Discurs la şedinţa
de bilanţ asupra activităţii Curţii de Conturi în anul 1996, Bucureşti,
13 martie 1997
Solidaritatea
universitară
România nu a avut
privilegiul Cehiei de a dispune de o Universitate medievală susţinută,
am spune noi astăzi, de societatea civilă. Statul modern este cel care a
creat şi a subvenţionat în secolul trecut universităţile româneşti. Dar,
chiar universităţi de stat fiind, nu le-au rămas străine erudiţia şi
gândirea critică. Dimpotrivă, universitarii români de la 1860 până în
1948 s-au străduit să parcurgă, într-un timp extrem de scurt, istoria
multiseculară de care au beneficiat universităţi de prestigiul şi
vechimea Universităţii din Praga.
Acest extraordinar
dinamism nu a fost decât parţial curmat de instaurarea totalitarismului.
După 1948, universităţile româneşti au rămas aproape singurele insule,
fragile şi timide, de societate civilă. Universitatea din Bucureşti, în
care m-am format ca intelectual şi cercetător şi unde mi-am desfăşurat
întreaga activitate didactică, a fost vreme de cinci decenii unul dintre
foarte rarele locuri în care puteai avea sentimentul că aparţii altei
comunităţi decât cea pe care regimul comunist îşi făcea iluzia că o
poate întemeia pe delaţiune şi minciună.
Acesta este unul
dintre motivele pentru care, după 1989, universităţile româneşti au fost
în măsură să ofere societăţii civile, în ansamblul ei, şi opoziţiei
democratice, în particular, două dintre elementele sale cele mai solide:
Solidaritatea Universitară, care este o asociaţie civică de profesori şi
cercetători, şi Liga Studenţilor. Această constatare mă îndreptăţeşte să
cred că faptul de a fi fost atât lider al Solidarităţii Universitare,
cât şi rector al Universităţii Bucureşti după 1989, nu este un simplu
accident biografic. Poate că stadiul maturizării societăţii civile
româneşti şi procesul de consolidare a democraţiei în România au făcut
ca acela care a primit în noiembrie 1996 din partea alegătorilor
mandatul de a fi purtătorul de cuvânt al unei schimbări radicale să nu
fie străin de mediul universitar.
Se spune că românii
nu au reacţionat la totalitarism prin mişcări sociale sau intelectuale
de amploarea Primăverii de la Praga ori a Cartei ’77. Nu ştiu dacă este
aşa. Ceea ce ştiu însă, în mod nemijlocit, este că mulţi intelectuali
români au traversat comunismul fără a-şi pierde demnitatea, la adăpostul
Universităţii din Bucureşti, a Universităţii din Cluj, ori a celei din
Iaşi. Fireşte, în aceste universităţi nu se putea spune totul şi se
putea scrie destul de puţin din ceea ce gândeam. Am cunoscut, în schimb,
un adevăr al raporturilor umane şi o calitate a relaţiilor intelectuale
care nu cred că au existat, la o intensitate comparabilă, în multe alte
locuri. Acest adevăr simplu şi direct ne-a ajutat să rezistăm, acest
adevăr i-a făcut pe mulţi universitari să se simtă datori, după 1989, să
se angajeze în acţiuni civice şi politice. În sfârşit, acest adevăr
esenţial al legăturii comunitare dintre studenţi şi profesori ne
determină astăzi să redăm Universităţii româneşti statura intelectuală
şi morală la care o îndreptăţeşte apartenenţa sa la ilustra familie a
universităţilor europene.
Primatul raţiunii şi
libertatea conştiinţei
Acum, la sfârşit de
mileniu, Universitatea se vede ameninţată şi agresată de o altă
primejdie: economia de piaţă. Desigur, ca om care şi-a petrecut practic
toată vârsta adultă în universitate, nu pot fi împotriva modernizării
infrastructurii şi a introducerii anumitor criterii de performanţă în
viaţa universitară. Cred, însă, că o prea mare importanţă dată
eficienţei imediate, precum şi angajarea facultăţilor, catedrelor şi
profesorilor într-un fel de cursă fără odihnă a finanţărilor riscă să
ducă foarte curând la anularea vocaţiei originare a Universităţii.
Universitatea nu este
şi nici nu trebuie să devină o instituţie oarecare a economiei de piaţă.
Dacă s-ar întâmpla aşa, ea nu ar mai fi un loc al libertăţii, al
reflecţiei şi al dezbaterii, iar miza formaţiei universitare, care este
persoana umană, s-ar diminua simţitor.
Necesitatea de a
moderniza rapid universităţile noastre nu trebuie să ne facă să trecem
cu vederea că orice universitate adevărată este o parte constitutivă a
Europei, atâta timp cât raţiunea, pluralismul şi toleranţa sunt valorile
pe care îşi întemeiază demersul intelectual. Să nu sacrificăm
tehnologiei şi economiei de piaţă adevărul simplu al raporturilor
comunitare ce se ţes între oameni angajaţi împreună, pe drumul
cunoaşterii.
Universitatea din
Praga poate depune mărturie că, de aproape şapte secole, primatul
raţiunii, libertatea conştiinţei, toleranţa şi pluralismul reprezintă
tehnologia de vârf a Universităţii europene.