Alocuţiune la
întâlnirea cu oamenii de afaceri din Irlanda, Dublin, 14 decembrie 1996
Substanţa politicii
Pentru oamenii de
afaceri, timpul înseamnă bani şi nu trebuie să-l irosim. Sunt aici
pentru a prezenta, în numele ţării mele, ceea ce cred că poate interesa
acum pe cei care doresc să investească în România, pentru ca împreună,
dumneavoastră realizând profit şi noi realizând profit, să putem coopera
eficient. Ieri am avut o întâlnire emoţionantă cu oamenii de cultură din
Irlanda, astăzi, la prânz, voi participa la o importantă întâlnire
politică, iar acum mă aflu în faţa unor oameni de afaceri. Poate
o bună organizare, poate hazardul le-a aşezat în această ordine.
Politica nu are nici o substanţă dacă nu se bazează pe
cultură şi pe economie. Iar dacă politica nu foloseşte economiei, dacă
nu foloseşte culturii şi, în cele din urmă, omului, ea nu are nici scop.
În România, copiii
învaţă la şcoală că au o ţară bogată şi frumoasă. Profesorii o spun cu
convingerea adevărului, pentru că aceasta este o realitate pe care ne-a
dăruit-o Dumnezeu. Însă, când ajung mai mari, ei descoperă că o ţară
bogată nu are neapărat şi oameni bogaţi.
România a parcurs
aproape o jumătate de secol de comunism, una dintre cele mai dure forme
de comunism pe care le-a cunoscut omenirea, după care a străbătut o
tranziţie de şapte ani spre democraţie şi spre economia de piaţă, poate
cea mai lungă tranziţie dintre ţările foste comuniste din Europa
Centrală şi de Est. Și chiar dacă regimului comunist i-a fost greu să
transforme o ţară bogată într-o ţară săracă şi a avut nevoie de mult
timp pentru aceasta, au rămas urme adânci şi probleme grave cu care
trebuie să ne luptăm şi acum.
Transformarea
dezavantajului în avantaj
În ultimii şapte ani,
România a semănat de multe ori cu o maşină care semnalizează şi la
stînga şi la dreapta, înaintând şovăielnic şi încet. Și a constatat că,
în timpul perioadei comuniste, toată forţa maşinii se consumase mai mult
pentru claxon decât pentru motor. Sarcina noastră acum este să
transferăm energie în motor şi, după ce semnalizăm la dreapta, chiar să
o luăm în această direcţie. Inteligenţa politicienilor va trebui să
acţioneze în aşa fel încât să transformăm dezavantajele în avantaje. Cei
de pe urmă pot deveni cei dintâi, dacă ştiu să înveţe din greşelile lor
şi ale altora.
Oamenii de afaceri nu
aşteaptă de la mine un discurs despre istoria României, despre filozofie
sau despre politică. De aceea, în prefaţarea dialogului cu potenţialii
investitori încerc să prezint pe scurt ce are România bun, ce nu are
încă bun şi ce putem face pentru o bună desfăşurare a relaţiilor noastre.
România are resurse
naturale, e vorba, în primul rând, de resursele subsolului. Fără a
dispune de zăcăminte uriaşe, ţara are rezerve în aproape toate domeniile.
Resursele solului sunt deosebite. În România există poate unul din cele
mai bune soluri din lume, ceea ce asigură baza unei agriculturi care
poate avea rezultate excepţionale. Dar tezaurul cel mai important,
într-un moment în care ne pregătim pentru mileniul III, sunt resursele
umane.
Excelenţa resurselor
umane este o realitate deja verificată. Românii au reuşit să se impună
în mari universităţi occidentale şi ca profesori, şi ca doctoranzi, şi
ca studenţi. Ce nu are România este un sistem de management
corespunzător atât la nivel central, cât şi la nivelele de bază. Nu are
o infrastructură modernă şi nici o descentralizare corespunzătoare, care
să permită descătuşarea iniţiativei şi creativităţii oamenilor. Aici
trebuie să concentrăm eforturile noastre. Și aceasta este marea
provocare care stă în faţa Guvernului, instalat acum două zile.
Jumătatea plină şi
jumătatea goală
Uneori întârzierea
poate să fie o şansă. Acum patru ani, am candidat pentru alegerile
prezidenţiale, în fruntea aceleiaşi formaţiuni care în acest an a
câştigat alegerile. S-ar fi putut câştiga şi acum patru ani, dar,
analizând cu seriozitate situaţia din 1992, putem spune că atunci nu
eram pregătiţi la fel de bine ca acum. Între timp am reuşit să organizăm
noi structuri şi o clasă politică nouă şi, cum spuneam, am învăţat din
experienţa noastră şi a altora. În analiza ultimilor şapte ani de la
înlăturarea dictaturii comuniste, trebuie să vedem şi jumătatea plină şi
jumătatea goală a paharului.
În aceşti ani,
România a adoptat o constituţie modernă, chiar dacă ea nu a fost
întotdeauna respectată; o legislaţie de tip occidental, chiar dacă nu
întotdeauna aplicată; a construit instituţii democratice comparabile cu
cele ale democraţiilor avansate, chiar dacă ele nu au funcţionat
întotdeauna cum trebuie; s-au creat şi bazele unei economii de piaţă,
burse de mărfuri şi burse de valori, chiar dacă ele uneori au fost mai
mult clădiri şi staff-uri decât instituţii în care s-a desfăşurat o
reală activitate comercială. S-a realizat şi o reformă economică,
chiar dacă de multe ori ea a semănat mai mult cu o reformă lingvistică
în care s-au schimbat numele întreprinderilor, dar nu şi organizarea lor.
Toate aceste nuclee există şi este
mai uşor să le faci să funcţio-neze, decât să o iei de la început. Aşa
că va trebui să folosim tot ceea ce s-a realizat bun şi, cu o voinţă
politică fermă, într-un timp scurt, să dăm un conţinut clar deciziei
politice de a face reforma acţionând în consecinţă.
Un preţ ce trebuie
plătit
Programul de
guvernare al noii puteri este constituit din două segmente: un Program
de urgenţă, de cinci luni, şi un Program de reforme structurale, de
patru ani. În Programul de urgenţă sunt prevăzute: analiza clară a
realităţilor şi a gestiunii guvernelor din ultimii şapte ani; realizarea
unor măsuri sociale în sprijinul păturilor celor mai defavorizate;
aprobarea unui pachet legislativ care să trezească încrederea oamenilor
de afaceri (mai ales a investitorilor străini); realizarea unui pact
social cu sindicatele şi societatea civilă pentru ca preţul reformei
structurale să fie acceptat.
Programul de urgenţă
va pregăti reforma structurală care va începe peste cinci luni şi va fi
dură. Ea va determina şi creşterea somajului, şi creşterea preţurilor,
dar este un sacrificiu pe care trebuie să ni-l asumăm. Românii sunt
pregătiţi să plătească acest preţ dacă există un sens al reformei iar
faptul acesta este poate cel mai mare câştig al procesului de schimbare
a mentalităţii pe care l-am parcurs.
Vorbeam despre
resursele importante pe care le are România. La acestea se adaugă extrem
de favorabila poziţie geopolitică. România se află la intersecţia unor
drumuri istorice milenare. Centrul geografic al Europei se află chiar în
România, dar el trebuie transformat dintr-un centru geografic într-un
centru politic şi economic. România are o deschidere la Marea Neagră,
care o leagă nu numai cu Oceanul Mondial, dar şi cu o zonă care devine
extrem de promiţătoare, cea a republicilor din Sudul fostei URSS şi, de
asemenea, cu Orientul. Prin noul canal care leagă Dunărea cu Rhinul,
România, pe al cărei teritoriu sunt gurile Dunării, a devenit capătul de
plecare al unui drum al apelor care leagă Marea Neagră de Marea Nordului,
traversând toată Europa.
Valorificarea
poziţiei geo-politice
Vom începe cu
dezvoltarea infrastructurii prin concesiuni, pentru a valorifica poziţia
favorabilă în care ne aflăm. Vom pune în operă un program de autostrăzi
şi modernizări rutiere, de modernizare a căilor ferate, a aeroporturilor,
a porturilor şi telecomunicaţiilor. Recent, s-a încheiat licitaţia de
aproape două miliarde de dolari pentru sistemul GSM, care va deveni
funcţional în foarte scurt timp şi care va sta la baza unui sistem de
telecomunicaţii moderne.
Ceea ce ne lipseşte
este capitalul financiar. În momentul de faţă, în urma schimbărilor
politice, România a dobândit un mare capital de simpatie. Sarcina noii
administraţii este să transforme rapid acest capital de simpatie într-un
capital de credibilitate, iar capitalul de credibilitate într-un capital
financiar.
Descentralizarea
administraţiei şi încurajarea investiţiilor
Printre primele legi
care vor fi adoptate vor fi legea bugetelor locale şi legea
patrimoniului, al căror scop este să asigure instrumentele financiare
necesare descentralizării administraţiei locale, să spargă birocraţia
centralizată a vechiului regim şi să permită contactul investitorilor
direct cu zonele de interes. Pentru încurajarea investiţiilor străine,
vom introduce un amendament, prin care se va acorda drept de cumpărare a
terenului pentru construcţiile pe care investitorii străini,
înregistraţi ca persoane juridice în România, le vor ridica pe
teritoriul nostru. În acelaşi timp, aşa cum ne-am angajat în campania
electorală, vom lua măsuri dure împotriva corupţiei.
Există, în fine, şi
alte numeroase proiecte legislative capabile să transforme capitalul de
simpatie, de care ne bucurăm, într-un real capital de credibilitate, de
care avem nevoie pentru atingerea scopului pe care ni l-am propus:
combaterea sărăciei locuitorilor unei ţări bogate în a cărei
prosperitate noi credem fără nici o ezitare.