Alocuţiune la
şedinţa de bilanţ asupra activităţii din anul 1996 a Parchetului General
de pe lângă Curtea Supremă de Justiţie, Bucureşti, 15 februarie 1997
Rezolvarea cauzelor
mereu amânate
Societatea românească
a cunoscut în ultimii ani o asemenea extindere a infracţionalităţii,
încât aceasta tinde să atingă dimensiunile unui periculos fenomen
antisocial. Implicarea în comiterea sau favorizarea unor acte contrare
legii, a unor demnitari sau foşti demnitari, reprezentanţi ai guvernului,
parlamentari, magistraţi şi cadre din instituţiile care trebuie să apere
legalitatea determină în rândul cetăţenilor o percepţie negativă asupra
corectitudinii instituţiilor publice, între care şi Parchetul. De aceea,
consider că trenarea anumitor dosare care se referă la mari infracţiuni
de corupţie, abuz şi fraudă, care au zguduit lumea românească, creându-i
serioase greutăţi, inclusiv în plan internaţional, nu mai poate fi
acceptată.
Nu pot să nu ridic
aici problema cercetării penale asupra evenimentelor din 13-15 iunie
1990, când capitala a fost terorizată de grupuri evident organizate şi
dirijate, care au molestat cetăţenii şi chiar au omorât oameni, fără să
mai vorbim despre distrugerile materiale importante aduse Universităţii,
Institutului de Arhitectură, Televiziunii Române sau sediilor unor
partide. După şapte ani, nu există decât un singur caz de condamnare,
pentru violare de domiciliu şi furt. Nu este nimeni acuzat pentru omor,
vătămări grave cu tentativă de omor, distrugeri de bunuri şi nici pentru
arestarea şi sechestrarea abuzivă a unui mare număr de tineri, în
condiţii inumane, în cazarma de pe platforma Măgurele, imediat după
evenimentele tragice pe care le-am evocat mai sus. După cum continuăm să
nu ştim prea mult despre autorii represiunii sângeroase din decembrie
1989 sau despre identitatea teroriştilor arestaţi şi puşi apoi în
libertate. Și nici despre organizatorii mineriadei din septembrie 1991.
Printre cazurile
întârziate, mereu amânate, se află şi cele privind declanşarea urmăririi
penale în materia adopţiilor de copii, operaţiune în principiu legală,
dar în legătură cu care se vehiculează mari sume de bani percepute
ilegal şi în care sunt implicaţi, prin acte cel puţin reprobabile,
funcţionari publici.
Intrarea în
normalitate
Soluţionarea
numeroaselor dosare penale aflate încă sub semnul unor mari semne de
întrebare este o piatră de încercare a intrării noastre în normalitate,
din toate punctele de vedere.
Consiliul Naţional de
Acţiune Împotriva Corupţiei şi Crimei Organizate, ca şi corespondenţii
săi în plan local au fost înfiinţaţi pentru a crea un cadru eficient de
eliminare a disfuncţionalităţilor şi fricţiunilor ce apar între
diferitele instituţii menite să asigure ordinea publică şi legalitatea.
Am plecat de la ideea că etapele cercetării şi procesul penal presupun
buna funcţionare şi coordonare a mai multor instituţii care acţionează
în lanţ, fiecare potrivit propriilor atribuţii. Pentru ca orice vinovat
să ajungă să fie efectiv condamnat, potrivit propriei vinovăţii, este
absolut necesar ca toate aceste instituţii să funcţioneze şi să
colaboreze perfect. Consiliile de acţiune împotriva corupţiei şi crimei
organizate au menirea de a evidenţia punctele de blocaj şi de a
impulsiona depăşirea lor prin coordonarea eforturilor, cu respectarea
strictă a competenţelor fiecărei instituţii abilitate să participe la
aplicarea legii.
Independenţa
magistraturii nu poate fi încălcată nici cel puţin printr-o cerere cu
titlu informativ privind unele cazuri aflate în curs de judecată. Dar,
nu poate fi omisă problema răspunderii pentru toate blocajele datorate
inclusiv Parchetului. Consider că este momentul să fac un apel ferm
pentru o colaborare cât mai loială şi mai eficientă între poliţie,
parchete, instanţe judecătoreşti şi toate celelalte instituţii care pot
concura la buna desfăşurare a unui proces penal.
Demarcaţie între
Parchet şi procuratură comunistă
Este adevărat că, în
timp ce infracţionalitatea a crescut, numărul procurorilor a scăzut,
ceea ce face ca cercetarea penală să decurgă greoi. Se simte lipsa unor
organisme proprii de expertiză financiar-contabilă, există o serie de
disfuncţionalităţi regretabile între Parchet şi Poliţie. Există, de
asemenea, probleme sociale şi profesionale ale procurorilor, ale
magistraţilor în general. Pe de altă parte, sunt la fel de conştient de
creşterea numărului de cauze dificile privind infracţiuni grave, care
ţin de competenţa Parchetului şi care reclamă o cercetare urgentă şi
temeinică, pe măsura gravităţii lor. De soluţionarea acestor probleme
depind încrederea şi respectul pe care românii le pot avea faţă de
propriile lor instituţii şi, mai ales, sentimentul de securitate
personală la care au dreptul cetăţenii acestei ţări.
Toţi cei care
lucrează zi şi noapte, în această instituţie fundamentală pentru
existenţa şi stabilitatea statului român, nu pot să nu tragă o linie de
demarcaţie fermă între Parchet şi fosta procuratură comunistă. Până nu
demult, atunci când vorbea despre această instituţie, Consiliul Europei
folosea, de altfel, grafia Prokuratura, tocmai pentru a sublinia
sorgintea leninistă a instituţiei. Astăzi, se ştie că la Parchetul
General lucrează suficient de mulţi oameni capabili nu numai să facă
această demarcaţie, dar şi să suporte, din pasiune şi din dorinţa de a
asigura respectul legii, privaţiunile unei munci grele, cel mai adesea
anonime, aflate continuu sub stresanta presiune a unei mari răspunderi:
răspunderea pentru descoperirea adevăraţilor vinovaţi, pentru apărarea
părţilor vătămate, pentru respectarea drepturilor inviolabile ale omului,
a proprietăţii, a prezumţiei de nevinovăţie.
Tonul suficient de
polemic şi de multe ori patetic al intervenţiilor procurorilor în
dezbaterile de astăzi exprimă o mare frustare care adună în ea
nemulţumirea faţă de condiţiile grele de lucru, puţinătatea oamenilor şi
mijloacelor, dar şi imaginea nefavorabilă pe care Parchetul o are în
faţa opiniei publice, având ca substrat necunoaşterea şi neaprecierea
corectă a eforturilor depuse.
Există o clară
dorinţă de eliberare de fantomele trecutului, dar nu pot fi eludate
dificultăţile acestui proces.
Esenţial pentru mine,
ca Preşedinte al României, este să garantez că nimănui, începând cu
Preşedintele şi Primul Ministru, nu i se va permite să facă o
intervenţie în favoarea cuiva aflat sub anchetă sau în oricare altă fază
a procesului penal. Va trebui să ne obişnuim cu situaţia în care nimeni
nu va putea da vina pe nimeni pentru propriile sale fapte.
O lume avidă de
dreptate şi de adevăr
Problema distribuirii
resurselor financiare de către Executiv este legată, pe lângă mărimea
acestor resurse, şi de mentalitatea societăţii care cere încă repartiţia
predominantă spre sectoarele unde efortul fizic este dominant.
Pentru ca societatea
să fie de acord cu o altă distribuire, este obligatoriu să ştie că
realizările din economia reală, oricât de mari, sunt inutile dacă ele
sunt jefuite prin corupţie şi crimă organizată. Liniştea vieţii
fiecăruia depinde de munca poliţiei şi a parchetelor. Aceste instituţii
şi angajaţii lor pot să devină eroi şi legende într-o lume avidă de
dreptate şi de adevăr.
În lunile şi anii
care vin, vom căuta, şi sper că vom găsi, soluţii din ce în ce mai
cuprinzătoare la problemele cu care se confruntă astăzi Ministerul
Public şi oamenii care lucrează aici. Succesul procurorilor din întreaga
ierarhie a parchetelor de pe lângă instanţele judecătoreşti înseamnă, în
cele din urmă, o societate românească mai curată, cu instituţii mai
aproape de oameni şi de legile care le apără drepturile.
În această luptă grea,
aş vrea să cred că ne putem considera, cu toţii, soldaţii aceleiaşi
cauze.