să
răspundem în mod egal în faţa legii.
Lupta noastră
împotriva corupţiei şi a crimei organizate este, totodată, o manifestare
firească a unor aspiraţii istorice şi culturale pentru care românii au
plătit preţuri uriaşe de-a lungul timpului. Raportată la această
experienţă istorică, campania împotriva corupţiei înseamnă o atitudine
obligatorie din partea fiecăruia dintre noi în faţa oricărui caz
cunoscut, a oricărui indiciu de activitate neloială, ilicită şi ilegală
care compromite aspiraţiile noastre, siguranţa naţională şi viitorul
naţiunii.
A lupta cu toată
fermitatea şi energia împotriva criminalităţii de orice fel înseamnă a
lupta pentru libertate, democraţie, economie de piaţă aducătoare de
prosperitate; pentru o reală securitate naţională; pentru integrarea
într-o Europă democratică unită.