Discurs la
simpozionul Euromoney, Bucureşti, 6 martie 1997
Criza de capital
Reuniunile cu
caracter economic şi financiar se succed acum la Bucureşti în ritm rapid.
Aceasta arată că Bucureştiul, mult timp uitat, devine un loc atractiv.
Atunci când numărul băncilor va fi mai mare decât cel al conferinţelor,
semnalul va fi şi mai bun.
Fraudele şi gravele
distorsiuni din domeniul economico-financiar nu au fost aproape
niciodată abordate cu sinceritate, competenţă şi responsabilitate.
Suportăm în plus handicapul lipsei de comunicare cu organismele
internaţionale şi cu oamenii de afaceri străini în măsură să se implice
şi să dinamizeze procesul de reformă economică.
Factorii de decizie
din sfera economico-financiară vor trebui să promoveze şi să realizeze
cât mai convingător o schimbare a politicii economice, pentru ca oferta
României pe piaţa de capital să genereze înţelegere şi interes din
partea mediilor politice, economice şi financiare internaţionale.
Programul de reformă
economică a primit recunoaşterea organismelor internaţionale implicate
în derularea lui. Nu putem omite uriaşele costuri pe care le
impune realizarea reformei. Un sprijin extern consistent
este indispensabil. Noi nu solicităm acest sprijin sub forma unui ajutor.
Noi avem de propus o afacere serioasă şi cei care au curajul să
investească acum vor fi şi cei avantajaţi.
Cadru investiţional
atractiv
Criza de capital cu
care se confruntă economia românească nu poate fi depăşită decât prin
atragerea unor investitori de anvergură. Tocmai de aceea, asigurarea
unui cadru investiţional cât mai avantajos pentru capitalul extern este
un obiectiv prioritar. Parlamentul a legiferat posibilitatea
investitorilor străini înregistraţi ca persoane juridice în România de a
deţine în proprietate terenul pe care urmează să-şi desfăşoare
activitatea. În perspectivă imediată, vor fi luate măsuri de demontare a
sistemului birocratic centralizat, asigurarea transparenţei în procesul
de privatizare şi derularea acestuia după regulile şi cu instrumentele
specifice economiei de piaţă.
Acordarea unor
facilităţi suplimentare investitorilor străini este de natură să facă
piaţa românească mai tentantă. Dar şi aici este clar că sistemul de
concurenţă îşi va spune cuvântul. În acest sens va trebui consacrată
preeminenţa valorii investiţiilor faţă de preţul de vânzare în procesul
de privatizare. În ceea ce priveşte investitorii de portofoliu pe
pieţele de capital, sunt aşteptate schimbări legislative care să
garanteze o formă de confort a investitorilor financiari minoritari prin
structuri care vor asigura o administrare conformă standardelor
occidentale.
Nu putem omite
necesitatea unor reglementări care să garanteze repatrierea profitului
din capitalul investit şi revizuirea drastică a sistemului fiscal.
Însănătoşirea
sistemului bancar
În acest context, se
impune o politică de însănătoşire a sistemului bancar printr-un program
coerent de reformă. Există încă prea multe elemente de natură să greveze
asupra activităţii băncilor, iar unele dintre ele, cele mai grave de
altfel, au condus la colapsuri de proporţii. Aceste cazuri trebuie să
rămână excepţii, deşi faptul că se recunoaşte falimentul unei bănci
arată, mai degrabă, însănătoşirea sistemului bancar.
S-a acţionat deja, cu
succes, pentru a asigura o independenţă reală a Băncii Naţionale. Nu se
va mai repeta situaţia în care fostul guvern a obligat Banca Naţională
să facă emisiuni cu acoperire fictivă. Este necesară şi crearea unor
premise solide pentru ca Banca Naţională să-şi poată exercita funcţia de
control al băncilor comerciale. Pe de altă parte, este esenţial ca
procesul de privatizare a băncilor să înceapă pe baza unei legi clare,
să existe garanţiile unei proceduri echitabile pentru toţi investitorii
interesaţi şi o disciplină financiară autentică, protejată de orice
element discriminatoriu.
Se ştie că România a
început procesul de reformă reală cu mare întârziere faţă de alte ţări
foste comuniste din Europa Centrală şi de Est. Programul actual de
reformă şi în general programul politic al noii guvernări urmăresc, în
mod esenţial şi decisiv, obiective care ţin de interesul nostru
naţional. Programele de restructurare economică, de atragere a
investiţiilor străine şi de reformă a sistemului bancar reprezintă
componente imuabile ale atingerii acestor obiective.
Oferte de privatizare
Faptul că insistăm ca
oferta noastră să fie înţeleasă, în adevăratul ei sens şi la adevăratele
ei dimensiuni, ca şi faptul că insistăm în promovarea unei noi oferte de
privatizare şi investiţii în România nu trebuie înţelese ca demersuri de
circumstanţă. Suntem sinceri şi fermi în afirmarea eforturilor noastre
de integrare, în spiritul valorilor pe care comunitatea europeană le-a
instituit şi le promovează. Din moment ce ne identificăm şi ne regăsim
în aceste valori, ne considerăm îndreptăţiţi să o spunem şi să aspirăm
la o recunoaştere a acestei voinţe.
Am deplină încredere că vocaţia
democratică şi europeană a României va fi înţeleasă şi respectată.
Atunci când am fost ales, în urmă cu câteva luni, să
conduc pentru un timp destinul politic al ţării mele, am primit nu numai
o misiune politică, ci şi misiunea de a veghea la buna gestiune a
intereselor unei populaţii de 23 de milioane de oameni, a unei ţări cu
importante resurse naturale, dar mai ales cu resurse umane înalt educate.
Situată într-o zonă geopolitică ce îi conferă o perspectivă deosebită,
România este interesată să intre în circuitul firesc al valorilor
economice şi sociale. Iată de ce, pentru mine, a fi patriot astăzi
înseamnă nu numai a scrie poezii, a face filozofie sau istorie în spirit
patriotic, ci înseamnă a fi un bun manager şi a contribui la o mai bună
organizare şi valorificare a bogăţiilor şi şanselor pe care România le
are.