Discurs de
recepţie la decernarea Medaliei Universităţii Caroline din Praga, 11
martie 1997
Universitatea
Carolină din Praga
Orice intelectual din
Europa Centrală şi de Est nu poate să nu se simtă mândru atunci când îi
este dată şansa de a lua cuvântul în faţa profesorilor şi studenţilor
Universităţii Caroline. Mai întâi, pentru că Universitatea din Praga,
fondată în 1348, este cea mai veche din această parte a continentului
nostru. În al doilea rând, pentru că, încă de la întemeierea sa, Alma
Mater pragheză a fost un loc privilegiat, în care toleranţa şi spiritul
critic s-au dezvoltat într-o deplină armonie şi s-au impus întregii
Europe ca un exemplu demn de urmat. Am ales să ţin acest discurs de
recepţie în limba latină, nu numai pentru că limba poporului căruia îi
aparţin este o limbă romanică, dar şi pentru că latina a fost limba
unificatoare a civilizaţiilor lumii antice şi limba universală a
comunităţilor academice din Evul Mediu.
Universitatea
medievală era, în sine şi pretutindeni, un spaţiu al disputei
intelectuale şi al dezbaterii de idei. Universitatea pragheză a fost, în
plus, laboratorul care a scos confruntarea opiniilor şi libera discuţie
în afara zidurilor cetăţii universitare, propunându-le comunităţii
politice, în ansamblul ei, ca pe nişte valori fundamentale ale
modernităţii.
Lecţia lui Jan Hus
Întâlnindu-mă cu
profesorii de azi ai Universităţii Caroline, m-am gândit la Jan Hus şi
la toţi discipolii săi. Cred că lecţia pe care Jan Hus a predat-o
întregii Europe, de la catedra sa din Universitatea pragheză şi din
amvonul Catedralei Bethleem, este aceea a curajului de a garanta cu
viaţa adevărul propriilor opinii. Jan Hus este primul intelectual
european care a fost urmărit şi apoi dat morţii nu pentru faptele sale,
ci pentru convingerile sale. Dincolo de mişcarea de idei care a tulburat
rigiditatea secolului al XV-lea, rămâne pentru mine exemplară esenţa
mesajului lui Hus: intelectualii au datoria, atunci când raţiunea şi
rigorile ştiinţei pe care o slujesc o cer, să rişte să-şi formuleze
opiniile în faţa autorităţilor politice chiar şi atunci când acestea le
sunt ostile.
Universitarul este,
aşa cum ne lasă să înţelegem istoria timpurie a Universităţii din Praga,
cel care nu se teme să-şi contrazică contemporanii, cel care îndrăzneşte
să înfrunte Puterea pe terenul ideilor, afirmând libertatea absolută şi
inalienabilă a gândirii. Gândirea modernă a fost adesea o gândire
captivă. De multe ori şi aşa cum s-a întâmplat prea adesea în epoca
noastră, a totalitarismelor de diverse culori, Universitatea a fost
obligată să devină o închisoare a gândirii. Și poate că la Praga, mai
mult decât oriunde, Universitatea a făcut acest lucru împotriva propriei
voinţe şi conştientă că se îndepărtează de adevărata ei vocaţie.
Forţa ideilor şi
forţa statului
Vocaţia fundamentală
a Universităţii este Adevărul. La întemeierea sa, Universitatea a fost o
corporaţie, o universitas în sensul în care dreptul medieval înţelegea
acest termen, adică o comunitate de studenţi şi de magiştri al cărei
rost esenţial era căutarea adevărului. Nu era vorba numai despre
adevărul absolut, al revelaţiei creştine, ci despre adevărul complex,
străbătut de îndoieli şi dileme, al raţiunii umane.
Într-o universitate,
ideile nu triumfă una asupra celorlalte aşa cum se întâmplă în ideologii.
Universitatea şi ideologia ar fi trebuit, de aceea, să se afle în
permanenţă într-un ireconciliabil conflict. Aşa ar fi trebuit să fie. În
astfel de termeni au gândit, probabil, fondatorii Universităţii din
Praga, şi mă refer mai puţin la Papa Clement al VI-lea sau la regele
Carol al IV-lea, cât la magiştrii şi studenţii din mijlocul cărora s-a
ivit Jan Hus, pentru a străluci până la marginile de atunci ale Europei,
reprezentate de Moldova. În cele din urmă, lucrurile s-au petrecut
într-un mod diferit. Și nu pentru că Hus a murit. Moartea sa nu a făcut
decât să întărească în conştiinţa discipolilor săi pasiunea pentru
toleranţă şi pentru gândirea independentă. Un adept al lui Hus,
magistrul Jacob, şi-a pledat cauza în faţa principelui moldovean
Alexandru cel Bun, în cadrul unei disputatio al cărei învingător a şi
fost declarat.
Pe termen lung însă,
asemenea dezbateri, ce se bizuie exclusiv pe forţa ideilor şi tăria
convingerilor, nu s-au putut măsura cu forţa statelor. Mai întâi, cu
forţa monarhiilor absolute care, după Muntele Alb, au înăbuşit vocaţia
spre pluralism şi creativitate a Universităţii Caroline. Apoi, cu forţa
statului modern şi, mai ales, a celui totalitar. Solidaritatea
universitară
România nu a avut
privilegiul Cehiei de a dispune de o Universitate medievală susţinută,
am spune noi astăzi, de societatea civilă. Statul modern este cel care a
creat şi a subvenţionat în secolul trecut universităţile româneşti. Dar,
chiar universităţi de stat fiind, nu le-au rămas străine erudiţia şi
gândirea critică. Dimpotrivă, universitarii români de la 1860 până în
1948 s-au străduit să parcurgă, într-un timp extrem de scurt, istoria
multiseculară de care au beneficiat universităţi de prestigiul şi
vechimea Universităţii din Praga.
Acest extraordinar
dinamism nu a fost decât parţial curmat de instaurarea totalitarismului.
După 1948, universităţile româneşti au rămas aproape singurele insule,
fragile şi timide, de societate civilă. Universitatea din Bucureşti, în
care m-am format ca intelectual şi cercetător şi unde mi-am desfăşurat
întreaga activitate didactică, a fost vreme de cinci decenii unul dintre
foarte rarele locuri în care puteai avea sentimentul că aparţii altei
comunităţi decât cea pe care regimul comunist îşi făcea iluzia că o
poate întemeia pe delaţiune şi minciună.
Acesta este unul
dintre motivele pentru care, după 1989, universităţile româneşti au fost
în măsură să ofere societăţii civile, în ansamblul ei, şi opoziţiei
democratice, în particular, două dintre elementele sale cele mai solide:
Solidaritatea Universitară, care este o asociaţie civică de profesori şi
cercetători, şi Liga Studenţilor. Această constatare mă îndreptăţeşte să
cred că faptul de a fi fost atât lider al Solidarităţii Universitare,
cât şi rector al Universităţii Bucureşti după 1989, nu este un simplu
accident biografic. Poate că stadiul maturizării societăţii civile
româneşti şi procesul de consolidare a democraţiei în România au făcut
ca acela care a primit în noiembrie 1996 din partea alegătorilor
mandatul de a fi purtătorul de cuvânt al unei schimbări radicale să nu
fie străin de mediul universitar.
Se spune că românii
nu au reacţionat la totalitarism prin mişcări sociale sau intelectuale
de amploarea Primăverii de la Praga ori a Cartei 77. Nu ştiu dacă este
aşa. Ceea ce ştiu însă, în mod nemijlocit, este că mulţi intelectuali
români au traversat comunismul fără a-şi pierde demnitatea, la adăpostul
Universităţii din Bucureşti, a Universităţii din Cluj, ori a celei din
Iaşi. Fireşte, în aceste universităţi nu se putea spune totul şi se
putea scrie destul de puţin din ceea ce gândeam. Am cunoscut, în schimb,
un adevăr al raporturilor umane şi o calitate a relaţiilor intelectuale
care nu cred că au existat, la o intensitate comparabilă, în multe alte
locuri. Acest adevăr simplu şi direct ne-a ajutat să rezistăm, acest
adevăr i-a făcut pe mulţi universitari să se simtă datori, după 1989, să
se angajeze în acţiuni civice şi politice. În sfârşit, acest adevăr
esenţial al legăturii comunitare dintre studenţi şi profesori ne
determină astăzi să redăm Universităţii româneşti statura intelectuală
şi morală la care o îndreptăţeşte apartenenţa sa la ilustra familie a
universităţilor europene.
Primatul raţiunii şi
libertatea conştiinţei
Acum, la sfârşit de
mileniu, Universitatea se vede ameninţată şi agresată de o altă
primejdie: economia de piaţă. Desigur, ca om care şi-a petrecut practic
toată vârsta adultă în universitate, nu pot fi împotriva modernizării
infrastructurii şi a introducerii anumitor criterii de performanţă în
viaţa universitară. Cred, însă, că o prea mare importanţă dată
eficienţei imediate, precum şi angajarea facultăţilor, catedrelor şi
profesorilor într-un fel de cursă fără odihnă a finanţărilor riscă să
ducă foarte curând la anularea vocaţiei originare a Universităţii.
Universitatea nu este
şi nici nu trebuie să devină o instituţie oarecare a economiei de piaţă.
Dacă s-ar întâmpla aşa, ea nu ar mai fi un loc al libertăţii, al
reflecţiei şi al dezbaterii, iar miza formaţiei universitare, care este
persoana umană, s-ar diminua simţitor.
Necesitatea de a
moderniza rapid universităţile noastre nu trebuie să ne facă să trecem
cu vederea că orice universitate adevărată este o parte constitutivă a
Europei, atâta timp cât raţiunea, pluralismul şi toleranţa sunt valorile
pe care îşi întemeiază demersul intelectual. Să nu sacrificăm
tehnologiei şi economiei de piaţă adevărul simplu al raporturilor
comunitare ce se ţes între oameni angajaţi împreună, pe drumul
cunoaşterii.
Universitatea din
Praga poate depune mărturie că, de aproape şapte secole, primatul
raţiunii, libertatea conştiinţei, toleranţa şi pluralismul reprezintă
tehnologia de vârf a Universităţii europene.